دندانپزشک و ویپ

دندانپزشک‌ها چطور متوجه می‌شوند که شما ویپ می‌کشید

کشیدن ویپ می‌تواند روی بهداشت دهان تأثیر منفی داشته باشد

    سیگار الکترونیکی یا ویپ قرار بود راهی برای ترک سیگار باشد. اما از زمان عرضه به بازار به دلیل طرفداران زیادی که به خصوص میان نوجوانان و جوانان پیدا کرده است و عوارض زیادی که دارد، تبدیل به یک معضل شده و بحران اعتیاد را پدید آورده است. حالا متخصصان امر به دنبال راهی برای حل این بحران هستند. 

    اگر جزو آن دسته هستید که سیگار الکترونیکی یا ویپ می‌کشید، اثرات کوتاه و بلندمدت نیکوتین آن می‌تواند شامل خشک دهان، بیماری‌های لثه، لکه‌دار شدن و کرم‌خوردگی دندان‌ها باشد.

    مشکلات دندان و لثه همچنان یکی از شایع‌ترین مشکلات بهداشتی است و 5/3 میلیارد نفر را در سراسر جهان تحت تأثیر قرار داده است. یکی از دلایل مشکلات دندان و لثه مصرف زیاد سیگار است.

    به گفته دندانپزشک‌هایی که وبسایت buzzfeednews با آنها گفت‌وگو کرده است عرضه سیگار الکترونیکی کمکی به حل بحران اعتیاد به سیگار نکرد و آنها به راحتی می‌توانند با نگاه کردن به دهان شما متوجه شوند که ویپ می‌کشید.

    اگر ویپ می‌کشید دندانپزشک‌ها می‌توانند تغییرات فیزیکی دندان‌ها، زبان و لثه‌های شما را متوجه شوند. بعضی متخصصان در شبکه‌های اجتماعی مثل تیک‌تاک راه‌هایی را که به کمک آنها متوجه می‌شوند بیمارشان سیگار الکترونیکی می‌کشد به اشتراک گذاشته‌اند.

    از آنجا که این روزها افراد زیادی ویپ می‌کشند این مشکل بسیار شایع است؛ سال ۲۰۲۲ بیش از 5/2 میلیون دانش‌آموز راهنمایی و دبیرستان اعلام کردند که ویپ می‌کشند. بعضی ویپ‌ها می‌توانند سریع‌تر از سیگارهای معمولی، نیکوتین را به بدن برسانند. با اینکه بستگی به برند دارد اما یک پاد سیگار الکترونیکی می‌تواند به اندازه بیست نخ سیگار نیکوتین داشته باشد.

    دندانپزشک و ویپ
    از جمله عوارض آنی مصرف نیکوتین به صورت ویپ می‌توان به خشکی دهان و زبان، افزایش کرم‌خوردگی دندان و بیماری لثه، لکه‌دار شدن دندان‌ها و بوی بد دهان اشاره کرد. نیکوتین جلو گردش خون در لثه‌ها را می‌گیرد و از این طریق باعث پیشرفت سریع‌تر بیماری‌های لثه‌ای می‌شود

    ویپ و دندانپزشک شما

    احتمال ابتلا به سرطان‌های دهان و بیماری‌های ناشی از محصولات تنباکو از جمله نیکوتین در افراد سیگاری ده برابر غیر سیگاری‌ها است.

    البته که سیگار با ویپ فرق دارد؛ دود سیگار حاوی مواد شیمیایی سمی است که مایع سیگار الکترونیکی آن را ندارد و (هنوز) ارتباطی بین کشیدن ویپ و افزایش ریسک سرطان دهان پیدا نشده است. (گرچه مایع ویپ می‌تواند حاوی موادی باشد که سرطان‌زا شناخته شده‌اند.)

    با این حال، بیشتر شواهد نشان می‌دهند کشیدن ویپ می‌تواند روی بهداشت دهان تأثیر منفی داشته باشد.

    سال ۲۰۲۱ در مطالعه‌ای که روی بیش از صد نفر انجام شد پژوهشگران متوجه شدند احتمال از دست رفتن چسبندگی (clinical attachment loss) که یکی از علائم بیماری تخریب لثه است، در کسانی که سیگار می‌کشیدند یا از سیگار الکترونیکی استفاده می‌کردند در مقایسه با غیر سیگاری‌ها بیشتر است. (از دست رفتن چسبندگی در سیگاری‌ها 5/3 میلی‌متر، در مصرف‌کنندگان ویپ 8/2 میلی‌متر و در غیر سیگاری‌ها 2/2 میلی‌متر بود.) در طول این مطالعه شش ماهه، بیماری لثه در حدود چهل و چهار درصد از سیگاری‌ها، بیست و نه درصد از مصرف‌کنندگان سیگاری‌های الکترونیکی و هجده درصد از غیر سیگاری‌ها پیشرفت داشت.

