مواد مخدر در اینستاگرام

دسترسی آسان نوجوانان به مواد مخدر غیرقانونی در اینستاگرام

بعضی از مواد فروشان محل فروش مواد مخدر را به فضای مجازی منتقل کرده‌اند

    در جهان مدرن مبتنی بر فناوری هر پدیده‌ای نکات مثبت و منفی خود را دارد. اگر فناوری در هر شکلش به تسهیل زندگی‌های ما کمک کرده است، در حالت افراطی می‌تواند آسیب‌ها و عواقبی منفی را در برداشته باشد که ممکن است ویرانگر و جبران‌ناپذیر باشند. برای مثال، گوشی‌های هوشمند امکان ارتباطی ما را با جهان اطراف‌مان را بالا برده و بسیاری از کارها مثل دسترسی به کالا از طریق اینترنت را برای ما آسان کرده‌اند. اما امکاناتی همچون استفاده از شبکه‌های اجتماعی را هم در اختیار ما قرار می‌دهد که در صورت سوء‌مصرف می‌تواند اعتیادزا باشد و زندگی ما را تحت الشعاع قرار دهد. همین دسترسی به کالا، هر نوع کالایی، از طریق اینترنت و شبکه‌های اجتماعی همچنین این قابلیت را دارد که تبدیل به معضلی جهانی شود. 

    بدیهی است که خرید و فروش کالای قانونی از طریق اینترنت و شبکه‌های اجتماعی در عصر مدرن یک امتیاز به حساب می‌آید، اما اگر کالا مضر و غیرقانونی باشد، چه؟ آن‌وقت تکلیف چیست؟ در همین راستا، به‌تازگی تحقیقی انجام شده است که نشان می‌دهد در اینستاگرام، به‌رغم بعضی تغییرات ایمنی و فشارهای سیاسی فزاینده، کاربران جوان همچنان می‌توانند به سرعت و به آسانی به محتوای مرتبط با مواد مخدر و فروش مواد مخدر دسترسی پیدا کنند.

    مواد مخدر غیرقانونی در اینستاگرام
    «سلاطین مواد مخدر در اینستاگرام» عنوان گزارشی از روزنامه دیلی‌میل است که از تحقیقات خود درباره استفاده صدها فروشنده مواد مخدر از اینستاگرام برای فروش اکستسی، ماری جوانا و سایر مواد مخدر به کودکان و نوجوانان و سود سرشارشان می‌نویسد و می‌گوید این مشکل در دوران قرنطینه به‌شدت رشد کرد  و افزایش یافت

    سلاطین مواد مخدر در اینستاگرام

    بر اساس گزارشی که از سوی «پروژه شفافیت فناوری»، یک گروه نظارت بر فناوری لیبرال، منتشر شده است بعضی حساب‌های موجود در اینستاگرام در واقع به نظر می‌رسد که به طور فعال مواد غیرقانونی‌ مانند MDMA را می‌فروشند؛ MDMA یک جور مواد مخدر مخصوص مهمانی‌هاست که به نام اکستازی (یا اکستاسی) هم شناخته می‌شود.

    در حالی که اینستاگرام دست به اقداماتی برای محدود کردن هشتگ‌های مرتبط با مواد مخدر زده است (هشتگ همچنان عنصر اصلی معماری اپلیکیشن اینستاگرام باقی مانده است)، تحقیقات پروژه شفافیت فناوری نشان می‌دهد که یافتن محتوای مرتبط با مواد مخدر به‌سادگی با وارد کردن هشتگ‌ در بخش جست‌وجو امکان‌پذیر است. محققان این پروژه می‌گویند با جست‌وجو برای «mdma for sale»، نه «mdma#»، موفق شدند چندین حساب را پیدا کنند که این ماده محرک را به فروش می‌رساندند. همین نتیجه با جست‌وجوی «اکسی» –که شکل عامیانه کوتاه‌شده اپیوئید اکسی‌کنتین استو زاناکس، که داروی ضد اضطراب است، هم به دست آمد.

    جدیدترین تحقیق پروژه شفافیت فناوری به دنبال مطالعه‌ای از سوی این گروه منتشر شد که در آن به جزئیات نحوه دسترسی نوجوانان به محتوای مرتبط با مواد مخدر و در بعضی موارد خرید مواد مخدر از طریق اینستاگرام پرداخته شد. البته، به طور رسمی، فروش مواد مخدر در اینستاگرام مجاز نیست، و آدام موسری، رئیس اینستاگرام، در جریان کنگره‌ای در دسامبر گذشته دوباره به این سیاست اشاره کرد. به عنوان مثال، اینستاگرام علاوه بر حذف هشتگ‌های مرتبط با مواد مخدر، هشدارهایی را به جست‌وجوهای مرتبط با مواد مخدر اضافه کرده است که پیوندی به وب‌سایت‌های مستقل سوء‌مصرف مواد ارائه می‌دهند. البته کیتی پل، مدیر پروژه شفافیت فناوری، معتقد است این اقدامات کافی نیستند. او می‌گوید: «اینستاگرام با انجام کاری که به طور مادی به این آسیب‌ها در پلتفرم خود بپردازد مخالف است، چرا که آنها نمی‌خواهند کنترل بیشتر محتوا باعث کاهش مدت زمانی که کاربر ممکن است در اینستاگرام بگذراند شود

