مصرف ماری‌جوانا و خطر اسکیزوفرنی

اسکیزوفرنی در نوجوانانی که ماری‌جوانا مصرف می‌کنند

روان‌پریشی در مناطقی ماری‌جوانا قانونی شده، ۲/۵ برابر بیشتر است

    محققان دریافتند مصرف ماری‌جوانا خطر ابتلا به اسکیزوفرنی را با خود به همراه دارد.

    مصرف ماری‌جوانا کمتر از دو بار در هفته به اندازه مصرف روزانه آن خطرناک است.

    مصرف ماری‌جوانا که ما آن را با اسامی همچون گل، وید، علف، گراس ومی‌شناسیم، در حال حاضر در بسیاری از نقاط دنیا به‌خصوص در میان نوجوانان نگران‌کننده شده است. این نگرانی از زمانی که در بعضی مناطق دنیا مصرف دارویی و با تجویز پزشک این گیاه که خاصیت مخدر دارد، قانونی شده است، بیشتر شده است.

    طبق نتایج یک تحقیق که به تازگی انجام شده است، در نوجوانانی که گهگاه ماری‌جوانا مصرف می‌کنند، به اندازه افرادی که مصرف روزانه ماری‌جوانا دارند، احتمال ابتلا به اسکیزوفرنی وجود دارد.

    احتمال ابتلا به اسکیزوفرنی در نوجوانانی که ماری‌جوانا مصرف می‌کنند
    بستری شدن در بیمارستان‌های روانی در میان مصرف کنندگان ماری جوانا افزایش پیدا کرده است

    مصرف ماری‌جوانا و خطر اسکیزوفرنی

    محققان در منطقه کارائیب بیش از 590 مقاله درباره مصرف ماری‌جوانا در نوجوانان دوازده تا هجده ساله را بررسی کردند. نتایج این مطالعات نشان داد که مصرف این ماده مخدر به مقدار کم یا متوسط درست مثل مصرف روزانه آن با افزایش شش برابری خطر ابتلا به اسکیزوفرنی همراه است؛ البته در برابر افرادی که اصلاً این دراگ را مصرف نمی‌کنند.

    کارشناسان هشدار دادند که بسیار مهم است نوجوانان از مصرف این دارو در زمانی که مغزشان هنوز در حال رشد است اجتناب کنند.

    آمار و ارقام سرویس ملی سلامت (NHS) نشان می‌دهد که مصرف ماری‌جوانا در افراد شانزده تا بیست و چهار ساله در انگلیس و ولز در حال افزایش است و 32.6 درصد اعتراف کرده‌اند که آن را در سال 2020 مصرف کرده‌اند، این عدد در سال 2016، 30.2 درصد بود.

    این خبر زمانی انتشار یافت که مشخص شد از زمانی که ماری‌جوانا در اسکاتلند جرم‌زدایی شد، پذیرش در بیمارستان روانی در میان مصرف کنندگانش، هفتاد و چهار درصد افزایش یافت.

    پلیس اسکاتلند دستورالعمل‌های خود را در ژانویه 2016 تغییر داد تا هر کسی که ماری‌جوانا با خود حمل می‌کند به جای پیگرد قانونی، با اخطار مواجه شود. شمار پیگردهای قانونی در این دوره به نصف کاهش یافت. سال گذشته، 1263 بیمار در اسکاتلند به دنبال درمان در سرویس ملی سلامت NHS برای اختلالات روانی ناشی از مصرف ماری‌جوانا از جمله اسکیزوفرنی بودند.

    تحقیقی که در این مقاله به آن اشاره شده است و در مجله روان‌شناسی بالینی (Journal of Clinical Psychology) منتشر شد، شامل 591 مطالعه از سال‌های 2010 و 2020 درباره مصرف ماری‌جوانا در نوجوانان از سراسر جهان بود.

    مصرف ماری‌جوانا و خطر اسکیزوفرنی
    مصرف ماری‌جوانا چه کم چه زیاد با ابتلا به اسکیزوفرنی مرتبط است

    در مجله اعتیاد بیشتر بخوانید

    سه باور نادرست درباره مصرف ماری‌جوانا

    پس از مصرف ماری جوانا، نمی‌توان به حافظه اعتماد کرد

    تحقیقات درباره مصرف ماری‌جوانا

    در این مطالعه محققان مصرف‌کنندگان ماری‌جوانا را به دو گروه طبقه‌بندی کردند؛ افرادی که کم‌مصرف هستند، مثلاً دو بار در هفته یا کمتر مصرف دارند، و مصرف‌کنندگانی که روزانه یا تقریباً هر روز مصرف ماری‌جوانا دارند.

    محققان با استفاده از تجزیه و تحلیل آماری، شانس ابتلای هر دو گروه به اسکیزوفرنی schizophrenia را در مقایسه با نوجوانانی که هرگز در زندگی‌شان ماری‌جوانا مصرف نکرده بودند، مقایسه کردند.

    به گفته محققان، شانس ابتلا به این اختلال روانی در هر دو گروه شش برابر بیشتر بود.

    البته آنها مشخص نکردند که معمولاً چه مدت طول می‌کشد تا این اختلال بعد از شروع مصرف ماری‌جوانا در مصرف‌کنندگان به وجود بیاید.

    اما این را مشخص کردند که در مردان در اواخر نوجوانی و اوایل بیست سالگی و در زنان در اواخر دهه بیست تا اوایل سی سالگی رخ می‌دهد؛ اگرچه ممکن است در هر سنی برای هر دو دسته به وجود بیاید.

