ترک اعتیاد فوری

تبلیغات ترک اعتیاد فوری تنها یک فریب است

دروغ بزرگی به نام ترک اعتیاد بدون عوارض در سریع‌ترین زمان ممکن

    سال‌ها است رسانه‌ها، تبلیغات ترک اعتیاد فوری را به خورد مردم می‌دهند. مبلغان این قرص‌ها و کپسول‌هایی که بیشتر در ماهواره و اینترنت و مجله‌ها دیده می‌شود، وعده‌های فریبنده‌ای به معتادان می‌دهند و ادعا می‌کنند با مصرف آن‌ها می‌توانند اعتیادشان را در کوتاه‌ترین زمان ترک کنند.

    فروش انواع و اقسام ترکیبات گیاهی با عنوان داروی ترک اعتیاد با تبلیغاتی مانند «ترک اعتیاد بدون درد، بدون بازگشت، بدون عوارض در سریع ترین زمان ممکن»، «روش اعجاز‌انگيز ترک اعتياد، با گياه درماني»، «معجزه قرص جدید ضد اعتیاد بدون خماری»، «در عرض چند روز اعتياد را کنار بگذاريد» و «ترک اعتیاد فوری صددرصد تضمینی»، به واژه‌های  آشنایی در کانال‌های ماهواره‌ای تبدیل شده است.  این شعارهای توخالی فقط نمونه‌های اندکی از تبلیغات گسترده‌ای است که به نام درمان فوری اعتیاد به نادرست در جامعه تبلیغ و ترویج می‌شود. راهکارها و داروهایی که بدون مجوز و با شعار تضمینی و بدون بازگشت شاید بیشتر از سودرسانی، ضرررسان هم باشند.

    به گزارش مجله اعتیاد، ادعای این آگهي‌هاي شگفت‌آور به معجزه شبيه است و تنها كارآيي آنها فريب دادن مردم است.

    ترک اعتیاد فوری و تضمینی

    مجید قربانی، کارشناس تحقیقات مرکز پژوهش و مطالعات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر می‌گوید: «بطور قطع هیچ کدام از روش‌های درمان گیاهی اعتیاد که مخصوصا در تلویزیون‌های بیگانه تبلیغ می‌شود و ادعای تضمینی بودن را دارد، قابل اطمینان و مورد تایید وزارت بهداشت و درمان نیستند و تمام آنها شیادانی هستند که با این تبلیغات قصد سوء استفاده از افراد ناآگاه را دارند.»

    داروهای گیاهی که در عطاری‌ها وجود دارد نیز روش‌های مطمئنی نیستند زیرا در این قبیل داروها با استفاده از خشخاش و ساقه آن و کوبیدن و دم کردن آنها به دنبال درمان هستند که این روش هم نمی‌تواند درمان مناسبی برای ترک اعتیاد باشد. بعضی این داروهای گیاهی درصدی مرفین دارد و به عنوان جایگزین مورد استفاده قرار می‌گیرد.

    در تبلیغ این قرص‌ها گفته شده ترک اعتیاد تضمینی و در یک دوره کوتاه مدت یک ماهه، در حالی که بسیاری از مصرف کنندگان آن‌ها حتی با وجود مصرف یک ساله، هنوز اعتیادشان را ترک نکرده‌اند! علتش این است که فرد به چند ماده دیگر نیز اعتیاد پیدا کرده و ترک یک ماده بسیار راحت‌تر از چند ماده مخدر است.

    کارشناسان و متخصصان ترک اعتیاد می‌گویند محتوای بیشتر این آگهی‌های تبلیغات ترک اعتیاد فوری، غیرعلمی و بر پایه فرضیه‌های نادرست درباره درمان است. چنین محصولاتی، معتادان را پس از مدتی به سرخوردگی و گرایش مجدد به اعتیاد می‌کشاند، زیرا درمان واقعی اعتیاد، درمانی است که تمامی ابعاد جسمانی و روانی فرد را در بر بگیرد و طی زمان انجام شود. به باور روان‌شناسان، پایه اصلی این تبلیغات دروغین بر این فرض استوار است که معتادان به همان سرعتی که معتاد شده‌اند، می‌توانند ترک کنند. در صورتی که فرآیند ترک اعتیاد، بسیار زمان‌بر و طولانی است و بسته به نوع ماده مخدری که فرد مصرف کرده است، به ماه‌ها و یا سال‌ها زمان نیاز دارد.