    سخنگوی متا، شرکت مادر اینستاگرام، در همین راستا می‌گوید اکانت‌های شناسایی‌شده از سوی پروژه شفافیت فناوری غیرفعال شده‌اند. او می‌گوید: «ما اجازه فروش داروهای غیرقانونی را نمی‌دهیم و سیستم‌های ما بیش از نود و شش درصد از محتوای مرتبط با مواد مخدر را قبل از اینکه مردم گزارش کنند شناسایی و حذف می‌کنند

    فروش مواد مخدر در اینستاگرام
    در اینستاگرام، به‌رغم بعضی تغییرات ایمنی و فشارهای سیاسی، کاربران جوان همچنان می‌توانند به سرعت و به آسانی به محتوای مرتبط با مواد مخدر و فروش مواد مخدر دسترسی پیدا کنند

    مقالات مرتبط در مجله اعتیاد

    تاثیر اینترنت بر سلامت روان

    تحقیقی تازه از علائم «اعتیاد به تیک‌ تاک» می‌گوید

    اعتیاد به زاناکس: عوارض جانبی، ترک و توان‌بخشی

    وضعیت فروش مواد مخدر در اینستا

    تحقیقات جدید پروژه شفافیت فناوری، ماهیت پردردسر این معضل اینستاگرام را برجسته می‌کند. اینستاگرام اقداماتی را به منظور پاکسازی اپلیکیشن خود و محافظت بهتر از کاربران جوان انجام داده است، اما این پلتفرم همچنان مکانی مستعد سوء‌استفاده و نقض قوانین است. طبیعی است که وقتی اینستاگرام، با نزدیک به یک میلیارد کاربر ماهانه، برای رفع یک مشکل به سراغ پلیس داخلی برود، مشکلات دیگری از جاهای دیگری سر بر می‌آورد. اینستاگرام در طول سال گذشته، به دنبال افشای اسناد فیسبوک که خبر از تحقیقات داخلی درباره تأثیرات این برنامه بر سلامت روان جوانان داد، به شدت مورد اعتراض قانونگذاران قرار گرفت. این تحقیق نشان داد که این شبکه‌ اجتماعی بر بعضی نوجوانان تأثیر منفی دارد. اینستاگرام از آن زمان به دنبال بی‌اعتبار کردن این تحقیقات داخلی بوده و می‌گوید این تحقیقات صرفاً بر جامعه آماری کوچکی متکی بوده است. 

    پروژه شفافیت فناوری به منظور بررسی وضعیت مواد مخدر در اینستاگرام و نوجوانان، یک مجموعه حساب‌ ساختگی درست کرد که به نام کاربران نوجوان ثبتشده بودند و اقدامات ایمنی این برنامه را برای محافظت از نوجوانان محک می‌زدند. از سوی دیگر، کارمندان کنگره نیز پروژه‌های مشابهی را انجام داده‌اند و از نتایجی که از آنها به دست آوردند، به موج انتقاد از اینستاگرام و متا پیوستند.

    تحقیقات جدید پروژه شفافیت فناوری همچنین حفره‌هایی را در سیاست‌های هشتگ اینستاگرام پیدا کرد. به عنوان مثال،#fetanyl  مسدود شد، اما #fetanylcalifornia مسدود نشد، و جست‌وجوی “#fetanylcalifornia” حساب‌هایی را بالا آورد که محققان می‌گویند این مخدر را در آن فروخته‌اند. #Xanax در جست‌وجو از طریق نسخه دسکتاپ مسدود بود، اما در جست‌وجو از طریق تلفن همراه باقی ماند. در مثالی دیگر، جست‌وجوی #opiates نتیجه‌ای در بر نداشت، اما خود اینستاگرام گزینه #opiatesforsale را پیشنهاد داد.

    یک مورد دیگر هم بود که نشان داد الگوریتم اینستاگرام بر خلاف اقدامات ایمنی ظاهری این برنامه عمل می‌کند. وقتی یک حساب ساختگی پروژه شفافیت فناوری حساب @silkroadpharma.cy راکه Adderall، نوعی دراگ پودری آمفتامینی، و PCP، نوعی دراگ پودری توهم‌زا، می‌فروختدنبال کرد، اینستاگرام حساب‌های دیگر مرتبط با مواد مخدر را توصیه کرد، از جمله@calipills_415  که به گفته این تحقیق، «حمل و نقل محرمانه» را در سراسر امریکا تبلیغ کرد.

    در موردی دیگر، یک حساب ساختگی پروژه شفاف‌سازی فناوری، یک حساب قاچاق دارو به نام @despasitro را دنبال کرد و از او خواسته شد که حساب دیگری به نام @xanaxsubutexoxycodone را دنبال کند. عکس پروفایل اینستاگرام @xanaxsubutexoxycodone قلبی بود از پودر سفید در کنار یک کیسه پلاستیکی کوچک.

    ترجمه مجله اعتیاد: آزاده اتحاد

    برچسب‌ها