تأثیرات عجیب و غریب الکل که تا به حال نشنیده‌اید

تأثیرات عجیب و غریب الکل که تا به حال نشنیده‌اید

الکل را می‌توان یک‌جور سم دانست

    مصرف الکل را دانشمندان مدت‌هاست رد کرده‌اند. جدا از مضراتی که مصرف حتی مقدار کمی از این ماده در کوتاه‌مدت و درازمدت دارد، اعتیاد به الکل یا الکلیسم یکی از سنگین‌ترین و مخرب‌ترین انواع اعتیاد است که بهبودی از آن کار بسیار دشواری است. با این حال، در فرهنگ‌هایی که مصرف الکل در آنها آزاد است، دور هم جمع شدن و نوشیدن مشروب یکی از مرسوم‌ترین عادت‌ها برای خوشگذرانی است. 

    افراد با علم به عواقب مشروب بر این باورند که بدون این ماده‌ی نوشیدنی ایجاد احساس خوب در فضا ممکن نیست و خوشگذرانی منوط به مشروب است. اما سخن بیهوده و مضحک، رفتن با ماشین تو گارد ریل (یا بدتر)، رانندگی در مستی، ارسال پیامک‌هایی که بعدها بابتش احساس پشیمانی می‌کنید، رقص سنگین دیوانه‌وار، خماری روز بعد، همه اینها تنها چند تأثیر منفی مصرف مشروب است که شما شاید از آن باخبر باشد؛ این فهرست به اینجا ختم نمی‌شود، اضافه‌وزن، سوء‌مصرف، چربی شکم وهم هست، اما علم چند اثر جانبی دیگر هم برشمرده است که شاید پیش از این نشنیده باشید.

    تأثیرات عجیب و غریب الکل
    اگر چند لیوان شراب یا مشروب بخورید، خواب عمیق شما درست زمانی که بیشتر به آن نیاز دارید مختل می‌شود

    شب‌‌ادراری 

    همه شما احتمالاً با پدیده شب‌ادراری آشنا هستید؛ بیشتر آن را با اصطلاح رایج‌تری، «رختخواب را خیس کردن»، می‌شناسیم. مثانه پر می‌تواند همچون زنگ بیداری مخل آسایش گوشی همراه شما عمل کند و شما را مجبور کند که بلند شوید و به دستشویی بروید. الکل هورمون ضد ادراری را سرکوب می‌کند و باعث می‌شود کلیه‌های شما آب بیشتری ذخیره کنند، بنابراین وقتی شما مشروب می‌نوشید، بدن شما ادرار بیشتری تولید می‌کند. به گفته National Continence Association، مشروب مثانه را اذیت می‌کند.

    کهیر، عطسه، خس‌خس سینه و بینی کیپ

    بسیاری از نوشیدنی‌های الکلی دارای ترکیباتی هستند که می‌توانند برای ما حساسیت‌زا باشند. مثلاً در نوشیدنی‌ای همچون آبجو غلاتی که در تهیه آن به کار رفته است، یا مواد افزودنی موجود در آن، می‌تواند برای افراد حساسیت‌زا باشد. به گفته American College of Allergy، سولفیت‌ها، هیستامین‌ها و خمیرمایه و سفیده تخم‌مرغ (که گاهی به عنوان صافی از آن استفاده می‌شود) هم می‌توانند در مشروبات الکی واکنش‌هایی مثل آلرژی یا آسم در مصرف‌کننده به وجود آورند.

    نتایج تحقیقی که در ژورنالی آلمانی به نام Deutsches Arzteblatt منتشر شده است، نشان می‌دهد 9/8 درصد زن‌ها و 2/5 درصد مردها بعد از مصرف شراب نشانه‌هایی مثل بی‌تابی یا آلرژی از خود نشان می‌دهند. رایج‌ترین نشانه‌ها گرگرفتگی، خارش و گرفتگی بینی است.

