بهترین روش ترک تریاک

بهترین روش ترک تریاک

ترک اعتیاد تریاک معمولا ۱۲ روز خماری شدید دارد

    بسیاری از کاربران مجله اعتیاد سوال می‌کنند، بهترین روش ترک تریاک چیست؟ در این گزارش روش‌های گوناگون ترک اعتیاد این افیون قدیمی را بررسی می‌کنیم.

    ترياک Opium يكي از مواد مخدری است كه مصرف آن به عنوان ماده دارويی سابقه‌ی ديرينه دارد. در طب سنتی ایران ضمن بيان اثرات دارويي تریاک، به عوارض و مصرف غيرمنطقي آن كه به اعتياد منجر مي‌شود نيز اشاره شده است. 

    احتمالا از حدود قرن دهم هجري قمري، اعتياد به ترياک در ايران يكي از معضلات اجتماعي شده است. از همان زمان حكماي طب سنتی ایران روش‌هاي مختلفي براي ترک اعتیاد به تریاک معرفي كرده‌اند.

    ترک اعتياد تریاک به روش سنتی

    ترياک و مشتقات آن كه امروزه به عنوان اپيوئيدها Opioid شناخته می‌شود، از گذشته دور، از داروهاي مؤثر و پرمصرف در طب سنتی ایران بوده است. دانشمندان قدیم پزشکی در ايران به كاربردهاي درمانی، عوارض جانبی، اعتیاد به تریاک و روش‌های ترک آن آشنا بوده‌اند.

    تریاک از ديدگاه حکمای طب سنتی ايران برای مصرف ضد درد، ضداسهال، ضد سرفه و خواب آور تجویز می‌شده است.

    طب سنتی میگوید مصرف تریاک وقتی به مرحله اعتیاد برسد، بايد ترک شود، اما نه به طور ناگهانی، بلكه به تدريج؛ چرا كه ترک ناگهاني عادت، منجر به ايجاد مرض در شخص مي‌گردد.

    طب سنتی تحت تاثیر از ابوعلی سینا اعتقاد داشت بیماران مبتلا به اعتیاد هر روز رأس ساعتی معین مبادرت به مصرف مواد مخدر می‌کنند. اگر ساعت مصرف مواد مخدر از حالت منظم به حالت نامنظم تبدیل شود‌، ترک ماده مخدر آسان‌تر خواهد بود.

    همچنین برای درمان ازگیاه‌های خاصی مانند برگ آلئوورا، اسپند، پودر گیاه افتیمون و غیره همرا با عسل یا شیره انگور توصیه شده است.

    متاسفانه شیوه‌های ترک اعتیاد تریاک به روش سنتی مورد تایید دانشمندان و متخصصین امروزی نیست . این روش منسوخ شده است و ابدا بهترین روش ترک تریاک نیست.

    اگر معتاد بتواند به تدریج ترک کند، روش سنتی مفید است. متاسفانه پزشکان در اوایل قرن بیستم نتیجه‌گیری کردند که اعتیاد یک نوع بیماری است و ترک آن با استفاده از اراده شخص یا جایگزین کردن ماده دیگری به جای ماده اصلی، نتیجه مطلوبی نخواهد داد.

    ترک اعتیاد تریاک معمولا ۱۲ روز خماری شدید دارد
    ایران دارای بالاترین سرانه معتادان به تریاک است. در دوره قاجار کشت گسترده خشخاش به منظور صادرات انجام میشد و  حدود نیمی از کل صادرات تریاک ایران به چین می‌رفت.

    در مجله اعتیاد بیشتر بخوانید

    راهنمای کامل ترک شیره تریاک

    عوارض تریاک بر مغز


    ترک اعتیاد به تریاک با متادون

    این روز ها نام متادون را در کلینیک‌های ترک اعتیاد زیاد می‌شنویم. این ماده مخدر که به صورت قرص و شربت استفاده می‌شود به خودی خود اعتیادآور بوده اما گاهی تحت نظر پزشک برای ترک اعتیاد هم استفاده می‌شود. متادون با نام تجاری Dolophine فروخته می‌‌شود که اگر مصرف آن با نظر پزشک متخصص نباشد، شما را دچار سوء مصرف این داروی مخدر می‌کند.

