ترکیب زاناکس و الکل

ترکیب زاناکس و الکل، قاتل جان شماست

مصرف همزمان آلپرازولام و الکل چه عوارضی دارد؟

    به طور کلی توصیه می‌شود از قاتی کردن الکل با بیشتر داروهای تجویزی اجتناب کنید. این کار می‌تواند نتایج نامطلوبی به دنبال داشته و گاهی کشنده باشد. به عنوان مثال، اثرات الکل در ترکیب با زاناکس (آلپرازولام) بسیار شدیدتر می‌شود.

    زاناکس یک داروی نسخه‌ای برای درمان علائم افسردگی، اختلال اضطرابی و اختلال هراس یا پنیک است. زاناکس به دسته‌ای از داروها با عنوان بنزودیازپین‌ها (بنزوها) تعلق دارد. این دارو در ابتدا به عنوان جایگزینی برای والیوم یا دیازپام تولید شد، چون احتمال سوءمصرف والیوم زیاد بود. با این حال، ثابت شده است که زاناکس هم پتانسیل زیادی برای سوءمصرف دارد. به تازگی سازمان غذا و داروی امریکا دستور داده است برچسب هشدار قوی‌تری روی هر دو دارو استفاده شود تا به افراد هشدار دهد که پتانسیل اعتیاد و سوءمصرف آنها بسیار بالاست.

    این مقاله به بررسی اثرات جانبی و خطرات ترکیب زاناکس با الکل می‌پردازد. هرگز این دو را با هم مصرف نکنید.

    ترکیب زاناکس و الکل
    نوشیدن مقدار زیادی الکل هنگام مصرف زاناکس می‌تواند باعث تجمع زاناکس در بدن شما شود، چون کبد اولویت را روی متابولیزه کردن الکل قرار می‌دهد. ترکیب الکل و زاناکس می‌تواند موجب علائمی شود که از موارد جزئی مانند حالت تهوع تا عوارضی پیچیده‌تر مانند توهم، هزیان و تشنچ تا گیجی، بی‌قراری، پرخاشگری و حتی مرگ را شامل می‌شوند.

    زاناکس چطور کار می‌کند

    زاناکس وقتی دقیقاً مطابق دستور پزشک مصرف شود، یک درمان بی‌خطر و مؤثر برای اضطراب و اختلال هراس محسوب می‌شود. اما مصرف الکل در دوزهای بالاتر از دوز توصیه‌شده یا ترکیب آن با سایر داروهای غیرمجاز، به خاطر نحوه عملکرد زاناکس می‌تواند اثرات نامطلوبی به دنبال داشته باشد.

    مکانیسم دقیق عملکرد زاناکس کمی مبهم است. تصور بر این است که با اتصال به گیرنده‌های گاماآمینوبوتریک اسیدآ (GABA) در مغز، سیستم عصبی مرکزی (CNS) را آرام می‌کند. وقتی این اتفاق رخ می‌دهد اثر آرام‌بخشی را ایجاد می‌کند. با این حال، اگر مقدار زیادی از آن مصرف شود، حس سرخوشی ایجاد می‌کند که می‌تواند اعتیادآور باشد.

    ترکیب زاناکس با الکل

    زاناکس یک آرام‌کننده سیستم عصبی مرکزی است که عملکرد آن از طریق افزایش فعالیت یک پیام‌رسان شیمیایی با نام گاما آمینو بوتریک اسید (GABA) و دوپامین است. مغز شما هنگام اضطراب به طور طبیعی GABA ترشح می‌کند. هر دو پیام‌رسان شیمیایی اثر آرام‌بخش و تسکین‌دهنده دارند و اضطراب را کاهش می‌دهند. نوشیدن الکل نیز باعث افزایش فعالیت این دو پیام‌رسان شیمیایی می‌شود.

    کبد هم زاناکس و هم الکل را متابولیزه می‌کند. با این حال، الکل را سریع‌تر از زاناکس متابولیزه می‌کند. نوشیدن مقدار زیادی الکل هنگام مصرف زاناکس می‌تواند باعث تجمع زاناکس در بدن شما شود، چون کبد اولویت را روی متابولیزه کردن الکل قرار می‌دهد.

    ترکیب زاناکس و الکل می‌تواند باعث تسکین بیش از حد شود، که ممکن است به عوارض دارویی و حتی مرگ منجر شود. زاناکس اثرات الکل را تشدید می‌کند و بالعکس. تا سال 2008 ترکیب بنزوها با الکل منجر به بیست هزار مراجعه به اورژانس در سال شد. بعد از 2008 این عدد به حدود بیست و هفت هزار مورد رسید.

    ترکیب زاناکس و الکل، قاتل جان شماست
    داروهایی که در دسته تسکین‌دهنده سیستم عصبی مرکزی قرار می‌گیرند، می‌توانند مانع فعالیت مغز شوند. زاناکس و الکل هر دو تسکین‌دهنده سیستم عصبی مرکزی هستند. ترکیب این دو می‌تواند باعث بروز مشکلات تنفسی و قلبی شود

    در مجله اعتیاد بیشتر بخوانید

    بحران مرگبار مصرف قرص زاناکس رو به افزایش است

    مروری بر سوء‌مصرف بنزودیازپین‌

    آیا مصرف قرص‌های ضداضطراب تبدیل به بحران آینده اعتیاد به مواد خواهد شد؟


    از جمله عوارضی که می‌تواند در نتیجه ترکیب زاناکس با الکل به وجود آید، می‌توان به این موارد اشاره کرد:

    سبکی سر

     هر دو ماده سیستم عصبی مرکزی شما را آرام می‌کنند که منجر به سبکی سر و خستگی می‌شود. با اینکه ممکن است زیاد خطرناک به نظر نرسد، می‌تواند تأثیر قابل توجهی روی عملکرد روزانه شما داشته باشد. عوارض جانبی فیزیکی دیگری که ممکن است رخ دهد، شامل تهوع، استفراغ، تاری دید، و سردرد می‌شود.