    تأثیرات عجیب و غریب الکل
    بسیاری از نوشیدنی‌های الکلی دارای ترکیباتی هستند که می‌توانند برای ما حساسیت‌زا باشند

    در مجله اعتیاد بیشتر بخوانید

    آیا بدن انسان به الکل نیاز دارد؟

    درمان اعتیاد به الکل یا الکلیسم

    نشانه‌های اعتیاد به مشروب

    چگونه به یک الکلی کمک کنیم

    پوتومانیا

    پوتومانیا Potomania (که از ترکیب Poto به معنای نوشیدن و Mania به معنای جنون و در اینجا بیش از اندازه ساخته شده است) بر اثر مصرف بالای مشروب به خصوص آبجو به همراه غذای بد به وجود می‌آید؛ در واقع وقتی میزان سدیم خون تا حد زیادی کاهش می‌یابد، اتفاق می‌افتد. سدیم الکترولیت مهمی است که به تنظیم میزان آب اطراف سلول‌های بدن شما کمک می‌کند؛ که در بیماران بیمارستانی که سابقه اعتیاد به الکل دارند، معمولاً خیلی پایین است.

    علائم پاتومانیا یا پانومانیای آبجو شامل سرگیجه، خستگی، سردرد، حالت تهوع و ضعف عضله می‌شود.

    اختلال در خواب عمیق

    شاید در فرهنگ‌هایی که مصرف مشروب در آنها آزاد است، افراد فکر کنند یک لیوان کنیاک خوب پیش از خواب می‌تواند به راحت‌تر خوابیدن‌شان کمک کند. اما در واقع چنین نیست؛ بهای این کار را در ساعات بعد از نوشیدن خواهید پرداخت. الکل، حتی فقط یک نوشیدنی آخر شب، می‌تواند خواب عمیق را مختل کند، یعنی انرژی‌بخش‌ترین بخش خواب که در مرحله آخر خواب آرام اتفاق می‌افتد. 

    یک مطالعه گسترده فنلاندی که روی بیش از چهار هزار نفر انجام و در JMIR Mental Health منتشر شده است نشان داد که مصرف متوسط ​​الکل (یعنی دو نوشیدنی در روز برای مردان و یکی برای زنان) کیفیت خواب را تا بیست و چهار درصد کاهش می‌دهد؛ این در حالی است که مردان و زنانی که زیاد الکل می‌نوشیدند (بیش از دو نوشیدنی در روز برای مردان و بیش از یک نوشیدنی برای زنان) کیفیت خواب‌شان تا 39.2 درصد کاهش یافته بود. 

    الکل آرام‌بخشی است که اثربخشی کوتاهی دارد، به این معنی که دو تا سه ساعت بعد از نزدیک شدن غلظت الکل خون به صفر، در بدن هوشیاری و برانگیختگی فیزیولوژی به وجود می‌آید. از آنجا که حدود یک ساعت طول می‌کشد تا بدن یک لیوان شراب یا مشروب را متابولیزه کند، اگر چند لیوان شراب یا مشروب بخورید، خواب عمیق شما درست زمانی که بیشتر به آن نیاز دارید مختل می‌شود.

    تأثیرات عجیب و غریب الکل
    الکل هورمون ضد ادراری را سرکوب می‌کند و باعث می‌شود کلیه‌های شما آب بیشتری ذخیره کنند، بنابراین بدن شما ادرار بیشتری تولید می‌کند

    بینی قرمز

    الکل رگ‌های خونی صورت و به خصوص بینی را گشاد می‌کند و وضعیتی را که در بعضی افراد به نام روزاسه (بیماری آکنه) شناخته می‌شود تشدید می‌کند. اما نوشیدن زیاد مشروبات الکلی باعث به وجود آمدن شرایطی که به آن می‌گویند «بینی قرمزِ الکلی»، که در واقع زیرمجموعه روزاسه است، نمی‌شود. انجمن ملی روزاسه می‌گوید حتی افرادی که طرفدار منع مصرف مشروبات الکلی هستند هم نیز می‌توانند روزاسه داشته باشند. 

    اما بسیاری از مبتلایان به روزاسه وقتی الکل، به ویژه شراب قرمز، می‌نوشند متوجه تحریک و تشدید شرایط‌شان می‌شوند. شراب قرمز حاوی ترکیبات هیستامین‌مانندی به نام تیرامین است که گشادکننده عروق است. در یک نظرسنجی از هفتصد بیمار از سوی انجمن ملی روزاسه، هفتاد و شش درصد واکنش‌های پوستی پس از نوشیدن شراب قرمز را گزارش کردند؛ و آبجو باعث قرمزی بینی در چهل و یک درصد از پاسخ‌دهندگان شد. ویسکی کمترین میزان تحریک را داشت، بیست و یک درصد.

