درد عضلانی بعد از ترک اعتیاد

درمان درد عضلانی بعد از ترک اعتیاد

ظهور علائم فیزیکی ناخوشایند مانند درد خستگی، افسردگی و اضطراب

    سم‌زدایی اولین مرحله ترک اعتیاد و یکی از مهم‌ترین بخش‌های این فرایند پیچیده است. در این دوره پاکسازی بدن، درد عضلانی ترک اعتیاد مرسوم است. معمولاً تحرک را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد. این درد‌ها ناشی از خروج سموم از بدن هستند. با مصرف آب، استراحت و راهنمایی پزشکی تخصصی می‌توان این دردها را کنترل کرد. اگر می‌خواهید بدانید چگونه با درد بدن و ناراحتی ترک اعتیاد کنار بیایید، تعدادی از راهکارهای کاهش دردهای جسمانی ترک اعتیاد را می‌توانید امتحان کنید. با مجله اعتیاد همراه باشید.

    شما می‌دانید که مواد مخدر و الکل زندگی شما را نابود کرده‌اند. اما حالا حاضرید کنترل زندگی خود را به دست بگیرید. اما با اینکه می‌خواهید اعتیادتان را ترک کنید، یک چیز مانعتان است؛ ترس از تجربه علائم خماری اعتیاد. اینکه نمی‌دانید در دوران ترک چه اتفاقی قرار است بیفتد، اغلب ترسناک‌ترین بخش آن است. وقتی به طور ناگهانی مواد مخدر را ترک می‌کنید، بدن و مغزتان باید سخت کار کنند.

    در واقع، اینها حالا باید تلاش کنند به تعادل طبیعی خود پیش از تسلط مواد یا الکل بر شما بازگردند. وقتی این فرایند شروع می‌شود، طبیعی است که علائم ترک معتدل یا شدیدی را تجربه کنید؛ چراکه بدن شما دارد با خودش مبارزه می‌کند. درد بدن بعد از ترک اعتیاد به همین خاطر است. علائم ترک بر اساس عوامل مختلفی خود را نشان می‌دهند، که عبارتند از:

    مدت‌زمان مصرف مواد یا الکل

    قدرت ماده مصرفی

    مصرف ترکیبی

    سلامت فیزیکی و روحی کلی شما

    درد بدن بعد از ترک مواد
    برای کاهش ترس ناشی از ترک اعتیاد، باید با بعضی علائم متداول ترک که شاید در دوره سم‌زدایی تجربه کنید، آشنا شوید. این به‌تان کمک می‌کند که درد عضلانی بعد از ترک اعتیاد را کاهش دهید

    موثرترین روش‌های درمان اعتیاد به مواد مخدر

    بهترین روش ترک تریاک

    مسکن قوی برای ترک اعتیاد


    درد تا چند روز در بدن می‌ماند؟

    مدت زمان درد عضلانی ترک اعتیاد به مواد مخدر به نوع مواد، میزان مصرف، مدت زمان مصرف و ویژگی‌های فردی بستگی دارد. هر فرد ممکن است تجربه‌های متفاوتی داشته باشد. اما در اکثر موارد:

    تجربه ترک (چند روز اول): در این مرحله، معمولاً علائم ترک اعتیاد شدیدترین حالت خود را نشان می‌دهند. این ممکن است شامل درد مفاصل، اضطراب، خواب‌آلودگی، تغییر خلق‌وخو، تعریق بیش از حد، افسردگی و تهوع باشد.

    مرحله میانی (تا چند هفته): در این مرحله، علائم تدریجاً کاهش می‌یابند. اما هنوز ممکن است با مشکلات خواب، افسردگی یا  اضطراب همراه باشند.

    بازگشت به تعادل (چند هفته تا چند ماه): به مرور زمان، بدن به تدریج به تعادل می‌رسد و علائم ترک به شدت کاهش می‌یابند. این ممکن است تا چند ماه طول بکشد.

    مهم‌ترین نکته این است که افرادی که قصد دارند اعتیاد را ترک کنند، باید با پزشک یا متخصص اعتیاد مشورت کنند. آنها می‌توانند یک برنامه ترک مناسب و حامیانه را طراحی کنند. کسانی که می‌خواهند ترک کنند شاید به درمان‌های مختلفی احتیاج داشته باشند؛ از جمله درمان‌های دارویی، مشاوره روانشناختی و حمایت اجتماعی.

