اعتیاد، سوء مصرف و درمان ال‌اس‌دی

اعتیاد، سوء مصرف و درمان ال‌اس‌دی

اثرات ال‌اس‌دی می‌تواند مرگبار باشد

    محرک‌ها که بیشتر توهم‌زا هستند، میان افرادی که میل به تجربه و مصرف مواد دارند، محبوبیت زیادی دارد. اغلب سیر یا سفری که افراد بعد از مصرف مواد توهم‌زا تجربه می‌کنند، باعث بازگشت آنها به مصرف دوباره می‌شود. ال‌اس‌دی (LSD) که البته تاریخ مصرف آن به زمانه مدرن محدود نمی‌شود، یکی از مواد توهم‌زای پرطرفدار است که همچون تمام دراگ‌ها می‌تواند اثرات نامطلوبی روی سلامتی داشته باشد. زمانی که در فرد مصرف‌کننده نسبت به این ماده تحمل ایجاد شود، دیگر شاید وقتش باشد که فرد به فکر درمان سوء‌مصرفش باشد.

    اعتیاد به ال‌اس‌دی

    با اینکه ال‌اس‌دی یک داروی غیر اعتیادآور محسوب می‌شود، ممکن است افراد به مناظر، صداها و مکاشفه‌هایی که هنگام نشئگی یا «سفر کردن» تجربه می‌کنند، اعتیاد پیدا کنند. مصرف‌کنندگان شاید نسبت به روان‌گردان‌هایی مثل ال‌اس‌دی هم تحمل و هم وابستگی روانی پیدا کنند. در بعضی موارد ثبت‌شده، مصرف طولانی‌مدت و شدید آن باعث بروز اثرات جانبی منفی مثل پارانویا یا روان‌پریشی شده است.

    ال‌اس‌دی
    در طول «سفر»، مصرف‌کنندگان ال‌اس‌دی حالات مختلفی را تجربه می‌کنند، که اغلب شامل اختلال در بینایی و سایر حواس، تغییر در فرایندهای فکری، بروز احساسات شدید و برای بعضی افراد مکاشفه و بینش تازه نسبت به زندگی است.

    درک بهتر ال‌اس‌دی

    لایزرژیک اسید دی اتیل آمید که معمولاً آن را با نام «اسید» یا LSD می‌شناسند، یک ماده توهم‌زای روان‌گردان است که تغییراتی را در ادراک، حس زمان و مکان، و خلق و خو ایجاد می‌کند. ال‌اس‌دی در دوزهای بسیار پایین (حدود بیست میکروگرم) فعال است. این ماده معمولاً به صورت خوراکی در قالب قرص، قطره یا کاغذ بلاتر عرضه می‌شود که روی زبان گذاشته، جذب و بعد قورت داده می‌شود.

    از آنجا که ال‌اس‌دی معمولاً به صورت قطعه کاغذهای کوچک عرضه می‌شود، بررسی اجزای تشکیل‌دهنده یک دوز متوسط آن به صورت مستقل کمی دشوار است. اینکه افراد مختلف به شیوه‌های مختلفی به ال‌اس‌دی واکنش نشان می‌دهند هم به دشواری آن اضافه می‌کند. حتماً باید به این نکته توجه داشته باشید که مصرف زیاد ال‌اس‌دی می‌تواند منجر به احساس گسستگی و بیگانگی شود. پژوهش‌ها نشان می‌دهد که برای بیشتر افراد بیست میکروگرم ال‌اس‌دی به قدری کم است که کمترین اثرات سرخوشی را خواهد داشت.

    ال‌اس‌دی در جدول شماره یک قانون مواد کنترل‌شده، یعنی مجرمانه‌ترین دسته از داروها قرار دارد. داروهای جدول یک «پتانسیل زیادی برای سوءمصرف» دارند و در حال حاضر کاربرد درمانی پذیرفته‌شده‌ای برای آنها وجود ندارد؛ با این حال، از ال‌اس‌دی در بسیاری از درمان‌ها استفاده شده و در درمان افسردگی و اضطراب موفقیت‌هایی از خود نشان داده است. حتی شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد ال‌اس‌دی پتانسیل درمان اختلال اضطراب پس از سانحه (PTSD) و اعتیاد را هم دارد. با اینکه ال‌اس‌دی اثرات جانبی مثبتی از خود نشان داده است اما روی افراد مختلف اثرات متفاوتی دارد. در بعضی موارد ممکن است اثرات جسمی و روانی جدی روی افراد داشته باشد.

     ال‌اس‌دی
    واکنش‌های بدن به ال‌اس‌دی علاوه بر رفتار و آسیب‌های خطرناک، مثلاً کم دیدن ارتفاع جایی مرتفع و پریدن از آن، می‌تواند صدمه‌های جبران‌ناپذیری بزند یا پیامدهای اجتماعی، قانونی و شغلی هم داشته باشند. ال‌اس‌دی وقتی با سایر داروها به ویژه داروهای ضد افسردگی‌ همچون لیتیوم ترکیب شود هم خطرناک است. اثرات جدی ال‌اس‌دی معمولاً فقط بعد از مصرف دوزهای زیاد و مدام اتفاق می‌افتد اما این اثرات می‌تواند مرگبار باشد.

