تبلیغ دخانیات کودکان

آیا شرکت‌های دخانیات برای کودکان تبلیغ می‌کنند؟

تبلیغات سیگار می‌تواند کودکان را در آینده تشویق به سیگار کشیدن کند

    شرکت‌های بزرگ دخانیات ادعا می‌کنند که راهکارهای تبلیغاتی‌شان شامل حال کودکان نمی‌شود اما نتایجی تحقیقی گسترده نشان می‌دهد که هدف تاکتیک‌های بازاریابی پنهانی فروشندگان سیگار جذب سیگاری‌های جدید از سنین پایین است.

    این تحقیق که به تازگی از سوی مجله کنترل تنباکو منتشر شده است، نشان می‌دهد که شرکت‌های چندملیتی دخانیات، از جمله بریتیش امریکن توباکو (BAT) و فیلیپ موریس اینترنشنال (PMI)، به طور سیستماتیک در چهل و دو کشور، سیگار را برای کودکان در نزدیکی زمین‌های بازی و مدارس تبلیغ می‌کنند.

    آیا شرکت‌های دخانیات برای کودکان تبلیغ می‌کنند؟
    آگهی‌های تبلیغاتی دخانیات به طور خاص بچه‌ها را هدف قرار می‌دهند. هرچند که این مسئله به شدت توسط شرکت‌های دخانیات انکار می‌شود، اما مدارک ثابت شده آن موجود است

    با داده‌های جمع‌آوری‌شده بین سال‌های 2015 تا 2021، نتیجه‌ تجزیه و تحلیل این گزارش شرح می‌دهد که چگونه این تاکتیک‌های بازاریابی در بیش از چهل مکان در سرتاسر جهان ثابت می‌کند که این روش‌های تبلیغاتی بخشی از اقدامی بزرگ‌تر و هماهنگ برای قرار دادن مصرف‌کنندگان جوان در معرض محصولات دخانیات است.

    در این تحقیق آمده است: «این یافته‌ها با ادعاهای عمومی مطرح‌شده از طرف شرکت‌های مهم دخانیات، از جمله انکار بازاریابی برای جوانان و پویش خودجوش فیلیپ موریس اینترنشنال به سمت «آینده بدون دود»، تناقض‌هایی اساسی دارد

    پژوهشگران، استراتژی‌های بازاریابی چهار شرکت عمده دخانیات، یعنی بریتیش امریکن توباکو، فیلیپ موریس اینترنشنال (تولید‌کننده برند مارلبورو)، امپریال برندز و ژاپن توباکو اینترنشنال را تجزیه و تحلیل کردند. نتایجی که به دست آمد، نشان می‌داد که نزدیک مکان‌های حضور کودکان مثل پارک‌ها و مدارس، سیگار هم احتمالاً کنار سایر محصولات شیرین فروخته می‌شود، در جایی مخفی قرار می‌گیرد، در قالب محصولات طعم‌دار عرضه می‌شود و برای فروش به صورت تک‌نخ در دسترس قرار می‌گیرد.

    تبلیغات دخانیات برای کودکان
    نقطه فروش point of sales آن نقطه و زمانی است که تمام عناصر فروش – اعم از مصرف کننده، پول و محصول – به هم می پیوندند.  بودجه تبلیغات در پایانه فروش در ده سال اخیر به بیش از هفتاد و پنج درصد از تمام هزینه‌های بازاریابی تنباکو افزایش یافته است

    در مجله اعتیاد بیشتر بخوانید

    سیگار را ترک کنید و پنج سال بیشتر سالم زندگی کنید

    سیگار انزوای اجتماعی و تنهایی را افزایش می‌دهد


    سخنگوی فیلیپ موریس اینترنشنال به فست کمپانی گفت که با فروشندگان شخص ثالث، خرده‌فروشان مستقل و دولت‌ها برای نظارت بر رعایت مقررات تبلیغاتی و فروش تنباکوی زیر سن قانونی همکاری می‌کند.

    او گفت: «روشن است که جوانان نباید از هیچ محصول تنباکو یا حاوی نیکوتینی استفاده کنند. ما جلوگیری از دسترسی جوانان به این محصولات را جدی می‌گیریم و تلاش می‌کنیم تا از در دسترس قرار گرفتن تبلیغات و محصولات خود به آنها جلوگیری کنیم. ما با تبلیغ دخانیات کودکان مخالفیم! مااگر متوجه شویم که سیاست‌ها نقض شده است، اقدامات اصلاحی فوراً  در دستور کار قرار می‌گیرد

    البته جواب‌های این‌چنینی از طرف شرکت‌های چند ملیتی تولید سیگار را نباید باور کرد.

    بریتیش امریکن توباکو ، امپریال برندز و ژاپن توباکو اینترنشنال در مورد سوال بالا،  به درخواست اظهارنظر پاسخ ندادند.

    یافته‌های این گزارش همچنین نشان می‌دهد که سیاست‌های منع تبلیغات تنباکو در رادیو، تلویزیون و بیلبوردها، توجه صنعت را به بازاریابی در نقطه فروش(POS) افزایش داده است؛ راهبردی که می‌تواند به ترویج عادات سیگار کشیدن طولانی‌مدت منجر شود.

    سال 1998 در ایالات متحده، تواقفی بین شرکت‌های بزرگ دخانیات و دولت‌های چهل و شش ایالت آمریکا صورت گرفت که تبلیغات تنباکو را که مصرف‌کنندگان زیر هجده سال را هدف قرار می‌داد ممنوع و محدودیت‌هایی برای بازاریابی ایجاد کرد.

    تا سال 2008، هزینه تبلیغات پایانه فروش که شامل محدودیت‌های قانون توافقنامه دخانیات (Tobacco Master Settlement Agreement) نشده بودند، بیش از هفتاد و پنج درصد از کل هزینه‌های تبلیغات تنباکو افزایش یافت.

    ترجمه مجله اعتیاد: آزاده اتحاد

    https://www.fastcompany.com/90757761/tobacco-companies-say-they-dont-advertise-to-children-but-this-damning-report-suggests-otherwise

    برچسب‌ها