شناخت انواع گوناگون اعتیاد

شناخت انواع گوناگون اعتیاد، از اعتیاد به مواد تا اعتیاد رفتاری

انواع اعتیاد شیمیایی چیست؟ با اعتیاد رفتاری در مغز چه اتفاقی می‌افتد؟

    شناخت انواع گوناگون اعتیاد موضوع بحث این گزارش است.

    اعتیاد موضوع حساسی است و به دلایلی قابل درک، آشکارا حساسیت‌برانگیز. چه شما یا عزیزتان درگیر سوء‌مصرف مواد یا رفتارهای اعتیادگونه باشید که زندگی روزمره‌تان را تماماً تحت الشعاع قرار می‌دهد، درخواست و دریافت کمک مورد نیاز همیشه آسان نیست. بر خلاف بیماری‌ای همچون سرطان که از کنترل فرد خارج است، مشکلات مربوط به اعتیاد اغلب با سرزنش و شرمساری همراه است.

    خوشبختانه مدت‌هاست که گفت‌وگو و شناخت درباره‌ اعتیاد و همین‌طور درمان اعتیاد رواج پیدا کرده است. به لطف همین شرایط، آنچه مردم زمانی ناکامی فردی می‌پنداشتند، حالا به گفته بنیاد درمان اعتیاد امریکا، یک بیماری مزمن و پیچیده است که روی مغز تأثیر می‌گذارد و متأثر از محیط، ژن و تجربیات زندگی است.

    گفته می‌شود در سال 2020، جمعیتی بالغ بر ۴۰ میلیون نفر از دوازده سال به بالا در ایالات متحده به گونه‌ای به اختلال مصرف مواد مبتلا بوده‌اند.

    این بهانه خوبی است برای پرداختن به انواع مختلف اعتیاد و چگونگی تشخیص و درمان آن و در نهایت کمک به خودتان یا عزیزی که به این بیماری مبتلاست.

    شناخت انواع گوناگون اعتیاد
    مواد مخدر سیستم پیام‌رسانی طبیعی در مغز را مختل می‌کند

    انواع اعتیاد به موادی که فکرش را هم نمی‌کنید

    شناخت انواع گوناگون اعتیاد

    اعتیاد به دو طریق شکل می‌گیرد: سوء‌مصرف یا مصرف بیش از حد مواد یا افراط در بعضی رفتارها به رغم پیامدهای منفی‌ای که هر یک از اینها با خود به همراه دارند. معمولاً این دو نوع اعتیاد را با عنوان اعتیاد به مواد شیمیایی یا اعتیاد رفتاری می‌شناسند.

    همان‌طور که احتمالاً می‌دانید، اعتیاد به ماده شیمیایی به اعتیاد به موادی همچون الکل، هروئین، تنباکو و داروهای تجویزی گفته می‌شود. آنچه که شاید ندانید این است که هر یک از اینها تأثیر متفاوتی بر جسم و مغز ما می‌گذارند. اینها را دکتر ارنستو لیرا دلا روزا، روانشناس بالینی در نیویورک که عضوی از گروه مشاور رسانه‌ای در بنیاد تحقیقاتی امید برای افسردگی است می‌گوید.

    او توضیح می‌دهد که مواد مخدر به طور ویژه سیستم ارتباطی مغز شما را دستکاری می‌کنند و چگونگی ارسال، دریافت یا پردازش اطلاعات را در مغز تغییر می‌دهند. دکتر لیرا دلا روزا می‌گوید: «مواد هم می‌توانند هورمون‌های شیمیایی را که مغز به طور طبیعی ترشحمی‌کند شبیه‌سازی کنند و هم سیستم پاداش مغز را بیش از اندازه تحریک کنند

    بیرون مغز این تغییر به شکل رفتارهای خاصی بروز پیدا می‌کند که هم خودتان و هم عزیزتان ممکن است متوجه آن شوید. به گفته سازمان ملی بیماری روحی (NAMI) علائم اعتیاد به مواد شیمیایی یا اختلال مصرف مواد عبارتند از:

