مزایای ترک سیگار

سیگار را ترک کنید و پنج سال بیشتر سالم زندگی کنید

مزایای ترک سیگار بیشتر از آن چیزی است که تصور می‌شد

    ترک سیگار به اندازه مصرف سه نوع مختلف داروی قلب است

    محققان هلندی محاسبه کردند که یکی از مزایای ترک سیگار، اضافه شدن ۵ سال به زندگی است

    نیمی از میلیون‌ها مرگ و میر ناشی از سیگار کشیدن سالانه مربوط به بیماری‌های قلبی عروقی است

    محققان به تازگی پژوهشی انجام داده‌اند که می‌گوید ترک سیگار می‌تواند به شما پنج سال زندگی سالم اضافه دهد. متخصصان قلب هلندی ادعا می‌کنند که فواید و مزایای ترک سیگار حتی بیشتر از آن چیزی است که قبلاً تصور می‌شد.

    در این تحقیق نزدیک به هزار سیگاری که اخیراً دچار حمله قلبی شده یا جراحی بای‌پس را از سر گذرانده بودند، شرکت کردند اما در واقع شاخص‌های کلیدی شرکت کنندگان را بررسی و ردیابی نشد. در عوض، پژوهشگران برای سنجش اثرات ترک این عادت فقط بر یک مدل ریاضی تکیه کردند.

    آنها ادعا کردند که ترک سیگار می‌تواند به لحاظ نظری همان تأثیری را داشته باشد که مصرف سه نوع داروی قلب دارد.

    سیگار کشیدن تا چه اندازه برای قلب خطرناک است؟ 

    دخانیات چگونه به قلب آسیب می‌رساند؟

    دود تنباکو حاوی بیش از هفت هزار ماده شیمیایی از جمله قطران و سایر مواد است که این قابلیت را دارد شریان‌ها را باریک کرده و به رگ‌های خونی آسیب برساند. و نیکوتینسمی بسیار اعتیادآور که در تنباکو یافت می‌شودارتباط مستقیمی با بالا رفتن خطرناک ضربان قلب و فشار خون دارد.

    سیگار همچنین گازهای سمی مانند مونوکسید کربن را آزاد می‌کند که جایگزین اکسیژن در خون می‌شود و در دسترس بودن اکسیژن برای قلب را کاهش می‌دهد.

    مزایای ترک سیگار
    سیگار عامل نیمی از مرگ و میرهای قابل اجتناب در افراد سیگاری است که نیمی از آنها ناشی از بیماری‌های عروقی است

    سیگار چند نفر را می‌کُشد؟

    گفته می‌شود که سیگار سالانه باعث مرگ بیش از هفت میلیون نفر در سراسر جهان می‌شود، از جمله ۸۹۰ هزار نفر بر اثر نفس کشیدن در محیطی که سیگار در آن استعمال می‌شود.

    اما بسیاری از مردم نمی‌دانند که نزدیک به نیمی از این مرگ و میرها، یعنی حدود سه میلیون نفر، به دلیل بیماری‌های قلبی، از جمله حملات قلبی و سکته مغزی است.

    سیگار عامل نیمی از مرگ و میرهای قابل اجتناب در افراد سیگاری است که نیمی از آنها ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی است.

    دود تنباکو حاوی بیش از هفت هزار ماده شیمیایی از جمله قطران و سایر مواد شیمیایی است که می‌تواند شریان ها را باریک کرده و به رگ‌های خونی آسیب برساند و منجر به مشکلات قلبی شود.

    حدود ۷ میلیون بریتانیایی سیگار می‌کشند اما بیش از نیمی از آنها می‌گویند که می‌خواهند آن را ترک کنند. در ایالات متحده ۳۴ میلیون سیگاری وجود دارد.

