نحوه برخورد با فرزند معتاد را بیاموزید

با فرزند معتاد چه کنیم؟

الفبای برخورد با فرزند معتاد

    والدینی که با اعتیاد دختر یا پسرشان دست و پنجه نرم می‌کنند، سر یک دو راهی قرار دارند. از طرفی خشمگین هستند و از طرفی طی دلسوزی‌های پدرمادرانه‌شان، مدام از خود می‌‌پرسند: «با فرزند معتاد چه کنیم ؟». پاسخ مجله اعتیاد در یک کلام این است: محبت. فرزند معتاد باید بداند، شما بهترین و خیرخواه‌ترین دوست او هستید؛ اگر این اعتمادسازی را به درستی انجام دهید، خودتان روند بهبودی وابستگی فرزندتان را به مواد مخدر خواهید دید. در ادامه به شما قدم به قدم نحوه برخورد با فرزند معتاد را می‌گوییم.

    طریقه رفتار با فرزند معتاد
    مراقب باشید محیط مدرسه فرزند معتاد تحویلتان ندهد

    طرز برخورد با فرزند معتاد چگونه است؟

    اگر دوست دارید بدانید با فرزند معتاد چه کنیم بهتر است، ابتدا به اشتباه‌های متداول والدین در طرز برخود با فرزند معتاد توجه کنید. یادتان باشد شما همیشه برای فرزند خود والدین خوبی نیستید. یعنی این‌که شما همسر عالی، فرد موثری در جامعه یا فرد درستکاری باشید، ملاک عالی بودن شما برای ارتباط والد فرزندی نیست. خصوصا در نحوه برخورد با فرزند معتاد باید خیلی دقیق و اصولی رفتار کنید.

    در رابطه با فرزندتان واقع بین باشید:

    در برخورد با فرزند معتاد قبل از هر چیز این 2 واقعیت را بپذیرید:

    اشتباه‌های خود را بپذیرید.

    به رفتاری که از دوران خردسالی با فرزندتان داشته‌اید، توجه کنید. شاید نقش والدی خود را به درستی ایفا نکرده‌اید. اشتباه‌‌های خود را بپذیرید. نمی‌توانید برگردید عقب، اشتباه‌ها و نقص‌های نقش والدی خود را پاک کنید. با این حال اگر دوست دارید بدانید با فرزند معتاد چه کنیم که روند بهبودی‌اش بهتر شود؛ باید ابتدا آن اشتباه‌ها را به طریقی جبران کنید و در صورت نیاز از مشاور و مددکار کمک بگیرید.

    فرزند شما بزرگ شده است.

    یکی از دلایلی که فرزندان به اعتیاد روی می‌آورند این است که والدین آنها را جدی نمی‌گیرند. بنابراین نوجوان یا جوان به مصرف مواد مخدر یا انواع اعتیاد روی می‌آورد. به این ترتیب می‌خواهد به همه بفهماند، بزرگ شده و استقلال زندگی‌اش را باید به او بدهید.

    فرزند معتاد مدرسه و دانش آموزان
    مراقب باشید فرزندتان مواد در کیفش نداشته باشد

    صبوری، بهترین روش برخورد با فرزند معتاد

    اگر پی بردید که فرزندتان معتاد است، قیامت به پا نکنید. صبور باشید و قبل از هر اقدامی، خوب به عواقب رفتار با فرزند معتادتان بیاندیشید. او بیمار است و به کمک شما نیاز دارد. پس ابتدا باید صبوری را یاد بگیرید.

    اعتیاد در چه مرحله ‌ای است؟

    برای پاسخ به این پرسش که چگونه با فرزند معتاد رفتار کنیم، ابتدا باید بدانید اعتیاد فرزندتان در چه مرحله‌ای است:

    مرحله آغازین اعتیاد

    فرزند شما در این مرحله مثل یک فرد سالم، می‌تواند به آغوش شما برگردد. هنوز خیلی به دام اعتیاد گرفتار نشده است. کم‌کم با محبت هوشمندانه و بی‌دریغ او را به سمت خود بکشانید. اگر با یک مددکار این مرحله را بگذرانید، در بیشتر موارد فرزند خودش از کار خودش پشیمان می‌شود.


    در مجله اعتیاد بیشتر بخوانید:

    آن‌چه که پدران و مادران راجع به اعتیاد فرزندانشان باید بدانند

    پیشگیری از اعتیاد نوجوانان

    با نوجوانان سیگاری چه رفتاری کنیم؟


    طرز رفتار با فرزند معتاد
    نوجوان معتاد، بیمار است، درکش کنید
    مراحل حاد اعتیاد

    اگر به دنبال این هستید که بدانید با فرزند معتاد چه کنیم اما پی برده‌اید که اعتیاد فرزندتان پیش‌‌رفته است.  باید با اعتماد سازی هوشمندانه، خیلی با آرامش او را غرق محبت کنید. در این مرحله رفتار والدین با فرزند معتاد باید به همان اندازه آرام و با صبر باشد که در شرایط بیماری حاد با فرزند برخورد دارند.