    1. میل شدید و پایدار به مصرف (ویار)

    2. بروز تغییرات ناگهانی در رفتار

    3. دوری از خانواده و دوستان

    4. بروز مشکل در روابط، تحصیل و کار

    5. افزایش آستانه تحمل در برابر مواد

    6. تجربه علائم ترک در صورت عدم مصرف مواد

    7. نیاز به مواد مصرفی برای رو پا بودن

    8. اقدام به رفتارهای پرخطر

    اعتیاد رفتاری
    اعتیاد جنسی یا اعتیاد به سکس مساوی است با نیاز به انجام اعمال جنسی بدون توجه به خطرات یا پیامدهای منفی ناشی از آن اعمال. در دنیای سلامت روان بحث‌هایی درباره اینکه آیا این رفتار یک جور اعتیاد یا اختلال کنترل تکانه است وجود دارد. اعتیاد به پورنوگرافی یا هرزه‌نگاری هم در همین دسته قرار می‌گیرد.

    در مجله اعتیاد بیشتر بخوانید

    تاثیر مواد مخدر بر زندگی زناشویی و روابط جنسی

    اعتیاد به سکس شاید ریشه در ترس از صمیمیت داشته باشد

    جنون خرید یا اعتیاد به خرید

    غذاهای چرب و ناسالم مثل سیگار اعتیادزا هستند!

    بهترین روش ترک و درمان اعتیاد


    در ادامه شناخت انواع گوناگون اعتیاد به اعتیاد رفتاری میپردازیم که تشخیص آن در ظاهر شاید دشوارتر باشد. این به این دلیل است که همه ما کارهایی را انجام می‌دهیم که مایه لذت و سرخوشی باشد، مثل خوردن خوراک لذیذ و دلپذیر یا ورزش کردن به خاطر اندورفینی که از پس آن ترشح می‌شود.

    به زبان ساده، افرادی که به اعتیاد رفتاری مبتلا هستند، نمی‌توانند بدون کمک بیرونی آن را ترک کنند. وسواس‌گونه آن رفتار را، صرف‌نظر از پیامدهایش، بارها و بارها تکرار می‌کنند. دیوید مو، روانپزشک دارای گواهی عضو هیئت مدیره و مدیر ارشد پزشکی Cerebral در این باره می‌گوید همان مدارهای عصبی که زمینهساز اعتیاد شیمیایی هستند، میتوانند با فعالیتهای دیگری مانند قمار نیز فعال شوند.

    اگر مشکوک هستید که شما یا عزیزتان ممکن است با اعتیاد رفتاری دست و پنجه نرم کنید، یک سری علائم عمومی وجود دارد که باید مراقب آنها باشید. این علائم عبارتند از:

    1. مشغولیت ذهنی به رفتار

    2. استفاده از رفتار برای پنهان کردن یا اجتناب از احساسات منفی

    3. مشارکت اجباری یا بیش از حد در رفتار با وجود پیامدهای نامطلوب

    4. احساس لذت یا آسودگی هنگام اقدام به رفتار (معتاد‌گونه)

    5. احساس از کنترل خارج شدن هنگام اقدام به رفتار

    6. بی‌قرار یا تحریک‌پذیر در صورت ناممکن بودن انجام رفتار 

    انواع اعتیاد شیمیایی چیست؟

    اعتیاد شیمیایی به موادی اطلاق می‌شود که می‌توانند اعتیادآور باشند و معمولاً همان تصور عمومی افراد از اعتیاد به طور کلی است که شامل مواردی است که در ادامه به آنها می‌پردازیم.

    اعتیاد شیمیایی
    شاید فکر کنید تنها باید نگران مصرف شدید الکل بود، اما ناتوانی در کاهش یا قطع نوشیدن مشروبات الکلی، و میل اجباری به نوشیدن هم می‌تواند نشانه‌های الکلیسم یا اعتیاد به الکل باشد

    درمان اعتیاد به الکل یا الکلیسم

    بعد از ترک الکل چه اتفاقی در بدن می‌افتد؟

    اعتیاد به الکل

    اعتیاد به هر گونه نوشیدنی الکلی مانند آبجو، شراب یا مشروبات الکلی قوی که منجر به اختلال مصرف الکل alcohol use disorder می‌شود. به گفته مؤسسه ملی سوء‌مصرف الکل و الکلیسم، اختلال مصرف الکل یا AUD ناتوانی در کنترل یا توقف مصرف الکل با وجود پیامدهای نامطلوب برای سلامت، شغل یا موقعیت اجتماعی فردِ مبتلاست.

