اعتیاد به سکس

اعتیاد به سکس شاید ریشه در ترس از صمیمیت داشته باشد

رفتار معتاد به سکس معمولاً پر است از سوء‌تعبیر

    در بستر پژوهش‌های پیچیده‌ای که بر پدیده اعتیاد به سکس و رفتارهای جنسی خارج از کنترل انجام می‌شود، متخصصان حالا بر این باورند که ترس از ایجاد رابطه صمیمی و حس عمیق ناامنی درونی عامل این رفتارهای نابهنجار است.

    پژوهشگران نیوزلندی وضعیت بیش از ششصد بزرگسال مبتلا به رفتارهای خارج از کنترل جنسی و موارد مشابه این چنینی، مثل میل به اجتناب از روابط عاطفی صمیمی با دیگران و یک حس اضطراب و ناامنی نسبت به روابط شخصی را بررسی کردند.

    این پژوهش را دانشگاه ماسی نیوزلند در واکنش به مشاهدات دانشجویانی انجام داد که می‌گفتند پژوهش درباره اعتیاد به سکس کم است و در مقابل، تمرکز بر سایر اعتیادها مثل اعتیاد به دراگ یا الکل و نیز دیگر اختلالات روحی مثل افسردگی، زیاد.

    عزت نفس پایین
    بر خلاف تصور عمومی، اعتیاد به سکس در واقع به خود سکس ربطی ندارد، بلکه راهی است برای فرار از احساسات منفی

    در مجله اعتیاد بیشتر بخوانید

    دروغ، فریبکاری و هرز‌گی؛ اعتیاد جنسی و بهبودی

    نقش عزت‌ نفس در گرایش به مصرف مواد‌مخدر و الکل چیست؟


    عباراتی همچون «اعتیاد به سکس»، «بیش‌فعالی جنسی»، «فعالیت جنسی خارج از کنترل و اختیار» و «معتاد به سکس« بیش از سه دهه است که در فضای آکادمیک استفاده می‌شوند، اما اخیراً با به رسمیت شناخته شدن این مشکل از سوی سلبریتی‌ها از جمله دیوید دوکاونی، بازیگر امریکایی سریال «کالیفرنیکیشن» و تایگر وودز، ابرستاره گلف رواج بیشتری پیدا کرده و وارد ادبیات ما نیز شده است. به گفته پژوهشگران، رفتار معتاد به سکس پیچیده و معمولاً پر است از سوء‌تعبیر و شاید بتوان به آن رفتارهای خارج از کنترل نیز گفت. همچنان مطالعات زیادی روی این اختلالات انجام می‌شود، اما دلیل قطعی‌اش هنوز مشخص نیست.

    درمان‌های ویژه نیز همچنان در حال بررسی است. در پژوهش‌ دانشگاه ماسی، بیش از ششصد نفر بی آنکه‌ هویت‌شان معلوم شود، به یک سری پرسش‌ از طریق وبسایت پاسخ دادند تا رفتارهای جنسی‌شان مطالعه و بررسی شود. از این تعداد، ۴۰۷ نفر اذعان داشتند که به سکس اعتیاد دارند و ۲۱۴ نفر اعلام کردند که به این وضعیت مبتلا نیستند.

    در این پژوهش، به جزپرسش‌هایی درباره رفتارهای جنسی مثل سکس در مکان‌های عجیب یا تعدد شریک جنسی، درباره مصرف الکل و حس شرکت‌کنندگان نسبت به خودشان نیز پرسش‌هایی مطرح شد. نتیجه چنین شد که آنها که اعلام کردند به اعتیاد به سکس مبتلا‌ هستند، احساس ناامنی قوی‌تری نسبت به برقراری روابط نزدیک با دیگران در خود احساس می‌کردند و همین‌طور روابط نزدیک شخصی را منبع اضطراب یا چیزی که باید از آن اجتناب کرد، می‌دانستند.

    فعالیت جنسی خارج از کنترل
    به گفته پژوهشگران، رفتار معتاد به سکس پیچیده و معمولاً پر است از سوء‌تعبیر و شاید بتوان به آن رفتارهای خارج از کنترل نیز گفت.

    از سویی، آنها که اعتیاد به سکس نداشتند، اعلام کردند که تضادی با روابط نزدیک شخصی ندارند و بر این باورند که باید به شریک خود اعتماد کنند. در حالی که مراکز درمانی و کلینیک‌های مخصوص رفتارهای نابهنجار جنسی و اعتیادها در ایالات‌متحده بیشتر در دسترس است، بیشترِ درمان اعتیاد به سکس در نیوزلند در گروه‌های حامی‌ای چون انجمن معتادان جنسی گمنام انجام می‌شود.

    همچون سایر اعتیادها، افرادی که اعتیاد یا وابستگی به سکس دارند، توانایی کنترل بر رفتارشان را به رغم عواقبی که در زندگی خانوادگی، عملکرد در محل کار و وضعیت مالی‌شان دارد، از دست می‌دهند. در اینها شاید افکار یا هوس غیر قابل کنترل نسبت به رفتار جنسی مثل سکس آنلاین، برهنگی در فضای عمومی یا رفتارهای پرخطر جنسی وجود داشته باشد.

    بر خلاف تصور عمومی غالب، اعتیاد به سکس در واقع به خود سکس ربطی ندارد؛ راهی است برای فرار از احساسات منفی و حس عمیقی از عزت نفس پایین. پژوهشگران امیدوارند مطالعات بیشتر درباره پیچیدگی‌های اعتیاد به سکس، افراد بیشتری را به سمت بهبودی سوق دهد و باعث شود جامعه بیشتر این اختلال را به رسمیت بشناسد.

    ترجمه مجله اعتیاد: آزاده اتحاد

    منبع: Sexual Addiction May Be Rooted in Fear of Intimacy

    برچسب‌ها