تأثیر الکل بر سیستم ایمنی بدن

تأثیر الکل بر سیستم ایمنی و نحوه جلوگیری از آسیب آن

الکل سیستم ایمنی بدن شما را ضعیف می‌کند

    تأثیر الکل بر سیستم ایمنی بدن چیست؟

    شاید همه شما با بعضی خطرات مرتبط با نوشیدن الکل زیاد مثل آسیب کبدی آشنا باشید. اما زیاده‌روی در مصرف الکل یک تهدید دیگر برای سلامتی افراد هم در بردارد که ممکن است تعجب‌آورتر باشد: الکل می‌تواند مکانسیم دفاعی مهم بدن شما یعنی سیستم ایمنی بدن شما را تضعیف کند.

    به گفته مؤسسه ملی سوء‌مصرف الکل و الکلیسم (NIAAA) این می‌تواند شما را در معرض خطر بیماری طولانی‌مدت قرار دهد. حتی یک دوره کوتاه افراط در نوشیدن الکل، شما را در معرض خطر بیشتر ابتلا به عفونت به مدت حدود بیست و چهار ساعت قرار می‌دهد.

    الکل چگونه بر سیستم ایمنی بدن تأثیر می‌گذارد

    الکل باکتری‌های روده شما را از بین می‌برد… این می‌تواند خطر ابتلا به بیماریهای روده، آلرژی غذایی و دیابت را افزایش دهد

    دکتر آمیتاوا داسگوپتا، استاد بخش پاتولوژی و علوم آزمایشگاهی در دانشکده پزشکی مک گاورن در مرکز علوم درمانی دانشگاه تگزاسِ هیوستون می‌گوید: «دیگر ثابت شده است که مصرف بیش از سه نوشیدنی الکلی در یک روز در بیشتر روزهای هفته یا نوشیدن روزانه بیش از پنج نوشیدنی به سیستم ایمنی آسیب می‌رساند

    به گفته دکتر داسگوپتا، الکل به توانایی سیستم ایمنی بدن شما برای مبارزه با عفونت‌های ویروسی آسیب می‌زند. به همین خاطر است که هم جراح کل ایالات‌ متحده امریکا و هم سازمان بهداشت جهانی به افرادی که در معرض خطر ابتلا به کووید-19 هستند توصیه می‌کنند که از مصرف الکل اجتناب کنند، زیرا خطر ابتلا به عفونت را افزایش می‌دهد.

    الکل چگونه بر سیستم ایمنی بدن تأثیر می‌گذارد

    به گفته مؤسسه ملی سوء‌مصرف الکل آمریکا، نوشیدن مشروبات الکلی چنین مشکلاتی را در سیستم ایمنی بدن به وجود می‌آورد:

    افزایش خطر عفونت

    افزایش خطر عوارض ناشی از جراحی

    بهبودی طولانی‌مدت از آسیب یا بیماری

    کاهش توانایی مبارزه با سرطان

    بیماری کبدی الکلی

    تاثیر الکل بر سیستم ایمنی بدن
    الکل می‌تواند به اندازه‌ای به روده شما آسیب برساند که میکروب‌ها از روده شما به جریان خون شما نشت کنند

    مقالات مرتبط در مجله اعتیاد

    ۵ تأثیر ناگوار مصرف مشروب بر بدن ما

    نشانه‌های اعتیاد به مشروب

    خماری پس از مستی درمان ندارد


    به گفته NIAAA، الکل به سیستم ایمنی بدن به این شکل آسیب می‌رساند:

    الکل باکتری‌های روده شما را از بین می‌برد که می‌تواند تعادل باکتری‌های مفید و مضر را که برای عملکرد سیستم ایمنی ضروری است، بر هم بزند. این می‌تواند خطر ابتلا به بیماری روده تحریک‌پذیر، آلرژی غذایی و دیابت را افزایش دهد.

    الکل می‌تواند به اندازه‌ای به روده شما آسیب برساند که میکروب‌ها از روده شما به جریان خون شما نشت کنند. این می‌تواند به میکروب‌ها اجازه دهد به کبد شما برسند و در توانایی کبد برای ساختن پروتئین‌هایی که سیستم ایمنی بدن شما به آن نیاز دارد، اختلال ایجاد کند.

