اعتیاد، اضطراب و افسردگی

هیچ‌کس نباید با اعتیاد، اضطراب و افسردگی به تنهایی مبارزه کند

ما باید حامی سلامت روان کودکان و نوجوانان خود باشیم

    رابطه بین اعتیاد، اضطراب و افسردگی پیچیده و چند جانبه است و معمولاً یکدیگر را تقویت می‌کنند. درک این رابطه می‌تواند به بهبود درمان افراد مبتلا به این مشکلات کمک کند.

    هنگامی که نسل جوان به مشکلات سلامت رفتاری دچار شود، مشکلات بین‌فردی متعددی پیدا می‌کنند که منجر به بروز تعارض در مدرسه، خانه و جمع دوستان و همسالان می‌شود.

    نویسنده: دکتر فادی نیکولاس، مدیر ارشد پزشکی Sharp Behavioral Health

    بسیار پیش‌تر از همه‌گیری کرونا میلیون‌ها کودک و نوجوان در ایالات متحده با مشکلات سلامت روان دستو پنجه نرم می‌کردند. بنابر گزارش مرکز پیشگیری و کنترل بیماری در سال 2003، 5.4 درصد از کودکان و نوجوانان شش تا هفده ساله تشخیص اضطراب یا افسردگی گرفته بودند. این رقم در سال‌های 2011 و 2012 به 8.4 درصد افزایش پیدا کرد.

    متأسفانه همه‌گیری کرونا این مشکلات را تشدید کرد. کودکان و نوجوانان مجبور شدند با تغییرات دشواری مثل قرنطینه، فاصله اجتماعی و آموزش آنلاین سازگار شوند. مرکز پیشگیری و کنترل بیماری اعلام کرد که سال 2021 بیش از یک‌سوم (37 درصد) دانش‌آموزان دبیرستانی در دوران همه‌گیری کرونا مشکلاتی در زمینه سلامت روان خود را گزارش کردند؛ 44 درصد هم گفتند که در طول سال 2020 به‌طور پیوسته احساس غم یا ناامیدی می‌کردند.

    هنگامی که نسل جوان به مشکلات سلامت رفتاری دچار شود، مشکلات بین‌فردی متعددی پیدا می‌کند که منجر به بروز تعارض در مدرسه، خانه و جمع دوستان و همسالان می‌شود. علاوه بر اینها، مشکلات سلامت روان می‌توانند منجر به بیماری‌های جسمی زیادی در افراد شوند و ما در این جامعه باید حامی تمام ابعاد سلامت کودکان و نوجوانان خود باشیم.

    رابطه اعتیاد، اضطراب و افسردگی

    اعتیاد ممکن است به‌عنوان یک استراتژی کاهش استرس و فرار از احساسات منفی مورد استفاده قرار گیرد. افراد ممکن است به مواد مخدر یا فعالیت‌های اعتیادآور دیگر روی بیایند تا از اضطراب و افسردگی فرار کنند.

    احساسات اضطراب و افسردگی ممکن است به‌عنوان عوامل مؤثر در آغاز و نگهداری اعتیاد عمل کنند. برای مثال، فرد ممکن است از مواد مخدر استفاده کند تا از اضطراب یا افسردگی که در زندگی روزمره احساس می‌کند، فرار کند.

    اعتیاد، اضطراب و افسردگی
    ما در بیمارستان شارپ مسا ویستا در شهر سن‌دیگو چهارده برنامه درمانی جامع سلامت روان از برنامه‌های بستری مخصوص کودکان و نوجوانان تا برنامه‌های سرپایی و نیمه‌بستری ارائه می‌کنیم تا یکی از نگرانی‌های فزاینده در زمینه مشکلات سلامت روان در شهر سن‌دیگو را کاهش دهیم.

    با وجود اینکه هر کدام از این معضلات می‌توانند در زمان حال رخ دهند، نگرانی‌های قابلتوجهی هم ممکن است در آینده ایجاد شود، چرا که مشکلات سلامت روان می‌توانند احساس بهزیستی کلی و خودارزشمندی جوانان را به‌ خطر بیندازد. این مسئله با تأثیر ارتقاء سلامت روان که به پرورش چندین ویژگی حیاتی مثل انضباط، تاب‌آوری و اعتماد به‌نفس کمک می‌کند، تفاوت قابل‌توجهی دارد.

