شبکه‌های اجتماعی و پرخاشگری کودکان

اعتیاد شبکه‌های اجتماعی عامل پرخاشگری کودکان

اعتیاد بچه‌ها با بازی‌های آنلاین در دوران کووید شروع شد

    مطلب زیر به تحقیقات در خصوص شبکه‌های اجتماعی و پرخاشگری کودکان می‌پردازد. تاثیر فضای مجازی در خشونت کودکان و نوجوانان امروز تبدیل به یک معضل همگانی شده است. مصرف اینترنت در بچه‌های نسل زی، یعنی کسانی که در عصر اینترنت به دنیا آمده‌اند، امری عادی است. آمارها نشان می‌دهد که این مصرف روزبه‌روز بحرانی‌تر می‌شود.

    فضای مجازی از جمله توییتر، فیسبوک و یوتیوب به بستری برای ظهور خشونت در جوانان تبدیل شده‌اند. یک گزارش تلویزیونی از شبکه ABC داستانی را پوشش داد که در آن یکی از ساکنان شیکاگو با خبرنگاران به اشتراک گذاشت که چگونه اعضای باند‌های مافیایی از سایت‌های اجتماعی برای انتقال و ترویج خشونت استفاده می‌کنند. این نشان می‌دهد که باندهای تبهکار از شبکه‌های اجتماعی برای تهدید گروه‌های رقیب، افزایش خشونت و جذب اعضا استفاده می‌کنند. این اقدامات به زورگیری، تیراندازی و حتی مرگ منجر شده‌اند.

    علت خشونت کودکان چیست؟

    در دوران کووید، بسیاری از افراد به دلیل بیکاری و در خانه ماندن دچار اعتیادهای جورواجور شدند. این میان بچه‌ها هم در امان نماندند. حضور در شبکه‌های اجتماعی، پیام‌رسان‌ها و پلتفرم‌های بازی‌های آنلاین در این دوران میان بچه‌ها افزایش یافت و در بسیاری از نقاط جهان، تبدیل به یک مسئله حاد شد.

    تحقیقات در مورد «اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی عامل پرخاشگری کودکان» درهندوستان انجام شده و راه‌حلی هم برای آن در نظر گرفته شده است.

    مربیان و کارشناسان بهداشت روان در سراسر جهان سال‌هاست که زنگ خطر را درباره‌ی تأثیرات منفی فضای مجازی بر رفتار و رشد کودکان به صدا درآورده‌اند. دولت آمریکا به صورت رسمی شبکه‌های اجتماعی را به عنوان یک تهدید ناامن برای سلامت روان کودکان اعلام کرده است. در حال حاضر، برخی از بزرگ‌ترین هیئت‌های مدارس کانادا به عنوان مثال، از اینستاگرام، اسنپ چت و تیک تاک به دادگاه شکایت کرده و تقاضای غرامت کرده‌اند. این دادخواست‌ها ادعا می‌کنند که این شرکت‌ها فضای مجازی خود را به گونه‌ای طراحی می‌کنند که کودکان و نوجوانان را مجبور به انجام کارهای ناجور کنند، که اساساً روش یادگیری کودکان را تغییر می‌دهد و مغز بچه‌ها را دوباره سیم‌کشی می‌کند. ماهیت اعتیادآور رسانه‌های اجتماعی می‌تواند ظرفیت دانش‌آموزان را برای جذب دانش مختل کند.

    نتایج همه تحقیقات علمی در سراسر جهان نشان می‌دهد بعد از کووید، از اوایل سال ۲۰۲۲ که بچه‌ها به مدرسه بازگشته‌اند، مصرف اینترنت آنها برای فعالیت‌های تفریحی بیشتر شده است. اگر فرزندان شما پرخاشگر، تنبل یا افسرده شده‌اند، احتمال اینکه به شبکه‌های اجتماعی و پلتفرم‌های بازی آنلاین معتاد شده باشند، خیلی زیاد است.

     پرخاشگری کودکان

    بر اساس تحقیقی که روی بیش از چهل و شش هزار نفر در ۲۹۶ منطقه در سرتاسر هند انجام شده است، نزدیک به شصت و یک درصد والدین هندی گزارش داده‌اند که فرزندشان زمان زیادی را صرف شبکه‌های اجتماعی می‌کنند.  دراین کودکان نه تنها نشانه‌هایی از پرخاشگری که بی‌صبری و فعالیت بیش از اندازه و همین‌طور عدم تمرکز دیده می‌شود.

    هفتاد و سه درصد والدین، بیشتر از مناطق شهری که از عواقب بلندمدت مصرف نامحدود شبکه‌های اجتماعی بر بچه‌ها واهمه دارند، خواستار قانون محافظت از اطلاعات هستند تا بر اساس آن برای ورود بچه‌های پایین هجده سال به شبکه‌های اجتماعی، پلتفرم‌های بازی‌های ویدیویی و آنلاین، اجازه والدین اجباری شود.

    تحقیقی که پلتفرم لوکال سرکلز در هند انجام داده است، نشان می‌دهد که این اعتیاد بچه‌ها به شبکه‌های اجتماعی و بازی‌های آنلاین به‌خصوص در دوران قرنطینه کووید شروع شد. زمانی که مدارس بسته بودند و بچه‌ها به صورت آنلاین درس می‌خواندند.

