خطر سوء‌مصرف مواد فرزندان

روش تربیت والدین می‌تواند خطر سوء‌مصرف مواد را در فرزندان کاهش دهد

چه شیوه‌هایی را باید به فرزندان خود آموزش دهید؟ 

    نویسنده این مقاله که اعتیاد درمانگر است توضیح می‌دهد که چگونه آموزش مهارت‌های مقابله‌ای قوی و نشان دادن ارتباط سالم به فرزندان می‌تواند خطر اعتیاد به الکل و مواد را در آنها کاهش دهد.

    در این مقاله می‌خوانید:

    • برای پیشگیری از سوء‌مصرف مواد چه روش‌هایی را باید به فرزندان خود آموزش دهید؟ 
    • درباره پیشگیری از سوء‌مصرف مواد، اعمال شما بلندتر از کلمات شما صحبت می‌کند
    • سبک فرزندپروری شما چیزهای زیادی درباره خطر سوء‌مصرف مواد فرزندتان می‌گوید

    طبق گزارش مؤسسه ملی سوءمصرف مواد مخدر، بیست‌و‌شش درصد از بچه‌ها تا پایان کلاس هشتم الکل مصرف می‌کنند و بیست‌و‌یک درصد از مواد مخدر غیرقانونی (مانند کوکائین، آمفتامین‌ها و حشیش یا ماری جوانا) استفاده می‌کنند. این نرخ‌ها تا پایان دبیرستان بیش از دو برابر می‌شود، زیرا شصت‌ودو درصد از نوجوانان الکل و چهل‌وهفت از مواد مخدر استفاده می‌کنند.

    وسوسه مصرف الکل و مواد مخدر روی بسیاری از نوجوانان در مقطعی از زندگی تأثیر می‌گذارد، که ممکن است تحت تأثیر همسالان یا حتی اعضای خانواده خودشان قرار بگیرند. به عنوان یک اعتیاد درمانگر معتقدم والدین می‌توانند از شیوه‌های ارزشمندی برای کمک به پیشگیری از سوء‌مصرف مواد و کاهش خطر اختلال مصرف مواد در کودکان با افزایش سن استفاده کنند.

    روش تربیت والدین می‌تواند خطر سوء‌مصرف مواد را در فرزندان کاهش دهد
    تحقیقات نشان داده است که هرچه اعضای خانواده بیشتر مشکلات اعتیاد داشته باشند، احتمال ابتلای فرد به اختلال مصرف مواد نیز بیشتر است

    اختلال مصرف مواد چیست؟ 

    اختلال مصرف مواد را مصرف مشکل‌ساز الکل یا سایر مواد مخدر که منجر به اختلال قابل توجه در عملکرد یا پریشانی می‌شود می‌دانند. به عنوان مثال، افزایش مشکلات در مدرسه، تحریک‌پذیری طولانی‌مدت، عدم مشارکت در سرگرمی‌ها و فعالیت‌های معمول و افزایش مشکلات با خانواده و دوستان همگی می‌توانند نشانه‌های سوء‌مصرف مواد باشند. نکته مهم این است که سابقه خانوادگی اعتیاد یکی از بزرگ‌ترین عوامل خطر ابتلا به اختلال مصرف مواد است. تحقیقات نشان داده است که هرچه اعضای خانواده بیشتر مشکلات اعتیاد داشته باشند، احتمال ابتلای فرد به اختلال مصرف مواد نیز بیشتر است.

    اگر سابقه اعتیاد در خانواده وجود دارد، به فرزندتان توضیح دهید که در خطر بیشتر ابتلا به مشکل مصرف مواد نسبت به همسالان خود قرار دارد و برای جلوگیری از مشکلات، او نمی‌تواند مثل بعضی دوستانش مواد مصرف کند. به آنها یادآوری کنید که این گفت‌وگوها با هدف سرزنش و شماتت نیست، بلکه برای آموزش آنهاست. دقیقاً همان‌طور که درباره هر بیماری ژنتیکی دیگری که ممکن است مستعد ابتلای به آن باشند با آنها صحبت می‌کنید، از این موضوع حرف بزنید.