    شاید این تعریف را پیش از این شنیده باشید، اما آنچه ممکن است ندانید این است که اختلال مصرف الکل  سطوح مختلف خفیف، متوسط ​​و شدید دارد. شاید فکر کنید تنها باید نگران اختلال مصرف شدید الکل بود، اما مواردی مانند نوشیدن بیش از حد یا بیشتر از آنچه قصد داشتید بنوشید، احساس ناتوانی در کاهش یا قطع مصرف، و احساس میل اجباری به نوشیدن می‌تواند نشانه‌های AUD خفیف یا متوسط ​​باشد.

    اعتیاد به دخانیات

    به گزارش مؤسسه ملی سوء‌مصرف مواد مخدر، اعتیاد به هر محصولی که با تنباکو تولید می‌شود، مثل سیگار، سیگار برگ و تنباکوی جویدنی است که حاوی نیکوتین، ماده‌ای اعتیادآور است که منجر به افزایش ترشح دوپامین در مغز می‌شود. دوپامین ماده‌ای شیمیایی در مغز است که به شما احساس خوبی می‌دهد و شما را برای دریافت پاداش آماده می‌کند.

    سال 2019، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) گزارش داد که چهارده درصد از بزرگسالان ایالات متحده سیگار می‌کشند، یعنی 34.1 میلیون نفر. مصرف سیگار در این کشور همچنین علت اصلی بیماری‌های قابل پیشگیری، ناتوانی و مرگ است.

    اعتیاد به داروهای تجویزی

    این نوع اعتیاد شامل استفاده نادرست از داروهای تجویزی با مصرف دوز بالاتر از نسخه تجویزشده، استفاده از نسخه شخص دیگری یا مصرف دارویی به قصد نشئگی است. نمونه‌هایی از داروهای تجویزی که معمولاً مورد سوء استفاده قرار می‌گیرند عبارتند از اپیوئیدها، محرک‌هایی مانند آمفتامین‌ها و تضعیف‌کننده‌های سیستم عصبی مرکزی مانند مسکن‌ها و آرام‌بخش‌ها.

    سال 2017، مؤسسه ملی سوء‌مصرف مواد مخدر (NIDA) تخمین زد که هجده میلیون امریکایی حداقل یک بار در سال قبلش سوء‌مصرف داروهای تجویزی داشته‌اند. آنها همچنین دریافتند که جوانان بین هجده تا بیست و پنج سال بیشترین میزان سوء‌مصرف دارو را داشتند.

    اعتیاد به کوکائین

    این نوع اعتیاد به طور خاص مساوی است با سوء‌مصرف کوکائین که یک داروی محرک غیرقانونی به حساب می‌آید. طبق گزارش NIDA، سال 2014، 914 هزار امریکایی معیارهای اعتیاد به کوکائین را داشتند. این سازمان همچنین اشاره کرد که سال 2011، از هر سه مراجعه اضطراری مربوط به سوء‌مصرف مواد، یک مورد به دلیل کوکائین بوده است.