    عوارض قلبی عروقی

    داروهایی که در دسته تسکین‌دهنده سیستم عصبی مرکزی قرار می‌گیرند، می‌توانند مانع فعالیت مغز شوند. بنزوها به طور خاص می‌توانند فشار خون را افزایش داده و ضربان قلب شما را نیز کاهش دهند؛ زاناکس و الکل هر دو تسکین‌دهنده سیستم عصبی مرکزی هستند. ترکیب این دو می‌تواند باعث بروز مشکلات تنفسی و قلبی شود.

    آسیب کبد و کلیه

    ترکیب کردن زاناکس و الکل می‌تواند شما را در معرض خطر آسیب‌دیدگی کبد و کلیه قرار دهد. هر دو اندام وظیفه دفع مواد زائد از بدن را بر عهده دارند. ترکیب زاناکس و الکل موجب فعالیت بیش از حد این اندام‌ها و آسیب بلندمدت به آنها می‌شود.

    اعتیاد

    هم الکل و هم زاناکس خطر اعتیاد و سوءمصرف دارند. ترکیب آنها باعث افزایش این خطر می‌شود، چرا که الکل اثرات زاناکس را تشدید می‌کند و بالعکس.

    تغییر خلق و خو و رفتار

    یکی از عوارض جانبی مشترک مصرف زیاد این دو ماده تغییر خلق و خو و رفتار است. فردی که زاناکس یا الکل را بی‌رویه مصرف می‌کند، ممکن است نشانه‌های رفتاری مثل ناراحتی، گیجی، بی‌قراری، و پرخاشگری از خود نشان دهد. احتمال بروز این نشانه‌ها و افزایش شدت آنها هنگام ترکیب کردن دو ماده بیشتر می‌شود.


    همه آنچه باید درباره ترک داروهای اپیوئیدی بدانید

    با دیازپام و اعتیاد به آن آشنا شوید

    شخصیت معتاد چیست و چه مشکلاتی ایجاد می‌کند؟

    آشنایی با مراحل ترک در مرکز ترک اعتیاد


    علائم عصبی

    هنگام ترکیب زاناکس و الکل ممکن است اثرات عصبی مثل روان‌پریشی، توهم و هذیان رخ دهند. در بعضی موارد، حتی ممکن است تشنج هم رخ دهد. ترکیب این دو ماده، به ویژه زمانی که مقدار زیادی از هر کدام مصرف کنید، می‌تواند به شکل قابل توجهی قدرت قضاوت و حافظه شما را مختل کند.

    مصرف بیش از حد

    احتمال مصرف بیش از حد یا اوردوز هم برای الکل و هم زاناکس وجود دارد. ترکیب دو ماده می‌تواند خطر اوردوز را افزایش دهد. علت موضوع هم این است که وقتی دو ماده را ترکیب می‌کنید، دیگر نمی‌توانید کنترل کنید که از هر کدام چقدر مصرف کرده‌اید. همچنین وقتی هر دو ماده در بدنتان باشد زمان بیشتری برای متابولیزه کردن آنها لازم است، که باعث تجمع زاناکس می‌شود و شما نمی‌توانید مقدار آن را اندازه بگیرید.

    با مشاهده اولین علامت اوردوز با اورژانس تماس بگیرید یا مستقیم به اورژانس بیمارستان مراجعه کنید. علائم اوردوز شامل گیجی، بریده بریده حرف زدن، عدم تعادل، رعشه، مشکل در تنفس و تشنج می‌شود.

    درمان اعتیاد به زاناکس و الکل

    مصرف دوز بالای زاناکس و الکل می‌تواند کشنده باشد. هم زاناکس و هم الکل خطر بالای اعتیاد و سوءمصرف دارند. اگر خودتان یا نزدیکان‌تان به ترکیب زاناکس و الکل یا هر یک از آنها به صورت مجزا وابسته شده‌اید، حتماً باید از کسی کمک بگیرید. با پزشک خودتان یا نزدیک‌ترین مرکز ترک اعتیاد تماس بگیرید. دریافت کمک‌های درمانی به پیشگیری از عوارض بلندمدت و مرگ و میر کمک می‌کند.

    سخن پایانی

    ترکیب زاناکس و الکل عوارض جانبی بسیار شدید و گاهی مرگبار ایجاد می‌کند. با اینکه ترکیب الکل با داروهای تجویزی به طور کلی نادرست است، اما ترکیب الکل و زاناکس می‌تواند به شکل ویژه‌ای مرگبار باشد و هرگز نباید انجام شود.

    در بسیاری از موارد ترکیب این دو می‌تواند منجر به اوردوز ناخواسته شود، چرا که هر دارو اثرات دیگری را تشدید می‌کند. شاید فکر کنید ترکیب مقدار کمی الکل با زاناکس بی‌خطر است اما هیچ مقدار بی‌خطری تا کنون اثبات نشده است. اگر این دو دارو را با هم ترکیب کرده‌اید، حتی اگر هیچ عارضه جانبی بروز نکرده است، در اولین فرصت حتماً به پزشک مراجعه کنید.

    ترجمه مجله اعتیاد: آزاده اتحاد

    https://www.verywellmind.com/the-dangers-of-mixing-xanax-and-alcohol-6834264

    بهترین روش ترک و درمان اعتیاد

    برچسب‌ها