    آوالین رابرتس، متخصص بهداشت دندان و سخنگوی انجمن متخصصان بهداشت دندان امریکا، می‌گوید: «داده‌ها یا مطالعات کافی درباره مدت زمانی که برای بروز تغییرات لازم است وجود ندارد و هنوز چیزهای زیادی است که باید درباره اثرات مصرف ویپ یاد بگیریم. با این حال، اگر کشیدن ویپ به یک عادت تبدیل شود دندانپزشک شما بلافاصله متوجه خواهد شد، چون ممکن است خشکی دهان و زبان پیدا کنید یا در صورت مصرف نیکوتین دندان‌هایتان لکه‌دار شوند

    افرادی که از سیگار الکترونیکی استفاده می‌کنند هم در معرض خطر کرم‌خوردگی دندان قرار دارند.

    دندانپزشک و ویپ
    بیوفیلم مجموعه‌ای از باکتری‌هاست که به راحتی از روی دندان پاک نمی‌شود. هنگامی که میکروارگانیسم‌ها به سطح مرطوب، که در اینجا دندان شماست، متصل شده و رشد می‌کنند بیوفیلم تشکیل می‌شود. بیوفیلم‌ها یکی از عوامل شناخته‌شده در مشکلات دهانی مثل بیماری لثه هستند

    در مجله اعتیاد بیشتر بخوانید

    خطر نابینایی در اثر مصرف سیگار و سیگار الکترونیکی

    اثرات مثبت و فوری ترک سیگار الکترونیکی در بدن شما

    اتفاقاتی که بعد از ترک سیگار در بدن رخ می‌دهد


    بیش از ده هزار فرمولاسیون مختلف برای مایع سیگار الکترونیکی وجود دارد که از ترکیبات پایه‌ای مختلف شامل نیکوتین و طعم‌دهنده‌هایی که می‌توانند رایحه خوراکی‌ها، شیرینی‌ها، نوشیدنی‌ها و میوه‌ها را شبیه‌سازی کنند تشکیل شده‌اند. ویپ‌های طعم‌دار محبوب‌ترند و بررسی مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری امریکا (CDC) در سال ۲۰۲۲ نشان می‌دهد هشتاد و پنج درصد دانش‌آموزانی که ویپ می‌کشند از نوع طعم‌دار آن استفاده می‌کنند و رایج‌ترین طعم‌ها شامل میوه‌ای (شصت و نه درصد)، شکلات، دسرها یا سایر شیرینی‌ها (سی و هشت درصد)، نعناع (بیست و نه درصد) و منتول (هفده درصد) است.

    ویپ‌ها به این خاطر طعم شیرینی دارند که سازندگان گاهی به مایع آنها ساکاروز (قند معمولی) و الکل قند (شیرین‌کننده‌های جایگزین قند) اضافه می‌کنند که می‌تواند روی دندان‌ها اثر منفی داشته باشد.

    در واقع بر اساس پژوهش‌هایی که انجام شده است چاشنی‌های ویپ می‌توانند خواص فیزیکی و شیمیایی مشابه با غذاها و نوشیدنی‌های قنددار داشته باشند.

    بیماری لثه

    در مطالعه‌ای که سال ۲۰۱۸ در محیط آزمایشگاه انجام شد، در حضور ذرات ریز ویپ احتمال چسبیدن یکی از باکتری‌های دهانی با عنوان استرپتوکوک موتانس (Streptococcus mutans) به مینای دندان چهار برابر بود، و ذرات طعم‌دار احتمال تشکیل بیوفیلم را دو برابر کردند.

    بیوفیلم مجموعه‌ای از باکتری‌هاست که به راحتی از روی دندان پاک نمی‌شود. هنگامی که میکروارگانیسم‌ها به سطح مرطوب، که در اینجا دندان شماست، متصل شده و رشد می‌کنند بیوفیلم تشکیل می‌شود. بیوفیلم‌ها یکی از عوامل شناخته‌شده در مشکلات دهانی مثل بیماری لثه هستند. به گفته این مطالعه، ذرات ریز ناشی از سیگارهای الکترونیکی می‌توانند رشد بیوفیلم‌های ساخته شده از استرپتوکوک موتانس را افزایش داده و باعث تخریب باکتری‌های سالم‌تر دهان شوند.

