فرزند من ماری‌جوانا مصرف می‌کند؟

چطور درباره ماری‌جوانا با فرزندتان حرف بزنید

اگر فرزندتان تحت‌ تأثیر ماریجوانا به خانه آمد، بهتر است چه کارهایی انجام دهید؟

    در سال‌های اخیر مصرف تجویزی و تفریحی ماری‌جوانا  در کشورهایی مثل کانادا و بعضی ایالات امریکا به صورت قانونی به فروش می‌رسد. این مطلب با توجه به این سیاست تازه به آسیب‌شناسی مصرف ماری جوانا در خانواده‌ها و واکنش نوجوانان به آن می‌پردازد. آیا فرزند من ماری‌جوانا مصرف می‌کند؟

    در سال ۲۰۲۳ نزدیک به نیمی از جمعیت مردم امریکا در ایالت‌هایی زندگی می‌کنند که مصرف تفریحی ماریجوانا در آنها قانونی است. این مسئله می‌تواند تربیت فرزندان را با چالش‌های بیشتری مواجه کند. بسیاری از ما در دورانی بزرگ شدیم که برنامه‌های آموزشی مقاومت در برابر سوءمصرف مواد در سراسر کشور برقرار بود؛ پیام این برنامه‌ها غالباً این بود که ماری‌جوانا ماده‌ای غیرقانونی و به‌شدت خطرناک است. در حالی که حالا قوانین مرتبط با مصرف این ماده مخدر در بسیاری از مکان‌ها مشابه قوانین مصرف الکل است و حتی به‌عنوان ماده‌ای که خطرات کمتری نسبت به الکل دارد، معروف شده است. همین مسئله موجب می‌شود فرزندان‌تان گمان کنند که قانونی بودن کانابیس به‌معنی امن و بی‌خطر بودن آن است.

    آکادمی طب اطفال امریکا با صراحت عنوان کرده است که افراد زیر بیست و یک سال نباید هیچ نوعی از گیاه کانابیس (شاهدانه) را مصرف کنند. مایک سویا، پزشک خانواده از مرکز درمان خانواده سلیم در شهر سلیم اوهایو می‌گوید: «کودکان و نوجوانان هنوز در مراحل رشد بوده و مغز آنها تا نیمه دهه بیست سالگی همچنان در حال پرورش است. مصرف مستمر ماریجوانا در کودکی و نوجوانی می‌تواند منجر به بروز مشکلاتی در فکر کردن، حل مسئله، تمرکز، حافظه و یادگیری شود

    بچه من گل میکشه؟
    علی‌رغم اصرار بسیاری از افراد به خلاف این مسئله، ماری‌جوانا هم مثل سایر مواد مخدر می‌تواند اعتیادآور باشد. لکن والدین می‌توانند از طریق گفت‌وگوهای مؤثر با فرزند نوجوان خود درباره‌ حقایق مرتبط با مصرف ماری‌جوانا (گل) و عواقب جدی احتمالی آن از مصرف مکرر این ماده جلوگیری کنند.

    طبق تشخیص آکادمی طب اطفال امریکا، عوارض مذکور نه تنها منجر به عملکرد ضعیف بچه‌ها در مدرسه می‌شود بلکه می‌تواند زندگی آنها را با خطرات بیشتری مواجه کند. نوجوانان تحتتأثیر این ماده ممکن است در حین رانندگی یا دوچرخه‌سواری بهعلت هماهنگی حرکتی ضعیف و تأخیر در واکنش تصادف کنند. به‌علاوه پژوهش‌ها بین مصرف کانیباس در سن پایین و مشکلات سلامت روان و همچنین مشکلات سلامت عمومی مثل آسیب به ریه، در صورتی که آن را دود کنند یا بهشکل ویپ مصرف کنند، ارتباط یافته‌اند.

    با اینکه ماریجوانا یک ماده‌ی گیاهی و طبیعی ا‌ست، بروز اختلال سوءمصرف ماریجوانا در افراد مصرف‌کننده آن بعید نیست. زمانی که فرد مصرف‌کننده حتی با وجود مشکلات در زندگی روزمره‌اش نتواند مصرف خود را متوقف کند، اختلال سوءمصرف او تبدیل به اعتیاد شده است.