    علائم و راه‌های کاهش دردهای جسمانی ترک اعتیاد چیست؟

    معمولاً علائم شدید ترک با مصرف الکل، آرام‌بخش‌ها و داروهای اپیوئیدی ظاهر می‌شوند. برای کاهش ترس ناشی از ترک اعتیاد، باید با بعضی علائم متداول ترک که شاید در دوره سم‌زدایی تجربه کنید، آشنا شوید. این به‌تان کمک می‌کند که درد عضلانی بعد از ترک اعتیاد را کاهش دهید. با چند نشانه مرسوم دوران سم‌زدایی از مواد آشنا شوید.

    خستگی

    همه ما در زندگی احساس خستگی را تجربه می‌کنیم. اما ترک اعتیاد تمام انرژی شما را می‌گیرد. آن‌قدر احساس خستگی دارید که نمی‌توانید حتی جزئی‌ترین و راحت‌ترین کارها را انجام دهید. و در عین حال، به خاطر علائم خماری دیگر که در این دوره تجربه می‌کنید، احتمالاً استراحت هم نمی‌توانید بکنید.

    راه مقابله با خستگی

    خوشبختانه راه‌های خانگی برای مقابله با خستگی ناشی از ترک وجود دارد. مراقبه، به معنای نشستن گوشه‌ای در سکوت و تمرکز روی یک موضوع، می‌تواند تنش را کاهش دهد. ذهن را متمرکز کند و به‌تان کمک کند مشکل کمبود انرژی خود را حل کنید. به طور کلی، آرامش ذهنی در مقابله با خستگی ناشی از ترک بسیار مهم است.

    بی‌خوابی بعد از ترک مواد
    درد و ناراحتی‌های ناشی از ترک ممکن است باعث شوند فرد در حال ترک آن‌قدر آرام نباشد که بتواند بخوابد

    ترک تریاک چند روز طول می‌کشد؟

    مروری بر اعتیاد به هروئین

    ناراحتی بدنی شدید

    به جز سطح پایین انرژی، بدن شما در دوره ترک احساس می‌کند که دارد با خودش می‌جنگد. همین خستگی‌اش را بیشتر می‌کند. ترک باعث می‌شود بدن درد شدیدی را تجربه کند. شاید حتی احساس کنید که بدنتان دارد در آتش می‌سوزد. در چشمانتان احساس سوزش دارید. آبریزش بینی خواهید داشت. احساس می‌کنید بدنتان کم آورده است. به جز احساس درد، یک احساس سوزن‌سوزنی در کل بدنتان تجربه خواهید کرد. دمای بدنتان تغییرات شدید و غیرقابل پیش‌بینی خواهد کرد. شاید یک لحظه احساس حرارت شدید داشته باشید و عرق کنید. و چند لحظه بعد، احساس سرمای و لرزش شدید.

    راه مقابله با ناراحتی جسمانی شدید

    شما در دوره ترک نمی‌توانید از شرّ تمام دردها و ناراحتی‌ها خلاص شوید. اما مراجعه به یک ماساژور می‌تواند کمک زیادی به‌تان بکند. ماساژدرمانی دردهای جسمانی ناشی از سم‌زدایی را کاهش می‌دهد. درمان موضعی یعنی حرکات کششی و قلنج شکستن هم می‌تواند به تلطیف علائم جسمانی ترک کمک کند.

     تن‌درد

    تن‌درد در دوره سم‌زدایی خود را به شکل‌های مختلف نشان می‌دهد. و شاید روی بخش‌های مختلف بدن تأثیر بگذارد. پا درد بعد از ترک تریاک یکی از شایع‌ترین دردهای جسمانی در این دوره است. درد مفاصل و درد عضلانی بعد از ترک اعتیاد هم بسیار شایع است. این دردها خود می‌توانند سردرد، خستگی و احساس ناراحتی کلی را به همراه داشته باشند. جز این، عده‌ای شاید علائم آنفولانزا مثل تب و لرز را هم در دوره ترک تجربه کنند.

