درمان بحران الکل با کتامین

اسکاتلندی‌ها برای درمان بحران الکل به کتامین روی می‌آورند

هزاران کودک در اسکاتلند با وابستگی به مواد مخدر به دنیا می‌آیند

    به تازگی اسکاتلند قصد دارد در یک آزمایش بالینی مهم، برای «حل بحران ملی الکل»، مصرف داروی کتامین را روی الکلی‌ها امتحان کند.

    تقریباً بیست بیمار در محلی در اسکاتلند به مدیریت دانشگاه اکستر Exeter در این تحقیق حضور خواهند داشت، تا تأثیر درمان به کمک کتامین برای حل مسئله وابستگی به الکل مورد بررسی قرار بگیرد.

    کتامین، برای مصرف تفریحی، بر اساس قوانین بریتانیا یک ماده ممنوعه درجه دو به حساب می‌آید، اما مصرف آن برای داروی بیهوشی مجاز است.

    در جریان مرحله دوم آزمایش بالینی «کتامین برای کاهش بازگشت به مصرف الکل» مشخص شد که مصرف مقداری کتامین نه تنها برای الکلی‌های جدی، بی‌خطر و قابل تحمل که حتی در هوشیار نگه داشتن آنها همراه با مشاوره هم مفید و مؤثر است.

    درمان بحران الکل با کتامین
    در سال ۲۰۲۱، ۱۲۴۵ نفر در اسکاتلند در نتیجه شرایطی متأثر از الکل جان خود را از دست دادند

    حالا این آزمایش می‌خواهد وارد مرحله جدیدی شود، با این هدف که ببیند آیا می‌تواند بابت کارآمدی کتامین از سازمان ملی بهداشت تأیید بگیرد یا خیر. این آزمایش قرار است در هفت مرکز سازمان ملی بهداشت در بریتانیا از جمله اسکاتلند، احتمالاً در گلاسکو، انجام شود. افراد بین هجده تا شصت سال که به الکل وابستگی دارند، می‌توانند در این آزمایش شرکت کنند، اما آنها که خطر آسیب زدن به خودشان را دارند، کنار گذاشته می‌شوند.

    در مجموع، دویست و هشتاد نفر مبتلا به مشکل مصرف الکل از سرتاسر بریتانیا انتخاب می‌شوند و مقدار مشخصی کتامین به همراه روان‌درمانی و آموزش درباره اثرات الکل به آنها داده می‌شود.

    در مراحل قبلی این آزمایش مشخص شده بود شرکت‌کنندگانی که کتامین و مشاوره را به همراه هم دریافت کرده بودند، هوشیار ماندند، و در شش ماه بعدی هشتاد و شش درصد پاک ماندند.

    دکتر ایان اسمیت، یکی از همکاران ارشد و مشاور این آزمایش، در این باره می‌گوید: «این نتیجه خوبی ظرف شش ماه است. اگر من وابستگی به الکل را با روش معمولی درمان کنم، تا سه ماه با بیماران پیش می‌روم و معمولاً یک سوم‌شان لغزش نمی‌کنند. اما ظرف یک سال، نود درصدشان حتماً لغزش خواهند کرد. ما به روش درمانی جدید و بهتر و بیشتری برای حل مسئله سوء‌مصرف الکل در اسکاتلند احتیاج داریم. وضعیت اسکاتلند در رابطه با مصرف الکل از انگلیس به مراتب بدتر است، بنابراین انجام این کار برای ما بسیار مهم و حیاتی است. ما با یک بحران ملی الکل مواجهیم.»

    بر اساس آمار ملی اسکاتلند، در سال 2021، 1245 نفر در نتیجه شرایطی متأثر از الکل در این کشور جان خود را از دست دادند. این بیشترین میزان تلفات جانی ناشی از مصرف الکل از سال 2008 و پنج درصد بیشتر از سال 2020 بوده است. اسمیت توضیح می‌دهد که چطور کتامین به درمان بیماران کمک می‌کند: «نظریه این است که این دارو احتمالاً به روان‌درمانی بیشتر جواب می‌دهد، احتمالاً تغییرات زیادی را به وجود می‌آورد. نکته دیگری که باید درباره کتامین بدانیم این است که یک داروی مجاز است. دارویی است که همین حالا هم در درمان افسردگی از طریق روان‌درمانی هم استفاده می‌شود، و همین‌طور در داروی بیهوشی.»

    کتامین برای درمان اعتیاد به الکل
    از کتامین همین حالا هم در روان‌پزشکی برای درمان افسردگی استفاده می‌شود

    معتادان نیاز به روان‌درمانی دارند

    کتامین اعتیادآور است؟

    بهترین روش ترک و درمان اعتیاد


    مسئولان این تحقیق همچنین می‌گویند که هیچ نگرانی‌ای برای مصرف کتامین در این آزمایش وجود ندارد، چرا که این کار در محیطی امن و کنترل‌شده انجام می‌شود. 

    اسمیت می‌گوید: «کتامین قابلیت اعتیادزایی دارد و درصد کمی وجود دارد که کسی در جریان این آزمایش از این دارو خوشش بیاید. ما این را می‌دانیم و فکر نمی‌کنم کسانی که برای حضور در این آزمایش انتخاب می‌شوند، در گذشته آن را مصرف کرده باشند. نمی‌توان ابعاد اجتماعی روانی را انکار کرد، کتامین هرگز به تنهایی دارویی جادویی نخواهد بود، و در این درمان هم به تنهایی از آن استفاده نمی‌شود.»

    اسمیت می‌گوید اگر این آزمایش با موفقیت انجام شود، می‌توان بیشتر روی آن تحقیق کرد. در بهترین حالت باید دید آیا نتایج آن در بازه زمانی طولانی‌تری ثابت می‌شود یا خیر.

    در حال حاضر یکی از نگرانی‌هایی که باعث کلید زدن این پرژوه‌ تحقیقاتی دولتی شده، این است که بچه‌های بسیاری با اعتیاد به مواد مخدر به دنیا می‌آیند.

    در پنج سال گذشته، بیش از 1100 بچه در اسکاتلند با وابستگی به مواد به دنیا آمده‌اند. همین باعث شده است درخواست‌های زیادی برای ارائه خدمات بهتری در رابطه با مشروب و مواد مخدر در اسکاتلند مطرح شود. 

    دموکرات‌های لیبرال دولت اسکاتلند را ملزم دانسته‌اند که از بچه‌های مبتلا به سندرم پرهیز نوزادی حمایت کند. سندرم پرهیز نوزادی حاکی شرایطی است که در کودک به خاطر سوء‌مصرف مواد مادر در زمان بارداری نشانه‌های اعتیاد به مواد دیده می‌شود. آمارها نشان می‌دهد که از سال 2017 بیش از 1123 بچه با سندرم پرهیز نوزادی در اسکاتلند به دنیا آمده‌اند.

    دولت اسکاتلند در واکنش به این بحران اعلام کرده است که در حال افزایش سرمایه‌گذاری روی زنان و خانواده‌هاست.

    نویسنده لارا وایدنبرگ/ساندی تایمز/ترجمه مجله اعتیاد: آزاده اتحاد

    اعتیاد به الکل عامل مرگ بتهوون بود

    ۹ درس سختی که از ۳۶۵ روز هوشیاری گرفتم