    دکتر تینکا ون تریر، سرپرست این پژوهش از مرکز پزشکی دانشگاه آمستردام، می‌گوید: «مزایای ترک سیگار حتی بیشتر از آن چیزی است که ما تصور می‌کردیم

    به نظر می‌رسد ترک این عادت به اندازه مصرف سه دارو که برای پیشگیری از حملات قلبی و سکته مغزی در افرادی استفاده می‌شود که در گذشته سابقه حمله قلبی یا جراحی باز کردن رگ‌های مسدود شده داشته‌اند، مؤثر باشد. 

    این تحقیق که در کنفرانس انجمن قلب و عروق اروپا ارائه شد، روی ۹۸۹ بیمار چهل و پنج ساله یا بالاتر انجام شد.

    همه آنها حداقل شش ماه پس از حمله قلبی یا جراحی بای‌پس هنوز سیگار می‌کشیدند.

    مزایای ترک سیگار
    ترک سیگار گام بسیار مهمی در راستای افزایش سال‌های سالم به طول عمر فرد است

    در مجله اعتیاد بیشتر بخوانید

    اتفاقاتی که بعد از ترک سیگار در بدن رخ می‌دهد

    راهنمای گام به گام ترک سیگار

     گامی مهم در افزایش طول عمر

    دکتر ون تریر می‌گوید این تجزیه و تحلیل روی سیگاری‌هایی متمرکز بود که حمله قلبی را تجربه کرده و/یا عمل جراحی بای‌پس یا فنرگذاری در قلب را تجربه کرده بودند. 

    این گروه به‌ویژه در معرض خطر بالای حمله قلبی یا سکته مغزی هستند و ترک سیگار به طور بالقوه مؤثرترین اقدام پیشگیرانه است.

    این تجزیه و تحلیل بر اساس یک مدل ریاضی انجام شد که برای محاسبه تعداد سال‌های زندگی آنها در صورت ترک سیگار طراحی شده است. پژوهشگران ترک سیگار را با مصرف سه دارو مقایسه کردند؛ کلشی سینیک درمان ضد التهابیو بمپدوئیک اسید و مهارکننده‌های PCSK9 که با کلسترول مبارزه می‌کند.

    این مدل نشان داد که ترک سیگار به طور متوسط ​​۵ سال به زندگی افراد اضافه می‌کند. از مصرف سه داروی ذکرشده برای بیماری‌های قلبی هم ۵ سال به زندگی افراد اضافه می‌شود.

    دکتر ون تریر می‌گوید: «این نشان می‌دهد که ترک سیگار گام بسیار مهمی در راستای افزایش سال‌های سالم به طول عمر فرد است 

    اما بدانید که البته انگیزه شما کلید موفقیت در ترک است، اما ترک اعتیاد با کمک‌های پزشکی و روانی آسان‌تر می‌شود.

    مزایای ترک سیگار

    روث گاس، پرستار ارشد قلب در بنیاد قلب بریتانیا، به دیلی میل گفته است که تخمین زده می‌شود دست‌کم سالانه پانزده هزار مورد مرگ و میر در بریتانیا ناشی از بیماری‌های قلبی و گردش خون را می‌توان به سیگار نسبت داد.

    اگر می‌خواهید سیگار را ترک کنید، کمک گرفتن از دیگران به شما کمک می‌کند، بنابراین از پزشک عمومی خود بپرسید که آیا پرستار یا مشاوری در منطقه شما وجود دارد که بتواند کمک کند.

    از طرف دیگر، به دنبال یک مرکز درمانی یا خدمات درمانی بومی برای ترک سیگار باشید. همچنین می‌توانید از پزشک یا داروساز خود درباره درمان جایگزین نیکوتین (NRT) یا داروهایی که می‌توانند به شما در ترک سیگار کمک کنند، بپرسید.

    بدانید که ترک سیگار تنها یکی از قدم‌هایی است که می‌توانید برای بهبود سلامت قلب خود بردارید. همچنین مهم است که رژیم غذایی سالم داشته باشید، ورزش منظم داشته باشید، الکل را کنار بگذارید و از کلسترول و فشار خون خود آگاه باشید.

    مصرف سیگار به چشم آسیب می‌رساند

    سیگار الکترونیکی همچنان بحث برانگیز است

    برچسب‌ها