بیداد اعتیاد در مرز پرگهر

بیداد اعتیاد در مرز پرگهر

از جولان مواد مخدر در کشور باخبرید؟

    اعتیاد، ریسمان پوسیده‌ای برای رسیدن به ته چاه زندگی است که انسان را از هر لذت دیگری محروم می‌سازد؛ بهایی سنگین برای بقایی کوتاه. اگر رمز خوشبختی را درون خود نیابی، کلید دخمه اعتیاد دست‌ات می‌افتد؛ کلید را که بچرخانی و پا به این ورطه تباهی بگذاری، بازگشتت به خودت دشوار می‌شود. این جملات بیانی اغراق‌آمیز از وضعیت معضل اعتیاد نیست؛ آمار جولان مواد مخدر در کشور بیداد می‌‌کند. اگرچه کانون‌های مبارزه با مواد مخدر بی‌وقفه در تلاش‌اند اما این اقدامات کافی نیست. برای حفاظت جوانان نسل‌های بعدی از چنگال شوم اعتیاد باید برنامه‌ریزی دقیق‌تری انجام شود. در ادامه نگاهی به کم و کیف وضعیت مواد مخدر و اعتیاد در ایران داریم.

    در مقابله با اعتیاد سرزنش ممنوع

    بعضی‌ از افراد تصور می‌کنند سرزنش مصرف‌کنندگان مواد مخدر، راهی برای جلوگیری از گسترش این پدیده است اما چنین باوری از اساس غلط به نظر می‌رسد. آن‌ها که درگیر مصرف مواد می‌شوند، به نوعی با یک بیماری روبرو شده‌اند و نسبت به دیگران، کنترل کم‌تری روی رفتار خود دارند. برای ریشه‌کن کردن اعتیاد، باید زمینه‌های اولین مصرف آن را تا حد امکان از بین ببریم.


    در مجله اعتیاد بیشتر بخوانید:

    پیشگیری از لغزش و مبارزه با وسوسه بازگشت به اعتیاد

    عوارض مصرف گُل


    آمار کشف مواد مخدر نشانه رونق این تجارت است؟

    حقیقت آن است که در بین خبرهای روزمره‌ای که از نقاط مختلف ایران به گوش می‌رسد، همیشه اخباری در خصوص کشف و ضبط مواد مخدر وجود دارد. البته که کشف و ضبط مواد نیازمند تحسین و ستایش است اما در درجه اول باید به این سوال برسیم که چرا چنین حجم گسترده‌ای از مواد در کشور وجود دارد؟ چرا با وجود کشف مخدرها و دستگیری گسترده افرادی که در این زمینه فعال هستند، این تجارت همچنان در کشور رونق دارد؟ آیا مجموع اقداماتی که در این زمینه صورت گرفته به اندازه کافی بازدارنده بوده است؟ آیا به طور کلی یک آمار دقیق و بی‌نقص از افراد درگیر با اعتیاد و همچنین میزان توزیع مواد در کشور وجود دارد؟

    گردش مالی تجارت مواد مخدر چقدر است؟

    بیداد اعتیاد در مرز پرگهر
    تجارت مواد مخدر، یکی از پرسودترین تجارت‌ها در دنیاست. رونق این تجارت از یکسو ناشی از افزایش تقاضا برای مصرف مواد مخدر است و از سوی دیگر با درآمد نجومی حاصل از این تجارت مرگبار نیز ارتباط دارد.

    تجارت سیاه مواد مخدر، در فهرست چهار تجارت پرسود دنیا ارزیابی می‌شود و گردش مالی آن حدود یک چهارم بودجه سالانه کشور است. برای کنار زدن این سوداگری مرگ، باید به بنیان‌های اقتصادی قاچاق و همچنین عوامل تولید گسترده برخی از مواد مخدر در کشور ضربه وارد کرد و پیش از آن، به لحاظ فرهنگی و جامعه‌شناختی در مقابل این پدیده ایستاد. امروزه نسل‌های جوان‌تر نسبت به گذشته، کم‌تر در قید و بندهای خانوادگی هستند و اساسا روحیه‌ای کنجکاو و پرسشگر دارند. هرگز نباید اجازه بدهیم روحیه‌ای که می‌تواند صرف رشد و تعالی این نسل شود، جای خود را به تار عنکبوت اعتیاد و کرنش در مقابل افیون بدهد.