    ما در بیمارستان شارپ مسا ویستا در شهر سن‌دیگو چهارده برنامه درمانی جامع سلامت روان از برنامه‌های بستری مخصوص کودکان و نوجوانان تا برنامه‌های سرپایی و نیمه‌بستری ارائه می‌کنیم تا یکی از نگرانی‌های فزاینده در زمینه مشکلات سلامت روان در شهر سن‌دیگو را کاهش دهیم.

    افرادی که دارای اعتیاد به مواد مخدر یا رفتاری هستند، ممکن است به اختلالات شخصیتی یا روانی همچون اضطراب و افسردگی نیز مبتلا باشند. شرایط محیطی نیز می‌توانند نقش مهمی در افزایش آسیب‌پذیری به اعتیاد، اضطراب و افسردگی داشته باشند. برای مثال، استرس‌های زندگی، فشار اجتماعی، و شرایط اقتصادی ناپایدار می‌توانند به هر یک از این مشکلات بیافزایند.

    اعضای تیم ما شامل روانپزشک‌های کودک، پرستارها، مددکاران اجتماعی، روانشناسان کودک، تفریح‌درمانگرها و مربی‌های آموزش استثنایی هستند که به درمان افرادی که از مشکلات سلامت روان جدی رنج می‌برند، کمک می‌کنند. علاوه بر برنامه ترک اعتیاد، ما به مردم اهل سن‌دیگو که آشفتگی‌های هیجانی مثل افکار خودکشی، پرخاشگری شدید و خودزنی دارند، خدمات درمانی ارائه می‌کنیم.

    در جریان درمان ما با همراهی اعضای خانواده بیمار یا سایر عزیزان او یک برنامه درمانی شخصی‌سازی‌شده و فشرده تهیه می‌کنیم و به کمک روش‌های درمانی مثل درمان شناختی رفتاری به آنها کمک می‌کنیم احساسات، افکار و رفتارهای خود را بهتر مدیریت کنند.

    باید حامی سلامت روان کودکان و نوجوانان خود باشیم
    مشکلات سلامت روان می‌توانند احساس بهزیستی کلی و خودارزشمندی جوانان را به‌ خطر بیندازد.

    در مجله اعتیاد بیشتر بخوانید

    رابطه افسردگی و اعتیاد، کدام‌یک دیگری را ایجاد می‌کند؟

    درمان اعتیاد با پاک‌سازی ذهن

    بهترین روش‌های درمان اعتیاد به مواد مخدر


    حمایت از سلامت رفتار کودکان و نوجوانان

    علاوه بر موارد بالا بیمارستان ما به درمان مشکلات سوءمصرف مواد در کودکان و نوجوانان هم می‌پردازد.

    بنابر گزارش سازمان سلامت روان و سوءمصرف مواد، درصد کسانی که در سال 2019 اختلال سوءمصرف مواد داشتند، بالاترین میزان را میان جوانان 18 تا 24 ساله امریکایی داشت؛ یعنی 24.4 درصد یا به‌ عبارت دیگر بیش از هشت میلیون نفر با مسئله سوءمصرف مواد دستو پنجه نرم می‌کردند.

    اختلالات سوءمصرف مواد پیچیده‌اند و منجر به ناتوانی در کنترل مصرف الکل، دارو یا مواد مخدر می‌شوند. سوءمصرف مواد می‌تواند مشکلات سلامت دیگری ایجاد کرده یا مشکلات موجود مثل افسردگی و اضطراب را بدتر کند. ما با ترکیب درمان‌های رفتاری، گروه‌درمانی و اصول درمانی 12 قدم در برنامه‌های درمانی خود در ساخت و حفظ یک زندگی سالم و به دور از مصرف مواد به نوجوانان کمک می‌کنیم. علاوه‌ بر آن، ما خانواده‌ها را ترغیب می‌کنیم که با جلسات گروه‌درمانی چند خانواده‌ای و حمایت و آموزش‌های لازم بیشتر در روند درمان فرزند خود مشارکت داشته باشند.

