ویپ در مدارس

هشدار به پدر و مادرها؛ ویپ باید در مدارس ممنوع شود

برای بچه‌های خود ویپ نخرید

    ویپ در مدارس باید ممنوع شود. سیگار الکترونیکی که در ابتدا به عنوان ابزاری برای ترک سیگار تولید و وارد بازار شد، امروز با تولید بیشتر و متنوع‌تر انواع مختلف و شیوع مصرف آن میان جوانان تبدیل به معضل شده است. معضلی که بسیاری از کشورها به طور ویژه کشورهای توسعه‌یافته هر یک به طریقی به دنبال راهکاری برای حل و فصل آن هستند و دست به اقدامات مختلف می‌زنند.

    مصرف ویپ و پاد در مدارس به یک واقعیت خطرناک تبدیل شده است. بچه‌ها در دستشویی‌ها، سرویس بهداشتی، اتاق‌های رختکن، راهروها، و حتی در کلاس‌ها، سیگار الکترونیکی مصرف می‌کنند. این روند می‌تواند بسیار خطرناک باشد. تحقیقات زیادی نشان داده‌اند که ویپینگ دروازه‌ای به سوی سایر اعتیادها است و ممکن است به اعتیاد به نیکوتین و مواد مخدر منجر شود. با توجه به اینکه دستگاه‌ها و محصولات بیشتری با پوشش ماریجوانا THC و فنتانیل وارد بازار می‌شوند، مصرف ویپ در مدارس همچنان یک چالش بزرگ است.

    اگر معلم یا مدیر هستید، باید از این مشکل اساسی در مدارس آگاه باشید و اقدامات پیشگیرانه‌ای را به‌کار ببرید تا از مصرف ویپ در مدرسه جلوگیری کنید. باید مدارس دانش‌آموزان خود را از مخاطرات استفاده از سیگار الکترونیکی آگاه کنند.

     در حالی که ویپ ایمن‌تر از سیگارهای معمولی شناخته شده است، شواهد علمی نشان می‌دهد که سیگارهای الکترونیکی مضر بوده و اعتیاد آور هستند. طبق یک گزارش انجام شده در آمریکا از هر پنج دبیرستانی یک نفر ویپ مصرف می‌کند. بنابراین، حتی اگر فرزند شما سیگار نمی‌کشد، آنها به احتمال زیاد نوجوانانی را می‌شناسند که به طور منظم در مدرسه و یا بعد از مدرسه ویپ می‌کشند.

    ویپ در مدارس انگلیس ممنوع شد

    ابتدا به ممنوعیت استفاده از ویپ در مدارس لندن می‌پردازیم.

    به دلیل ممنوعیت استفاده از ویپ در مدارس، یک اطلاعیه فوری برای والدین ارسال شده است. گزارش‌ها حاکی از آن است که بچه‌های ده ساله در زنگ تفریح در حال کشیدن سیگارهای الکترونیکی طعم‌دار در توالت‌ها دیده شده‌اند. حالا معلم‌ها از والدین می‌خواهند که برای بچه‌های خود ویپ نخرند.

    اوِلین فورد، مدیر مدرسه کوپتال در میل هیل لندن، می‌گوید ویپ مجاز نیست ولی باز هم بچه‌ها آن را مصرف می‌کنند.

    خانم فورد قصد دارد هزاران پوند برای نصب فناوری جدید تشخیص بخار ویپ در توالت‌های مدرسه هزینه کند تا جلو مصرف ویپ در دستشویی‌ها را بگیرد. او در گفت‌وگو با ای‌نیوز گفت: «[ویپ] هم مثل سیگار یا چاقو در مدرسه ممنوع است. این مسئله برایمان خیلی جدی است چون داریم می‌بینیم که چقدر برای سلامت بچه‌ها خطرناک است

    ویپ در مدارس انگلیس ممنوع شد
    بعضی برندهای ویپ مشخصاً کودکان را هدف قرار داده‌اند و چنین چیزی نباید مجاز باشد. کودکان ۱۲-۱۰ ساله بیشماری در حال کشیدن سیگارهای الکترونیکی طعم‌دار در توالت‌های مدارس انگلیس دیده شده‌اند.

    معلم‌ها از والدین و خواهر و برادرهای بزرگ‌تر بچه‌ها می‌خواهند که برای آنها ویپ نخرند، چون در آنها مایع انرژی‌زای zero fruit وجود دارد.