    اعتیاد به کوکائین
    هرچه بیشتر کوکائین بکشید؛ بدن به دوز آن مقاوم‌تر شده و به این ترتیب برای ایجاد حس قبلی باید حتما بیشتر مصرف کنید. سپس عوارض وحشتناک کوکائین به سراغ‌تان می‌آید

    عوارض وحشتناک مصرف کوکائین

    رفتار صحیح با معتادی که بعد از هوشیاری لغزش می‌کند، چیست؟

    اعتیاد به ماری‌جوانا 

    اختلال مصرف ماری‌جوانا (CUD) اصطلاحی است که زمانی استفاده می‌شود که فرد هنگام عدم مصرف ماری‌جوانا علائم ترک را تجربه کند. به عبارت دیگر، یک جور وابستگی در نظر گرفته می‌شودیا زمانی که مغز شما با حجم زیادی دارو سازگار می‌شود و حساسیت و تولید انتقال‌دهنده‌های عصبی خود را کاهش می‌دهد، که اساساً احساس لذت‌بخش «بالا» بودن، همان سرخوشی یا نشئگی، بدون آن را برای شما سخت‌تر می‌کند.

    اعتیاد به ماری‌جوانا زمانی رخ می‌دهد که مصرف این ماده با وجوه مهم زندگی شما، مانند کار و روابط، تداخل ایجاد کند. توجه به این نکته مهم است که طبق گفته NIDA، یک فرد می‌تواند به ماری‌جوانا وابستگی داشته باشد و اعتیاد نداشته باشد.

    اعتیاد به متامفتامین

    این نوع اعتیاد شامل مصرف بیش از حد داروهای محرک، از جمله داروی تجویزی دزوکسین و دارگ خیابانی معروف به کریستال مت (همان شیشه یا آیس) است، و در زیر مجموعه‌ سوء‌مصرف داروهای تجویزی قرار می‌گیرد. به گفته اداره مبارزه با مواد مخدر ایالات متحده، محرک‌ها به عنوان مواد کنترل‌شده در جدول II طبقه‌بندی می‌شوند، که یعنی مصرف پزشکی محدود و خطر اعتیاد بالایی دارند.

    طبق گزارش NIDA، سال 2017، 964 هزار امریکایی به اختلال مصرف متامفتامین مبتلا بودند.

    انواع اعتیاد رفتاری

    اعتیادهای رفتاری شباهت‌هایی به اعتیاد شیمیایی دارند، اما هنوز در جامعه پزشکی تردید وجود دارد که آیا درگیر شدن در یک رفتار بخصوص می‌تواند منجر به اعتیاد واقعی شود یا خیر. این ناشی از فقدان تحقیقات موجود فعلی درباره انواع گوناگون اعتیادهای رفتاری است، که در وهله نخست برای تشخیص اینکه آنها از سایر اختلالات مربوط سلامت روان جدا هستند یا خیر نیاز است، و بعد تعیین معیارهایی برای تشخیص دقیق و توصیه‌هایی برای درمان‌های مبتنی بر شواهد.

    در واقع، اعتیاد به قمار تنها اعتیاد رفتاری است که در راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (DSM-5) به آن پرداخته شده است. اختلال بازی اینترنتی در این راهنما به عنوان شرایطی معرفی شده است که نیاز به مطالعه بیشتر دارد.

    در حالی که تحقیقات بیشتری در این زمینه مورد نیاز است، کارشناسان بر این باورند رفتارهایی که در ادامه به آنها می‌پردازیم اعتیاد محسوب می‌شوند یا می‌توانند در نظر گرفته شوند و نیاز به تحقیقات بیشتری دارند:

    به گفته انجمن روانپزشکی امریکا، اعتیاد به قمار شامل احساس اجبار به شرط‌بندی در ورزش، بازی با ماشین سکه‌ای، خرید بلیت بخت‌آزمایی، رفتن به کازینو، یا شرکت در هر رفتار قمار دیگری به‌رغم هرگونه عواقب منفی می‌شود.

    در ادامه شناخت انواع گوناگون اعتیاد به اعتیاد به سکس میرسیم. اعتیاد جنسی مساوی است با نیاز به انجام اعمال جنسی بدون توجه به خطرات یا پیامدهای منفی ناشی از آن اعمال. با اینکه این اصطلاح هنوز به طور رسمی ثبت نشده است، بسیاری از کارشناسان آن را به اختلال رفتار جنسی اجباری (CSBD) ربط می‌دهند که اختلالی به ثبت رسیده است. اختلال رفتار جنسی اجباری یا CSBD در این خصوص اصطلاحی ارجح است، چرا که در دنیای سلامت روان بحث‌هایی درباره اینکه آیا این رفتار یک جور اعتیاد یا اختلال کنترل تکانه است وجود دارد. اعتیاد به پورنوگرافی یا هرزه‌نگاری هم در همین دسته قرار می‌گیرد.

