علت مرگ متیو پری

علت مرگ متیو پری اعلام شد

کتامین، بوپرنورفین، ایست قلبی و غرق‌شدگی

    علت مرگ متیو پری اعلام شد و به بسیاری از گمانه‌زنی‌ها پایان داد. او همان‌طور که انتظار می‌رفت، بر اثر مصرف مواد از دنیا رفت.

    متیو پری ستاره سریال «دوستان» (Friends) در بیست و هشتم اکتبر ۲۰۲۳ در جکوزی خانه‌اش در لس‌آنجلس از دنیا رفت. این کمدین سال‌ها با اعتیاد به الکل و مواد مخدر دست و پنجه نرم می‌کرد و یک سال پیش از این، در کتاب خاطراتش از زندگی با اعتیاد گفته بود. با این حال، مرگ زودهنگام و ناگهانی پری بسیاری از طرفدارانش در سرتاسر جهان و جامعه سینمایی هالیوود را متأثر کرد. او به واسطه سریال «دوستان» چهره‌ای جهانی و محبوب بود.

    علت مرگ متیو پری همزمان با وقوع مرگ اعلام نشد. در لحظه اعلام کردند که اثری از الکل و مواد در اطراف او پیدا نشد و تحقیقات بیشتر در این زمینه را به آینده موکول کردند. در هجدهم دسامبر نتیجه تحقیقات نهایی درباره دلیل واقعی مرگ پری اعلام شد و به بسیاری از گمانه‌زنی‌ها پایان داد. پری همان‌طور که انتظار می‌رفت، بر اثر مصرف مواد از دنیا رفت؛ در این گزارش به شرح وقایع می‌پردازیم.

    بر اساس نتایج تحقیقات پزشکی، غرق شدن، بیماری سرخرگ کرونری و اثرات یک داروی اپیوئیدی به نام بوپرنورفین، دلیل مرگ متیو پری اعلام شد.

    اما کالبدشکافی دلیل اصلی مرگ او را به «اثرات حاد کتامین» نسبت داد. کتامین یک بیهوش‌کننده قوی است که امروز به عنوان درمان جایگزین برای افسردگی، اضطراب و اختلال استرس بعد از سانحه و دیگر مشکلات روانی سخت‌درمان تجویز می‌شود. این ماده به طور تفریحی هم استفاده می‌شود.

    در گزارش کالبدشکافی آمده است که پری تحت درمان تزریق وریدی کتامین بوده است اما کتامینی که در بدن او یافت شده است، نمی‌توانسته از آخرین جلسه درمانی او، که تقریباً یک هفته و نیم پیش از مرگش بود، باقی مانده باشد.

    در گزارش کالبدشکافی آمده است: «در سطوح بالای کتامینی که در نمونه خون بعد از مرگش پیدا شد، اثرات مرگبار اصلی هم ناشی از فعالیت بیش از اندازه قلب و هم هیپوونتیلاسیون یا افسردگی تنفسی بوده است.»

    همچنین اشاره شده است که میزان کتامینی که در خون پری پیدا شد، به اندازه‌ای بود که در بیهوشی عمومی از این ماده استفاده می‌شود.

    علت مرگ متیو پری
    متیو پری در طول زندگی‌اش هیچ ابایی از حرف زدن درباره اعتیادش به الکل و مواد نداشت. او بارها به این خاطر و مشکلات دیگری که در نتیجه اعتیادهای متعددش داشت، بستری شد. به گفته خودش، بیش از نیمی از زندگی‌اش را در حال درمان و در مراکز بازپروری و ترک اعتیاد گذراند

    در مجله اعتیاد بیشتر بخوانید

    ماده مخدر کتامین چیست؟ 

    متیو پری در برابر غول اعتیاد؛ از آغاز بیماری تا کتاب خاطرات و مرگ

    متیو پری: نمی‌توانستم جلو خودم را بگیرم


    سازمان غذا و داروی آمریکا در اکتبر نسبت به خطرات درمان اختلالات روانی با نسخه‌های ترکیبی مواد مخدر هشدار داده بود.

    برای دستیابی به علت مرگ متیو پری، آزمایش‌های سم‌شناسی که روی جسد او انجام شد؛ همچنین نشان داد که بوپرنورفین البته به میزان درمانی در خون او وجود داشت. این داروی اپیوئیدی را برای درمان اعتیاد به مواد و درد تجویز می‌کنند. به گفته دستیار پری، او به تجویز روان‌پزشک دو بار در روز بوپرنورفین مصرف می‌کرد. در بدن پری، ردپای آرامبخش هم پیدا شد، اما اثری از الکل، متامفتامین یا کوکائین یافت نشد.

