ماده مخدر کمیکال

ماده مخدر کمیکال چه عوارضی دارد؟

آنچه باید درباره کِمیکال بدانید

     این روزها با توجه به کشفیات پلیس و نظر کارشناسان، ماده مخدری در میان جوانان دست به دست می‌شود که بسیار خطرناک‌تر و البته ارزان‌تر از دیگر مواد مخدر شیمیایی است. ارزان بودن ماده مخدر کمیکال سبب شده که مصرف آن در میان جوانان شایع شود. در حقیقت «کِمیکال» ترکیبی از ماری‌جوانای سنتی و مواد شیمیایی دیگر است که در آزمایشگاه تولید می‌شود. ترکیباتی که به گفته کارشناسان این ماده مخدر را قوی‌تر و خطرناک‌تر کرده است.

    کمیکال چیست؟

    از پختن ترکیب مراسوئیت با گیاه مریم گلی، ماده‌ای بدست می‌آید که کمیکال نام دارد.

    ماده مخدر کمیکال نوعی ماده روان گردان از خانواده AM است. در واقع همان ماریجوانای صنعتی است: ماری‌جوانای صنعتی در حقیقت جزو کانابینوئیدهای سنتز شده هستند، که اثرانی به‌مراتب شدیدتر از نوع طبیعی دارند. این ماده صنعتی را در حالت اسپری و یا سیگار استفاده می‌کنند، اعتیادآوری شدیدی دارد و حتی با یک‌ بار مصرف می‌تواند منجر به اعتیاد شود.

    کمیکال با نام‌های دیگری مانند نعناع جادویی، مریم گلی، گیاه چوپان، برگ نبوت، سالی-دی، ماریا پاستورا و سالویا در بین عام شناخته می‌شود. ماده مخدر کمیکال بیشتر در مناطقی مانند جنوب مکزیک و بخش‌هایی از آمریکای مرکزی و جنوبی پیدا می‌شود. سرخپوستان مازاتک این ماده مخدر را قرن‌ها در مراسم سنتی استفاده می‌کردند.

    ماده‌ای به نام THC در شاهدانه و ماریجوانا وجود دارد که باعث ایجاد حالات روانی در فرد مصرف کننده می‌شود که دوز این ماده در نوع صنعتی آن بسیار بیشتر از طبیعی است.

    متاسفانه مصرف ماده مخدر کمیکال در بین جوانان و نوجوانان بین ۱۸ تا۲۵سال شیوع بیشتری دارد و این افراد به دلایل و بهانه‌های مختلف مانند کنجکاوی، تاثیرات معنوی و داشتن خلق بهتر اقدام به مصرف آن می‌کنند.

    اعتیاد کمیکال
    شایعاتی در خصوص اینکه این ماده اعتیادآور نیست و بی‌ضرر است دهان به دهان می‌چرخد اما حقیقت این است که کمیکال بسیار اعتیادآور است و فرد تنها با یکبار مصرف به‌شدت به آن وابسته می‌شود

    ترکیبات کمیکال چیست؟

    ماده‌ای به نام سالویا ‌salvia در کمیکال وجود دارد که از جمله قویترین داروهای روان گردان است. اثرات آن شامل توهم زایی بسیار شدید، سرگیجه و اختلالات بینایی است. اثرات توهم زایی بصری سالویا بسیار شدید و مشابه اثراتی است که مخدر LSD روی افراد می‌گذارد. برخی از مصرف کنندگان گزارش کرده‌اند که پس از استفاده از این مخدر جدید، تجارب عرفانی و معنوی پیدا کرده‌اند!

    تاثیر و خطر کمیکال

    ماده اعتیاد آور کمیکال چگونه بر فکر و ذهن مصرف کننده آن تاثیر می گذارد؟

    تاثیر ماده مخدر کمیکال در فکر و ذهن به گونه‌ای است که فرد پس از مصرف، همه‌ی اتفاقات اطراف را به صورت کند و آهسته می‌بیند و به قول خود «ملو» می‌شود. در این حالت خود را در رویاهایش قرار می‌دهد و در این رویا پردازی نقش اصلی، خود اوست.

    این حالات به قدری قوی هستند و لذت بخشند که فرد همیشه دوست دارد در این حالت باقی بماند و زندگی‌اش را در حالت اسلوموشنی که در مصرف دیده تجربه کند. پس به سرعت پس از خارج شدن از آن حالت مجددا به سمت مصرف می‌رود.

    در حالت اغما، اوردوز، زندگی را آرام دیدن، شل شدن اعضا بدن، خواب‌های کوتاه و بریده بریده، صحبت‌های نابه‌جا و عدم تعادل در صحبت و رفتار فیزیکی، از حالات مصرف این ماده می‌باشد. متاسفانه در حال حاضر اکثر افرادی که به کمپ ترک اعتیاد مراجعه می‌کنند و مصرف کمیکال دارند سن آنها زیر ۲۵ سال است و این خطر همیشه در جامعه‌ی نوجوانان و جوانان تهدیدی جدی به شمار می‌رود.

    در سال گذشته بسیاری از جوانان به‌علت مصرف کمیکال حتی با دوزهای پایین به کام مرگ رفتند. این مساله به این علت است که دوز کمیکال نامشخص است و احتمال اوردوز  فرد بسیار بالا است. میهمانی‌های دوستانه، پارتی‌های شبانه، دورهمی‌های نوجوانان و ارتباطات نامشروع با جنس مخالف نیز از خطر مبتلا شدن به مصرف این ماده خبر می‌دهد و جوانان و نوجوانان را تهدید می‌کند.

