ماری‌جوانای طبی می‌تواند منجر به اعتیاد شود

ماری‌جوانای طبی می‌تواند منجر به اعتیاد شود

مصرف ماری‌جوانا برای اهداف درمانی می‌تواند عواقب منفی داشته باشد

    تحقیقات جدید نشان داد مصرف ماری‌جوانای طبی نمی‌تواند بیماری‌ها را به طور موثر درمان کند اما خطر اعتیاد به همراه دارد.

    پژوهشی تازه از ایالات متحده نشان می‌دهد که تجویز ماری‌جوانای پزشکی medical marijuana  در بهبودی نشانه‌های اندوه، اضطراب و افسردگی در بیماران نه تنها شکست خورده است، بلکه خطر ابتلای آنها به اختلالات اعتیادآور را نیز دو برابر کرده است.

    این تحقیق که در بیمارستان عمومی ماساچوست در ایالات متحده انجام و در ژورنال جاما نتورک اوپن منتشر شده است، ۲۶۹ بزرگسال با متوسط سن سی و هفت سال را از منطقه‌ بوستون، که خواهان دریافت کارت ماری‌جوانای طبی بودند، بررسی کرده است.

    در این تحقیق شرکت‌کنندگان به دو گروه تقسیم شدند؛ یک دسته اجازه داشتند بلافاصله کارت ماری‌جوانای درمانی دریافت و شروع به مصرف کنند، گروه دیگر دوازده هفته صبر کردند تا کارت دریافت کنند.

    ماری جوانای طبی
    امروزه استفاده درمانی از ماری‌جوانا موضوعی بحث‌برانگیز است. انجمن پزشکی آمریکا با صدور بیانیه‌ای با استفاده دارویی از ماری‌جوانا مخالفت کرده‌ است

    نشانی از بهبودی اندوه، افسردگی یا اضطراب نبود

    نتایج این تحقیق نشان داد که دریافت ماری‌جوانای درمانی و مصرف محصولات ماری‌جوانا با نظارت پزشکی لازم برای درمان اندوه، اضطراب یا افسردگی به بهبودی این اختلالات منجر نشد.

    در عوض، دریافت کارت ماری‌جوانای طبی به اندازه قابل توجهی خطر ابتلا به اختلال مصرف ماری‌جوانا و محصولاتش را افزایش داد، که به گفته متخصصان امر به طور کلی به ناتوانی فرد در قطع مصرف ماری‌جوانا علی‌رغم مشکلات اجتماعی‌ و سلامتی‌ای که در‌ زندگی‌شان به وجود می‌آورد گفته می‌شود.

    احتمال اعتیاد به این ماده مخدر در‌ گروهی که بلافاصله کارت ماری‌جوانای طبی دریافت کرده بود نسبت به گروهی که دوازده هفته برای دریافت کارت صبر کرده بود تقریباً سه برابر بیشتر بود.

    نتایج تحقیق نشان داد که آنها که به سرعت کارت دریافت کرده بودند هیچ نشانی از تغییر در شدت اندوه یا اضطراب یا علائم افسردگی‌شان دیده نشد.

    با این حال، گزارش‌های دال بر بهبود اختلال بی‌خوابی و حال عمومی این دسته وجود داشت؛ مزایایی که البته مطالعات دیگری را می‌طلبد.

    پافشاری بر قانونی شدن ماری‌جوانای طبی

    ماری‌جوانای طبی  medical cannabis در سال‌های اخیر تبدیل به ایده‌ای پرطرفدار شد و بسیاری کشورها از جمله بریتانیا، کانادا و استرالیا به همراه سی و شش ایالت امریکا و ناحیه کلملیا اجازه فروش ماری‌جوانا برای مصرف درمانی را صادر کردند؛ البته دسترسی به آن فقط از طریق کارت ماری‌جوانای طبی که برای شرایط خاص تجویز می‌شود ممکن است.

    گفته می‌شود که ماری‌جوانا برای درد و اندوه، خواب و همین‌‌طور نشانه‌های افسردگی‌ و اضطراب مفید است و افراد معمولاً برای حل همین مشکلات هم به سراغش می‌روند.