    اما صرف‌نظر از سابقه خانوادگی، مهم است که با فرزند خود درباره خطرات مصرف مواد صحبت کنید.

    طبق گفته مؤسسه ملی سوء‌مصرف الکل و الکلیسم، مصرف الکل در نوجوانان می‌تواند با رشد طبیعی مغز تداخل داشته باشد و خطر ابتلا به اختلال مصرف الکل (ای‌یودی) را افزایش دهد. به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (سی‌دی‌سی)، نوجوانان زیر سن قانونی که الکل مصرف می‌کنند، بیشتر در معرض مشکلات مدرسه، اجتماعی و قانونی هستند و بیشتر احتمال دارد خشونت فیزیکی و جنسی و تصادفات ناشی از وسایل نقلیه به خاطر مستی را تجربه کنند.

    برای پیشگیری از سوء‌مصرف مواد چه شیوه‌هایی را باید به فرزندان خود آموزش دهید؟ 

    در سنین پایین شاید این گفت‌وگوها با کودکان سخت باشد. و بیشتر کودکان خردسال مثل نوجوانان بزرگ‌تر وسوسه‌های الکل و مواد مخدر را تجربه نمی‌کنند. قبل از نوجوانی، زمان زیادی را صرف ارتباط با فرزندان خود کنید. هم این عادت را پیدا کنید که بدانید در زندگی آنها چه می‌گذرد و هم به آنها یاد دهید که درباره هر مشکل یا اضطرابی با شما صحبت کنند.

    علاوه بر این، به آنها کمک کنید یاد بگیرند چگونه احساسات خود را ابراز کنند و با ناراحتی‌ها و عصبانیت‌های خود کنار بیایند، مهارت‌های حل مسئله را به آنها یاد بدهید و به‌شان کمک کنید تا خودکنترلی و تأخیر در ارضای پاداش‌ها را در خود پرورش دهند. پرورش این مهارت‌های مقابله‌ای به کودکان کمک می‌کند از روی آوردن به مواد برای مقابله با مشکلات‌شان اجتناب کنند.

    نقش پدر و مادر در اعتیاد بچه‌ها
    صرف‌نظر از سابقه خانوادگی، مهم است که با فرزند خود درباره خطرات مصرف مواد صحبت کنید

    در مجله اعتیاد بیشتر بخوانید

    تاثیر شرم و خجالت در افسردگی و اعتیاد

    با دلایل روانی اعتیاد آشنا شوید

    اعتیاد فرزندتان به‌بازی‌های اینترنتی را مدیریت کنید

    درمان اعتیاد به الکل یا الکلیسم


    در پیشگیری از اعتیاد، اعمال شما بلندتر از کلمات شما صحبت می‌کند

    همین‌طور که فرزندان‌تان بزرگ‌تر می‌شوند، باید درباره خطرات مصرف مواد با آنها صحبت کنید، اما نه به عنوان یک تاکتیک برای ترساندن آنها. با این حال، بهترین کاری که والدین می‌توانند انجام دهند این است که الگوسازی کنند.

    الگوی آنها باشید

    بچه‌ها به شما به عنوان الگوی بزرگسالی نگاه می‌کنند. در حالت ایده‌آل، والدین باید از مصرف مواد در اطراف کودکان خودداری یا آن را محدود کنند. درباره فواید یا «لذّت‌های» مصرف مواد صحبت نکنید و از تمجید از «مصرف مواد» هم اجتناب کنید.

    مسئولانه مصرف کنید

    اگر در اطراف فرزندان‌تان از مواد استفاده می‌کنید، مسئولانه مصرف را محدود کنید. تأکید کنید که مواد را فقط بزرگسالان بالای بیست‌ویک سال می‌توانند مصرف کنند و اعتدال کلید اصلی است. مراقب باشید که بزرگسالان اطراف فرزندان شما چگونه از مواد استفاده یا درباره آنها صحبت می‌کنند و مطمئن شوید که آنها بزرگسالانی هستند که مصرف مسئولانه مواد را در زندگی‌شان انتخاب می‌کنند.