    محققان در مقاله خود نوشتند: «مصرف ماری‌جوانا چه کم چه زیاد با ابتلا به اسکیزوفرنی مرتبط است

    از نظر آماری هم در میان افراد کم‌مصرف و پرمصرف، احتمال افزایش خطر ابتلا به اسکیزوفرنی وجود دارد.

    آدام وینسوک، بنیانگذار تحقیق جهانی درباره مواد مخدر Global Drugs Survey و استاد افتخاری پزشکی بالینی در کالج دانشگاهی لندن، می‌گوید این مطالعه نشان می‌دهد که باید در مصرف ماری‌جوانا در سنین پایین‌تر احتیاط به خرج داد.

    او به دیلی تلگراف گفت: «اگر می‌خواهید سلامت و تندرستی خود را بهینه کنید و خطر ابتلا به بیماری‌های روان‌پریشی را به حداقل برسانید، در جوانی از مواد مخدر استفاده نکنید. پیش از اینکه مغز خود را گسترش دهید، آن را رشد دهید

    محققان این مطالعه در دانشکده پزشکی سنت جیمز در آرنوس ویل، سن وینسنت و گرنادین مستقر بودند.

    به تازگی از منطقه کارائیب اولین محموله ماری‌جوانای پزشکی، چیزی بالغ بر 49.8 کیلوگرم، به آلمان صادر شد.

    ماری جوانا قانونی
    قانونگذاران با قانونی کردن ماری‌جوانا چشم خود را روی تبعات ناشی از مصرف آن بستند

    انجمن ماریجوانایی‌های گمنام در ایران

    عوارض مصرف گُل

    فاکتور ژنتیک

    کشور کارائیب با جمعیتی بیش از 110 هزار نفر، سال‌هاست که صنعت ماری‌جوانای بومی خود را توسعه داده است. سال 2018، سنت وینسنت یک آژانس دولتی راه انداخت تا بر صدور مجوز نظارت کند و اطمینان حاصل کند که ماری‌جوانای پزشکی در دسترس بیماران بومی است.

    این اقدام پس از مجموعه‌ای از تحقیقاتی که بر ارتباط میان مصرف ماری‌جوانا و اختلالات روانی از جمله اسکیزوفرنی مهر تأیید زد، صورت گرفت.

    یک تحقیق در ایالات متحده نشان می‌دهد که مراجعه‌های مرتبط با روان‌پریشی ناشی از مصرف ماری‌جوانا در مناطقی که این ماده مخدر قانونی شده است، 2.5 برابر بیشتر است.

    و ارقام رسمی NHS نشان می‌دهد که پذیرش در بیمارستان‌های روانپزشکی برای مصرف‌کنندگان ماری‌جوانا از 1191 نفر در سال 2015 تا 2016 به 2067 نفر در سال گذشته افزایش یافته است.

    پروفسور جاناتان چیک، از بیمارستان Castle Craig، یک مرکز توانبخشی خصوصی در Peeblesshire، گفت که قانونگذاران با قانونی کردن ماری‌جوانا چشم خود را روی تبعات ناشی از مصرف آن بستند.

    او گفت تعداد جوانانی که به دلیل مصرف ماری‌جوانا از روان‌پریشی و اسکیزوفرنی رنج می‌برند، «نگران‌کننده» است.

    به‌رغم تحقیقات متعددی که نشان می‌دهد بین مصرف ماری‌جوانا و اختلال روانی ارتباطی وجود دارد، دانشمندان هنوز دقیقاً مشخص نکرده‌اند که چگونه این ماده مخدر می‌تواند منجر به بروز این بیماری شود. از سویی، تحقیقات دیگر نیز نشان داده است که خود ماده گل شاید به تنهایی منجر به برئز اختلالات روانی جدی نشود.

    تحقیقی جداگانه از سوی محققان دانشگاه هاروارد در سال 2014 روی مصرف‌کنندگان ماری‌جوانا با و بدون سابقه خانوادگی اسکیزوفرنی انجام شده است که نشان می‌دهد مصرف این ماده مخدر به تنهایی منجر به بروز این اختلال در افراد نمی‌شود. در واقع مشخص شد که خطر ابتلا به اختلال روانی اسکیزوفرنی، بدون در نظر گرفتن مصرف ماری‌جوانا، در افراد دارای سابقه خانوادگی بیشتر بود.

    دکتر لین دلیسی، یکی از نویسندگان مقاله، در آن زمان به روزنامه نیویورک تایمز گفت: «مطالعات من به وضوح نشان می‌دهد که ماری‌جوانا به خودی خود باعث بروز اسکیزوفرنی در مصرف‌کننده نمی‌شود. حتماً باید فاکتور ژنتیک در میان باشد

    بر اساس نتایج این تحقیق و سایر تحقیقات می‌توان نتیجه گرفت که احتمال زیادی وجود دارد که مصرف ماری‌جوانا در دوران نوجوانی تا بیست و پنج سالگی، زمانی که مغز در حال بلوغ و در اوج رشد خود در یک فرد آسیب‌پذیر به لحاظ ژنتیکی است، می‌تواند آغازگر اسکیزوفرنی باشد. 

    ترجمه مجله اعتیاد: آزاده اتحاد

    Teens who use cannabis face schizophrenia  

    برچسب‌ها