تنهایی بر اثر مصرف سیگار

سیگار انزوای اجتماعی و تنهایی را افزایش می‌دهد

سیگاری‌ها به مرور زمان منزوی‌تر و تنهاتر می‌شوند

    تنهایی بر اثر مصرف سیگار؟ تحقیقات پیشین پژوهشگران نشان داده است که احتمال مصرف سیگار در افرادی که منزوی و تنها هستند بیشتر است. اما تحقیق تازه‌ای که به عنوان نخستین در این زمینه شناخته می‌شود نشان می‌دهد خود سیگار نیز ممکن است منجر به سطوح بالاتری ازتنهایی و انزوا شود.

    این تحقیق که در مجله The Lancet Regional Health Europe و از سوی محققان کالج سلطنتی لندن و کالج دانشگاهی لندن (UCL) منتشر شد، رابطه بین مصرف سیگار و به وجود آمدن انزوای اجتماعی و تنهایی را بررسی کرد.

    نتیجه‌ این تحقیق نشان داد که با گذشت زمان، افرادی که سیگار می‌کشیدند شاهد کاهش تماس اجتماعی خود بودند و در مقایسه با افراد غیرسیگاری کمتر درگیر اجتماع و تنهاتر شدند. با توجه به اینکه بسیاری از افرادی که سیگاری هستند در آغاز سال جدید با خودشان عهد می‌بندند که ترک کنند، پژوهشگران امیدوارند این تحقیق جدید در آنها انگیزه ایجاد کند.

    سیگار کشیدن با کاهش بیشتر ارتباط اجتماعی، بالا رفتن عدم مشارکت اجتماعی و افزایش تنهایی در طول زمان همراه است

    تنهایی بر اثر مصرف سیگار

    دکتر کی‌یر فیلیپ، نویسنده این تحقیق، از مؤسسه ملی قلب و ریه امپریال، در این‌باره می‌گوید: «تحقیق ما نشان می‌دهد که سیگار برای سلامت روانی و اجتماعی افراد، علاوه بر عوارض فیزیکی ثابتی که دارد، مضر است. بعضی افراد فکر می‌کنند سیگار کشیدن یک فعالیت اجتماعی است، اما نتایج تحقیق ما این باور را تأیید نکرد؛ در طول تحقیق ما مشخص شد که سیگاری‌ها در واقع به مرور زمان از نظر اجتماعی منزوی‌تر و تنهاتر از افراد غیرسیگاری شدند

    در این تحقیق تازه از داده‌های مطالعه طولی پیری در انگلیس (ELSA) استفاده شده است که شامل یک نمونه ملی از ۸۷۸۰ نفر پنجاه سال و بالاتر در انگلستان می‌شود. انزوای اجتماعی و تنهایی شرکت‌کنندگان در طی دوازده سال (در ابتدا، سپس بعد از چهار، هشت و دوازده سال) ارزیابی شد.

    محققان دریافتند که در ابتدای تحقیق، کسانی که سیگار می‌کشیدند، بیشتر از افراد غیرسیگاری تنها و از نظر اجتماعی منزوی بودند، تعاملات اجتماعی کمتری با خانواده و دوستان داشتند، کمتر درگیر فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی بودند و احتمال تنها زندگی کردنشان بسیار زیاد بود.

    سیگار کشیدن همچنین با کاهش بیشتر ارتباط اجتماعی، بالا رفتن عدم مشارکت اجتماعی و افزایش تنهایی در طول زمان همراه بود.

    این نتایج حتی پس از در نظر گرفتن عواملی مانند سن، جنس و وضعیت اجتماعی و اقتصادی به همین شکل باقی ماند.

     انزوای اجتماعی بر اثر سیگار
    کاهش پذیرش سیگار از سوی جامعه و گسترش قوانینی که برای کاهش مصرف سیگار وضع شده، منجر به کمرنگ شدن حضور سیگاری‌های در سطح اجتماع می‌شود.

    در مجله اعتیاد بیشتر بخوانید

    راهنمای گام به گام ترک سیگار

    اعتیاد پنهان در پس لذت قلیان


    عوامل احتمالی انزوای اجتماعی  

    این تحقیق مشاهده‌ای است بنابراین نمی‌تواند علت این رابطه‌ موجود میان مصرف سیگار و انزوا و تنهایی را مشخص کند، اما گروه محققان حدس می‌زنند که می‌تواند به دلیل طیفی از عوامل باشد.

    به عنوان مثال، افراد سیگاری در معرض افزایش خطر ابتلا به تنگی نفس و سایر مشکلات سلامت جسمانی از جمله بیماری‌های ریوی و قلبی هستند که توانایی آنها را برای معاشرت محدود می‌کند.

    به همین ترتیب، سیگار کشیدن با افزایش خطر مشکلات سلامت روان مانند اضطراب و افسردگی مرتبط است، که ممکن است بر میزان اجتماعی شدن فرد تأثیر بگذارد.

    علاوه بر این، دوستان افرادی که سیگار می‌کشند بیشتر احتمال دارد که خودشان سیگار کشیده باشند و در نتیجه احتمال مرگ زودرس آنها بیشتر است.

    از جمله سایر عوامل اجتماعی، کاهش پذیرش سیگار از سوی جامعه به طور کلی و و به طور ویژه گسترش قوانینی است که برای کاهش مصرف سیگار وضع شده و بالطبع منجر به کمرنگ شدن حضور سیگاری‌های در سطح اجتماع می‌شود.

    پروفسور نیک هاپکینسون، محقق دیگری از مؤسسه ملی قلب و ریه امپریال، در این باره می‌گوید که «بیشتر مردم خود پیش از شروع مصرف سیگار می‌دانند که سیگار کشیدن برای سلامتی‌ مضر و خطرناک است. نتایج تحقیق ما همچنین نشان می‌دهد که افراد سیگاری با افزایش سن بیشتر از نظر اجتماعی منزوی و تنها می‌شوند

    ترک عادت سیگار به دلیل میزان اعتیادزایی بالایی که دارد و همین‌طور قانونی بودن آن کار بسیار سختی است اما همیشه راه‌هایی برای ترک وجود دارد که می‌تواند نتیجه‌بخش باشد؛ البته ترک هر گونه اعتیادی با دردها و مشکلاتی همراه خواهد بود. در این رابطه در مجله اعتیاد بیشتر بخوانید.

    ترجمه مجله اعتیاد: آزاده اتحاد

    https://medicalxpress.com/news

    عوارض ویپ

    عوارض ویپ: خطرناک‌تر از آن‌چه تصور می‌شد