اهمیت خنده در بهبودی

اهمیت خنده در بهبودی از اعتیاد

خنده‌درمانی چیست؟

    حتماً شنیده‌اید که خنده بر هر درد بی‌درمان دواست. اگر اعتیاد را یکی از سخت‌ترین دردها بدانیم که درمانش سخت و از نگاه بسیاری بی‌درمان است، طبعاً خنده می‌تواند ابزار مناسبی برای ترک آن باشد. اما بسیاری اهمیت خنده در بهبودی از اعتیاد را دست‌کم می‌گیرند. با اینکه، این واکنش فیزیکی حقیقتاً اثرات درمانی دارد. با این مقدمه، به شرح پنج دلیل که چرا باید خنده در بهبودی از اعتیاد را جدی بگیرید، می‌پردازیم.

    خنده اضطراب را کاهش می‌دهد

    اگر در فرایند بهبودی احساس اضطراب دارید، می‌تواند به این معنی باشد که بدنتان بیشتر اوقات در وضعیت هوشیار است. این به این خاطر است که اضطراب واکنش «مقابله یا گریز» را در بدن به وجود می‌آورد. اضطراب مزمن می‌تواند در فرایند بهبودی به‌کل احساس شادی را از شما بگیرد که هم برای سلامت جسمی و هم روحی‌تان مضر است. خنده تأثیر مثبتی بر جسم شما دارد، شما را از وضعیت مقابله یا گریز دور کند. همچین بر یکی از بخش‌های مغز به نام امیگدال (بادامه) که در تعیین خلق‌وخو نقش دارد، اثر می‌گذارد. خنده می‌تواند کمک کند از وضعیت اضطراب خارج شوید.

    خنده درمانی
    خنده یکی از بهترین ابزارها برای کاهش استرس است، و استفاده از آن بسیار ساده

    خنده یعنی خودتان را زیاد جدی نمی‌گیرید

    اگر در روزهای اول بهبودی هستید، باید کارهای جدی زیادی انجام دهید تا به هوشیاری کامل و پایدار برسید. از اساس، بهبودی از اعتیاد و کارهایی را که باید برایش انجام دهید جدی بگیرید، اما این شامل حال خودتان نمی‌شود. یعنی خودتان را نباید جدی بگیرید. اگر خودتان را زیادی جدی بگیرید، انرژِی زیادی ازتان گرفته می‌شود و  این یعنی نمی‌توانید از زندگی جدیدتان به آن اندازه که باید لذت ببرید. وقتی می‌خندید، یعنی خودتان را زیاد جدی نمی‌گیرید؛ هرچه بیشتر بخندید، برایتان بهتر است، چه در زندگی چه در فرایند بهبودی.

    خنده علائم افسردگی را تعدیل می‌کند

    شواهد زیادی برای اثبات این باور وجود دارد که خنده علائم افسردگی را تعدیل و تلطیف می‌کند. این واکنش فیزیکی چنین تأثیری دارد، چراکه یک وضعیت ذهنی مثبت را در شما به وجود می‌آورد و شیمی مغزتان را تغییر می‌دهد. همان‌طور که پیش از این به آن اشاره شد، خنده بدن شما از واکنش «مقابله یا گریز» دور می‌کند، و این علائم افسردگی را هم کاهش می‌دهد.

    خنده ابزار بسیار خوبی برای کاهش استرس است

    خنده یکی از بهترین ابزارها برای کاهش استرس است، و استفاده از آن بسیار ساده. استرس بدن شما را در وضعیت هوشیاری بالا قرار می‌دهد، اما خنده می‌تواند شما را از این وضعیت خارج کند. بعد از خنده شاید مشکلاتتان به‌مراتب کمتر تهدیدکننده به نظر بیاید. استرس این قابلیت را دارد که باعث شود شما همه‌چیز را بیش از آنچه هست، بزرگ کنید اما خنده کاملاً عکس این عمل می‌کند.

    اهمیت خنده در بهبودی
    اهمیت خنده در بهبودی را دست کم نگیرید

    افراد داری شخصیت معتاد

    چرا پیشگیری از اعتیاد مهم است؟

    احساسات با اعتیاد در ارتباط هستند

    اهمیت خنده در بهبودی

    اگر تا به حال در یکی از جلسات برنامه دوازده‌قدمی شرکت کرده باشد، احتمالاً توصیه «اداش رو در بیار تا اتفاق بیفته» را شنیده‌اید. به جز برنامه دوازده‌قدمی در زندگی هم شاید این اصطلاح را شنیده باشید. حتی اگر حالتان خوب نباشد هم می‌توانید فقط با خندیدن مغزتان را گول بزنید که به سمت مثبت‌اندیشی برود. این ابزار ساده حتی در سیاه‌ترین روزهای زندگی‌تان هم می‌تواند مؤثر واقع شود. مثلاً به طنز تلخ یا طنز کنایی روی بیاورید که یعنی استفاده از خنده حتی در ناامیدی برای آسان‌تر شدن مسائل. خندیدن و خنداندن در دوران بهبودی مهم است.

    خنده‌درمانی چیست؟

    خنده‌درمانی به تکنیک‌های متنوعی گفته می‌شود که اگر آنها را به کار ببرید، می‌توانید به کمکشان از قدرت خنده بهره ببرید. اگر فیلم «پچ آدامز» (Patch Adams) را با بازی رابین ویلیامز دیده باشید، یک نمونه خوب از کارکرد و تأثیر خنده‌درمانی را خواهید دید. فیلم محصول 1998 یک کمدی درام زندگینامه‌ای، اقتباسی آزادانه از زندگی دکتر پچ آدامز است، پزشک، کمدین، دلقک، فعال اجتماعی و نویسنده امریکایی، پایه‌گذار مؤسسه‌ای به نام Gesundheit! است که در آن داوطلبان از سرتاسر دنیا دور هم جمع می‌شدند تا در لباس دلقک یتیم‌ها، بیماران و افراد دیگر بخندانند. دکتر آدامز امروز در ایالت ایلینوی امریکا زندگی می‌کند و با همکاری مؤسسه‌اش یک مدل درمانی جایگزین را بر مبنای خنده‌درمانی شکل داده است که از سوی بیمه بهداشت و درمان بودجه نگرفته است.

    اساساً، هر آنچه به شما کمک کند که بخندید می‌تواند بخشی از این شکل درمان باشد. خنده‌درمانی می‌تواند با تماشای سریال‌های کمدی محبوبتان یا گوش دادن به لطیفه انجام شود. گفته می‌شود بسیاری از افراد از سرتاسر جهان با تماشای سریال کمدی «دوستان» (Friends) لحظات تلخ و اندوه خود را پشت سر گذاشته‌اند؛ اصطلاح «فرندزدرمانی» میان این افراد رایج است.

    اهمیت خنده در بهبودی را دست کم نگیرید.

    WHY LAUGHTER IS IMPORTANT T IN EARLY RECOVERY