    به گفته انجمن روانپزشکی امریکا، اعتیاد به بازی‌های ویدیویی که به آن اختلال بازی‌های اینترنتی نیز می‌گویند، اختلالی نسبتاً جدید است که مساوی است با کاهش کنترل بر بازی که منجر به پیامدهای نامطلوب در زندگی خانوادگی، اجتماعی، شخصی یا کاری می‌شود.

    اعتیاد به اینترنت نیز یک تشخیص رسمی نیست، اما برای توصیف مصرف بیش از حد از اینترنت و نیاز اجباری به آنلاین بودن استفاده می‌شود که در صورت عدم مصرف پیامدهای نامطلوبی مانند اضطراب، تحریک‌پذیری و افسردگی با خود به همراه خواهد داشت.

    اعتیاد به خرید، یا خرید اجباری مساوی است با خرید اجباری کالا به عنوان راهی برای پنهان کردن یا رهایی از احساسات منفی. اگرچه اختلالی قابل تشخیص نیست، اما می‌تواند پیامدهای شدیدی مانند آسیب مالی، افزایش استرس و افزایش اضطراب به همراه داشته باشد.

    اعتیاد به جراحی پلاستیک نیاز به تغییر ظاهر فیزیکی با انجام جراحی پلاستیک است. با اینکه یک تشخیص بالینی نیست، اما به احتمال زیاد نشانه‌ای از اختلال بدشکلی بدن (BDD) است؛ وضعیتی که منجر به افکار مداوم و وسواسی درباره‌ نقص‌های فرضی در ظاهر شما می‌شود.

    اعتیاد به غذا به خوردن اجباری یا زیاده‌روی در خوردن غذا برای کاهش احساسات و عواطف منفی اشاره دارد. این یک تشخیص رسمی نیست، اما ارتباط نزدیکی با اختلال پرخوری (BED) دارد.

    اعتیاد به ورزش یک رابطه ناسالم و وسواس‌گونه با شرکت در فعالیت‌های ورزشی و تناسب اندام را توصیف می‌کند تا جایی که از نظر فیزیولوژیکی و روانی مضر باشد.

    شناخت انواع گوناگون اعتماد
    به گفته دکتر لیرا دلا روزا همان اصول اعتیاد شیمیایی درباره اعتیاد رفتاری نیز صدق می‌کند. زمانی که فرد درگیر رفتارهای اعتیادآوری همچون قمار، سکس، اینترنت، خرید یا بازی‌های ویدیویی می‌شود هم دوپامین در مغز ترشح می‌شود و با تکرار این رفتارها، فرد درگیرشان می‌شود تا همان حس «بالا بودن» یا «نشئگی» و لذت را از آن رفتار کسب کند

    اعتیاد به غذا، خارج از اراده و کنترل

    غذاهای خوب برای ترک اعتیاد و دوران پاک

    با اعتیاد به مواد شیمیایی در مغز چه اتفاقی می‌افتد؟

    نکته پنهانی که در اعتیاد به مواد شیمیایی وجود دارد این است که بدن شما برای احساس اثرات مشابه بیشتر و بیشتر به ماده مصرفی نیاز دارد.

