تغییر زندگی با تغییر عادات روزانه

تغییر زندگی با تغییر عادت‌های روزانه

تصمیم گرفتم زندگی‌ام را دگرگون کنم

    معتادها در عادت کردن خبره‌اند؛ آنها در ایجاد عادت‌های جدید استاد هستند. و این ویژگی، وقتی برای چیزی خوب به‌ کار برده شود، زندگی را از این رو به آن رو می‌کند.

    بخش اول این گزاره را دکتر دارلین مایو می‌گوید و بخش دوم را من می‌گویم، نویسنده این متن: آدام وایب گانتون. من و خانم دکتر در گفت‌وگویی در برنامه آگاهانه بهبود‌یافته (The Recovered On Purpose Show) درباره گذشته منِ هروئینی سابق و امروزم که می‌خواهم زندگی دیگران را با قدرت حاصل از درس‌های آموخته در مسیر بهبودی‌ام عوض کنم، با هم حرف زدیم.

    من کنجکاو بودم بدانم که آیا ایجاد عادت‌های خوب یکی از کلیدهای ساختن و داشتن زندگی رؤیایی است؛ آن زندگی که برای خودم ساختم و می‌خواستم به دیگران هم کمک کنم بسازند.

    و دکتر مایو، متخصص و جراح مغز و اعصاب که سالیان سال به مطالعه مغز و کارکرد پیچیده‌اش پرداخته است، [درباره اعتیاد] کاملاً درست می‌گوید.

    تغییر زندگی با تغییر عادات روزانه
    وقتی بیست و هفت ساله شدم، کارم، خانه‌ام، تمام وسایل نقلیه، عشق و سگم را از دست دادم. توی خیابان زندگی می‌کردم

    اشتباه نکنید؛ اصلاً قصد ندارم اعتیاد را خوب جلوه بدهم. اعتیاد زندگی مرا ویران کرد و تنها آن زمان که فهمیدم اعتیاد همه چیزم را گرفته است و آخرین چیزی که برایم باقی مانده، همین زندگی‌ام است، تصمیم گرفتم زندگی‌ام را دگرگون کنم. از این رو، حرف‌های خردمندانه دکتر مایو و عاداتی که در مسیر بهبودی‌ام ساختم، حتی اگر به درد یک نفر بخورد، معلوم می‌شود که مسیر من ارزشمند بوده است.

    قصه زندگی من

    بیست و شش ساله بودم و همه‌چیز داشتم؛ یک مزرعه زیبا که ده دقیقه با ساحل کالیفرنیای مرکزی فاصله داشت؛ عشق، موتورسیکلت، دو اتومبیل و یک سگ. کار تبلیغاتی‌ام با یک شبکه‌ تلویزیونی چنان زندگی راحت و وقت آزادی را در اختیارم گذاشته بودم که هر کاری دلم می‌خواست می‌توانستم بکنم؛ با عشقم وقت بگذرانم، در اقیانوس شنا کنم، موتورسواری کنم و البته هروئین تزریق کنم.

    در این مقطع، عادت تزریق قبل از رفتن به محل کار و مصرف دوباره بعد از آمدن به خانه تمام زندگی من را تحت‌الشعاع قرار نداده بود. در واقع، هیچ‌کس اصلاً متوجه معتاد شدن من نشده بود. کاملاً این توانایی را داشتم که شکل زندگی، خانه و روابطم را حفظ کنم و پیش خودم فکر می‌کردم که واقعاً توانایی مدیریت همه اینها را در کنار هم دارم.

    یک سال بعد، وقتی بیست و هفت ساله شدم، کارم، خانه‌ام، تمام وسایل نقلیه، عشق و سگم را از دست دادم. توی خیابان زندگی می‌کردم، از پناهگاه‌های بی‌خانمان‌ها بیرونم انداخته بودند و وزن زیادی را از دست داده بودم. سه سال پیش متوجه شدم دیگر چیزی برایم باقی نمانده است که بخواهم در ازای اعتیاد بدهم و آن زمان بود که تصمیم گرفتم پاک شوم.

    اما همان‌طور که همه می‌دانید، این تنها در کلام ساده است و در عمل نه.

    من در نوامبر 2017 پاک و هوشیار شدم و یک ماه بعد، سیگار را هم ترک کردم. از آن زمان تا به حال، 40 هزار نفر دنبال‌کننده دارم، یک مایل را ظرف کمتر از شش دقیقه می‌دوم، یک خودزندگینامه پرفروش منتشر کردم و یک شرکت با سرمایه میلیاردی راه انداختم.

    اما از 2017 تا به حال، در آن نازل‌ترین حال اعتیاد و اوج موفقیتم، یک عامل کلیدی در شکل‌گیری آینده‌ام نقش داشت و آن عادت‌هایم بود.