    نبایدها در چگونگی رفتار با فرزند معتاد

    والدین تصور می‌کنند که جواب سوال با فرزند معتاد چه کنیم، کارهای عجیب غریب و آشنایی با درمان‌های ناشناخته‌ است. در صورتی‌که، دقت به چگونگی رفتار با فرزند معتاد، آنها را تا حد زیادی به پروسه درمان، نزدیک می‌کند. مثلا این نبایدها را واقعا نباید انجام دهید:

    • پرخاش
    • سرزنش
    • جنجال
    • توهین
    • تحقیر

    پس با فرزند معتادم چه کنم؟

    در برخورد با فرزند معتاد به جای این‌که هیجان‌های منفی‌تان را بر سر این نوجوان یا جوان بیمار، آوار کنید؛ از یک مشاور کمک بگیرید. نگذارید فرزندتان با عواقب بیشتر اعتیاد رو‌به‌رو شود. ضمن مشورت با یک مشاور، در کمال آرامش به فرزندتان بگویید:

    • از اعتیاد او آگاهید
    • عواقب بد این رفتار بیمارگونه را برایش شرح دهید
    • چقدر برای شما مهم است که او زندگی پرثمری داشته باشد
    • هنوز کلی  وقت دارد و شما مانند کوه پشت‌اش هستید تا دوباره در مسیر سُر نخورد
    با فرزند معتادمان چه کنیم؟
    با فرزند معتادتان گفتگو کنید

    برای درمان فرزند معتاد چه کنیم؟

    صحیح‌ترین نحوه برخورد با فرزند معتاد این است که قبل از هر اقدامی با یک متخصص با تجربه مشورت کنید. سپس او را نزد پزشک یا روانپزشک ببرید.

    چگونگی رفتار با فرزند معتاد در مراجعه به پزشک

    شاید فکر کنید پزشک قرار است برای وابستگی فرزندتان معجزه کند. خیر. شاید فرزند شما نسبت به انجام تست‌های اعتیاد و پیش بردن روش‌های درمانی هم مقاومت کند. بنابراین قبل از شروع به هر گونه اقدام درمانی، حتما از مددکاران باتجربه کمک بگیرید؛ تا نحوه صحیح برخورد با فرزند معتاد را به شما بیاموزند. این رفتارها فرمول ندارند و باید حتما به صورت منحصر به فرد و بر اساس پیشینه تربیتی، برای خانواده بیمار شرح داده‌ شوند.

    از پزشک خانواده شماره تماس انجمن NA را بگیرید. معتادان گمنام برنامه بسیار موفقی برای ترک اعتیاد ارائه کرده است.

    خودخواهی را کنار بگذارید.

    یکی از جواب‌ها در پاسخ به این سوال که با فرزند معتاد چه کنیم، ترک خودخواهی والدین است. شما به هر حال در برحه‌ای از زمان، خلائی عاطفی ایجاد کرده‌اید که فرزندتان، الان در چنگال اعتیاد گرفتار شده است. پس برای خاطر آینده و سلامت فرزندتان، آرزوهایی که برای او داشته‌اید را مدتی کنار بگذارید.

    طردش نکنید.

    برخی والدین از این‌که فرزندشان معتاد شده، بسیار ناراحت می‌شوند اما بیشتر ناراحتی‌شان به خاطر اهداف خودشان است. اهداف ورزشی، فرهنگی، مذهبی یا تحصیلی که فرزند حالا آنها را نابود کرده است. شما موظفید، در این مرحله  چگونگی برخورد با فرزند معتاد را به خوبی بیاموزید؛ بعد از آن‌که فرزندتان را به مرحله‌ای مناسب از درمان رساندید، برای آینده او مجددا برنامه‌ریزی کنید. شاید یکی از دلایل پناه آوردن او به اعتیاد، سخت‌گیری‌های شما باشد.

    پیشگیری از پرورش فرزند معتاد
    پیشگیری از اعتیاد فرزندان را جدی بگیرید

    در اواخر ترک با فرزند معتاد چه کنیم؟

    • به او اطلاعات مفید بدهید
    • عواقب اعتیاد را با زبان شیوا برایش شرح دهید
    • بپرسید چرا خواسته اعتیاد را تجربه کند
    • باورهای نادرست‌اش را اصلاح کنید
    • قوانین خانه را برایش شرح دهید
    • برایش مسئولیت‌های کوچک و پاداش تعیین کنید تا سرگرم باشد
    • بی تفاوت یا ناامید نباشید، با کمک متخصصان به بهترین نتایج ترک می‌رسید.

    در پایان

    مهم‌ترین نکته در پاسخ به سوال با فرزند معتاد چه کنیم این است که فرزند در عین این‌که مراحل درمانی را طی می‌کند، نباید زیادی با امکانات رفاهی لوس شود؛ انگار کار اشتباهی نکرده است. در برخورد با فرزند معتاد افراط و تفریط نکنید. توصیه اکید مجله اعتیاد این است که با مشاوران و مددکاران درباره طرز رفتار با فرزند معتاد مشورت کنید تا مبادا در روند درمان، ناخواسته تاثیر بدی بر بیماری فرزندتان گذارید.

    نگارنده: یاسمین ثریا

    منبع: rehabs

    درمجله اعتیاد بیشتر بخوانید

    عوارض مصرف گُل

    خظر اعتیاد در نوجوانان بیشتر است

    برچسب‌ها