    دکتر لیرا دلا روزا در این باره می‌گوید: «وقتی ماده‌ای را مصرف می‌کنید، دوپامین (ماده شیمیایی ایجادکننده حس خوب) در مغز شما ترشح می‌شود که منجر به سرخوشی یا «بالا رفتن» می‌شود. با این حال، این آزاد شدن دوپامین بعداً نه تنها زمانی که ما مواد مصرف می‌کنیم، بلکه در نشانه‌های مرتبط با ماده مصرفی نیز تغییر می‌کند. مثلاً فرض کنید شما همیشه با دوستی خاص در میخانه‌ای بخصوص مشروب می‌نوشید. تنها رد شدن از کنار آن میخانه، بدون رفیق همراه میگساری‌تان، می‌تواند میل شدید به نوشیدنی را در شما برانگیزد

    دکتر دلا روزا می‌گوید: «وقتی به مصرف ماده‌ای ادامه می‌دهید، مغزتان کم‌کم به تغییراتی که در میزان ترشح دوپامین ایجاد می‌شود عادت می‌کند و آستانه تحمل شما در مقابل آن افزایش می‌یابد. جز این، مغز دوپامین کمتری تولید می‌کند یا تعداد گیرنده‌های دوپامین در مغز کاهش را می‌دهد

    او می‌گوید: «وقتی آستانه تحمل شما بالا می‌رود، دیگر همان میزان لذتی را که در ابتدای مصرف مواد به‌تان دست می‌داد تجربه نمی‌کنید. مغزتان خودش را تطبیق می‌دهد و بعد متوجه می‌شوید فقط برای اینکه احساس کنید «عادی» هستید، نیاز دارید به مصرف آن ماده ادامه دهید

    با اعتیاد رفتاری در مغز چه اتفاقی می‌افتد؟

    اعتیادهای رفتاری و شیمیایی چند ویژگی‌ مشابه دارند، اما یک سری تفاوت‌های کلیدی نیز وجود دارد. در اعتیاد رفتاری، پای هیچ ماده‌ای در میان نیست؛ این رفتار است که مشکل‌ساز می‌شود.

    با این حال، به گفته دکتر لیرا دلا روزا همان اصول اعتیاد شیمیایی درباره اعتیاد رفتاری نیز صدق می‌کند. زمانی که فرد درگیر رفتارهای اعتیادآوری همچون قمار، سکس، اینترنت، خرید یا بازی‌های ویدیویی می‌شود هم دوپامین در مغز ترشح می‌شود و با تکرار این رفتارها، فرد درگیرشان می‌شود تا همان حس «بالا بودن» یا «نشئگی» و لذت را از آن رفتار کسب کند.

    درباره اعتیاد رفتاری هم فرد بعد از مدت‌زمانی تکرار آن رفتار آستانه تحملش در برابر آن بالا می‌رود و اگر سعی کند آن رفتار را متوقف یا کاهش دهد، ممکن است علائم ترک مثل احساسات ناخوشایند از جمله تحریک‌پذیری یا اضطراب را تجربه کند. این‌گونه است که شخصی می‌تواند به نقطه‌ای برسد که ساعت‌ها رفتار خاصی مثل بازی‌ ویدیویی را انجام دهد. چنین رفتاری تنها زمانی ممکن است به نظر بیاید که شما یا یکی از عزیزانتان شروع به کناره‌گیری از روابط مهم یا نادیده گرفتن مسئولیت‌ها کنید.

    راه‌های درمان اعتیاد شیمیایی چیست؟

    درمان‌های مختلفی برای اعتیاد شیمیایی وجود دارد، اما یافتن درمان مناسب به عوامل زیادی بستگی دارد، از جمله:

    شخصیت منحصر به فرد شخص، ژنتیک و سابقه پزشکی او

    ماده مصرفی

    مقدار و مدت مصرف آن ماده

    سابقه شخصی و خانوادگی

    به گفته دکتر لیرا د‌لا روزا، فرد در موارد شدید باید به مرکز درمانی سم‌زدایی پزشکی مراجعه کند و به هنگام ترک یا قطع مصرف ماده شیمیایی تحت نظر کادر پزشکی باشد. اثرات فیزیکی ترک می‌تواند جدی باشداز جمله تشنج و توهمو بستگی به نوع ماده و مدت‌زمان مصرف دارد، بنابراین مهم است که فرد تحت نظر یک متخصص باشد. پس از سم‌زدایی فرد، جنبه‌های روان‌شناختی اعتیاد، مانند تغییرات خلقی ناشی از ترک و ایجاد راه‌های جدید برای مقابله با هوس‌ مصرف بهتر است مورد بررسی قرار بگیرد.