    سیستم ایمنی بدن شما متکی به انواع سلول‌های سیستم ایمنی از جمله گلبول‌های سفید خون است که در سطوح بالای الکل کاهش می‌یابد. از دست دادن این سلول‌ها خطر ابتلا به عفونت‌های ویروسی و باکتریایی را افزایش می‌دهد و در حال حاضر به خاطر شرایط متأثر از کووید-19، توانایی شما را برای بهره‌مندی از واکسیناسیون کاهش می‌دهد.

    نوشیدن الکل در دوران بارداری می‌تواند رشد سیستم ایمنی کودک شما را مختل کند.

    داسگوپتا می‌گوید: «الکل همچنین پوشش محافظ داخل دستگاه تنفسی را که سیستم ایمنی بدن از آن برای جلوگیری از عفونت‌های دستگاه تنفسی فوقانی مانند سرماخوردگی استفاده می‌کند، از بین می‌برد. به گفته NIAAA، آسیب‌هایی که الکل ممکن است به ریه بزند شامل ذات الریه، سل و سندرم دیسترس حاد تنفسی می‌شود

    و اما مصرف متعادل الکل ​​چه تأثیری روی سیستم ایمنی بدن دارد؟

    به گفته NIAAA، مصرف متعادل الکل مساوی است با حداکثر یک نوشیدنی در روز برای افرادی که در زمان تولد جنسیت‌شان مؤنث بوده است و حداکثر دو نوشیدنی در روز برای افرادی که در تولد مذکر بوده‌اند.

    داسگوپتا می‌گوید: «اگرچه هیچ مدرکی دال بر اینکه مصرف متعادل الکل ​​به سیستم ایمنی بدن آسیب می‌زند وجود ندارد، برای آنها که الکل مصرف می‌کنند، بهتر است از شراب یا آبجو استفاده کنند. چرا که درصد الکل کمتری دارنددرصد بالای الکل در مشروب‌های سنگین ممکن است باکتری‌های بیشتری را در روده بکشد.

    به گفته دکتر داسگوپتا، الکل به توانایی سیستم ایمنی بدن شما برای مبارزه با عفونت‌های ویروسی آسیب می‌زند

    بازیابی سیستم ایمنی بدن پس از نوشیدن

    دکتر داسگوپتا می‌گوید تنها درمان برای سیستم ایمنی بدنی که از مصرف الکل آسیب دیده است، ترک نوشیدن الکل است. اگر نمی‌توانید در حد اعتدال بنوشید، باید از الکل اجتناب کنید.

    «بهبود سیستم ایمنی به مدت زمانی که الکل مصرف کرده‌اید و چقدر به کبدتان آسیب رسانده‌اید، بستگی دارد. اگرچه سیستم ایمنی شما ممکن است در طول زمان بهبود یابد، اما اگر تا پیش از قطع مصرف به نقطه خطرناکی رسیده باشد، آسیب کبدی غیرقابل برگشت بوده و سیستم ایمنی شما بهبود نمی‌یابد.

    جلوگیری از آسیب سیستم ایمنی

    سیستم ایمنی بدن بسیار پیچیده و متکی بر تعادلی ظریف است. اگر بالای 65 سال سن دارید، ممکن است در معرض خطر آسیب سیستم ایمنی ناشی از الکل باشید، چرا که سیستم ایمنی بدن شما به طور طبیعی با افزایش سن ضعیف می‌شود. بر اساس ژورنال سلامت هاروارد، هیچ مدرکی دال بر مؤثر بودن مکمل‌های سیستم ایمنی وجود ندارد. در عوض، اعمال این تغییرات در سبک زندگی بهترین راه برای حمایت از سیستم ایمنی بدن شماست:

    فقط در حد اعتدال بنوشید یا از الکل خودداری کنید.

    سیگار نکشید.

    به طور منظم ورزش کنید.

    از رژیم غذایی‌ای که مقدار زیادی میوه و سبزیجات تازه در آن باشد استفاده کنید. اگر به اندازه کافی میوه و سبزیجات تازه دریافت نمی‌کنید، مصرف مولتی ویتامین را در نظر بگیرید.

    وزن سالم را حفظ کنید.

    به اندازه کافی بخوابید.

    استرس را کاهش دهید.

    ترجمه مجله اعتیاد: آزاده اتحاد

    https://www.livestrong.com/article/26085-alcohol-affect-immune-system