برای ترک اعتیاد چه باید بخوریم؟

برای ترک اعتیاد چه بخوریم؟

در دوران ترک اعتیاد مواد مغذی صرف سم‌زدایی می‌شوند

    -وقتی کسی اعتیاد دارد؛ مرتب به دنبال پاسخ این سوال می‌گردد که باید برای ترک اعتیاد چه بخوریم؟ واقعیت این است که سوء مصرف الکل و مواد مخدر صدمات زیادی به بدن انسان وارد می‌کند. بهبودی و ترک اعتیاد الکل و مواد مخدر، یک روند درمانی تدریجی است که موارد مهمی را شامل می‌شود. رژیم غذایی ترک اعتیاد هم یکی از این عوامل است. با این حال برخی مخاطبان از ما می‌پرسند: برای ترک اعتیاد چه دمنوشی بخوریم؟ برای ترک اعتیاد چه میوه‌ ای بخوریم؟ یا ده‌ها سوال مشابه؛ به همین دلیل در مجله اعتیاد تصمیم گرفتیم، تک‌تک سوال‌های شما را در زمینه غذاهای تاثیرگذار در روند درمان اعتیاد، پاسخ دهیم.

    می دانید برای ترک اعتیاد باید چه بخوریم؟

    در هنگام ترک اعتیاد چه بخوریم؟

    یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های بیماران اعتیاد  این است که به جای مراجعه به یک متخصص ترک اعتیاد و حل ریشه‌ای مشکل‌شان به دنبال یک خوراکی معجزه‌آسا برای ترک اعتیاد‌اند. واقعا میوه، نوشیدنی،دم‌نوش یا کلا غذایی هست که وارد برنامه غذایی‌مان کنیم تا موفق به ترک اعتیاد شویم؟ در ادامه به این موضوع پی خواهید برد:

    برای ترک الکل چه بخوریم؟

    ترک اعتیاد به الکل پروسه‌ای دشوار دارد؛ سم‌زدایی بسیار پیچیده‌ و تخصصی است. خصوصا اگر بخواهید به این توجه کنید که برای ترک اعتیاد چه بخوریم، کمی قضیه الکل برای‌تان دوپهلو می‌شود. برای ترک مشروب‌خوری باید در طول معاشرت‌ها، حتی دورهمی‌های دوستانه مراقب باشید که الکل مصرف نکنید.

    کمبود ویتامین هنگام مصرف الکل

    کمبود ویتامین‌های B کمپلکس مانند تیامین ، فولات یا اسید فولیک و B12 در اعتیاد به الکل شایع است. بیشتر الکلی‌ها از کمبود ویتامین B و C رنج می‌برند. مشروب‌خورها و الکی‌ها همچنین با مصرف مکرر الکل دچار کمبود مواد معدنی روی، منیزیم و کلسیم می‌شود.

    پس برای ترک مشروب چه بخوریم؟

    مواد غذایی یا انواع نوشیدنی‌های غیرالکلی تنها کمک می‌کنند تا بنیه بدن‌تان حفظ شود. بدن بتواند به سهولت سم‌زدایی کند اما ضعیف نشوید.

    مطلب پیشنهادی: انواع اعتیاد به مواد مجاز!

    مواد مغذی برای ترک اعتیاد را می شناسید؟

    ضعف بدن بعد از ترک اعتیاد

    هنگام ترک اعتیاد میل شما به غذا کمتر می‌شود؛ بنابراین باید با کمک متخصص تغذیه غذاهای مقوی با کالری مناسب میل کنید.

    برای ترک شیشه چه بخوریم؟

    هنگام اعتیاد شیشه یا سایر مواد مخدر صنعتی، ممکن است:

    • کمتر غذا بخورید.
    • غذاهای بی‌ارزش میل کنید.
    • وعده‌های غذایی را جا بیاندازید.
    • سرعت سوخت و ساز – متابولیسم بدن‌تان افزایش بیابد.
    • دچار اسهال یا استفراغ شوید و کلی مواد مغذی از دست دهید.
    • به معده خود آسیب بزنید و معده نتواند مواد مغذی را جذب کند.