    به طور کلی، درمان اعتیاد از دیدگاه روان‌شناختی می‌تواند از طریق رویکردهای مختلفی مانند روان‌درمانی فردی، روان‌درمانی گروهی و دارو انجام شود.

    دکتر لیرا دلا روزا توصیه می‌کند برای داشتن مؤثرترین شکل درمان بهبودی بهتر است هم با یک روانپزشک و هم با یک درمانگر کار کنید. در صورت نیاز روانپزشک می‌تواند داروهایی را تجویز کند که به ترک، هوس مصرف، اضطراب و افسردگی کمک می‌کند. یک مشاور یا روانشناس دارای مجوز متخصص در زمینه اختلالات مصرف مواد می‌تواند با درمان شناختیرفتاری (CBT) به رفع الگوهای منفی فکری و رفتاری کمک کند. دکتر لیرا دلا روزا می‌گوید ترکیبی از این دو روش درمانی می‌تواند به شما کمک کند عوامل تحریک‌کننده مصرف در خودتان را بشناسید، یاد بگیرید که چگونه این عوامل و هوس‌های خود را مدیریت کنید و راه‌های سالم‌تری برای مقابله در دوران نقاهت پیدا کنید.

    در طول این فرایند، ممکن است لازم باشد به بخش‌های دیگری از زندگی‌تان که نادیده گرفته شده‌اند، از جمله شرایط پزشکی کلی یا مشکلات سلامت روان رسیدگی کنید. همچنین درمان می‌تواند به شما کمک کند روابطی را که در زمان مصرف مواد تحت تأثیر قرار گرفته‌اند، اصلاح کنید.

    دکتر لیرا دلا روزا همچنین اشاره می‌کند که بعضی افراد ممکن است برای زندگی هوشیارانه آماده نباشند. او می‌گوید در این شرایط می‌توان از استراتژی‌های کاهش آسیب برای کمک به مردم با هدف کاهش مصرف مواد و داشتن رابطه سالم‌تری با مواد استفاده کرد.

    به این نکته هم باید توجه داشت که لغزش اغلب بخشی از روند بهبودی است. این بدان معنا نیست که فرد یا درمان او شکست‌ خورده است. این تنها به این معنی است که برنامه درمانی او باید تنظیم یا بازنگری شود.

    شاید مهم‌ترین بخش بهبودی این باشد که فرد باید خودش بخواهد بهتر شود. دکتر مو می‌گوید: «انگیزه پایدار سنگ بنای درمان است، اما مسئولیت آن تنها بر عهده فرد تحت درمان نیست. تیم درمان هم مسئولیت دارد به فرد در مسیر بهبودی کمک کند


    مطالب مرتبط در مجله اعتیاد

    رفتار صحیح با معتادی که بعد از هوشیاری لغزش می‌کند، چیست؟

    آیا همه با یک روش می‌توانند اعتیاد را ترک کنند؟

    حقیقت پنهان درباره اعتیاد که متخصصان سلامت روان به شما نمی‌گویند

    روش درمانی مناسب در کمپ ترک اعتیاد چیست؟


    گزینه‌های درمانی برای اعتیاد رفتاری چیست؟

    درمان اعتیاد رفتاری معمولاً بر روان‌درمانی متمرکز است، اما می‌تواند شامل مصرف دارو نیز باشد. دکتر لیرا دلا روزا می‌گوید: «شما ممکن است در فرایند درمان و بهبودی هم از روان‌درمانی فردی برای بررسی و شناسایی عوامل تحریک‌کننده مصرف و علائم ترک بهره ببرید و هم یادگیری راه‌های جدید برای انجام رفتار سالم‌تر

    مانند اعتیاد شیمیایی، درمان‌های رایج برای اعتیاد رفتاری شامل درمان شناختی رفتاری و مصاحبه انگیزشی است. هدف تغییر الگوهای فکری و رفتاری و توسعه مهارت‌های مقابله‌ای جدید است.