    پژوهش‌ها نشان داده‌اند کسانی که پیش از هجده سالگی مصرف ماریجوانا را شروع می‌کنند، چهار تا هفت برابر بیشتر از کسانی که در بزرگسالی این ماده را مصرف می‌کنند، احتمال دارد به اختلال سوءمصرف ماریجوانا مبتلا شوند. بنابراین باید بدانید که علی‌رغم اصرار بسیاری از افراد به خلاف این مسئله، ماریجوانا هم مثل سایر مواد مخدر می‌تواند اعتیادآور باشد. با این حال، راه‌های زیادی برای جلوگیری از این شرایط وجود دارد. داده‌ها نشان داده‌اند که والدین می‌توانند از طریق گفت‌وگوهای مؤثر با فرزند نوجوان خود درباره‌ حقایق مرتبط با مصرف ماریجوانا و عواقب جدی احتمالی آن از مصرف مکرر این ماده جلوگیری کنند.

    در ادامه درباره نحوه‌ و زمان مناسب گفت‌وگو با فرزندان خود در رابطه با مصرف ماریجوانا صحبت خواهیم کرد؛ همچنین درباره‌ اینکه اگر فرزندتان تحت‌تأثیر ماریجوانا به خانه آمد باید چه کارهایی انجام دهید، نکاتی را مطرح می‌کنیم.

    چگونه با فرزند خود درباره مصرف ماری‌جوانا صحبت کنیم؟

    همیشه بهتر است پیش از آنکه صبر کنید فرزندتان بحث ماری‌جوانا را پیش بکشد، خودتان گفت‌وگو را شروع کنید. دکتر سویا می‌گوید: «وقتی پدر و مادرها و سایر افراد از من می‌پرسند صحبت درباره مصرف ماریجوانا با فرزندان‌شان از چه سنی مناسب است، می‌گویم هرچه زودتر بهتر یا حداقل از حدود ده سالگیدر واقع هفتاد و پنج درصد از بچه‌های کلاس چهارم از پدر و مادرهای خود اطلاعات بیشتری درباره مواد مخدر می‌خواهند. اگر درباره‌ی مصرف ماریجوانا نگرانی‌هایی دارید، پیش از شروع صحبت درباره‌ آن از پزشک اطفال فرزندتان راهنمایی بخواهید.

    گفت‌وگوهای کوتاه و خودمانی داشته باشیدبه ‌جای یک بار مکالمه‌ی طولانی سعی کنید چندین مکالمه کوتاه در طول سال‌های نوجوانی آنها داشته باشید.

    درباره ماری‌جوانا با فرزندتان حرف بزنید
    گفت‌وگوهای کوتاه و خودمانی داشته باشید. به ‌جای یک بار مکالمه‌ی طولانی سعی کنید چندین مکالمه کوتاه در طول سال‌های نوجوانی آنها داشته باشید. شفاف باشید. در رابطه با مصرف مواد فرزندتان انتظارات خود را بیان کنید و قوانین خانوادگی را با هم‌فکری یکدیگر بچینید.

    در مجله اعتیاد بیشتر بخوانید

    نظر یک پزشک درباره‌ اعتیاد به ماری‌جوانا

    مصرف ماری‌جوانا و خطر بیماری روانی اسکیزوفرنی


    فرزند من ماری‌جوانا مصرف می‌کند؟

    ببینید پیش از این چگونه درباره‌ مصرف الکل با فرزند خود صحبت می‌کردید. حتی وقتی خودتان الکل مصرف می‌کنید به فرزندتان یاد می‌دهید که این کار یک فعالیت بزرگسالانه است و خطرات خود را دارد. به‌خصوص زمانی که در آن زیاده‌روی یا مصرف آن را از سن کم شروع کنند؛ یعنی زمانی که هنوز به‌ میزان کافی نسبت به عواقب بالقوه آن بر سلامت و امنیت خود آگاه نیستند. صحبت درباره ماریجوانا هم همین روند را دارد. حتی اگر خودتان هر از گاهی آن را مصرف می‌کنید، باید بدانید که شروع مصرف این ماده از سنین پایین می‌تواند خطرناک باشد. 

    یک مطالعه در سال 2020 از مجله‌ی سلامت عمومی  BMCعنوان کرد که سن قانونی مناسب برای مصرف ماریجوانا باید نوزده سال باشد؛ چراکه مصرف این ماده تا پیش از این سن می‌تواند عوارض قابل‌توجهی بر سلامت جسم و روان نوجوانان داشته باشد. این مطالعه خاطرنشان کرد که مصرف کانابیس حتی تا بیست و یک سالگی می‌تواند بر توانایی یادگیری افراد تأثیر بگذارد. بنابراین فرزند شما باید تمام حقایق و اطلاعات لازم را درباره‌ی ماریجوانا بداند و هشدارهای لازم را نسبت به مصرف این ماده بهخوبی درک کند.