    بحث درمان اعتیاد با داروهایی مانند «متادون» یا «ترامادول»، از جمله مواردی است که باعث دوگانگی، شک و تردیدهای فراوانی در امر درمان اعتیاد بین درمانگران و حتی بیماران شده است. این یک دارویی که تنها توانایی کاهش آسیب را دارد و قادر به درمان بیماری نیست.

    امروزه زنگ خطری جدید به صدا درآمده است. پخش فراوان و بی‌حساب «متادون»، تبلیغات فراوان برای درمان اعتیاد با این دارو و فراوانی مراکز متادون درمانی در شهر‌های گوناگون، موجب شده که خود این دارو، در طول زمان به یک ماده مخدر جدید و قانونی تبدیل شود!

    بر پایه آمار، نتایج استفاده از متادون برای ترک اعتیاد به تریاک بسیار نا‌مطلوب است.

    ترک اعتیاد به تریاک با داروهای گیاهی

    در بسیاری از داروهای ترک اعتیاد که در عطاری‌ها تبلیغ می‌شود، متادون وجود دارد که خود اعتیادآور است. داروهای ترک اعتیاد که با تبلیغ ۱۰۰درصد تضمینی ارائه می‌شود برای ترک اعتیاد مناسب نیست چرا که از چاله به چاه افتادن است.

    در حال حاضر نه در طب سنتی و نه در میان گیاهان دارویی، هیچ دارو یا گیاهی وجود ندارد که بتواند با سرعت و بدون هیچ عارضه‌ای فرآیند ترک اعتیاد به مواد مخدر را انجام دهد. اگر شخصی ادعا کرد داروهای گیاهی بهترین روش ترک تریاک است، بدانید که کلاهبردار است!

    در مجله اعتیاد بیشتر بخوانید:

    داروی گیاهی مناسب برای ترک اعتیاد نداریم!
    بهترین روش‌های درمان اعتیاد به مواد مخدر
    روانکاوی، قطعه گمشده درمان اعتیاد

    متادون درمانی = اعتیاد جدید
    برای ترک اعتیاد تریاک در منزل نباید بدون تجویز پزشک متخصص به صورت خودسرانه اقدام به استفاده از داروهای مسکن کرد. ممکن است بیمار علاوه بر ماده مخدر مورد مصرف، به این داروها نیز اعتیاد پیدا کند.

    بهترین روش ترک تریاک

    بهترین روش، سم زدایی تحت نظر پزشک متخصص و سپس استفاده از روانکاوی و گروه درمانی می‌باشد. همچنین انجمن معتادان گمنام با استفاده از برنامه دوازده قدم، یکی از بهترین روش‌های درمان اعتیاد را ارائه کرده است.

    بسته به نیازهای شخصی، انتخاب روش می‌تواند متفاوت باشد. اولین قدم سم زدایی است که حتماً باید تحت نظر پزشک یا روانپزشک یا متخصصین ترک اعتیاد انجام شود. بستری شدن در کلینک یا کمپ ترک اعتیاد معتبر میتواند شروع مناسبی برای فرآیند ترک اعتیاد باشد. استفاده از جلسات مشاوره روانشناسی و استفاده از خدمات رایگان انجمن معتادان گمنام در درمان اعتیاد به تریاک بسیار مفید بوده است.

    ترک تریاک ناگهانی: در این روش فرد بدون هیچ جایگزنی و هیچ کمکی ناگهان تریاک را ترک می‌کند. این نوع ترک کردن روش «یابویی» نام گرفته است.

    بستری در کلینیک ترک اعتیاد: در این روش، بیمار در مراکز بستری ترک اعتیاد بستری شده و همه مراحل ترک زیر نظر پزشک معالج میباشد. همچنین در صورت نیاز به عوامل پزشکی، پرستاری، روانکاوی؛ همه امکانات را در دسترس دارد. از طرفی چون بیمار در یک محیط حفاظت شده بستری است، خود به خود دسترسی فرد به ماده مخدر کمتر میشود، همچنین اگر فرد معتاد به قرص یا داروی خاصی احتیاج پیدا کرد همه ی این داروها در دسترس هستند.