    مخدر کمیکال
    تاثیر کمیکال در فکر و ذهن به گونه‌ای است که فرد پس از مصرف، همه‌ی اتفاقات اطراف را به صورت کند و آهسته می‌بیند و به قول خود «ملو» می‌شود و گاهی پرواز می‌کند!

    در مجله اعتیاد بیشتر بخوانید

    چگونه با فرد معتاد رفتار کنیم

    بعد از مشروب چی بخوریم؟

    مضرات کمیکال

    این ماده پس از مصرف بر جسم و روان فرد مصرف‌کننده تأثیرات مخرب زیادی می‌گذارد. نمونه صنعتی کمیکال تاثیری بسیار شدیدتری نسبت به نمونه‌های طبیعی آن دارند که بیشتر صدمه می‌زند و ترک کمیکال را بسیارسخت می‌کند.

    یکی از از مهمترین تاثیرات این ماده روانگردان بر بدن از بین رفتن حافظه کوتاه مدت مصرف کننده است و از تأثیرات جسمی آن نیز می‌توان به بالا رفتن فشار خون اشاره کرد که می‌تواند موجب شود فرد حالتی مانند سکته مغزی و کما کوتاه‌مدتی را تجربه کند که حدود ۱۰ تا ۱۵ دقیقه طول می‌کشد و این مورد خطر مرگ را نیز به دنبال دارد.

    پیامدهایی چون فلج موقت بدن، تشنج تا تجربه نزدیک به مرگ از عوارض اعتیاد به این ماده مخدر است. از پیامدهای مصرف این روان‌گردان به تأثیری که بر روی مردان می‌گذارد، اشاره شده و این احتمال که مصرف‌کنندگان طولانی مدت، ممکن است هیچ‌گاه بچه‌دار نشوند.

    شایعاتی در خصوص اینکه این ماده اعتیادآور نیست و بی‌ضرر است دهان به دهان می‌چرخد اما حقیقت این است که کمیکال بسیار اعتیادآور است و فرد تنها با یکبار مصرف به‌شدت به آن وابسته می‌شود و در همان یک‌بار می‌تواند اثرات جبران‌ناپذیری بر جای بگذارد.

    عوارض مواد مخدر کمیکال در کوتاه مدت:

    احساس سرخوشی

    سرگیجه

    حالت تهوع

    افزایش شدید فشار خون

    کما کوتاه مدت

    زیاد خندیدن

    صحبت‌های نامفهوم و بی‌ربط

    شل شدن ماهیچه‌ها

    کند و آهسته سپری شدن زمان

    توهم دیداری و شنیداری

    عوارض مصرف کمیکال در طولانی مدت:

    همانطور که گفته شد از بین رفتن حافظه کوتاه مدت از مهمترین عوارض مصرف کمیکال در طولانی مدت است. اما عوارض دیگری نیز وجود دارد:

    علائم روان‌پریشی مانند اسکیزوفرنی

    منزوی شدن

    کاهش روابط اجتماعی و قطع ارتباط با دنیای بیرون

    از بین رفتن حس مسئولیت پذیری

    اختلال قدرت عکس‌العمل

    اوردوز و مرگ 

    اعتیاد کمیکال
    بسیاری از جوانان به‌علت مصرف کمیکال حتی با دوزهای پایین به کام مرگ رفتند

     ترک اعتیاد کمیکال

    ترک ماده مخدر برای هر فردی یک تجربه متفاوت است. برخی این روند را آزادکننده و توانمند می‌دانند و احساس می‌کنند می‌توانند به هر چیزی برسند. برخی دیگر آن را دردناک، دشوار و ناامیدکننده می‌دانند.

    علائم ترک کمیکال ممکن است روزها یا ماه‌ها طول بکشد. مدت زمان آن به عوامل مختلفی بستگی دارد مثل: ژنتیک، سابقه پزشکی، نحوه مصرف و میزان موادی که در هر بار مصرف شده.
    هرچند که تاثیر مصرف کمیکال بیشتر بر ذهن و روان مصرف کننده است اما هنگام ترک کمیکال در ابتدا با نشانه‌های فیزیکی مثل دردهای عضلانی، اختلال خواب، سوءهاضمه، سردرد، حالت تهوع و استفراغ همراه است. حدود دوازده روز اول فرد با این نشانه‌ها دستو پنجه نرم می‌کند.

    از آنجا که جنبه‌های فیزیولوژیکی ترک می‌تواند بسیار ناخوشایند یا حتی خطرناک باشد، توصیه می‌شود برای ترک این ماده حتما باید از پزشک متخصص یا مشاور حرفه‌ای کمک گرفت و به مرکز ترک اعتیاد معتبر مراجعه کرد. 

    در مرحله ترک اعتیاد بیشتر روان فرد تحت تاثیر است و فرد معتاد شرایط روحی بدی دارد. حالاتی مثل بدبینی و افکار و احساسات منفی از مسائلی است که فرد با آن درگیر است. این دوره با رژیم غذایی مناسب، ورزش مداوم و شرکت در جلسات روان درمانی می‌تواند به گذشتن فرد در حال ترک از این مرحله حساس کمک کند. شرکت در برنامه انجمن معتادان گمنام توصیه می‌شود.

    تحریریه مجله اعتیاد

    best way to quit drugs

    برچسب‌ها