    عادت های خوب
    به چه علاقه‌مندید؟ چه چیز شما را به هیجان می‌آورد؟ احساس می‌کنید کجای زندگی‌تان چیزی کم دارد؟

    عادت‌هایی که زندگی‌ام را تغییر داد

    از هرچه می‌خواهید بهبودی پیدا کنید، چه از اعتیاد، چه جدایی یا سردرگمی روانی یا معنوی، یا اینکه فقط می‌خواهید زندگی‌تان را دوباره از سر بگیرید، پروراندن عادات جدید به جای چرخه‌های منفی کهنه‌ای که به آن عادت دارید، مشقی است ابدی. زندگی من را این سه عادت تغییر داد، امیدوارم که بتواند زندگی شما را هم تغییر بدهد.

    یادگیری را در اولویت قرار دهید

    به چه علاقه‌مندید؟ چه چیز شما را به هیجان می‌آورد؟ احساس می‌کنید کجای زندگی‌تان چیزی کم دارد؟ زمانی که بتوانید این پرسش‌ها را پاسخ دهید، دیگر خوب می‌دانید که وقت آزادتان را باید به چه چیز اختصاص دهید. این یادگیری مادام العمر نه تنها تمرینی خوب برای سلامت و چابکی ذهن شماست، بلکه به‌تان کمک می‌کنید متواضع بمانید. در نهایت، هیچ‌کس به هیچ وجه نمی‌تواند همه‌چیز را بداند.

    اگر برای مطالعه وقت ندارید، یا می‌دانید اطلاعات را از طرق دیگری راحت‌تر می‌توانید دریافت و جذب کنید، اشکالی ندارد. شکل رشد و یادگیری همه ما از هم متفاوت است؛ مهم آن است که با قصد قبلی برای این کار وقت بگذارید، هر روز دست‌کم ده دقیقه برای رشدتان سرمایه‌گذاری کنید.

    یک عادت خوب: از صبح‌تان بهره ببرید

    بی‌دلیل نیست که عادات و برنامه صبحگاهی آدم‌های موفق در کل دنیا یکی از دلایل اصلی موفقیت و شکوفایی ظرفیت‌های آنهاست. شما می‌توانید صبح‌تان را جوری بگذرانید که کل روزتان را مدیریت کند و پیش از آنکه خدمت به دیگران را آغاز کنید، روی خودتان سرمایه‌گذاری کنید.

    هیچ راه درست یا غلطی برای نظم و شکل دادن به برنامه صبحگاهی وجود ندارد؛ همه‌اش به اولویت‌های شما بستگی دارد و آنچه می‌دانید برای ذهن، جسم و روح شما مفید است. من این کارها در برنامه صبحگاهی‌ام گنجاندم:

    مسواک زدن 

    مرتب کردن تخت

    نوشیدن آب همراه لیموترش

    مصرف ویتامین و مکمل‌های غذایی

    مطالعه انجیل

    نوشتن

    ورزش کردن

    هر شب پیش از خواب یک کار مهم دیگر هم می‌کنم که به آن می‌گویم «فهرست شش‌تایی». به این شکل که هر شب پیش از خواب، شش کاری را که می‌خواهم روز بعد پیش از شروع کارم انجام دهم، می‌نویسم. خود مغز موقع خواب اینها را به حافظه می‌سپارد و صبح به محض اینکه بیدار شوم، آماده‌ام که آنها را عملی کنم.

    روی خودتان سرمایه‌گذاری کنید
    معتادها در ایجاد عادت‌های جدید استاد هستند. شکل دادن به عادت‌های خوب، زندگی را از این رو به آن رو می‌کند.

    روی خودتان سرمایه‌گذاری کنید

    شما در هیچ‌چیز و با هیچ‌کس خوب نخواهید بود، اگر خودتان اول از خودتان مراقبت نکنید. و به یاد داشته باشید در حالی که مشغول مشق و به مهارت رسیدن در انضباط شخصی، تغذیه سالم، ورزش و کارهای دیگر هستید که بسیار مهم است، یک ساعت در روز را به خود اختصاص دادن برای تفریح و تمدد اعصاب هم به همان اندازه مهم است.

    من فکر می‌کنم ما این یک ساعت از روز به خود اختصاص دادن را بزرگ‌تر از آنچه هست، جلوه می‌دهیم و در عین حال، کارکرد و تأثیر همین یک ساعت را دست‌کم می‌گیریم. وقت گذاشتن برای تقویت و پربار کردن روحیه که برای شما شادی به ارمغان می‌آورد، عادتی بسیار خوب است؛ نه فقط برای خستگی در کردن، بلکه به این خاطر که همه در زندگی به شادی و تفریح نیاز دارند.

    ترجمه: آزاده اتحاد/thefix.com

    برچسب‌ها