    سرک‌کشی به آمارهای تعجب‌برانگیز تجارت و مبارزه با مواد مخدر

    کشف یک تن مواد مخدر در مشهد/ چهارشنبه ۵ شهریور

    خراسان استان صدرنشین کشف محموله مواد مخدر :  نیروی انتظامی خراسان رضوی از کشف محموله یک تن و 360 کیلوگرمی مواد مخدر در بازرسی از یک دستگاه تریلی در ورودی مشهد خبر داد. پلیس ویژه ستاد مبارزه با مواد مخدر در عملیات موفقیت‌آمیزی این خودرو را در ورودی باغچه به مشهد شناسایی و متوقف کردند.  در سه ماه نخست امسال 8 تن مواد مخدر در خراسان کشف شده که نسبت به همین بازه زمانی در سال گذشته، 15 درصد رشد دارد.

    کشف ۳۵ تن مواد مخدر در هرمزگان/ سه‌شنبه ۴ شهریور

    هرمزگان قطب تجارت مواد مخدر در جنوب کشور: طی عملیات ویژه، یک باند قاچاق منهدم و بیش از یک تن مواد مخدر از آن‌ها کشف شد. این باند به طرز ماهرانه‌ای مواد مخدر را در چرخ‌دنده‌های بزرگ لوازم یدکی جاسازی و برای انتقال به مرکز کشور از این روش استفاده می‌کردند. این باند بزرگ مواد مخدر در چهار استان سیستان و بلوچستان، فارس، هرمزگان و کرمان فعالیت داشته است. به گزارش همشهری آنلاین، نیروی انتظامی هرمزگان در 5 ماه اخیر، 35 تن مواد مخدر کشف کرده است.

    ۲۸۹ مرکز درمان اعتیاد در مشهد فعالیت می‌کنند/ ۴ شهریور

    تعداد قابل توجه مراکز درمان اعتیاد در مشهد: 289 مرکز درمان اعتیاد در مشهد فعالیت می‌کنند این مراکز درمان و بازپروری در کلانشهر مشهد در کار درمان تخصصی افراد معتاد و کمک به آن‌ها برای رهایی از معضل اعتیاد هستند.

    ۵۵ خانه توزیع مواد مخدر در شهریار بسته شد/ دوشنبه ۳ شهریور

    به گفته فرماندار شهرستان شهریار، 55 منزل مسکونی که در آن‌ها مواد مخدر توزیع می‌شد، در اقدامی فراشهرستانی با همکاری دستگاه‌های مرتبط، پس از شش ماه رصد اطلاعاتی پلمپ شد. آقای طاهری گفت: «شهریار جزو شهرستان‌های مهاجرپذیر اطراف تهران است که بافت‌های فرسوده هم دارد و از نظر وضعیت اجتماعی موقعیت خوبی ندارد. شهریار در غرب استان تهران واقع شده و 850 هزار نفر جمعیت دارد».

     کشف بیش از ۲۶۶ کیلوگرم مواد مخدر در طبس و نهبندان / یکشنبه ۲ شهریور

    بیداد اعتیاد در مرز پرگهر
     کشف بیش از 266 کیلوگرم مواد مخدر در خراسان جنوبی

    فرمانده نیروی انتظامی استان خراسان جنوبی، از کشف 266 کیلو و 950 گرم مواد مخدر در شهرستان‌های طبس و نهبندان خبر داد. خبرگزاری ایرنا گزارش داد: ماموران یگان تکاوری امام حسین (ع) دیهوک «شهرستان طبس هنگام گشت‌زنی و کنترل محورهای کویری به یک سواری پژو ۴۰۵ مشکوک شدند و خودرو را برای بررسی بیشتر متوقف کردند. در بازرسی از خودرو ۱۵۶ کیلوگرم تریاک کشف و در این رابطه یک متهم دستگیر شد».

    سرهنگ فرشید همچنین از کشف ۱۱۰ کیلو و ۹۵۰ گرم تریاک در بازرسی از ۲ خودرو وانت پیکان و دستگیری ۲ متهم طی یک عملیات در شهرستان مرزی نهبندان خبر داد.