    شدت درد بدن در دوره ترک اعتیاد بسته به مواردی متغیر است؛ ماده یا موادی که فرد دارد ترک می‌کند و همین‌طور میزان وابستگی او. به عنوان مثال، افراد معتاد به دارودهای اپیوئیدی ممکن است درد جسمانی شدیدتری را نسبت به معتادان به کافئین تجربه کنند.

    مدت‌زمان این علائم هم ممکن است متغیر باشد. و بسته به شرایط، بعضی افراد ممکن است این علائم را تنها برای چند روز تجربه کنند، در حالی که دیگران ممکن است آنها را چند هفته یا حتی چند ماه تجربه کنند.

    درمان پادرد و تن‌درد

    استفاده از کیسه آب گرم یا سرد، یا هر گونه وسیله گرمایشی یا سرمایشی در مناطقی که درد دارند، می‌تواند آرام‌بخش باشد. تنش عضلات را کم می‌کند. حمام گرم به تسکین عضلات خسته و افزایش آرامش کمک کند. کشش سبک می‌تواند با کاهش تنش و تحرک خون، دردهای جسمانی را کم کند.

    آب درمانی هم به عنوان یک روش تسکین‌دهنده می‌تواند در فرایند ترک اعتیاد مفید باشد. البته، لازم است توجه داشته باشید که ترک اعتیاد فرایندی پیچیده است و هر فرد نیاز به برنامه‌ها و اقدامات مختلف دارد. اینجا چند روش آب درمانی را که ممکن است به تسکین علائم ترک اعتیاد کمک کند، معرفی می‌کنیم.

    حمام گرم می‌تواند برای آرامش عضلات و کاهش استرس و اضطراب مفید باشد.

    حمام‌ سرد به افزایش انرژی و تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کند.

    آب درمانی در طبیعت، مثلاً آب‌بازی در آب‌های طبیعی مانند رودخانه‌ها یا دریاها می‌تواند ذهن و روان را بهبود بخشد و احساس آرامش را در فرد افزایش دهد.

    شنا و سایر فعالیت‌های آبی هم می‌توانند به تقویت جسمانی کمک کرده و احساس راحتی را افزایش دهند.

    برای درمان دردهای عضلانی بعد از ترک اعتیاد، با یک حرفه‌ای در حوزه سلامت مشورت کنید تا داروهای بدون نیاز به نسخه را پیشنهاد دهد. مراقبت از جسم و روح می‌تواند به کاهش شدت دردهای بدنی کمک کند.

    شکم‌درد

    وقتی بدن شما در حال دفع باقیمانده مواد مخدر است، ممکن است معده‌تان دچار ناخوشی شود. احتمالاً احساس تهوع شدید خواهید کرد. با ادامه ناراحتی در ناحیه شکم، ممکن است به طور مکرر استفراغ داشته باشید. اسهال حاد هم مرسوم است.

    راه مقابله با شکم‌درد

    خوشبختانه طب سوزنی می‌تواند این مشکل را حل کند. طب سوزنی یک روش پزشکی چینی است که در آن سوزن‌ها به پوست نفوذ کرده و مناطق خاصی از بدن را تحریک می‌کنند. این می‌تواند به کاهش تهوع و تسکین ناراحتی معده‌تان کمک کند.

    بی‌خوابی 

    یکی از علائم شایع ترک، ناتوانی در خوابیدن یا به عبارت دیگر بی‌خوابی است. این ممکن است ناشی از چند عامل باشد، از جمله ناراحتی جسمی، اضطراب و تغییرات در شیمی مغز.

    همان‌طور که قبلاً گفته شد، درد و ناراحتی‌های ناشی از ترک ممکن است باعث شوند فرد در حال ترک آن‌قدر آرام نباشد که بتواند بخوابد. به علاوه، افزایش سطح اضطراب و عصبانیت می‌تواند باعث بی‌قراری ذهن شود. این جلو آرامش ذهن و راحت به خواب رفتن را می‌گیرد.

    علاوه بر این، ترک ممکن است منجر به تغییراتی در شیمی مغز شود و چرخه طبیعی خواب بدن را مختل کند. این ممکن است باعث به سختی به خواب رفتن یا حفظ آن در طول شب شود.


