عوارض اعتیاد به فضای مجازی

آیا اعتیاد به فضای مجازی زندگی شما را نابود می‌کند؟

اعتیاد به ابزار دیجیتال روزبه روز وخیم‌تر می‌شود

    این حقیقت دارد که بسیاری از ما روز به روز وقت بیشتری را به اعتیاد فضای مجازی اختصاص می‌دهیم. در واقع، شکل زندگی امروز ایجاب می‌کند که ما این چنین باشیم، چرا که بسیاری از ما به عنوان شهروندان جامعه مدرن بخش زیادی از نیازهای خود را از این طریق برطرف می‌کنیم. بنابراین، اگر می‌بینید که به گوشی هوشمند خود چسبیده‌اید و در حال بالا پایین کردن پست‌های زیادی در شبکه‌های اجتماعی یا پیام‌رسان‌ها هستید و به یکباره به خودتان می آیید و می‌بینید که زمان زیادی گذشته است و شما همچنان در حال انجام این کار هستید، بدانید که تنها نیستید.

    اعتیاد به ابزار دیجیتال یا فناوری معضلی است که روزبه روز دارد وخیم‌تر می‌شود. تخمین زده شده است که یک آدم معمولی در روز زمان بیشتری را صرف یک ابزار دیجتال می‌کند تا خواب. کاربران گوشی‌های هوشمند به طور متوسط در طول روز ۱۵۰ بار گوشی‌های خود را چک می‌کنند، این در حالی است که هجده تا بیست و چهار ساله‌ها دو برابر بیشتر، این کار را انجام می‌دهند.

    آیا اعتیاد به فضای مجازی زندگی شما را نابود می‌کند؟
    رسانه‌های اجتماعی و بسیاری دیگر از جنبه‌های زندگی مدرن، توانایی ما را برای تمرکز از بین می‌برند. ما باید تا زمانی که هنوز می توانیم ذهن خود را نجات دهیم.

    علامت‌های اعتیاد به تکنولوژی

    چگونگی تشخیص علائم اعتیاد به بازی در کودکان و درمان آن

    من اعتیاد به تلویزیون را ترک کردم


    عوارض اعتیاد به فضای مجازی

    در حالی که تکنولوژی روز به روز بیشتر به بخش مهمی از زندگی‌های ما تبدیل می‌شود، جای تعجب ندارد که مقاومت در برابر آن برای بسیاری از ما سخت باشد. با این حال، باید این را بدانیم که ارتباط دائمی با تکنولوژی و متعلقاتش بهای گزافی برای ما دارد؛  بر کیفیت زندگی‌های ما تأثیر منفی می‌گذارد، روابطمان را به خطر می‌اندازد و احساساتمان را تحریک و جریحه‌دار می‌کند.

    صرف زمان زیاد و مازاد در فضای مجازی عواقب منفی زیادی دارد؛ می‌تواند باعث شود که افراد نسبت به تصویر فردی خود احساس بدی داشته باشند، عزت نفسشان پایین بیاید، با اختلال در خواب، افسردگی. اضطراب، سوء مدیریت زمان، بازدهی پایین و بروز مشکلاتی در روابط بینافردی خود مواجه شوند. ما می‌دانیم که برای داشتن تصویر و احساس مثبت نسبت به خود و سلامت روان به روابط محکم و قوی نیاز داریم.

    با اینکه هنوز کاملاً مشخص نیست که آیا استفاده بیش از اندازه از گوشی‌های هوشمند تأثیری منفی بر مغز و قابلیت شناختی افراد دارد یا خیر، نتایج تحقیقات نشان داده است که وابستگی بیش از اندازه به گوشی موبایل می‌تواند به تنبلی ذهنی منجر شود و کارکرد مغز ما را به شکلی درآورد که دائم به دنبال شادی و لذت آنی باشیم.

    عوارض اعتیاد به فضای مجازی
    ارتباط دائمی با تکنولوژی بهای گزافی دارد؛ بر کیفیت زندگی‌های ما تأثیر منفی می‌گذارد، روابطمان را به خطر می‌اندازد و احساساتمان را تحریک و جریحه‌دار می‌کند.

    ترک اعتیاد به گوشی موبایل را اولویت قرار دهید

    چگونه اعتیاد به فضای مجازی را ترک کنیم


    به همین خاطر همچون اعتیاد به افراد توصیه می‌شود که از فضای دیجیتال هم سم‌زدایی کنند. سم‌زدایی دیجیتال به این معناست که تمام ابزار دیجیتالی خود را قطع کنید یا دست‌کم زمانی را که به آنها اختصاص می‌دهید، کم کنید. فاصله گرفتن از این ابزارها می‌تواند به شما کمک کند سطح اضطراب را در خود کاهش دهید و نسبت به لحظه و زمان حال خود آگاهی بیشتری داشته باشید. همچنین این امکان را به شما می‌دهد که در کارهایی که باید به طور روزانه انجام دهید، بازدهی بیشتری داشته باشید.

    برای سم‌زدایی دیجیتالی باید رابطه‌تان با گوشی هوشمند یا هر ابزار دیجیتال دیگری که از آن استفاده می‌کنید، درک کنید. به محض اینکه متوجه بشوید چرا در زمان‌های مختلف به گوشی موبایل‌تان سر می‌زنید، هدف و دلیل‌تان از این کار چیست، می‌توانید کنترل بهتر و بیشتری نسبت به میزان و طریقه مصرف‌تان داشته باشید. اگر فکر می‌کنید مصرف یا رابطه وسواس‌گونه‌ای با گوشی تلفن همراهتان دارید، زمان‌های خاص و معینی را برای خودتان مشخص کنید تا آن را چک کنید و اطمینان حاصل کنید که حتماً در زمان صرف وعده‌های غذایی آن را از خودتان درو نگه می‌دارید.

    یکی دیگر از عوارض اعتیاد به فضای مجازی این است که وابستگی بیش از اندازه به گوشی موبایل می‌تواند به تنبلی ذهنی منجر شود و کارکرد مغز ما را به شکلی درآورد که دائم به دنبال شادی و لذت آنی باشیم.

    لازم نیست موبایل‌ یا سایر ابزار دیجتال‌تان را به‌کل کنار بگذارید. در عوض، نسبت به میزان زمانی که صرف گوشی موبایل و سایر ابزار دیجیتال خود می‌کنید، آگاه و هوشیار باشید و سعی کنید که این زمان را کاهش دهید تا عوارض اعتیاد به فضای مجازی نیز کمتر شود.

     اطمینان حاصل کنید که زمان کافی را به سایر فعالیت‌ها از جمله در اولویت قرار دادن وقت گذراندن با خانواده و دوستان، مطالعه ، پیاده‌روی یا پرداختن به یک سرگرمی اختصاص دهید.

    ترجمه مجله اعتیاد: آزاده اتحاد

    https://www.timeslive.co.za/sunday-times/is-a-digital-addiction-ruining-your-life/

    برچسب‌ها