    بهجای ایجاد ترس‌های غیرواقعی‌ و دادن گزارش مفصل از آمار و ارقام سوءمصرف مواد در نوجوانان، سعی کنید در رابطه با خطرات واقعی مصرف ماریجوانا به فرزندتان اطلاعات صادقانه بدهید. بهعنوان مثال، وقتی دکتر سویا درباره‌ قانونی شدن ماریجوانا با کودکان صحبت می‌کند. این نکته را به آنها یاد می‌دهد که قانونی بودن این ماده برابر با خوب بودن آن برای شما نیست. او می‌گوید: «ماریجوانا بیشتر از تنباکو به ریه‌های شما آسیب می‌رساند. علاوه بر آن می‌تواند منجر به مشکلات پزشکی دیگری هم بشود

    هدف این است که پس از پایان مکالمه‌ی اولیه، گفت‌وگو درباره‌ی ماریجوانا با فرزندتان همچنان ادامه پیدا کند. در این صورت او می‌داند که اگر زمانی با یک تصمیم دشوار مواجه شد، می‌تواند از شما کمک بگیرد.

    نمی‌دانید باید از کجا شروع کنید؟ وزارت خدمات سلامت روان و سوءمصرف مواد نکات زیر را پیشنهاد می‌کند:

    گفت‌وگوهای کوتاه و خودمانی داشته باشید. بهجای یک بار مکالمه‌ی طولانی سعی کنید چندین مکالمه کوتاه در طول سال‌های نوجوانی آنها داشته باشید.

    شفاف باشید. در رابطه با مصرف مواد فرزندتان انتظارات خود را بیان کنید و قوانین خانوادگی را با هم‌فکری یکدیگر بچینید.

    از آنجا که فشار همسالان می‌تواند قوی و تأثیرگذار باشد، برای موقعیت‌هایی که ممکن است به فرزندتان ماریجوانا تعارف شود، با کمک یکدیگر یک راه فرار طراحی و تمرین کنید.

    اگر فرزندتان تحت‌ تأثیر ماری‌جوانا به خانه آمد، بهتر است چه کارهایی انجام دهید؟

    در سال 2021 نزدیک به هفت درصد از دانش‌آموزان کلاس هشتم، هفده درصد از دانش‌آموزان کلاس دهم و سی درصد از دوازدهمی‌ها گزارش کردند که در دوازده ماه گذشته کانیباس یا حشیش مصرف کرده‌اند. ماریجوانا، بسته به دوز مصرفی، می‌تواند تأثیرات متفاوتی بر افراد مختلف بگذارد. بعضی افراد ممکن است کمی احساس خواب‌آلودگی یا منگی کنند؛ علاوه بر آن ماریجوانا ممکن است اثرات شدیدی ایجاد کند که تا ساعت‌ها دوام داشته باشد. اثراتی مثل افزایش ضربان قلب، خشکی دهان، حالت تهوع، استفراغ و اضطراب.

    جاناتان بوهان، متخصص کانابیس و یکی از مؤسس‌های شرکت ویدار (WEEDAR)، می‌گوید: «اگر دیدید فرزندتان ماریجوانا مصرف کرده و نشئه است، بدانید که احتمالاً این تجربه برای آنها آن‌طور انتظار داشتند خوشایند نیست و مطمئن باشید که آثار آن طی چند ساعت به‌طور کامل از بین خواهد رفت

    اینکه تصمیم دارید چه واکنشی نسبت به فرزندتان نشان دهید به خودتان مربوط است اما بوهان می‌گوید که باید همچنان مراقب مصرف کانیباش آنها در آینده باشید و بدانید که فرزند شما در خطر بیشتر اختلال سوءمصرف کانیباس و اعتیاد قرار دارد. او در ادامه توضیح می‌دهد: «علت اصلی این نگرانی، مصرف بلندمدت ماریجوانا از سنین پایین است. زمانی که هنوز مغز به‌طور کامل رشد نکرده باشد، مصرف این مواد می‌تواند به مناطق مربوط به یادگیری، حافظه و توجه آسیب دائمی بزند

    اگر متوجه شدید که فرزندتان علائم ناشی از بیش‌مصرفی ماریجوانا مثل توهم یا در بعضی موارد پارانویا از خود نشان می‌دهد از یک پزشک کمک بگیرید و به آنها بگویید که فرزندتان تحت‌تأثیر ماریجواناست تا نظارت و ارزیابی‌های لازم را برای او لحاظ کنند. بیمارستان بهترین مکان برای فرزند شماست تا احتمال خطراتی مثل آشفتگی، سقوط و تشنج به حداقل برسد.

    ترجمه مجله اعتیاد: آزاده اتحاد

    https://www.popsugar.com/how-to-talk-to-your-kids-about-marijuana

    الکل خطرناک‌تر است یا ماری‌جوانا ؟

    چرا باید نگران مصرف ماری‌جوانا در میان جوانان باشیم