    در گزارش کالبدشکافی جزئیات تازه‌ای درباره روز مرگ پری هم منتشر شده است. به گفته شاهدان، پری ساعت یازده صبح آن روز تنیس بازی کرد. دستیارش حوالی 1:37 بعدازظهر خانه را برای انجام کارهای روزانه ترک کرد و وقتی ساعت چهار به خانه برگشت، پری را در جکوزی در حالی که صورتش در آب فرو رفته بود، پیدا کرد.

    او به‌سرعت پری را روی پله‌های وان برد و به 911 زنگ زد. امدادگرانی که در محل حادثه حاضر شدند، او را از بیرون کشیدند و روی چمن آوردند و بعد مرگش را اعلام کردند.

    مسئولان پرونده مرگ پری دلیل تأخیراعلام عامل اصلی مرگ او را فقدان سم‌شناسان حاذق، بودجه و تجهیزات اعلام کردند؛ و گفتند تأخیر در چنین مواردی برای انجام تحقیقات گسترده و دقیق کاملاً طبیعی است.

    متیو پری در طول زندگی‌اش هیچ ابایی از حرف زدن درباره اعتیادش به الکل و مواد نداشت. او بارها به این خاطر و مشکلات دیگری که در نتیجه اعتیادهای متعددش داشت، بستری شد. به گفته خودش، بیش از نیمی از زندگی‌اش را در حال درمان و در مراکز بازپروری و ترک اعتیاد گذراند.

    در کتاب خاطراتش که سال 2022 منتشر شد، پری بعضی جزئیات چالش‌هایی را که طی سال‌ها بر اثر مصرف افراطی الکل و مواد پشت سر گذاشته بود، از جمله ذات‌الریه، پارگی روده بزرگ، دو هفته در کما ماندن، نه ماه زندگی با کیسه کولوستومی (ایجاد راه یجدید از طریق جراحی میان پوست شکم و روده بزرگ) و بیش از نیم‌دوجین جراحی شکم، مطرح کرد.

    او یکی از کسانی بود که به دلیل اعتیاد سنگین مجبور بود برای درمان به داروهای دیگری پناه ببرد. در کتاب خاطراتش به این نکته اشاره می‌کند که باید سیگار را با یک دارو ترک می‌کرد و بعد آن دارو را با داروی دیگری. مجموعه‌ای از این اتفاق‌ها و لغزش‌های متعدد بعد از ترک، به همراه تمام مشکلات روحی و جسمی‌ای که پری با آنها مواجه بود، در نهایت جان این ستاره دهه نود و 2000 میلادی را گرفت. مرگ او می‌تواند هشدار و درسی برای تمام کسانی باشد که از اعتیاد حاد رنج می‌برند و البته سیستم درمانی که بسیاری از موارد حاد مشکلات روحی روانی را با داروهای سنگین اعتیادزا درمان می‌کنند.

    مرگ متیو پری ناراحت‌کننده است؛ چرا که تقریباً تمام مخاطبان صنعت سرگرمی با او و شوخ‌طبعی فوق‌العاده‌اش در نقش چندلر بینگ سریال «دوستان» زندگی کرده بودند. استعداد بی‌نظیر او در کمدی و بازیگری که البته بیشتر به همان سریال «دوستان» محدود شد، و پری هرگز در سینما ستاره نشد، دلیل حسرت و افسوس تمام کسانی است که او را دوست داشته‌اند. پری که به واسطه سریال «دوستان» ثروت زیادی را کسب کرد، بخشی از آن را صرف امور خیریه به‌ویژه در راستای کمک به درمان اعتیاد اختصاص داد. خانواده او حالا بعد از مرگش، بنیاد متیو پری را با همین هدف راه‌اندازی کرده‌اند.

    متیو پری در سوم نوامبر 2023 در مراسمی خصوصی در آرامگاه فارست لان، که بسیاری از ستاره‌های بزرگ هالیوود از جمله دبی رینولدز، پل واکر و باب بارکر به خاک سپرده شد.

    نویسنده: آزاده اتحاد/مجله اعتیاد

    برچسب‌ها