نشانه‌های اعتیاد به عشق

نشانه‌های اعتیاد به عشق چیست؟

برای غلبه بر این الگوهای رفتاری باید از صداقت شروع کنیم

    شاید فکر کنید اعتیاد را فقط می‌توان به مواد مخدر یا مشروب پیدا کرد. اما حقیقت این است که اعتیاد امروز، چنانچه علم می‌گوید، اشکال مختلفی دارد. می‌تواند به یک ماده باشد یا یک شیء یا حتی یک شخص. این نوع از اعتیاد، اعتیاد به شخص، که از وابستگی بیش از اندازه به فردی حاصل می‌شود، می‌تواند بر اثر رابطه‌ای که ما عاشقانه می‌پنداریم در ما شکل بگیرد؛ که به زبان علم به آن می‌گویند اعتیاد به عشق. اما معنی و نشانه‌های اعتیاد به عشق چیست؟

    اعتیاد به عشق به معنای نیاز شدید به ستایش شدن، دیده شدن، دریافت توجه و حتی لمس فیزیکی است. وقتی این نیازها از سوی فردی برآورده شوند، احساس عشق با هجوم موجی از هیجانات اولیه به سراغ شما می‌آیند. حالا احساس خلأ عمیقی که در درون خود داشتید، پر شده است و احساس آرامش زیادی می‌کنید. این مکانیسم به هیچ‌یک از الگوهای دیگری که در اعتیاد می‌بینیم شباهت ندارد.

    افتادن پی عشق یک فرد جدید همان احوالات را در ما ایجاد می‌کند که وقتی به دنبال ماده‌ا‌ی که به آن اعتیاد پیدا کرده‌ایم می‌افتیم. هیجان عشق مثل یک مسکن برای آن دسته از مشکلات و احساسات حل‌نشده‌ ما عمل می‌کند که نمی‌دانیم چگونه خودمان با محبت و حمایت واقعی حل‌شان کرده و بر آنها غلبه کنیم. متأسفانه این هیجانات اولیه کوتاه‌مدت‌اند، چرا که نمی‌توان آن شدت از احساس را تا مدت طولانی نگهداشت.

    نشانه‌های اعتیاد به عشق چیست
    برای غلبه بر اعتیاد به عشق، اول باید خودتان را دوست داشته باشید؛ جایی که عشق به خود وجود نداشته باشد، نوعی احساس پوچی ایجاد می‌شود که این همان چیزی است که شما را به سمت اعتیاد به عشق سوق می‌دهد

    آنچه زمانی احساس می‌کردیم بزرگ‌ترین عشق دنیا باشد، به سرعت تبدیل به فیلمی ترسناک پر از وابستگی روانی ناسالم، ناامنی‌ها، رفتارهای کنترل‌کننده، بدرفتاری عاطفی، روانی یا حتی فیزیکی، مشاجره و دعواهای بی‌پایان و همین‌طور رگباری از پیام‌ و زنگ‌های پی‌درپی می‌شود.

    حالا که می‌دانید یک معتاد به عشق هستید؛ به نظر شما چرا «عاشق شدن» به حل مشکلات‌تان کمکی نمی‌کند؟

    وقتی فرد در شرایطی قرار بگیرد که نیازهای درونی‌اش برآورده نشوند، دچار استیصال شده و مصرانه در پی برطرف کردن آن نیازها می‌رود. این نوع رفتارها به هر دو طرف رابطه احساس گناه و بی‌ارزشی می‌دهد؛ و متأسفانه جدا شدن از این نوع روابط هم بسیار دشوار خواهد بود.

    نشانه‌های اعتیاد به عشق چیست؟

    سؤال شما در واقع این است: آنچه من تجربه کردم واقعاً عشق بود یا چیزی دیگر؟ 

    با توجه به درکی که من از عشق دارم آنچه شما تجربه کردید قطعاً عشق نبوده است!

    به نظر من عشق شکل ملایم و بی‌تکلفی از بودن است؛ بودنی که شفقت‌آمیز است و عمیقاً به دیگران اهمیت داده و آنها را می‌پذیرد.

    عشق آن چیزی است که ما هستیم، نه کاری که انجام می‌دهیم یا چیزی که از شخص دیگری می‌گیریم. عشق شیوه‌ بیان مشترک ماست. عشق، کامل، بی‌نقص و کاملاً بی‌نیاز است.