    اسهال

    الکل را می‌توان یک‌جور سم دانست و طبعاً همچون هر سم دیگری می‌تواند تغییراتی در سیستم گوارشی شما به وجود آورد. بر اساس گزارشی در Addiction Biology، الکل تحریک‌کننده است که یعنی می‌تواند لوله گوارش را تحریک کند و در عین حال، عملکرد آب‌کشی طبیعی روده بزرگ را مختل کند که نتیجه‌اش می‌شود مدفوع مایع. الکل همچنین فرایند هضم را سرعت زیادی می‌بخشد و باکتری‌های خوب روده را می‌کشد، که هر دو در کسانی که زیاد مشروب می‌نوشند و همین‌طور الکلی‌های مزمن، منجر به اسهال می‌شود.

    تأثیرات عجیب و غریب الکل
    بر کسی پوشیده نیست که یک شب مشروب‌خواری چطور می‌تواند بوی نفس شما را نامطبوع کند

    شش عادتی که شما را تحریک‌پذیر و زودرنج می‌کند

    علائم خماری مشروب

    اضطراب و افسردگی

    چیز تازه‌ای نیست، اما ارزش اشاره را دارد؛ مطالعات زیادی نشان می‌دهد که اختلالات روحی مثل اضطراب و افسردگی رایج‌ترین مشکلات روانی‌ است که در نتیجه سوء‌مصرف الکل در افراد به وجود می‌آید. و اگر شما هم به افسردگی مبتلا باشید و هم اعتیاد به الکل، تشخیص آن بسیار سخت‌تر از زمانی است که هر یک از این اختلال‌ها را به تنهایی داشته باشید.

    بوی بد دهان

    بر کسی پوشیده نیست که یک شب مشروب‌خواری چطور می‌تواند بوی نفس شما را نامطبوع کند. مطالعه‌ای در ژورنال تحقیقاتی دندانپزشکی نشان می‌دهد که مصرف الکل و همین‌طور اضافه‌وزن سطح سولفید را افزایش می‌دهد که مساوی است با بوی بد دهان.

    کابوس

    مطالعات نشان می‌دهد خواب بد در بیمارانی که به الکل وابستگی دارند در دوران پرهیز و ترک مصرف مرسوم است. محققان گروهی الکلی در حال پرهیز و گروهی متشکل از افراد سالم را با پرسش‌هایی درباره‌ی خواب و تجربه‌های مربوط به خواب دیدن طی چهار هفته مورد بررسی قرار دادند. نتایج نشان داد که الکلی‌ها تجربه خواب بی‌کیفیت را از سر گذراندند و خواب‌هایشان بیشتر به سمت منفی گرایش داشت تا موضوعات سالم. یکی از موضوعات مشترک خواب‌های الکلی‌های در سم‌زدایی چه بود؟ الکل.

    هوس غذای چرب

    این هم بر کسی پوشیده نیست که بعد از چند نوشیدنی چقدر یک غذای چرب مثل همبرگر یا پیتزا می‌چسبد. کوکتل‌ها، یا دقیق‌تر اتانول، اشتها را تحریک می‌کند و پرخوری می‌آورد. چگونه این کار را می‌کند؟ محققان با آزمایشی روی یک موش که به او به مدت سه روز اتانول تزریق کردند متوجه افزایش مصرف غذا شدند. جز این، متوجه شدند اتانول در نرون‌های هیپوتالاموس، که به طور طبیعی موقع گرسنگی شدید فعال هستند، بیش‌فعالی الکتریکی و بیوکمیکال به وجود می‌آورد. به عبارت دیگر، مصرف الکل مغز شما را فریب می‌دهد که فکر کند گرسنه است.

    ترجمه مجله اعتیاد: آزاده اتحاد

    https://www.eatthis.com/news-strange-surprising-side-effects-alcohol/

    برچسب‌ها