    طبق نظرسنجی سالانه YouGov Smokefree درصد کودکانی که بیش از یک بار در هفته ویپ می‌کشند از ۱.۳ درصد در سال ۲۰۲۰ به ۳.۱ درصد در سال ۲۰۲۲ افزایش یافته است.

    متخصصان نسبت به مشکلاتی که ویپ برای رشد مغز ایجاد می‌کند و اینکه می‌تواند راه را برای مصرف مواد دیگر نیز هموار کند هشدار داده و نگران هستند. وزرای کشور انگلستان نیز در حال بحث و مذاکره هستند تا با مالیات بستن روی ویپ‌های یکبار مصرفی مثل Elf Bars مصرف سیگارهای الکترونیکی را کاهش دهند. علاوه بر این می‌توان قیمت ویپ‌های چندبار مصرف را هم افزایش داد تا خرید آنها برای بچه‌ها سخت‌تر شود.

    کریس ویتی، همه‌گیرشناس بریتانیایی، به تازگی هشدار داده است که کشور باید سخت‌گیری‌های بیشتری روی مصرف ویپ در کودکان داشته باشد چرا که تعداد آنها رو به افزایش است. او در گفت‌وگوی خود اشاره کرد که تبلیغ این محصولات برای نوجوانان «مطلقاً غیر قابل قبول» است. او توضیح می‌دهد که بعضی برندها «مشخصاً کودکان را هدف قرار داده‌اند» و چنین چیزی نباید مجاز باشد.

    ممنوعیت ویپ در مدارس انگلیس
    در این گزارش انتقادی از وزیران انگلستان خواسته شده است که هر اقدامی که بتواند جلو مصرف ویپ در کودکان و نوجوانان را بگیرد، از جمله ممنوع کردن بسته‌بندی‌ها و توضیحات جذاب محصولات را انجام دهند

    در مجله اعتیاد بیشتر بخوانید

    روایت یک پزشک متخصص ترک سیگار از اعتیاد فرزندان به ویپ

    عوارض ویپ: خطرناک‌تر از آن‌چه تصور می‌شد

    ویدیو مضرات ویپ


     نهادهای زیادی با انتقاد از وضعیت مصرف ویپ توسط نوجوانان  از دولت خواسته‌اند که «هر اقدامی که بتواند جلو مصرف ویپ در کودکان و نوجوانان را بگیرد، از جمله ممنوع کردن بسته‌بندی‌ها و توضیحات جذاب محصولات را انجام دهندهمچنین پیشنهاد شده است که افزایش سن مجاز برای خرید سیگار در هر سال می‌تواند به مقابله با بحران سیگار در انگلیس کمک کند.

    فناوری مقابله با استفاده از ویپ در مدارس

    در حال حاضر، تعدادی از مدارس آمریکا و کانادا از یک فناوری جدید برای پیشگیری از مصرف  سیگارهای الکترونیکی (ویپ) توسط دانش‌آموزان استفاده می‌کنند. تقریباً ۱۰۰ مدرسه در ایالت نیوجرسی به دنبال نصب یک فناوری تشخیص بخار به نام ”هلو” halo در سرویس‌های بهداشتی هستند. نصب ردیاب های ویپ در فضاهایی مانند دستشویی، به حفظ سلامت و ایمنی دانش آموزان کمک می کند.

    این سیستم قادر است انواع مختلفی از دود و بخار را شناسایی کند، از جمله دود معمولی، بخاراهایی که شامل کربن‌دی‌اکسید، تتراهیدروکانابینول، پروپان و حتی متان می‌شوند.

    سیستم “هلو” دارای ۱۱ حسگر داخلی است و حتی قادر به شناسایی روغن تتراهیدروکانابینول، که از مواد اصلی ماریجوآنا است، می‌باشد. اگرچه این سیستم ممکن است به طور کامل اثرگذار نباشد، اما مسئولان مدارس امیدوارند که این تدابیر حداقل بخشی از دانش‌آموزان را از این کار باز دارند.

    دوربین‌های امنیتی و ردیاب های «ویپ» در برخی مدارس شهر تورنتو کانادا نیز نصب شده است.

    ترجمه مجله اعتیاد: آزاده اتحاد

    https://www.thesun.co.uk/health/21516254/urgent-warning-vapes-banned-schools

    آیا شرکت‌های دخانیات برای کودکان تبلیغ می‌کنند؟

    چگونه در سال جدید سیگار را ترک کنیم

    برچسب‌ها