    خواب بعد از هروئین، اثر بی‌ خوابی یا خواب آلودگی؟

    چگونه مصرف الکل چرخه خواب و بیداری را مختل می‌کند

    هیچ‌کس نباید با اعتیاد، اضطراب و افسردگی به تنهایی مبارزه کند


    درمان بی‌خوابی بعد از ترک

    برای مقابله با بی‌خوابی در طول ترک شاید ایجاد یک برنامه منظم برای خواب که آرامش را افزایش می‌دهد، مفید باشد. مثلاً عدم مصرف کافئین و گوشی‌های هوشمند و دیگر گجت‌ها قبل از خواب می‌تواند به بهبود کیفیت خواب کمک کند. اگر بی‌خوابی ادامه داشته باشد، مشاوره با یک متخصص در حوزه سلامت و بهداشت شاید ضروری باشد.

    اضطراب، پارانویا و عصبانیت

    متاسفانه علائم فیزیکی تنها نشانه‌های ترک و خماری نیستند. ممکن است در دوره ترک، میزان اضطراب شما افزایش یابد. ذهنتان ممکن است تا حدی فعال شود که احساس پارانویا کنید. هرچه اضطراب بیشتر ادامه یابد، ممکن است احساس عصبانیت یا تغییرات مزاجی داشته باشید

    راه مقابله با اضطراب، پارانویا و عصبانیت

    چون علائم روحی و روانی هم می‌توانند به همان اندازه که علائم فیزیکی، آزاردهنده باشند، باید به آنها هم پرداخت. یوگا که ترکیبی است از مهارت‌های مراقبه، حرکات بدنی و تمرینات تنفس، به کاهش علائم روحی روانی ناشی از سم‌زدایی و به آرامش ذهنی کمک کند. علاوه بر این، آب‌درمانی و حضور در طبیعت هم می‌تواند به بهبود خلق و مزاج کمک کند.

    بی‌قراری بعد از ترک اعتیاد

    بین ناراحتی شدید روانی و فیزیکی و خستگی حاد شاید متوجه شوید که حتی برای لحظه‌ای آرام و قرار ندارید. شاید لرز حاد را تجربه کنید. بی‌خوابی هم که اجتناب‌ناپذیر است؛ به‌قدری که چون از درد نمی‌توانید بخوابید، هی این ور و آن ور می‌شوید اما خواب به چشمانتان نمی‌آید.

    ریکاوری بی‌قراری 

    موسیقی گوش کنید تا ذهنتان کمی آرام بگیرد. تحقیقات نشان داده‌اند که گوش دادن به موسیقی آرام می‌تواند بر فعالیت مغز تأثیر بگذارد و یک احساس آرامش را ایجاد کند. همچنین عضلات بدن را آرام کند. دلیلی وجود دارد که می‌گویند «موسیقی جادویی دارد که حتی می‌تواند حیوان وحشی را آرام کند

    بدانید که با وجود دردناک بودن علائم ترک، باید امید به یک تجربه ترک راحت‌تر هم داشته باشد. سم‌زدایی و ترک به تنهایی می‌تواند بسیار خطرناک باشد. بنابراین حتماً این کار را با یک متخصص انجام دهید تا تجربه‌ای ایمن‌تر را از سر بگذرانید. پزشکان می‌توانند داروهایی را برای شما تجویز کنند که درد و ناراحتی ناشی از ترک را به شدت کاهش دهند یا حتی از بین ببرند.

    علائم ترک شاید آزاردهنده باشند، اما واقعاً نیاز نیست این رنج را به تنهایی به جان بخرید و در عین حال، خودتان سرخود سم‌زدایی کنید. پس از کاهش علائم جسمانی ترک فیزیکی، ممکن است تا چند ماه یا حتی سال‌ها علائم روانی و عاطفی را داشته باشید. اگر آماده‌اید که از مواد مخدر دست بکشید، به دنبال کمک بگردید و سفر بهبودی‌تان را در محیطی ایمن و میان آدم‌های دلسوز آغاز کنید.

    اکثر متخصصین برجسته درمان اعتیاد شرکت در جلسات معتادان گمنام را توصیه میکنند.

    نگارش: آزاده اتحاد

    Drug Withdrawal Management

    برچسب‌ها