    چگونه به خود یا یکی از عزیزان خود در دوران بهبودی اعتیاد کمک کنیم؟

    اگر نگران سوء‌‌مصرف مواد یا اعتیاد رفتاری هستید، بدانید که تنها نیستید. یافتن حمایت و تمرین دوست داشتن خود می‌تواند به شما در مسیر به سمت بهبودی کمک کند. در اینجا چند نکته وجود دارد که می‌تواند به شما در شروع کار کمک کند:

    یک حامی پیدا کنید

    به یکی از اعضای خانواده، دوست یا مربی که به او اعتماد دارید اعتماد کنید. ایجاد پیوند با یک شخص نزدیک می‌تواند به شما در گذر از لحظات سخت کمک کند، اما به خاطر داشته باشید که کمک حرفه‌ای نیز ممکن است در این مسیر ضروری باشد.

    دکتر لیرا دلا روزا می‌گوید اگر به یکی از عزیزان خود در بهبود اعتیاد کمک می‌کنید بهتر است حواستان به خودتان هم جمع باشد. او می‌گوید: «شما ممکن است طیف وسیعی از احساسات را در این فرایند تجربه کنید، و داشتن فضای خصوصی برای صحبت درباره تجربیاتتان می‌تواند مفید باشد. همچنین می‌توانید الگوی رفتاری مثبتی را برای عزیزتان بسازید

    با یک متخصص سلامت روان در حوزه مصرف مواد یا اعتیاد رفتاری تماس بگیرید.

    جمع بندی تحقیقات درباره شناخت انواع گوناگون اعتیاد

    دکتر لیرا دلا روزا در ادامه بررسی شناخت انواع گوناگون اعتیاد، توضیح می‌دهد که پزشکان سلامت روان می‌توانند فضایی را برای شما فراهم کنند تا نگرانی‌هایتان، سابقه اعتیادتان را بررسی کنید و به شما کمک کنند تا تعیین کنید چه گزینه‌های درمانی برایتان مناسب است. 

    او می‌گوید: «گاهی اوقات خانواده و دوستان نمی‌توانند به روش‌هایی که ما به آن نیاز داریم ازمان حمایت کنند، و این اشکالی ندارد؛ در این صورت است که تماس با یک متخصص می‌تواند مفید باشد

    دوستان و خانواده باید با درمان‌های مختلف موجود برای مصرف مواد یا اعتیادهای رفتاری آشنا شوند. دکتر لیرا دلا روزا می‌گوید: «داشتن اطلاعات درباره درمان‌ها و خدمات مختلف می‌تواند به شما کمک کند متوجه شوید که در فرایند درمان بر عزیزتان چه می‌گذرد تا بتوانید از او در روند درمان حمایت کنید

    بدانید که این روند یک مسیر است و در این مسیر دست‌اندازهایی خواهید داشت.

    دکتر لیرا دلا روزا می‌گوید: «هرکسی تجربه متفاوتی با مواد یا اعتیادهای رفتاری دارد، و ممکن است مدتی طول بکشد تا مشخص شود چه نوع درمانی برای شما بهترین است

    با اینکه میان کسانی که نگرانی‌های مربوط به مصرف مواد یا اعتیاد را تجربه می‌کنند شباهت‌هایی وجود دارد، رویکردهای مختلفی برای رفع اعتیاد شما وجود دارد. او می‌افزاید: «بنابراین، وقتی به دست‌انداز جاده برخورد می‌کنید، با خودتان مهربان رفتار کنید

    دکتر مو به خانواده و دوستان فردی که گرفتار سوء‌مصرف یا اختلال مصرف مواد است یادآوری می‌کند که عزیزشان از نظر روحی و جسمی با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کند، بنابراین آنها به حمایت نیاز دارند نه قضاوت. گفتنی است، بین رفتارهای حمایتی و توانمندساز اعتیاد تفاوت وجود دارد. گاهی اوقات، شما باید برای سلامت عاطفی خود مرزهایی تعیین کنیدبدون احساس گناه.

    ترجمه مجله اعتیاد: آزاده اتحاد

    https://www.self.com/story/types-of-addiction

    برچسب‌ها