    در مجله اعتیاد بیشتر بخوانید

    مواد توهم زا: قارچ سحرآمیز یا داروی شیطان

    آیا مصرف قرص‌های ضداضطراب تبدیل به بحران آینده اعتیاد به مواد خواهد شد؟


    اثرات و سوءمصرف ال‌اس‌دی

    ال‌اس‌دی به تغییرات بنیادینی که روی خودآگاه و ادراک می‌گذارد مشهور است. در طول «سفر» مصرف‌کنندگان حالات مختلفی را تجربه می‌کنند، که اغلب شامل اختلال در بینایی و سایر حواس، تغییر در فرایندهای فکری، بروز احساسات شدید و برای بعضی افراد مکاشفه و بینش تازه نسبت به زندگی است. اثرات ال‌اس‌دی معمولاً حدود هشت تا ده ساعت باقی می‌ماند و اوج اثرگذاری آن چهار تا شش ساعت بعد از مصرف است. اثرات جانبی رایج آن عبارتند از:

    • تقویت حواس
    • توهم
    • تعریق
    • بیگانگی
    • خشکی دهان
    • توهمات بصری
    • رعشه
    • هم‌حسی یا Synesthesia (مثلاً شنیدن رنگ‌ها یا دیدن صداها)
    • گسستگی
    • اضطراب
    • اختلال در ادراک عمیق
    • حملات هراس یا پنیک اتک
    • فلشبک
    • افسردگی

    تحمل در برابر  ال‌اس‌دی بسیار سریع ایجاد می‌شود؛ اگر دوز مشخصی از آن در روز، سه روز پیاپی مصرف شود تا روز سوم هیچ واکنشی رخ نخواهد داد. مصرف‌کنندگانی که مرتباً این دارو را مصرف می‌کنند، برای اینکه بتوانند همان نشئگی قبلی را تجربه کنند باید دوز مصرفی خود را به شدت بالا ببرند. این روند، همچون روند تمام اعتیادها، بسیار خطرناک است؛ وقتی دوز افزایش پیدا می‌کند احتمال اینکه مصرف‌کننده «سفر بد» و اثرات روانشناختی منفی را تجربه کند بسیار بیشتر می‌شود.

    خطر اوردوز ال‌اس‌دی بسیار کم است، و خطر اوردوز مرگبار اساساً وجود ندارد. با این حال، اگر رفتارهای خطرناک و اثرات جانبی ناشی از مصرف آن را در نظر بگیریم اصلاً داروی بی‌خطری محسوب نمی‌شود. مصرف‌کنندگان ممکن است سفرهایی را تجربه کنند که دوازده ساعت یا بیشتر طول بکشد و اغلب نیروی بازدارندگی را تا حد زیادی از دست می‌دهند. یا ممکن است واکنش‌های شدیدی به اثرات توهم‌زای این دارو نشان دهند. این واکنش‌ها علاوه بر رفتار و آسیب‌های خطرناک، مثلاً کم دیدن ارتفاع جایی مرتفع و پریدن از آن، می‌تواند پیامدهای اجتماعی، قانونی و شغلی هم داشته باشند. ال‌اس‌دی وقتی با سایر داروها به ویژه داروهای ضد افسردگی‌ همچون لیتیوم ترکیب شود هم خطرناک است. اثرات جدی ال‌اس‌دی معمولاً فقط بعد از مصرف دوزهای زیاد و مدام اتفاق می‌افتد اما این اثرات می‌تواند مرگبار باشد. اثرات جانبی حاد آن شامل افزایش شدید دمای بدن (hyperthermia)، افکار خودکشی و روان‌پریشی می‌شود.

    اعتیاد ال‌اس‌دی
    مصرف‌کنندگانی که مرتباً این دارو را مصرف می‌کنند، برای اینکه بتوانند همان نشئگی قبلی را تجربه کنند باید دوز مصرفی خود را به شدت بالا ببرند

    رفتاردرمانی و انواع آن در درمان اعتیاد

    بهترین روش‌های درمان اعتیاد به مواد مخدر


    آمار سوءمصرف ال‌اس‌دی

    به گزارش تحقیقی که در سال 2008 انجام شد، حدود ۳.۱ میلیون نفر در امریکا بین سنین دوازده تا بیست و پنج سال تجربه مصرف ال‌اس‌دی داشته‌اند

    طبق مطالعه Monitoring the Future، در سال ۲۰۱۴، ۳.۷ درصد از دانش‌آموزان کلاس دوازدهم حداقل یک بار ال‌اس‌دی مصرف کرده‌ بودند.

    بر اساس گزارش Global Drug Survey در سال ۲۰۱۴، ۲۷.۲۲ درصد از امریکایی‌هایی که ال‌اس‌دی مصرف کرده‌ بودند، «سفر بدی» را تجربه کرده‌ بودند.

    درمان اعتیاد به ال‌اس‌دی

    با اینکه ال‌اس‌دی از نظر جسمی اعتیادآور نیست، ممکن است مصرف‌کنندگان از نظر روانی به اثرات آن اعتیاد پیدا کنند و در نتیجه، از پیامدهای مختلف آن رنج ببرند. اگر خودتان یا نزدیکانتان دچار سوءمصرف ال‌اس‌دی هستید می‌توانید از درمان‌های سرپایی و بستری موجود استفاده کنید. درمان‌های مختلفی از جمله رفتار درمانی دیالکتیکی، رفتاردرمانی شناختی و درمان مهارت‌های سبک زندگی برای رفع وابستگی به توهم‌زایی این دارو مفیدند و تأثیر آنها اثبات شده است. شیوه‌های درمانی مثل پیشگیری از لغزش، گروه‌های حامی مثل معتادان گمنام (NA) و درمان مداوم نیز اثرات اثبات شده‌ای دارند.

    https://www.addictioncenter.com/drugs/hallucinogens/lsd-addiction