    نشانه‌های اعتیاد به عشق
    آنچه زمانی احساس می‌کردیم بزرگ‌ترین عشق دنیا باشد، به سرعت تبدیل به فیلمی ترسناک پر از وابستگی روانی ناسالم، ناامنی‌ها، رفتارهای کنترل‌کننده، بدرفتاری عاطفی، روانی یا حتی فیزیکی، مشاجره و دعواهای بی‌پایان و همین‌طور رگباری از پیام‌ و زنگ‌های پی‌درپی می‌شود

    در مجله اعتیاد بیشتر بخوانید

    اعتیاد به عشق و رابطه جنسی

    قصه یک گمنام: عشق روی دریاچه‌ امرالد

    دروغ، فریبکاری و هرز‌گی؛ اعتیاد جنسی و بهبودی


    چگونه می‌توان بر اعتیاد به عشق غلبه کرد؟

    برای غلبه بر این الگوهای رفتاری باید از صداقت شروع کنیم. کاملاً صادق بودن با خودمان ما را به سوی یافتن پاسخ‌های حقیقی و در نهایت بهبودی حقیقی هدایت می‌کند. مهم است که به دنبال گرفتن حمایت از کسی باشیم که می‌توانیم به او اعتماد کرده و با او صحبت کنیم. مثلاً یک درمانگر حرفه‌ای و باتجربه می‌تواند حمایت موردنیازتان را در چنین موقعیتی تأمین کند.

    در هر شکلی از اعتیاد یک الگوی قابل‌شناسایی وجود دارد که باید شکسته شده و با روش‌های جدید و صمیمانه‌تری از بودن جایگزین شود. حرف آخر این است که برای غلبه بر اعتیاد به عشق، اول باید خودتان را دوست داشته باشید؛ جایی که عشق به خود وجود نداشته باشد، نوعی احساس پوچی ایجاد می‌شود که این همان چیزی است که شما را به سمت اعتیاد به عشق سوق می‌دهد.

    اینکه چرا به خودمان عشق نمی‌ورزیم می‌تواند دلایل زیادی داشته باشد؛ اما معمولاً دلیلش این است که از سنین خیلی کم مورد محبت و احترام قرار نگرفتیم و برای کسی که واقعاً هستیم پذیرفته نشدیم.

    پس از آن زخم‌ها و آسیب‌هایمان را در خود می‌ریزیم، از نظر هیجانی بی‌حس و کناره‌گیر می‌شویم، باورهای نادرستی درباره‌ی خودمان پیدا می‌کنیم و به این نتیجه می‌رسیم که نمی‌توان به آدم‌ها و دنیا اعتماد کرد. ما دیگر عشقی را که در اعماق وجود خود داریم ابراز نمی‌کنیم، در عوض آسیب‌هایمان را ابراز می‌کنیم، به دور خود دیوار می‌کشیم و نمی‌توانیم با خود و آدم‌های اطراف‌مان زندگی پرمهرتری داشته باشیم.


    اعتیاد به عشق به معنای نیاز شدید به ستایش شدن، دیده شدن، دریافت توجه و حتی لمس فیزیکی است


    نشانه‌های اعتیاد به عشق در درون ما چاه عمیقی می‌سازند که نمی‌توان آن را با عشق واقعی پر کرد؛ بنابراین به سراغ هر چیز دیگری می‌رویم که احساس رهایی و خلاصی به‌مان بدهد، حتی اگر کوتاه‌مدت باشد. به همین دلیل به اشتباه آنچه را به ما احساس تسکین می‌دهد عشق می‌پنداریم و فکر می‌کنیم این همان پاسخی است که به دنبالش می‌گشتیم. مطمئن باشید که این‌طور نیست. زمان بگذارید و یک رابطه‌ی خوب با خودتان بسازید، رابطه‌ای که استوار، واقعی و مبتنی بر عشق باشد. پس از آن می‌توانید به جلو حرکت کنید و چنین رابطه‌ای را با یک فرد دیگر هم بسازید.

    کیت شورلی نویسنده این گزارش، یک هیپنوتراپیست بالینی، مشاور و کوچ (مربی) است که در حوزه مشاوره روابط عاطفی تخصص دارد. او از سال 2004 به طور حرفه‌ای در این حوزه فعالیت می‌کند.

    https://www.yourtango.com/love/sign-love-junkie