تاثیر اعتیاد بر دندان

تاثیر اعتیاد بر دندان چیست؟

مصائب یک معتاد، وقتی به دندانپزشکی می‌رود

    تاثیر اعتیاد بر دندان نه تنها به خاطر سلامتی و زیبایی فرد وابسته بسیار مهم است؛ بلکه پروسه درمان دهان و دندان در این افراد به سادگی یک فرد عادی نیست. اعتیاد به مواد مخدر با تخریب مینای دندان و تحلیل لثه، نه تنها پروسه درمان را دردآور و طاقت‌فرسا می‌سازند بلکه موثر بودن درمان را برای فرد معتاد به شرایط حاد می‌کشانند؛ درمان‌های دندانی برای این افراد بسیار حساس است و نیازمند دقت ویژه دندانپزشک و همکاری دقیق فرد معتاد است. در ادامه به مشکلاتی که یک فرد معتاد برای خودش و دندانپزشک ایجاد می‌کند، می‌پردازیم.

    اهمیت توجه به اعتیاد برای درمان دندانی

    تاثیر اعتیاد بر دندان را می‌توان به طور عمده در  ضعیف شدن بافت دهانی دندانی به خاطر سو مصرف مواد دانست. بسیاری از معتادان یا وضع مالی خوبی دارند و در مراجعه به دندانپزشک، خواسته‌های غیرمنطقی خود را مطرح می‌کنند بی‌آن‌که به وضعیت نابسامان دهان و دندان‌شان توجهی داشته باشند. گروهی دیگر هم به خاطر مشکلات مالی خیلی دیر مراجعه می‌کنند و باز هم دندانپزشک را به دردسر می‌اندازند. اگر خودتان به ماده‌ای مخدر وابسته‌اید یا در نزدیکی‌تان فرد معتادی هست، به تاثیر مواد مخدر مختلف بر سلامت دندان‌ها توجه کنید. در ادامه اثر مواد مختلف مخدر بر دندان‌ها آمده است.

    تاثیر اعتیاد بر دندان ها
    روند درمانی برای افراد معتاد بسیار متفاوت است. پس حتما با پزشک اعتیاد خود را مطرح کنید.

    اعتیاد به شیشه دندان را می‌پوساند؟

    اعتیاد به شیشه دندان را از بین می‌‌برد. شیشه ماده مخدر صنعتی و بی‌کیفیتی است که به شدت اثر منفی مستقیمی بر سلامت دهان و دندان دارد. به طوری که دندانپزشکان میان خود اصطلاحی دارند با این عنوان: «دندان شیشه‌ای». علت اصلی مخرب بودن شیشه برای دندان، اثر آن بر رگ‌های خونی است. شیشه تاثیر اعتیاد بر دندان و لثه را به حدی مشهود می‌سازد که گاهی دندانپزشکان در نگاه اول، مراجع وابسته به شیشه را رد تشخیص می‌‌دهند و رد می‌کنند.  اعتیاد به شیشه این اثرات را بر دهان و دندان فرد می‌گذارد.


    در مجله اعتیاد بیشتر بخوانید:

    رفتاردرمانی و انواع آن در درمان اعتیاد


    تاثیر اعتیاد به شیشه بر دندان

    • چروک شدن عروق خونی و از بین رفتن سلامت لثه
    • کاهش ترشح بزاق و خشکی دهان
    • ساییدگی مینای دندان در اثر دندان قروچه و حالت عصبی
    • ایجاد حفرات دندانی در اثر پوسیدگی
    • ریختن دندان‌ها در اثر بی‌تجهی به بهداشت دهان و دندان

    اعتیاد به هروئین سبب پوسیدگی دندان می‌شود.

    بنا به نتایج مطالعات محققان، تاثیر اعتیاد بر دندان افراد هروئینی خیلی بارز است؛ به طوری‌که اکثر معتادان هروئینی دندان‌های پوسیده‌ای دارند. به ‌طوری که در مراجعه دیرهنگام دندان‌پزشک مجبور می‌شود دندان فرد معتاد هروئینی را بکشد. با توجه به مشکلات دندانپزشکی افراد معتاد، این مرحله برای بیمار وابسته به هروئین و دندانپزشک او بسیار سخت است. یادتان هروئین تمایل فرد معتاد را به خوردن غذاهای شیرین افزایش می‌دهد که خود عامل مضاعفی برای ایجاد پوسیدگی است. از علل شیوع پوسیدگی دندان به دنبال اعتیاد به هروئین می‌توان به این عوامل اشاره کرد.

