چگونه کارل یونگ به شکل‌گیری الکلی‌های گمنام کمک کرد

چگونه کارل یونگ به شکل‌گیری الکلی‌های گمنام کمک کرد

پاسخ روانپزشک برجسته به بیماری الکلیسم

    کارل یونگ روانپزشک سوئیسی پیشگام در زمینه روانشناسی بود. او روانشناسی تحلیلی analytical psychology را پایه‌گذاری کرد، رشته‌ای که بر نیاز فرد به تمامیت تأکید دارد. او اصطلاح «ناخودآگاه جمعی» را با اشاره به ارتباط افراد با یکدیگر از طریق بخش مشترکی از ضمیر ناخودآگاه که بر اساس تجربیات گذشته انسان‌ها ساخته شده است، ابداع کرد. اما سهم قابل توجه او در تأسیس الکلی‌های گمنام، انجمنی بین المللی که به الکلی‌ها کمک می‌کند، کمتر شناخته شده است.

    الکلی‌های گمنام سال 1935 از سوی کارگزار سهام وال استریت، بیل ویلسون و دکتر باب اسمیت، تأسیس شد. اما این سازمان را می‌توان به یک دهه قبل از تأسیس گروه آکسفورد در سال 1921، یک جنبش مسیحی که بر بهبودی نفس از طریق اقداماتی همچون «تهیه‌ ترازنامه شخصی، اعتراف به اشتباهات، جبران مافات، توسل به دعا و مراقبه و انتقال پیام انجمن به دیگران» تمرکز داشت، بازمی‌گردد. این اقدامات اساس برنامه الکلی‌های گمنام شد و حالا نزدیک به یک قرن است که افراد مبتلا به بیماری الکلیسم را هدایت کرده و زندگی‌ها را نجات داده است. در ادامه به نقش کارل یونگ در به کارگیری این شیوه‌ها برای مشکل اعتیاد به الکل می‌پردازیم.

     کارل یونگ و الکلی‌های گمنام
    تا قبل از سال 1935 ميلادي براي اعتياد به الکل هيچ گونه درمان موثری وجود نداشت روانپزشكان برجسته آن دوران، از جمله كارل یونگ، از درمان اين دسته از بيماران اظهار عجز و ناتواني مي‌كردند.

    در مجله اعتیاد بیشتر بخوانید

    نشانه‌های اعتیاد به مشروب

    فقط گیلاس اول الکل را نخور

    مراحل اعتیاد به الکل و دلایل الکلیسم


    کارل یونگ: معنویت تنها راه‌حل الکلیسم 

    اوایل دهه 1930، مردی ثروتمند از رود آیلند {آمریکا} به پروفسور کارل یونگ مراجعه کرد تا به او برای درمان اعتیادش به الکل کمک کند. به گزارش الکلی‌های گمنام، یونگ به این نتیجه رسید که مشکل این مرد «از نظر پزشکی لاینحل» است و معنویت چاره‌ کار است. پروفسور یونگ این مرد را به سازمان مذهبی معروف به «گروه آکسفورد» ارجاع داد. پس از تجربه مرحله‌ی ابتدایی تحول شخصی، مرد رود آیلندی چندین نفر از دوستان سابق الکلی‌اش، از جمله مردی به نام بیل ویلسون، را صدا زد تا به این سازمان بپیوندد. ویلسون در ابتدا نسبت به ادعاهای بزرگی که دوستش و گروه آکسفورد مطرح کردند مردد بود، اما بعد از یک دوره بستری شدن در بیمارستانی برای درمان اعتیاد به الکل، تجربه‌ای معنوی را از سر گذراند که باعث شد برای همیشه الکل را ترک کند و همین الهام‌بخش او شد برای کمک به دیگرانی که گرفتار اعتیاد به الکل بودند.

    چندین دهه بعد، مکاتبات بین ویلسون و یونگ که جزئیات تأثیر یونگ بر شکل‌گیری انجمن الکلی‌های گمنام (AA) را در برداشت، علنی شد. ویلسون درباره ملاقات دوستش با روانپزشک  معروف این چنین نوشته است: «مکالمه بین شما در آن جلسه بنا بود به اولین حلقه در زنجیره رویدادهایی تبدیل شود که منجر به تأسیس الکلی‌های گمنام شد

    یونگ در پاسخ به نامه او نوشت: «عطش او نسبت به الکل همانتشنگی معنوی وجود ما انسان‌ها برای تمامیت و یکپارچگی بود که به آن می‌گویند اتحاد با خدااو نامه‌اش را با این جمله به پایان رساند: «الکل را در لاتین می‌گویند «spiritus» و شما از همین کلمه (که به معنای معنویت است) برای والاترین تجربه مذهبی و در عین حال فاسدترین سم استفاده می‌کنید

    https://www.grunge.com/623114/how-carl-jung-helped-inspire-alcoholics-anonymous

    هشیار زیستن کسالت‌بار نیست

    با دلایل روانی اعتیاد آشنا شوید

    دوپامین، عامل اصلی لذت و اعتیاد