    از شروع زودهنگام خودداری کنید

    با افزایش سن درباره مصرف مواد سهل‌گیر نباشید. از گفتن این حرف که امتحان کردن مواد در سنین پایین «طبیعی» است اجتناب کنید. بیشتر نوجوانان به طور منظم از مواد استفاده نمی‌کنند. هرچه بیشتر از مصرف مواد فرزند خود جلوگیری کنید یا آن را به تأخیر بیندازید، خطر مشکلات مربوط به مواد در آینده کاهش می‌یابد.

    مرزهای محافظ را نگه دارید

    با هدف آماده شدن برای بزرگسالی یا رفتن به دانشگاه، نوشیدن الکل را تشویق نکنید تا یک آستانه تحمل در خود ایجاد کنید. اخیراً میان والدین تشویق به نوشیدن مشروبات الکلی قبل از رفتن به دانشگاه ترند شده که بچه‌ها بتوانند «مصرف مشروب را کنترل کنند» و دچار مشکل نشوند. این استراتژی محافظتی نیست و در واقع با تشویق به زیاده‌روی و نوشیدن زیاد، خطر مشکلات مصرف را افزایش می‌دهد.

    به فرزندان خود کمک کنید یاد بگیرند چگونه احساسات خود را ابراز کنند و با ناراحتی‌ها و عصبانیت‌های خود کنار بیایند، مهارت‌های حل مسئله را به آنها یاد بدهید

    چرا پیشگیری از اعتیاد مهم است؟

    چرا باید نگران مصرف ماری‌جوانا در میان جوانان باشیم


    سبک تربیتی شما چیزهای زیادی درباره خطر سوء‌مصرف مواد فرزندتان می‌گوید

    شیوه تربیتی و همین‌طور شیوه‌ی برقراری نظم والدین نقش مهمی در موفقیت فرزندان ایفا می‌کند. شیوه‌های رایج تربیت فرزند عبارتند از: 

    مستبدانه: کنترل و انضباط زیاد، صمیمت و پاسخگویی کم. این والدین می‌گویند: «کاری را که من می‌گویم انجام بده». این سبک احتمال سرکشی کودک را افزایش می‌دهد و مصرف مواد راهی مرسوم برای سرکشی است.

    آسان‌گیرانه: کنترل و انضباط کم، صمیمیت و پاسخگویی زیاد. این والدین بیشتر بر دوستی کودک و دلجویی از آنها متمرکز هستند. این سبک منجر به فقدان ساختار می‌شود. احتمال اینکه کودک دچار مشکل و به «راه بد» کشیده شود، و در نتیجه فعالیت‌های ضد اجتماعی و مصرف مواد را افزایش می‌دهد.

    مقتدرانه: کنترل و انضباط زیاد، صمیمیت و پاسخگویی زیاد. این والدین قوانین و استدلال عواقب را توضیح می‌دهند و با عشق و نگرانی همراه فرزند هستند. این سبک محافظت‌کننده‌ترین و مؤثرترین شیوه‌ فرزندپروری است.

    والدین باید از فرزندان خود حمایت و آنها را تشویق کنند و بدانند در زندگی آنها چه می‌گذرد، بنابراین ساختار و نظارت بسیار مهم است. این بدان معنی است که بدانید فرزندتان کجاست، با چه کسی وقت می‌گذراند و مدت زمانی را که بدون نظارت است محدود کنید. وقتی کودکان به نوجوان تبدیل شدند، همسالان نسبت به راهنمایی والدین تأثیر بیشتری بر تصمیم‌گیری و رفتار آنها می‌گذارند.

    بهترین کاری که والدین می‌توانند انجام دهند این است که در سنین جوانی رابطه‌ای باز و نزدیک را با آنها برقرار کنند تا در نوجوانی و در نهایت بزرگسالی، آنها را برای موفقیت در مصرف نکردن مواد آماده کنند.

    ترجمه مجله اعتیاد: آزاده اتحاد

    https://www.mother.ly/health-wellness/childrens-health/substance-abuse-prevention