    علل پوسیدگی در اثر مصرف هروئین

    • فقر بهداشت دهان و دندان
    • خشک شدن دهان بر اثر مصرف هروئین
    • کاهش اسیدیته دهان و ایجاد شرایط برای پوسیدیک
    • غفلت از شستن دهان و دندان بعد از غذا خوردن
    • ایجاد پلاک و جرم روی دندان
    • مسواک نزدن
    • سایش شدید دندان
    • نکشیدن نخ دندان

    اعتیاد به گل سبب خرابی دندان می‌شود؟

    بله. ماده مخدر گل که نوعی ماریجوانا است، نه تنها ترشح بزاق را کم می‌کند و سبب خشکی دهان و پوسیدگی دندانی می‌شود؛ بلکه خطر ابتلا به بیماری های لثه را افزایش می دهد. مصرف ماریجوانا در مصرف‌های شدید و مداوم می‌تواند باعث ابتلا به سرطان دهان هم بشود. این موارد متاسفانه میان جوانانی که در سال‌های اخیر به مصرف گل روی آورده‌اند، دیده شده است.

    تاثیر اعتیاد به شیشه بر دندان
    اعتیاد باعث خشکی دهان، مشکلات لثه، پوسیدگی و افتادن دندان‌ها می‌شود.

    پوسیدگی دندان در اعتیاد به تریاک

    تریاک از آن دسته مواد مخدرد سنتی است که افراد میان‌سال، مسن و بومی برخی مناطق آن را مصرف می‌کنند. متاسفانه این ماده میان ایرانیان رواج زیادی دارد و افراد به خطرا آن اهمیتی نمی‌دهند. افراد تریاکی نیز از تاثیر اعتیاد بر دندان در امان نیستند؛ اگر کسی تریاک بکشد با این مشکلات روبه‌رو می‌شود.

    اثرات تریاک بر دندان

    • زردی دندان‌ها،
    • ایجاد شدید پلاک و جرم دندانی
    • آسیب پذیری لثه و خونریزی
    • آسیب‌‌پذیری مینای دندان
    • ابتلا به عفونت و قارچ لثه
    • دندان قروچه
    • جفت‌شدگی فک
    • افتادن دندان‌ها

    پوسیدگی دندان و کوکائین

    کوکائین که از مواد مخدر گران‌قیمت محسوب می‌شود، بسیار اسیدی است. این ماده اسیدی اگر برای مصرف در دهان مالیده شود مینای دندان‌ها را تجزیه می‌کند. بنابراین تاثیر اعتیاد بر دندان افراد کوکائینی نیز مشهود است. نباید تصور شود فقط افراد وابسته به مواد در فقر و تنگدستی دچار پوسیدگی دندان می‌شوند.

    اثرات کوکائین بر دندان

    • اسیدیته کوکائین مینای دندان را از بین می برد
    • مصرف دهانی پودر کوکائین برای جذب از طریق لثه زخم‌های بدی بر لثه پدید می‌آورد و حتی سبب عفونت هم می‌شود.
    • استنشاق پودر کوکائین سبب آسیب بافتی به کام بالا می شود و به مرور زمان آن را به سمت بینی سوراخ می‌کند.
    • کوکائین نوعی اسپاسم در عضلات فک به وجود می‌آورد که سبب دندان قروچه و شکست دندان می‌شود.

    پوسیدگی دندانی  و سایر مواد مخدر

    1. مت‌آمفتامین: تاثیر اعتیاد بر دندان افراو وابسته به متآمفتامین بسیار شدید است. این مواد به لحاظ شیمیایی اسیدیتهت بالایی دارند و به مینای دندان حمله می‌کنند. هم‌چنین سبب خشکی دهان و ایجاد حالت دندان قروچه می‌شوند.
    2. مورفین: اگر فردی مورفین را به عنوان مخدر و حالت اعتیادگونه مصرف کند به مرور زمان مینای دندان او از بین می‌رود. در نهایت نیز دچار مشکلاتی از قبیل حساسیت دندانی، عفونت‌های شدید دندان و نیز افتادن دندان می‌شود.
    3. ترامادول و متادون: این  انواع مواد مخدر باعث ورم کردن زبان، بیماری‌های لثه، کاهش بزاق و درنتیجه پوسیدگی دندان‌ها می‌شوند.
    اثرات کوکائین بر دندان
    اعتیاد خود را از پزشک مخفی نکنید تا تداخلی در روند درمانی ایجاد نشود.