    تاثیر سروتونین در ترک شیشه و سایر اعتیادها

    به جای این ‌که برای ترک شیشه یا سایر مواد مخدر به دنبال یک غذای جادویی باشید؛ به این اصل توجه کنید که تعادل سروتونین را بدن بالا ببرید. سروتونین سبب آرامش می‌شود.
    برای ترک اعتیاد شیشه چه بخوریم؟

    چه غذاهایی سروتونین دارند؟

    • غذاهای پر کربوهیدرات: به ویژه کربوهیدرات‌های پیچیده و غذاهای نشاسته‌ای،حبوبات (لوبیا ، عدس و نخود) 
    • سبزیجات ریشه‌ای: سیب‌زمینی و هویج
    • غلات سبوس‌دار: ماکارونی و نان

    برای ترک اعتیاد حشیش چه بخوریم؟

    در اولین سال پس از ترک اعتیاد حشیش یا سایر مواد مخدر، نیازهای تغذیه ای شما بیش از حد طبیعی است. شما باید اطمینان حاصل کنید که روزانه غذاهای مغذی میل می‌کنید. حتی اگر رژیم غذایی متنوعی دارید و تمام گروه‌های غذایی در آن هست؛ مواد مغذی کمتری به سلو‌های بدن‌تان می‌رسد زیرا انواع ریز مغذی‌های هر غذای سالمی برای سم‌زدایی استفاده می‌شود.

    برای مقابل با تاثیرات روحی ترک اعتیاد چه بخوریم؟

    غذا بر نحوه عملکرد مغز تأثیر می گذارد. وقتی بدن به اندازه کافی مواد شیمیایی مغزی (انتقال دهنده‌های عصبی) تولید نمی‌کند یا مواد شیمیایی مغز تعادل ندارند، ممکن است این حالت‌ها رخ ‌دهند:

    • تحریک پذیر و مضطرب شوید.
    • دچار هوس، اضطراب و بدخوابی شوید.
    • استرس بگیرید و حافظه‌تان مختل شود.
    • دچار پارانویا، خستگی، نارضایتی یا افسردگی شوید.

    برای ترک اعتیاد چه بخوریم؟

    نوشیدنی مفید برای ترک اعتیاد

    برای ترک اعتیاد بهتر است همیشه همراه خود یک بطری حاوی آب و مواد الکترولیت داشته باشید. می‌توانید به کمک یک متخصص تغذیه، الکترولیت‌ها یا مکمل‌های مناسب با وضعیت جسمی‌تان را با آب مخلوط کنید و در طول روز بنوشید.

    نوشیدنی مفید برای ترک سیگار

    برای ترک سیگار نیز باید از انواع اسموتی‌ها و محلول‌های الکترولیت میل کنید تا در طول روز به خاطر عدم مصرف نیکوتین دچار فشار جسمی و اعصاب نشوید.

    مطلب پیشنهادی: ببینید یک کارتن خواب چطور اسموتی فروخت و میلیاردر شد!

    در پایان

    این تصور غلط که برخی مواد غذایی باعث ترک اعتیاد معجزه آمیز می‌شود را دور بریزید. برای ترک اعتیاد باید حتما ابتدا بدن شما سم زدایی شود؛ متخصص ترک اعتیاد حتما به شما کمک کند که از وابستگی به مواد مخدر و الکل رها شوید. تله‌های روانی مراحل ترک را پشت سر بگذارید. در این مدت رژیم غذایی متعادل  و مفید هم داشته باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره ترک اعتیاد، مطالب ما را دنبال کنید.

    نگارنده: یاسمین ثریا

    منبع: heretohelp


    در مجله اعتیاد بیشتر بخوانید

    برچسب‌ها