ال انان

ال انان، سازمانی حامی برای دوستان و خانواده‌ معتادان

الکلیسم یک بیماری خانوادگی است

    معمولاً همه شما با انجمن الکلی‌ها و معتادان گمنام، ای‌ای و ان‌ای، آشنا هستید که حلقه‌ای سازمانی برای ترک و بهبودی از اعتیاد است. معتادان در گروه‌های مختلف از معتادان به الکل تا معتادان جنسی در جلسات این انجمن شرکت می‌کنند و بر اساس برنامه دوازده قدمی قدم به فرایند بهبودی می‌گذارند. اما در کنار ای‌ای سازمان دیگری به نام ال انان (Al-Anon) هم فعالیت می‌کند که خانواده‌ای از گروه‌های حامی برای افرادی است که در عضوی از خانواده‌شان به اعتیاد به الکل مبتلاست. هدف این گروه‌ها این است که مفید و درمانی باشند.

    ال انان چگونه شکل گرفت؟

    ال انان سال 1951 به عنوان سازمانی در حمایت از دوستان و اعضای خانواده کسانی که با اختلال مصرف الکل (AUD) دست و پنجه نرم می‌کنند تأسیس شد. لوییس ویلسون شانزده سال بعد از اینکه شوهرش برنامه الکلی‌های گمنام (AA) را پایه‌گذاری کرد، ال انان را راه انداخت. او که برای حمایت از یکی از عزیزان مبتلا به الکلیسمش با مشکلات مختلفی دست و پنجه نرم می‌کرد، سازمانی را برای افراد شبیه به خودش راه انداخت.

    ال انان سازمانی است که هزینه‌های آن از طریق کمک‌های مالی خود اعضا تأمین می‌شود. جلساتی برای کمک به اعضای خانواده و دوستان کسانی که اعتیاد دارند برگزار می‌شود تا بهتر بتوانند به آنها کمک کنند، حتی اگر هنوز بهبود نیافته باشند. تمرکز اصلی ال انان روی این است که از اعضای خود حمایت کرده و به آنها نشان دهد در مسئله اعتیادشان تنها نیستند.

    ال انان
    بعضی افراد برای شرکت در جلسه اول مردد می‌شوند، چون نمی‌دانند چه چیزی در انتظارشان است. هرکسی که در جلسه حضور دارد یا خودش یا از طریق یکی از اعضای خانواده‌اش تحت تأثیر اعتیاد به الکل قرار گرفته است.

    اعتیاد به الکل به مثابه یک بیماری خانوادگی

    ال انان با بیماری اعتیاد به الکل مثل یک بیماری خانوادگی برخورد می‌کند، چون هم روی شخص معتاد و هم اطرافیان او تأثیر منفی دارد. حمایت دوستان و خانواده یکی از بخش‌های مهم در فرایند بهبودی است. بعضی اعضای خانواده، خودشان را به خاطر اعتیاد عزیزشان سرزنش می‌کنند یا ممکن است ندانند یا متوجه نشوند که چرا اولویت عزیزشان بهبودی نیست.  جلسات به این مسائل می‌پردازند و به اعضا کمک می‌کنند تا اعتیاد به الکل را به عنوان یک بیماری خانوادگی بهتر درک کنند.

    الاتین، جلسات ال انان برای نوجوانان

    ال انان گروه خاصی با عنوان الاتین دارد که مختص اعضای نوجوانی است که در خانواده‌شان مشکل اعتیاد به الکل وجود دارد. این جلسات به اعضای نوجوان خود اجازه می‌دهد که با افراد هم‌سن خودشان آشنا شوند و تجربیات جلسات برایشان ملموس‌تر و مفیدتر باشد.

    از یک جلسه باید چه انتظاراتی داشت؟

    جلسات ال انان برای هر آنکه یکی از عزیزانش مشکل مصرف الکل دارد مفید است. اگر نگران عادت الکل نوشیدن کسی هستید یا اگر سبک زندگی او دارد روی شما اثر منفی می‌گذارد، ال انان می‌تواند به شما کمک کند.