    افرادی که دارای اعتیاد به مواد مخدر یا اعتیاد رفتاری هستند، ممکن است به اختلالات شخصیتی یا روانی همچون اضطراب و افسردگی نیز مبتلا باشند. درک این رابطه می‌تواند به بهبود درمان افراد مبتلا به این مشکلات کمک کند.

    شرایط محیطی نیز می‌توانند نقش مهمی در افزایش آسیب‌پذیری به اعتیاد، اضطراب و افسردگی داشته باشند. برای مثال، استرس‌های زندگی، فشار اجتماعی، و شرایط اقتصادی ناپایدار می‌توانند به هر یک از این مشکلات بیافزایند.


    رابطه بین اعتیاد، اضطراب و افسردگی بسیار پیچیده است و برای درمان مؤثر نیاز به رویکردهای چند جانبه و تلاش برای مدیریت همزمان این مسائل وجود دارد. این مدیریت ممکن است شامل روش‌های روان‌درمانی، درمان‌های پزشکی و حتی حمایت اجتماعی باشد.


    اختلال سوءمصرف مواد یک مشکل سلامت ملی برای تمام سنین و نه فقط جوانان محسوب می‌شود. سال گذشته در ایالات متحده بیش از یک‌صد هزار نفر بر اثر اوردوز مواد اپیوئیدی جان خود را از دست دادند. فنتانیل (یک شبه‌مورفین بسیار قوی که برای بیهوشی استفاده می‌شود و ماده‌ای صنعتی‌ست) در سطح کشوری و منطقه‌ای، علت اصلی مرگ در میان جوانان 18 تا 45 ساله محسوب می‌شود. در سال گذشته در سن دیگو حداقل 817 مرگ بر اثر اوردز ناخواسته فنتانیل ثبت شد؛ و از سال 2016 تا کنون تعداد مرگ‌ومیر ناشی از فنتانیل در این منطقه 2300 درصد افزایش داشته است.

    ما یک برنامه درمانی جامع برای اعتیاد فراهم کرده‌ایم که تا به بزرگسالانی که درگیر مشکلات سوءمصرف مواد هستند، کمک کنیم. ما با همکاری بیمار یک برنامه درمانی مناسب برای دوران بهبودی و مراحل پس از آن می‌چینیم. با کمک و حمایت یک جمع از متخصصان، بیمار شانس بیشتری برای بهبودی خواهد داشت. بههمین دلیل ما، یک گروه متخصص طب اعتیاد، روانشناس‌، پرستار و درمانگر داریم که علاوه‌بر کار با خود بیمار، عزیزان آن‌ها را هم در فرایند درمان وارد می‌کنند.

    توجه به نیازهای رفتاری، هیجانی و روانشناختی خود برای بهزیستی کلی ما ضرورت دارد؛ چرا که تمام این جنبه‌ها در نهایت بر زندگی ما تأثیر می‌گذارند. ما در بیمارستان شارپ مسا ویستا با تکیه بر همین باور به درمان و حمایت از بیماران‌مان از طریق خدماتی که ارائه می‌کنیم، متعهد هستیم.

    به‌عنوان بزرگ‌ترین مرکز خصوصی سلامت رفتاری در سن‌دیگو، بیمارستان شارپ مسا ویستا نقش مهمی در خدمات سلامت روان منطقه دارد. از سال 1963 بیمارستان ما برای نزدیک به دویست هزار کودک، نوجوان، بزرگسال و مسن که مشکلات مختلف در زمینه سلامت روان داشتند، خدمات ارائه کرده است.

    ما معتقدیم که هیچ‌کس نباید با اعتیاد، اضطراب و افسردگی به تنهایی مبارزه کند. ما جامع‌ترین برنامه درمانی بیمارستانی را در سن‌دیگو ارائه می‌کنیم که تمام سطوح درمانی را پوشش می‌دهد.

    ترجمه مجله اعتیاد: آزاده اتحاد

    https://www.sandiegouniontribune.com/no-one-should-have-to-battle-addiction-alone