ارتباط عاطفی در بهبودی

بعد از هوشیاری تا چه زمانی باید برای برقراری ارتباط عاطفی صبر کرد

توصیه‌هایی درباره قرار گذاشتن در دوران پاکی

     بی‌خوابی، عطش نسبت به مواد مخدر و نیاز به روبه‌رو شدن با احساساتی که پیش از این مواد آنها را خنثی می‌کرد، روزهای اول بهبودی را به دوره‌ای پر از تغییر و تطبیق تبدیل می‌کند. پرسشی که این مقاله مطرح می‌کند این است «یک الکلی در حال بهبودی چقدر باید صبر کند تا دوباره ارتباط عاطفی را از سر بگیرد؟»

    بازگشت به بازی قرار عاطفی گذاشتن با دیگران می‌تواند بهبودی شما را به محک بگذارد، اما بخشی از فرایند کنار آمدن با زندگی است.

    اگر در روزهای اولیه بهبودی هستید به احتمال زیاد اخیراً زمان زیادی را صرف تمرکز روی خودتان کرده‌اید. متوجه مشکلاتی که با مصرف مواد دارید شده‌اید و شجاعانه داوطلب شده‌اید که تحت درمان قرار بگیرید. وضع خانه و کارتان را سر و سامان داده‌اید و برنامه‌ی روزمره را در بهبودی در پیش گرفته‌اید. حالا که پاک و هوشیار هستید شاید بعد از مدت‌ها دوباره احساس خوبی دارید و اگر مجردید احتمالاً دوست دارید خود جدیدتان را با دیگری تقسیم کنید. با توجه به آنکه روز ولنتاین نزدیک است، شاید زمان آن فرا رسیده باشید که اولین قرار بعد از هوشیاری‌تان را بگذارید.

    ارتباط عاطفی
    افراد در حال بهبودی در سال اول هوشیاری نه باید با کسی رابطه عاشقانه برقرار کنند و نه هیچ تصمیم مهم دیگری در زندگی‌شان بگیرند.

    اما اگر حرفی از میل به یافتن عشق یا حتی فقط دوستی با دیگران در دوران بهبودی بزنید، احتمالاً به شما چپ‌چپ نگاه خواهند کرد. معمولاً ارتباط عاطفی را در دوران اولیه بهبودی توصیه نمی‌کنند و می‌گویند که یک الکلی در حال بهبودی پیش از شروع دوباره ارتباط عاطفی باید مدتی را صبر کند. اما چقدر؟

    در ادامه به توضیح نکاتی می‌پردازیم که پیش از شروع دوباره برقراری ارتباط هوشیار عاطفی soberr dating با دیگران باید به آن بیندیشید و اینکه چگونه می‌توانید تشخیص دهید آماده این کار هستید.

    قرار گذاشتن در اول پاکی Dating in Early Recovery

    معمولاً بعد از خروج از مرکز ترک اعتیاد و در اولین هفته‌های جلسات بهبودی شما احساس می‌کنید آدم تازه‌ای هستید. اما پیش از آنکه تصمیم بگیرید با این نسخه جدید سراغ قرار گذاشتن و برقراری ارتباط عاطفی با کسی بروید، بهتر است زمانی را صرف تمرکز روی خودتان بکنید. طبق فلسفه برنامه‌های دوازده‌قدمی، افراد در حال بهبودی در سال اول هوشیاری نه باید با کسی رابطه عاشقانه برقرار کنند و نه هیچ تصمیم مهم دیگری در زندگی‌شان بگیرند.

    شاید مدت‌زمان زیادی به نظر برسد اما بهتر است به این توصیه عمل شود. اولین سال پاکی دوره خطرناکی است. احتمال لغزش بسیار زیاد است و حتی اگر موفق شوید تمامش را هوشیار بمانید، مشغول یادگیری این هستید که چطور با بالا و پایین زندگی بدون پناه بردن به مشروب مواجه شوید و کنار بیایید.

    ارتباط عاطفی یا عاشقانه، که در بهترین شرایط هم استرس‌زاست، می‌تواند پیچش دیگری به پستی و بلندی‌های فعلی زندگی شما اضافه کند. جدایی، طرد شدن یا حتی شعف ناشی از یک قرار خوب می‌تواند تعادل هوشیاری را که تازه به زحمت در خودتان ایجاد کرده‌اید، بر هم بزند. بنابراین اولین سال پرهیز مواد مخدر یا مشروب را به ساختن پایه‌ محکمی برای هوشیاری اختصاص دهید. بعد از آن، آماده خواهید بود که شریکی را پیدا کنید تا با هم یک زندگی را بر آن بستر بسازید.