    بیشتر بخوانید

    یک مرکز ترک اعتیاد استاندارد چه ویژگی‌های دارد؟


    ترک اعتیاد به تریاک در منزل

    اعتیاد به تریاک از جمله معضلاتی است که تعداد زیادی از مردم دست به گریبان با آن هستند و همواره به دنبال روش هایی برای ترک اعتیاد تریاک در منزل هستند.

    درمان اعتیاد به تریاک نیازمند کادر درمان متخصص، حضور مشاور روانشناسی ترک اعتیاد، تجهیزات پزشکی پیشرفته، تجربه کافی در زمینه ترک اعتیاد، آشنایی و آگاهی  از روش های علمی ترک تریاک و … می باشد.

    برخی از پزشکان برای ترک تریاک در خانه استفاده از قرص بوپرنورفین را برای کاهش درد خماری تجویز میکنند.  احتمال بازگشت به اعتیاد در این روش وجود دارد. 

    برخی افراد برای ترک اعتیاد تریاک در منزل، به‌صورت خودسرانه و بدون در نظر داشتن جنبه‌های علمی، اقدام به استفاده از داروهای مختلف از جمله متادون، بوپرنورفین و سایر داروهای مسکن می‌کنند. این داروها نه تنها باعث ترک اعتیاد به ماده مخدر مورد مصرف نمی‌شود، بلکه با توجه به قوی بودن آن ها، در اکثر موارد بیمار علاوه بر ماده مخدر مورد مصرف، به این داروها نیز اعتیاد پیدا می‌کند.

    ترک تریاک چند روز طول می‌کشد؟

    ترک اعتیاد تریاک معمولا حدود ۱۲ روز خماری شدید دارد. در این 12 روز فردی که ترک کرده از لحاظ روحی و جسمی در شرایط بسیار سختی قرار دارد؛ در واقع بسیاری از افراد برای جلوگیری از حالت خماری مجددا دست به مصرف می‌زنند تا به یک حالت تعادل جسمی و فکری ناپایداری دست پیدا کنند. ولی با گذشتن این دوره فرد می‌تواند به زندگی خود بازگردد و آنرا از نو بسازد.

     بیماری خانوادگی
    اعتیاد به تریاک از جمله معضلاتی است که تعداد زیادی از مردم ایران دست به گریبان با آن هستند و همواره به دنبال روش هایی برای ترک اعتیاد تریاک در منزل هستند

    علائم خماری یا عوارض ترک اعتیاد تریاک

    حمله های هیجانی و ترسیدن

    ناخوشی و بی قرار بودن و احساس ناامنی

    شکاک بودن، نا امیدی و افسردگی

    سرما و لرزش بدن در اثر سرما با وجود گرم بودن بودن محیط

    عطسه، آبریزش بینی و آب ریزی چشم

    اسهال و استفراغ و مشکلات عروقی

    بی حوصله بودن و خستگی و بی خوابی یا بد خوابی

    سخن آخر

    بعد از پایان سم زدایی و ترک تریاک حتما باید از خدمات تخصصی مانند روانشناسی و گروه درمانی کمک گرفت. همانطور که قبلا هم گفتیم انجمن معتادان گمنام  برنامه بسیار موثری برای ترک اعتیاد ارائه می‌کند. بعد از آن نوبت به پشتیبانی خانواده می‌رسد که بعد از بهبودی و تمام شدن عوارض خطرناک تریاک، اکنون وقت حمایت خانواده است که در واقع یکی از مهم ترین کارهایی است که باید انجام داد. افراد نزدیک به فرد معتاد در خانواده با همکاری در بخش درمان و انگیزه دادن به فرد مصرف کننده، درمان را کامل می‌کنند و از بازگشت مجدد فرد به سمت مواد مخدر جلوگیری می‌کنند.

    بعد از ترک اعتیاد به تریاک باید رابطه‌تان با دوستانی که همراه شما در اعتیاد بوده‌اند را قطع کنید. مهم نیست که چقدر این دوستان معتاد از ترک شما احساس خوبی داشته باشند و شما را تشویق کنند، حقیقت این است که آنها نمی‌توانند شما را در این راه یاری کنند زیرا آنها درست در جهت مخالف شما در زندگی حرکت می‌کنند.

    سپهر آذری/سردبیر/ مجله اعتیاد

    بهترین روش‌های درمان اعتیاد به مواد مخدر