    دندانپزشک‌ها چطور متوجه می‌شوند که شما ویپ می‌کشید
    نیکوتین جلو گردش خون در لثه‌ها را می‌گیرد و از این طریق باعث پیشرفت سریع‌تر بیماری‌های لثه‌ای می‌شود

    سیگار‌ الکترونیکی راه مناسبی برای ترک کامل سیگار نیست

    بهترین روش ترک و درمان اعتیاد


    به گفته رابرتس، کشیدن ویپ می‌تواند میکروبیوم یا ترکیب ارگانیسم‌های درون بدنتان را تغییر دهد.

    رابرتس می‌گوید: «متخصصان دندان برای تشخیص تغییرات دهان و کمک به بیماران برای ترک سیگار آموزش دیده‌اند. از جمله عوارض آنی مصرف نیکوتین به صورت ویپ می‌توان به خشکی دهان و زبان، افزایش کرم‌خوردگی دندان و بیماری لثه، لکه‌دار شدن دندان‌ها و بوی بد دهان اشاره کرد. نیکوتین جلو گردش خون در لثه‌ها را می‌گیرد و از این طریق باعث پیشرفت سریع‌تر بیماری‌های لثه‌ای می‌شود

    در مطالعه‌ای که سال ۲۰۲۲ روی سیزده هزار نفر انجام و در نشریه انجمن دندانپزشکی امریکا منتشر شد، حدود هشتاد درصد شرکت‌کنندگانی که ویپ مصرف می‌کردند در مقایسه با شصت درصدی که مصرف نمی‌کردند، در معرض خطر بالای کرم‌خوردگی دندان قرار داشتند.

    به گفته دکتر ویویان رکنیان، دندانپزشک و متخصص ایمپلنت‌های دندانی، کشیدن ویپ می‌تواند علت بوی بد دهان هم باشد.

    او می‌گوید: «متأسفانه حتی زدن ماسک هم نمی‌تواند جلو بوی بد دهان را بگیرد. دندانپزشک‌ها خیلی سریع متوجه بوی آن می‌شوند

    برای حفظ سلامت دندان چه کارهایی می‌توانید انجام دهید

    دندانپزشک‌ها عموماً توصیه می‌کنند برای رفع اثرات منفی ویپ روی دهانتان، مصرف آن را کنار بگذارید. با اینکه می‌تواند کار سختی باشد اما دندانپزشک شما می‌تواند در ترک نیکوتین به‌تان کمک کند.

    رکنیان می‌گوید: «لکه‌های دندان‌ها را می‌توان با پاکسازی و سفید کردن از بین برد. با گذشت زمان، تغییرات لثه‌ها و بافت‌های نرم دهان به وسیله خود بدن بهبود پیدا می‌کند. زمان لازم برای برگشتن به سلامت کامل دهان، بستگی به مدت زمان و حجم دود یا ویپ مصرف‌شده دارد

    اگر ویپ مصرف می‌کنید، بهترین کار این است که از بهداشت دهان خود محافظت کنید. حفظ بهداشت دهان شامل مسواک زدن به صورت کامل و کشیدن نخ دندان به صورت روزانه است. به گفته مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری امریکا باید سعی کنید محصولات تنباکو را مصرف نکنید، مصرف نوشیدنی‌های الکلی را به حداقل برسانید و حداقل سالی یک‌بار به دندانپزشک مراجعه کنید.

    رابرتس می‌گوید: «به صورت منظم دندان‌های خودتان را چکاپ، پاکسازی و برای سرطان‌های دهان غربالگری کنید. همچنین برای ترمیم کرم‌خوردگی‌ها و درمان سایر بیماری‌های دهانی باید میکروبیوم دهان را کنترل کرده و بهداشت دهان خودتان را در حالت مطلوبی حفظ کنید. همچنین توجه داشته باشید که داشتن حامی هنگام ترک سیگار بسیار مؤثر است و بیماران باید از چیزهایی که عادت‌های دهانی را تحریک می‌کنند اجتناب کنند. برچسب‌ها، آدامس‌ها و برنامه‌های ترک تنباکو می‌توانند کمک‌کننده باشند

    https://www.buzzfeednews.com/article/fjollaarifi/is-vaping-bad-for-your-teeth

    سیگار انزوای اجتماعی و تنهایی را افزایش می‌دهد

    اعتیاد پنهان در پس لذت قلیان

    برچسب‌ها