    بعضی افراد برای شرکت در جلسه اول مردد می‌شوند، چون نمی‌دانند چه چیزی در انتظارشان است. از جمله چیزهایی که اعضا باید هنگام شرکت در یک جلسه در نظر داشته باشند می‌توان به این موارد اشاره کرد:

    مهم‌ترین نکته این است که جلسات ال انان به صورت گمنام برگزار می‌شود.

    هرکسی که در جلسه حضور دارد یا خودش یا از طریق یکی از اعضای خانواده‌اش تحت تأثیر اعتیاد به الکل قرار گرفته است.

    هیچ‌کس مجبور نیست درباره مشکلش صحبت یا بحث کند، اگرچه توصیه می‌شود این کار را انجام دهند.

    جلسات انواع مختلفی دارند. ممکن است بعضی از آنها برای شما مفیدتر از بقیه باشد.

    ال انان نهادی مذهبی نیست.

    تمرکز جلسات روی برنامه دوازده قدمی ال انان است.

    شعار جلسات این است که به شرکت‌کنندگان اجازه می‌دهد «هرچه دوست دارند بردارند و مابقی را رها کنند». به این طریق، بهجای اینکه به شرکت‌کنندگان بگویند باید چه کار کنند، به آنها اجازه می‌دهند تجربیات و سختی‌های زندگی‌شان را با دیگران به اشتراک بگذارند.

    ال انان
    لوییس ویلسون همسر بیل ویلسون شانزده سال پس از آغاز فعالیت الکلی‌های گمنام، انجمن ال انان را تاسیس کرد

    در مجله اعتیاد بیشتر بخوانید:

    ترک الکل و روابط عاطفی

    سوء‌ مصرف الکل را بشناسید

    منظور کتاب الکلی‌های گمنام از «آلرژی» چیست؟


    دوازده قدم ال انان

    بیشتر جلسات با خواندن برنامه دوازده قدمی ال انان آغاز می‌شود. این مراحل تقریباً کلمه به کلمه از برنامه دوازده قدمی الکلی‌های گمنام اقتباس شده است. همچون اِی‌اِی اعضای ال انان هم یک راهنما انتخاب می‌کنند که در طی کردن مراحل به آنها کمک می‌کند و در سختی‌ها کنارشان است. مراحل این برنامه عبارتند از:

    ۱. «پذیرفتیم که در برابر الکل ناتوان بودیمکه زندگی‌مان غیر قابل کنترل شده بوداعضا یاد می‌گیرند که اعتیاد به الکل را به عنوان یک بیماری که خارج از کنترل آنهاست بپذیرند.

    ۲. «به این باور رسیدیم که قدرتی بزرگ‌تر از خودمان می‌تواند سلامت عقل را به ما برگرداندمعمولاً اعضا با تلاش برای تغییر یا کنترل عزیزانشان خودشان را به حاشیه می‌کشانند. آنها بعد از اعتراف به ناتوانی یاد می‌گیرند بپذیرند که امکان برگرداندن سلامت عقل‌شان وجود دارد.

    ۳. «تصمیم گرفتیم اراده و زندگی‌مان را به دست خدایی که او را درک می‌کنیم بسپاریمیادگیری رها کردن یکی از مراحل کلیدی برنامه و پذیرش است.

    ۴. «یک ترازنامه اخلاقی موشکافانه و شجاعانه از خودمان تهیه کردیمخودشناسی سهم عظیمی در طی کردن مراحل دارد، و شروع آن از این مرحله است. شرکت‌کنندگان فهرستی از آسیب‌هایی که به خودشان یا عزیزانشان زده‌اند (مثلاً با تهدید کردن) تهیه می‌کنند.

    ۵. «پیش خدا، خودمان و یک انسان دیگر به ماهیت دقیق اشتباهاتمان اقرار کردیماین مرحله برای بررسی موارد موجود در ترازنامه اخلاقی اعضاست و به آنها اجازه می‌دهد تک‌تک مشکلات را به شکل عمیق‌تری بررسی کنند.

    ۶. «کاملاً آماده بودیم که خداوند تمام نقایص اخلاقی‌مان را از بین ببرداین مرحله بسیار مهم است، چون پذیرش کامل فرایند بهبودی به کمک یک نیروی برتر در این مرحله اتفاق می‌افتد.