    ارتباط عاطفی در هوشیاری
    باید نگاه دقیقی به انگیزه‌هایتان برای ارتباط عاطفی بیندازید و صادقانه خودتان را بسنجید که آیا آمادگی بودن در یک رابطه را دارید یا نه؟

    در مجله اعتیاد بیشتر بخوانید

    هر آنچه باید درباره لغزش احساسی بدانید

    بهترین روش ترک و درمان اعتیاد

    آیا واقعاً باید یک سال صبر کنم؟

    تصمیم به اینکه چه زمانی می‌توانید با یک دیگری ارتباط عاطفی برقرار کنید بسیار شخصی است. با اینکه یک سال صبر کردن بعد از بهبودی می‌توانید معیار خوبی باشد اما شاید برای همه مناسب نباشد. شاید شما جزو کسانی باشید که بخواهید بچه‌دار شوید و احساس کنید دیگر دارد از زمانش می‌گذرد و بنابراین وقت زیادی برایتان باقی نمانده است. شاید به دلایل دیگری برنامه زمانی مشخصی دارید و یک سال صبر کردن برایتان ممکن نیست. در این صورت، باید نگاه دقیقی به انگیزه‌هایتان برای ارتباط عاطفی بیندازید و صادقانه خودتان را بسنجید که آیا آمادگی بودن در یک رابطه را دارید یا نه. از خودتان بپرسید:

    الان چرا می‌خواهی با کسی قرار بگذاری؟ چه نیاز ذهنی، عاطفی یا فیزیکی‌ای دارد که می‌خواهی با ارتباط عاطفی آن را برآورده کنی؟ آیا واقعاً فقط از تنها بودن می‌ترسی یا از تنها بودن خوشت نمی‌آید؟

    آیا در هوشیاری‌ات احساس امنیت می‌کنی؟ اگر به زندگی هوشیارت مطمئنی و این را خودت هنوز نمی‌دانی، شاید برای شروع یک ارتباط عاطفی تازه آماده باشی.

    با سختی‌هایش چگونه کنار می‌آیی؟ ارتباط عاطفی می‌تواند سخت باشد. به آن زمانی فکر کنید که ممکن است اوضاع بهم بریزد و خوب پیش نرود.

    آیا ارتباط عاطفی روی روال همیشگی بهبودی‌ات تأثیر خواهد گذاشت؟ وقتی در یک رابطه هستی، آیا همچنان می‌توانی بهبودی‌ات در اولویت بگذاری؟

    اگر تصمیم گرفتید پیش از یک سال هوشیاری دوباره قرار بگذارید، حتماً با احتیاط این کار را بکنید. 

    به یاد داشته باشید که اگر متوجه شدید قرار گذاشتن در حال حاضر به‌تان فشار زیادی وارد می‌کند یا روی زندگی‌تان سوار می‌شود، هر زمان که بخواهید می‌توانید آن را متوقف کنید و بعداً دوباره شروع کنید.

    ارتباط عاطفی در اول پاکی
    وقتی در یک رابطه هستی، آیا همچنان می‌توانی بهبودی‌ات را در اولویت بگذاری؟

    هوشیاری عاطفی

    اهمیت هوشیار ماندن در چیست؟

    ترک الکل و روابط عاطفی

    توصیه‌هایی درباره قرار گذاشتن در هوشیاری Sober Dating Tips

    وقتی برای ورود دوباره به ارتباط عاطفی آماده شدید شاید کمی احساس نابلدی بکنید. هرچه باشد شما یک سال یا بیشتر از این چرخه دور بوده‌اید. به همین خاطر شاید بهتر باشد با توقعات کمتری بازی را شروع کنید. به خودتان اجازه بدهید که فقط بروید و با آدم‌ها آشنا شوید و خوش بگذارنید، نه اینکه به دنبال فرد موردنظرتان برای ازدواج بگردید.

    حالا که از الکل یا مواد مخدر پرهیز می‌کنید، شاید قرار گذاشتن برایتان متفاوت‌تر از گذشته باشد. به همین خاطر، شاید چند توصیه در این خصوص به کمک‌تان بیاید. این توصیه‌ها پیش از آنکه بروید سر قرار به کارتان می‌آید. زمانی را به شناخت خودتان اختصاص دهید و اینکه بعد از هوشیاری چه تغییراتی کرده‌اید. این به‌تان کمک می‌کند راحت‌تر فرد مورد نظرتان را پیدا کنید، کسی که به شما بیاید. پیش از قرار گذاشتن به این موارد بیندیشید:

    هدفتان از ارتباط با دیگری چیست؟ قرار عادی گذاشتن با کسی با قرار به قصد ازدواج یا بچه‌دار شدن زمین تا آسمان متفاوت است.

    چه چیزی را می‌خواهید از خودتان با طرف مقابل تقسیم کنید؟ به داستان بهبودی‌تان فکر کنید و اینکه در قرار اول چطور می‌خواهید درباره آن حرف بزنید. نیازی نیست وارد جزئیات شوید اما احتمال اینکه موضوعش پیش کشیده شود زیاد است، بنابراین بهتر است از قبل آماده باشید. این می‌تواند خیلی هم ساده بیان شود. مثلاً به سادگی بگویید «مشروب نمی‌نوشید».

    با چه کسی می‌خواهید ارتباط برقرار کنید؟ احتمالاً برای شریک زندگی‌تان اولویت‌هایی در ذهن دارید اما حالا انتخاب تازه‌ای پیش‌روی شماست. آیا می‌خواهید با کسی وارد رابطه شوید که او هم در حال بهبودی باشد؟ آیا با ارتباط با کسی که مشروب یا مواد مصرف می‌کند راحتید؟ هر دو تصمیم مزایا و معایبی دارد.

    طبیعی است که به محض هوشیار شدن بلافاصله بخواهید پا به جهان روابط عاشقانه بگذارید. با این حال، اگر زمانی را به تمرکز روی خودتان و بهبودی‌ اختصاص دهید احتمالاً شریک بهتری خواهید بود و این به‌تان کمک خواهد کرد رابطه‌ شاد و سالم طولانی‌تری داشته باشید.

    ترجمه مجله اعتیاد: آزاده اتحاد

    https://www.thefix.com

    برچسب‌ها