    دندانپزشکی معتاد ها دردسر دارد

    با توجه سو تاثیر اعتیاد بر دندانۀف مسلما افراد وابسته به مواد مخدر نیازمندند که به طور منظم به دندانپزشک مراجعه کنند. صرف نظر از مراجعه نکردن افراد معتادی که شرایط بسیار نابسامانی دارند؛ افرادی هم که بالاخره به دندانپزشک مراجعه می‌کنند، اعتیاد خود را از دندانپزشک مخفی می‌سازند.

    اعتیاد خود را از دندانپزشک مخفی نکنید.

    دیگر مانند 20-30 سال گذشته فرد وابسته به مواد مخدر را به عنوان مجرم نگاه نمی‌کنند. دندانپزشک‌ها افراد معتاد را به عنوان یک بیمار می‌پندارند و در مطب خود پذیرش می‌کنند.

    تاثیر اعتیاد بر دندان به راحتی از بین نمی‌رود

    کاهش خونرسانی به لثه‌ها در اثر اعتیاد باعث می‌شود، لثه‌های بی ثبات و ضعیف باشند. کاشت ایمپلنت سخت باشد و حتی فرد نیازمند درمان‌های لثه‌ای جدی باشد. متاسفانه به دلیل شرایط روحی و تنش شدید افراد وابسته، معمولا در مراجعه به دندانپزشک، توصیه‌های دندانپزشک مهم تلقی نمی‌شود و فرد معتاد شرایط بد دهانی‌اش را از نظر تاثیر اعتیاد بر دندان و لثه‌هایش نمی‌پذیرد و با دندانپزشک همکاری نمی‌کند.

    چاره چیست؟ این افراد باید بپذیرند که سلامت دهان و دندان فرد عادی را ندارند و باید برای بهبود وضعیت‌شان به توصیه‌های دندانپزشک گوش دهند.

    اعتیاد و بی حسی دندان

    به دلیل اثرات شیمیایی مواد مخدر بر سیستم عصبی بدن، اثر داروی بی‌حسی بر دندان افراد معتاد به طور حادی، کاهش می‌یابد. این مواد مخدر pH خون را هم  تغییر می‌دهند و به‌‌طور مضاعف بر بی‌حسی دندان اثر گذارند.

    در مطب دندانپزشکی اعتیاد خود را اعلام کنید. بنابراین از تمام افراد معتاد خواهشمندیم بدون ترس یا خجالت از دندانپزشک خود، در پرونده‌شان شرح حالی از مصرف و سوابق اعتیاد خود بنویسند تا دندانپزشک بر اساس شرایط بدنی آنها درمان را شروع کند. تاثیر اعتیاد بر دندان و انواع روش‌های بی‌حسی، پر کردن و جراحی را جدی بگیرید. در غیر این صورت شرایط غیر قابل پیش‌بینی برای خودتان و دندانپزشک معالج به وجود می‌آورید.

    تریاک و بی حسی دندان

    از دیگر موارد تاثیر اعتیاد بر دندان، باید به طور جدا تریاک را بررسی کنیم. اشخاص معتاد به تریاک در مراجعهه به دندان‌پزشکی دچار بی‌حسی نمی‌شوند. به این ترتیب خودشان و دندانپزشک را اذیت می‌‌کنند. در مواجهه با درد بدن مواد ضد دردی را ترشح می‌کند اما چون افراد تریاکی چنین موادی را به مقدار زیاد مصرف می‌کنند دیگر مواد بی‌حس کننده عادی برای آنها عملا بی‌اثر است.

    تاثیر اعتیاد بر دندان
    در مراحل اولیه اعتیاد با مراجعه به پزشک از پوسیدگی و افتادن دندان خود جلوگیری کنید.

    کلام آخر

    با توجه به موارد تاثیر اعتیاد بر دندان و سلامت دهان و لثه، اگر در مراحل ابتدایی وابستگی هستید، هرچه سریع‌تر از پزشکان و مددکاران، کمک بگیرید تا زیبایی چهره‌تان از بین نرود. حتما به دندانپزشک مراجعه کنید تا پوسیدگی‌های‌تان را برطرف کند. در شرایط پیچیده وابستگی نیز حتما وضعیت خود را با شرح حال کامل به دندانپزشک بگویید. کمی اخم دیدن بهتر از آن است که دندان‌های خود را از دست بدهید. یا بدون جلوی دیگران ظاهر شوید یا مجبور به استفاده از دندان مصنوعی یا ایمپلنت‌های گران شوید. تصمیم درست و عاقلانه بگیرید.

    نگارنده: یاسمین ثریا

    منبع :americanaddictioncenters