تحریک به مصرف کوکائین

کوکائین زدن ریشه ژنتیکی دارد؟

یک جهش ژنتیکی، موش‌‌های آزمایشگاهی را کوکائینی می‌کند

    دانشمندان دریافته‌اند که جهش در ژن سوء مصرف مواد می‌تواند فرد را تحریک به مصرف کوکائین کند. موش‌های ماده خیلی نسبت به کوکائین تحریک‌پذیراند. این یافته می‌تواند روند درمان اعتیاد کوکائین را بهبود ببخشد. بنا به گزارش تحقیقات دانشمندان دانشگاه پیتسبورگ امریکا؛ ایجاد جهش در ژن تنظیم‌کننده ریتم شبانه‌روزی سبب می‌شود تا موش‌های آزمایشگاهی کوکائین مصرف کنند. این بررسی نشان می‌دهد که میان اختلال در ریتم شبانه‌روزی و استعداد ذاتی مصرف کوکائین، ارتباطی عمیق وجود دارد.

    اعتیاد به کوکائین علت ژنتیکی دارد
    ژن مسئول اعتیاد به کوکائین کشف شد

    جزئیات مطالعه اثر ژنتیک بر مصرف کوکائین

    طی این مطالعه، دانشمندان موش‌هایی را که دارای جهش در ژن NPAS2 – یکی از ژن‌های اصلی کنترل‌کننده چرخه ریتمیک خواب و بیداری – بودند را آموزش دادند تا یک دوز کوکائین مصرف کنند؛ سپس محققان برای بررسی نقش ژن NPAS2 در مصرف کوکائین، متوجه یک اختلال روانی تحریک‌کننده در موش‌ها شدند. موش‌های دارای جهش NPAS2 به مرور حتی دچار خودکشی ناشی از کوکائین هم شدند. ژن سو مصرف مواد قطعا می‌تواند فرد را مستعد اعتیاد سازد.

    اعتیاد موش‌های ماده از نرها، سنگین‌تر بود

    بررسی دانشمندان در رابطه با اعتیاد موش‌ها به کوکائین نشان داد که  موش‌های ماده به‌طورکلی پاسخ بیشتری نسبت محرک کوکائین داشتند؛ همچنین این تحریک در شب‌ها افزایش می‌یافت. اهمیت این تحقیق زمانی مشخص می‌شود که بدانید؛  عوارض کوکائین چیست؟

    کوکائین زدن ریشه ژنتیکی دارد؟
    جهش در ژن ریتم شبانه‌روزی، موش‌ها را معتاد کرد

    استعداد ژنتیکی کوکائین و اعتیاد

    دکتر لورن دپوی عضو فوق دکترا مرکز علوم اعصاب دانشگاه پیت می‌گوید:

    «ما از دیدن میزان تاثیر جهش NPAS2 بر  رفتار ناشی از مصرف کوکائین موش‌ها بسیار متعجب شدیم. یافته‌های ما نشان می‌دهد که هر نوع اختلال در ریتم شبانه‌روزی ، اعم از محیطی یا ژنتیکی ، می‌تواند سبب تغییرات عمیقی در مغز شود و افراد را مستعد سوءمصرف مواد می‌کند » اگر نمی‌دانید کوکائین چه بلایی سر قسمت‌های مختلف بدن می‌آورد؟ بهتر است  تاثیر کوکائین بر نقاط مختلف بدن را در مجله اعتیاد بخوانید.

    تحریک به مصرف کوکائین با ساعت بیولوژیک بدن

    ساعت بیولوژیک بدن که در آزمایش ژن سو مصرف مواد از آن یاد شده در اصل همان عادت شما به زمان خواب و بیداری است. مثلا اگر همیشه ساعت ۷ صبح بیدار می‌شوید؛ بدن شما مانند ساعت اتوماتیک هر روز شما را ساعت 7 بیدار می‌کند؛ حتی اگر تا بامداد بیدار مانده باشید. این ساعت برای به خواب رفتن هم خیلی دقیق عمل می‌کند. به خاطر داشته باشید که  ریتم شبانه‌روزی بدن با عوامل گوناگونی از جمله نور و محرک‌های محیطی بستگی دارد. در این آزمایش مشخص شد که یک ژن هم روی ریتم شبانه‌روزی موش‌های تحت مطالعه اثر گذاشت.

    آیا می‌توان با علم ژنتیک، ژن سوء مصرف مواد را اصلاح کرد؟
    آیا می‌توان با علم ژنتیک اعتیاد به کوکائین را درمان کرد؟

    در نتیجه

    اختلالات شبانه‌روزی یا اختلالات در ساعت بیولوژیکی بدن ارتباط تنگاتنگی با اختلالات سو مصرف مواد و اعتیاد دارد. مطالعات قبلی نشان داده است که سو مصرف مواد مزمن، ریتم شبانه‌روزی بدن را تغییر می‌دهد. به این ترتیب ژن‌های ریتم شبانه‌روزی هم دچار جهش و تغییرات می‌شوند و به حساسیت سلول‌ها به مواد افزایش می‌یابد.

    هر دوی این ۲ اختلال به مرور سبب ایجاد چرخه معیوبی از اعتیاد می‌شوند که محققان از آن در تعجب‌اند.

    نگارنده: یاسمین ثریا

    منبع: miragenews 


    در مجله اعتیاد بیشتر بخوانید

    آشنایی با روش‌های تشخیص اعتیاد- در 5 دقیقه

    چگونه بعد از ترک کردن، پاک بمانید

    برچسب‌ها