    درباره درمان اعتیاد در مجله اعتیاد بیشتر بخوانید:

    بهترین روش‌های درمان اعتیاد به مواد مخدر

    آخر خط معتاد، آغاز ترک اعتیاد

    ترک اعتیاد فوری
    اعتیاد منشأ و علل گوناگونی دارد که باید به دقت بررسی شوند و با توجه به علل ایجاد بیماری، نوع موادمخدر و مقدار مصرف ارزیابی کامل فرد طرح درمانی نوشته و اجرا شود

    ادعای این آگهي‌هاي شگفت‌آور به معجزه شبيه است و تنها كارآيي آنها فريب دادن مردم است


    ادعای دیگر سازندگان تبلیغات ترک اعتیاد فوری، گیاهی بودن محصولشان است، اما آزمایش‌ها نشان می‌دهد بخش عمده مواد تشکیل دهنده این قرص‌ها شیمیایی است و از چند داروی گیاهی بی اثر در ترک اعتیاد مانند گرد زیره، زردچوبه و گشنیز به عنوان اسانس در این قرص‌ها استفاده شده است. در واقع سازندگان این قرص‌ها به دلیل باور مردم مبنی بر اینکه دارو‌های گیاهی بدون عوارض هستند، ادعا می‌کنند قرصشان گیاهی است، درحالی که این ادعا نیز دروغ است.

    ادعای تایید اداره‌ی کل مواد غذایی و دارویی امریکا (FDA) یا سایر مراجع پذیرفته شده در دنیا، ترفند دیگری برای جلب اعتماد مخاطبان در دارو‌های ترک اعتیاد است. باید توجه داشته باشید هرگز این دارو‌ها مورد تایید FDA نیستند و اصلا در خارج از کشور تولید نمی‌شوند.  این دارو‌ها در آشپزخانه‌های زیرزمینی حواشی شهر‌ها و به وسیله افراد غیرمتخصص ساخته می‌شوند.

    متاسفانه خانواده‌ها صبر و تحمل گذراندن طول دوره درمانی را ندارند و انتظار دارند فردی که سال هاست مواد مصرف می‌کند، در عرض چند روز اعتیاد را کنار بگذارد. مصرف طولانی مدت موادمخدر، مشکلاتی را در مغز ایجاد می‌کند که ممکن است برگشت ناپذیر باشد و نباید توقع داشت فردی که ۱۵ سال مواد مصرف کرده، پس از قطع مواد و ترک اعتیاد، همان فرد جوان پانزده سال پیش میشود.

    بسیاری از مردم ما هنوز نمی‌دانند که وابستگی به مواد مخدر یکی بیماری مزمن، خطرناک و طولانی مدت است و فکر می‌کنند وقتی فردی مصرف مواد را قطع کرد یعنی به طور کامل خوب شده است، درصورتی که این طور نیست. روش‌های کوتاه مدت و فوری به نوعی فقط موجب قطع مصرف مواد می‌شوند اما این اتفاق مهمی نیست زیرا معتادانی هستند که در طول دوران زندگی شان شاید ده ها بار مصرف مواد را کنار گذاشته‌اند اما موفق به ترک دائم نشده‌اند.

    عطاری

     فروش مواد ترک اعتیاد و داروهای گیاهی در عطاری‌ها ممنوع است
    و مردم می‌توانند چنین تخلفاتی را به اتحادیه عطاران و سقط‌فروشان گزارش دهند

    درمان‌های مجاز برای رهایی از اعتیاد

    اعتیاد یک نوع بیماری است که باید به شیوه موثر درمان شود. این امر در هر فردی از فرد دیگر متفاوت است و نمی توان یک داروی واحد را برای همه معتادان در نظر گرفت.

    مراکز و کلینیک‌هایی در این خصوص وجود دارند که به شیوه علمی و موثر در مورد درمان فرد معتاد برنامه ریزی میکنند.

    عطاری‌ها به هیچ عنوان از نظر قانونی حق دارو و یا درمان معتادان را ندارند اما شاهد فعالیت عطاری‌ها در این عرصه هستیم که در آینده به سلامت جامعه آسیب خواهد زد. حتی داروخانه ها هم با داشتن تحصیلات مرتبط حق تجویز نسخه به صورت سرخود را ندارند و تجویز دارو و نوشتن نسخه باید توسط پزشک مرتبط یا روانپزشک انجام شود.

    درمان‌های مجاز ترک اعتیاد شامل درمان‌های دارویی و غیردارویی است که همگی باید تحت نظر کادر متخصص درمانی انجام شوند.

    در مورد روش‌های علمی ترک اعتیاد در مجله اعتیاد بیشتر بخوانید:

    یک مرکز ترک اعتیاد استاندارد چه ویژگی‌های دارد؟

    بهترین روش ترک اعتیاد