    تاثیر فضای مجازی در خشونت کودکان
    اگر فرزند شما پرخاشجو، تنبل یا افسرده شده‌اند، احتمال اینکه به شبکه‌های اجتماعی و پلتفرم‌های بازی آنلاین معتاد شده باشند، خیلی زیاد است.

    در مجله اعتیاد بیشتر بخوانید

    چگونگی تشخیص علائم اعتیاد به بازی در کودکان و درمان آن

    آیا اعتیاد به فضای مجازی زندگی شما را نابود می‌کند؟

    با برنامه دوازده قدمی معتادان به اینترنت آشنا شوید


    شبکه‌های اجتماعی عامل پرخاشگری

    در این تحقیق آمده است: «بسیاری از بچه‌ها در مناطق شهری هند برای آنکه ویدیو تماشا کنند، بازی آنلاین مورد علاقه‌شان را انجام دهند یا با دوستانشان در تماس باشند، وقتی در خانه هستند، خواهان دسترسی تمام‌وقت یا پاره‌وقت هستند. اعتیاد به گجت در بچه‌های بین نه تا هجده سال تبدیل به واقعیت تازه جوامع شده است. این اعتیاد منجر به بی‌صبری و پرخاشگری، عدم تمرکز، مشکلات حافظه، سردرد، مشکلات بینایی و مربوط به کمر، اضطراب، استرس، مشکل در برقراری ارتباط با دیگران، رخوت و افسردگی شده است.»

    این تحقیقات در هند به این نتیجه رسید که اعتیاد شبکه‌های اجتماعی عامل پرخاشگری کودکان است.

    بسیاری از والدین اعلام کرده‌اند که از شبکه‌های اجتماعی و برنامه‌های بازی مختلفی که بچه‌هایشان استفاده می‌کنند، اطلاعی ندارند. به گفته ساچین تاپاریا، بنیانگذار لوکال سرکلز، دولت هند در حال اجرایی کردن قانون محافظت از اطلاعات خصوصی دیجیتال است که بر اساس آن، اجازه والدین به بچه‌های زیر هجده سال برای استفاده از برنامه‌ها اجباری است.

    او می‌گوید: «اما ظاهراً پلتفرم‌ها برای اجرای این قانون دچار مشکل هستند و دارند سعی می‌کنند که با دولت همکاری کنند.»

    شبکه های اجتماعی و پرخاشگری کودکان
    نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که هرچه میزان استفاده کودکان و نوجوانان از فضای مجازی بیشتر باشد، گرایش آنها به خشونت نیز افزایش می‌یابد.

    فضای مجازی و خشونت کودکان

    فضای مجازی، علاوه بر اشاعه پرخاشگری و تکانشگری، درگیر افکار و اعمال خشونت‌آمیز می‌شود و اکنون محققان فکر می‌کنند که دلیل این پدیده را کشف کرده‌اند. دانشمندان کانادایی با اسکن کردن سیستم پاداش مغز کودکان در حال تماشای کلیپ‌های فضای مجازی درباره این مسئله مطالعه کردند. آنها می‌گویند که کودکانی که ساعت‌ها را با تلفن همراه خود در فضای مجازی سپری می‌کنند، نشانه‌های بیشتری از پرخاشگری، افسردگی و اضطراب از خود نشان می‌دهند. در دانشگاه وسترن کانادا، با تصویربرداری از مغز کودکان در حین استفاده از پلتفرم‌هایی مانند اینستاگرام، تأثیر استفاده از رسانه‌های اجتماعی بر مغز کودکان به‌طور دقیق مورد بررسی قرار گرفت.

    فضای مجازی در حال تغییر دادن سیمای زندگی روزمره جوامع است، به ویژه برای کودکان و نوجوانان. جذابیت فضای مجازی باعث شده که بسیاری از کودکان و نوجوانان به جای تعامل با همسالان و والدین خود، به تلفن همراه و فضای مجازی مشغول شوند. این موضوع باعث ایجاد تنش در روابط کودکان و نوجوانان با والدین و دیگر اعضای خانواده می‌شود و پرخاشگری در آنها را افزایش می‌دهد. نتایج تحقیقات بسیاری که در سرتاسر جهان انجام شده، نشان می‌دهد که هرچه میزان استفاده کودکان و نوجوانان از فضای مجازی بیشتر باشد، گرایش آنها به خشونت نیز افزایش می‌یابد.

    جمع بندی

    کودکان و نوجوانانی که به آسانی به اینترنت دسترسی دارند و وقت زیادی را در آن می‌گذرانند، قدرت تمایز بین فضای مجازی و واقعیت را از دست می‌دهند. در فضای مجازی، هرکس محتوایی را که می‌خواهد منتشر می‌کند و این محتوا می‌تواند بدون محدودیت در اختیار کودکان باشد که باعث از بین رفتن مرز بین فانتزی و واقعیت می‌شود.

    خشونت یکی از مهم‌ترین و پرطرفدارترین موضوعات بازی‌های رایانه‌ای است. این عنصر از مهمترین محرک‌های جذابیت بازی‌های رایانه‌ای به‌ویژه در ژانرهای اکشن، استراتژیک و جنگی است که طبق نظر محققان، نمایش رفتارهای پرخاشگرانه در آنها منجر به شناخت پرخاشگری و بروز خشونت در کودکان می‌شود.

    ترجمه و تالیف: مجله اعتیاد

    https://www.newindianexpress.com/social-media-addiction-linked-to-aggression-in-kids

    برچسب‌ها