    با این حال، مصرف آن با اختلالات روانی و افسرده‌حالی، مانیا، خودکشی و نقص شناختی هم همراه است.

    جودی گیلمن که سرپرست این تحقیق است، در این باره می‌گوید: «ما متوجه شدیم که مصرف ماری‌جوانا برای اهداف درمانی می‌تواند عواقب منفی نیز در بر داشته باشد

    ماری جوانا پزشکی
    با وجود اینکه از ماری جوانا برای درمان برخی بیماری ها مصرف میشود اما در مورد تأثیرات مصرف بلندمدت این دارو اطلاعاتی در دسترس نیست. همچنین نگرانی‌هایی در مورد ایجاد اعتیاد، کاهش حافظه و اسکیزوفرنی طی مصرف بلندمدت ماری جوانای طبی وجود دارد.

    در مجله اعتیاد بیشتر بخوانید

    خطرات احتمالی مصرف همزمان مشروب و ماری‌جوانا

    سه باور نادرست درباره مصرف ماری‌جوانا

    الکل خطرناک‌تر است یا ماری‌جوانا ؟

    ارتباط دو طرفه افسردگی و اعتیاد


    نگران‌کننده‌ترین موضوع برای او این واقعیت بود که افراد مبتلا به علائم اضطراب یا افسردگی،رایج ترین شرایطی که افراد در وهله نخست اصلاً به خاطر آن به دنبال ماری‌جوانای طبی هستند، بیشترین آسیب‌پذیری را در برابر ابتلا به اختلال اعتیاد داشتند.

    یافته‌های این تحقیق نشان می‌دهد که «کارت ماری‌جوانای طبی ممکن است خطر بالایی داشته باشد یا حتی ممکن است برای افراد مبتلا به اختلالات عاطفی منع مصرف داشته باشد

    گیلمن می‌گوید: «نتایج تحقیق ما بر نیاز به تصمیم‌گیری بهتر در خصوص شروع مصرف ماری‌جوانا برای شکایات پزشکی خاص، به ویژه اختلالات خلقی و اضطرابی که با افزایش خطر اختلال مصرف ماری‌جوانا مرتبط است، تأکید می‌کند

    فقدان مقررات

    تیم دکتر گیلمن متوجه شد که شرکت‌کنندگان در ابتدا شواهدی مبنی بر مصرف مشکل‌ساز ماری‌جوانا نداشتند، و با این حال بعضی از آنها در دوازده هفته اول دریافت کارت به این اختلال مبتلا شدند.

    این مطالعه، که بودجه‌اش از سوی مؤسسه ملی سوء مصرف مواد مخدر ایالات متحده (NIDA) تأمین شد، استدلال کرد که پزشکان، بیماران و مقامات باید به دقت خطرات مصرف ماری‌جوانا را در یک محیط پزشکی ارزیابی کنند، به ویژه برای افراد مبتلا به اختلالات عاطفی که ممکن است در آنها آسیب‌پذیری بیشتری در برابر اعتیاد به وجود آید.

    گیلمن همچنین به این موضوع اشاره کرد که مقررات و توزیع ماری‌جوانا به افرادی که کارت‌های ماری‌جوانای درمانی دارند هم باید در سراسر ایالات متحده به میزان زیادی بهبود یابد. نتایج این تحقیق در حالی منتشر می‌شود که در مورد تأثیر مصرف بلندمدت ماری‌جوانای پزشکی  اطلاعات زیادی در دسترس نیست، اما نگرانی‌هایی در مورد ایجاد اعتیاد، کاهش حافظه و اسکیزوفرنی طی مصرف بلندمدت این دارو وجود دارد.

    او گفت: «بیماران باید راهنمایی بهتری در خصوص سیستمی دریافت کنند که در حال حاضر به آنها امکان می‌دهد محصولات خود را انتخاب کنند، دوز خود را تعیین کنند و اغلب هیچ‌گونه مراقبت حرفه‌ای متعاقبی دریافت نکنند

    ترجمه مجله اعتیاد: آزاده اتحاد

    https://www.euronews.com/medical-marijuana-doubles-addiction-risk

    بیماری خانوادگی، بهبودی خانوادگی

    چرا باید نگران مصرف ماری‌جوانا در میان جوانان باشیم