    وی اظهار داشت: ماموران فرماندهی انتظامی شهرستان نهبندان هنگام گشت‌زنی به ۲ خودرو وانت پیکان که با هم در حرکت بودند، مشکوک شدند و خودروها را برای بررسی بیشتر متوقف کردند.

    فرمانده انتظامی استان خراسان جنوبی گفت: ماموران در بازرسی از خودروها ۱۱۰ کیلو و ۹۵۰ گرم تریاک را کشف و در این رابطه ۲ متهم را دستگیر کردند که متهمان دستگیر شده به همراه پرونده به مقام قضایی معرفی و روانه زندان شدند.

    خراسان جنوبی در چهار شهرستان با افغانستان مرز مشترک دارد و با ۶ استان کشور از همجوار است. این استان کویری و مرزی به دلیل موقعیت جغرافیایی محل عبور مواد مخدر و از خطوط مقدم مبارزه با سوداگران مرگ است.

    یک آمار نگران‌کننده/ زلزله مخدرها

    کشف این حجم گسترده از مواد مخدر ظرف یک هفته گذشته با تلاش‌های عوامل انتظامی قابل تقدیر است اما اگر این تنها بخش بسیار کوچکی از تجارت مواد مخدر در کشور باشد، موضوع کاملا نگران‌کننده به نظر می‌رسد. در حقیقت، حجم به مراتب بیشتری از مواد در کشور وجود دارد و حتی کشف و نابودی چند تن مواد در هفته، نمی تواند این تجارت را به طور کلی از بین ببرد.

    میزان شیوع مصرف مواد مخدر در ایران، کمی نگران کننده به نظر می‌رسد و این موضوعی است که مقابله با آن، به یک عزم جدی و همه‌جانبه نیاز دارد. آمار و ارقامی که در این خصوص منتشر می‌شود، کاملا کنجکاوی ‌برانگیز است. اگر تنها در چند روز این حجم از مواد در کشور کشف می‌شوند، پس میزان واقعی مواد مخدر در ایران در شرایط فعلی چقدر است؟

    در کشور چند مصرف‌کننده مواد مخدر داریم؟

    آمار رسمی و غیر رسمی تعداد مبتلایان به اعتیاد

    بر اساس آخرین آمارهای رسمی تعداد افراد معتاد به مصرف مواد مخدر در کشور حدود 3 میلیون نفر است.  در مقابل انجمن معتادان گمنام، از بهبود و بازپروری 600 هزار نفر در کشور خبر می‌دهد.  با توجه به نرخ مقایسه‌ای بین افراد معتاد و دسترسی به درمان، آیا این آمار سه میلیون نفری درست و صحیح به نظر می‌رسد؟ آیا این آمار با دقت کافی به دست آمده و کاملا قابلیت استناد دارد؟ به طور معمول نرخ دسترسی به درمان و ترک اعتیاد برای افراد معتاد یک به هفت است. در این صورت و بر اساس آمار منتشر شده از سوی انجمن معتادان گمنام، تعداد افراد درگیر با مصرف مواد مخدر در کشور باید به مراتب بیشتر از 3 میلیون باشد. حتی در روایت‌های غیررسمی از اعدادی مثل 8 و 10 میلیون نفر در این زمینه نام برده می‌شود.

    در پایان

    باید قبول کنیم که خطر اعتیاد، همین حالا نسل جدید را تهدید می‌کند. خیلی از جوان‌ترها به سراغ مخدرهایی مثل گل رفته‌اند و مصرف آن را تفریحی کاملا بی‌خطر می‌دانند. این باورهای اشتباه، چیزی شبیه تکیه زدن به دیواری است که می‌تواند هر لحظه فرو بریزد. حال راه‌کار چیست؟  قبل از هر چیز، باید دقت آماری در این زمینه‌ها بالاتر برود؛ تا زمانی که به شکل دقیق ندانیم که در کشور برای چند میلیون معتاد تصمیم می‌گیریم و با چه میزانی از گستردگی مواد روبرو هستیم، هر نوعی از سیاست‌گذاری در این مورد بسیار دشوار خواهد بود. این موضوعی است که در عصر انفجار اطلاعات، باید به شکل جدی‌تر و دقیق‌تری به آن پرداخته شود. شما در این باره چه نظری دارید؟ منتظر دریافت نظرات ارزشمند شما هستیم.

    نگارنده: تحریریه مجله اعتیاد www.etiad.org