    ۷. «با فروتنی از او خواستیم کاستی‌هایمان را رفع کنداین بخش از برنامه دوازده قدمی به اعضا کمک می‌کند که متوجه شوند چطور فرد معتاد را کنترل یا قضاوت کرده‌اند و این کار آنها نتایج زیانباری به همراه داشته است.

    ۸. «فهرستی از تمام افرادی که به آنها آسیب زده بودیم تهیه کردیم، و سعی کردیم تمام آنها را جبران کنیماغلب اوقات جبران کردن از خودتان آغاز می‌شود. بسیاری از افراد خودشان را به خاطر اعتیاد عزیزانشان سرزنش می‌کنند. آنها باید خودشان را ببخشند و از خودشان دلجویی کنند.

    ۹. «جز در مواردی که باعث آسیب بیشتر می‌شد، سعی کردیم مستقیماً از این افراد دلجویی و جبران خسارت کنیمبعد از اینکه آماده جبران و دلجویی شدید، در مرحله بعد باید دست به کار شوید.

    ۱۰. «به تهیه ترازنامه شخصی ادامه دادیم و هر کجا که اشتباهی داشتیم بلافاصله به آن اقرار کردیمطی کردن این دوازده قدم فرایند زمانبری است. با اینکه اعضا قبلاً سیاهه اخلاقی تهیه کرده‌اند اما ممکن است مواردی از قلم افتاده باشد.  مرحله دهم نشان می‌دهد که فرایند در حال پیشرفت است.

    ۱۱. «برای بهبود ارتباطمان با خدایی که او را درک می‌کنیم، به سراغ دعا و مراقبه رفتیم، و فقط برای شناخت مشیت او و قدرت تحقق آن دعا کردیماین مرحله، مرحله‌ای معنوی و شخصی است که در اوج اضطراب، بهبودی، پذیرش و آرامش را به ارمغان می‌آورد.

    ۱۲. «بعد از بیداری معنوی که حاصل طی کردن این مراحل بود، سعی کردیم این پیغام را به دیگران هم برسانیم، و این اصول را در تمام روابطمان به کار ببندیمآخرین مرحله، درک این موضوع است که سفر اعضا به پایان نرسیده است. باید اعضا را تشویق کرد که با چیزهایی که یاد گرفته‌اند حالا آنها از بقیه حمایت کنند.


    ال انان
    اعضای ال انان از افراد متفاوت با زندگى‌هاى گوناگون تشکیل شده که به طریقى با فرد معتاد به الکل در ارتباط‌اند. گرچه نسبت اعضا با افرادى که معتاد به الکل هستند متفاوت است (ازقبیل همسر، خواهر، برادر، فرزند و یا والدین) و صرف‌نظر از نوع ارتباطى که با فرد الکلى دارند، همگى داراى یک حس مشترک هستند و آن اینکه زندگیشان به نحو شدیدى تحت تاثیر الکلیسم فردى دیگر قرار گرفته است

    اگر با مصرف الکل این نشانه‌ها را دارید، مصرف را متوقف کنید

    کم یا متوسط، مصرف الکل همیشه هم مضر است

    انجمن ال انان ایران


    درک «قدرت برتر»

    با اینکه ال انان یک برنامه مذهبی نیست اما اعضای آن وجود یک نیروی برتر را قبول دارند. با این حال، هر کس می‌تواند تفسیر شخصی خودش را از  اصطلاح «قدرت برتر» داشته باشد. ال انان تمام افراد را با هر مذهب و باوری می‌پذیرد و هیچ‌کس مجبور نیست باورهای خودش را تغییر دهد.

    مزایای گروه ال انان

    اعضای ال انان از طریق آشنایی با افرادی که عزیزانشان درگیر AUD هستند از جلسات بهره می‌برند. با اینکه افراد به طور کلی با هم متفاوتند، اما اعضای ال انان همگی مشکلات مشابهی را تجربه کرده‌اند. مزیت اصلی ال انان امکان صحبت کردن با افرادی است که تجربیات مشابهی با شما دارند. جلسات ال انان در سراسر کشور برگزار می‌شود.

    تحریریه مجله اعتیاد

    https://www.addictioncenter.com/treatment/12-step-programs/al-anon/

    برچسب‌ها