تفریح و شادی بدون مشروب

تفریح و شادی بدون مشروب ممکن است

زندگی بدون الكل بهتر است

    در فرهنگ عامه اجتماعاتی که مصرف مشروب در آنها آزاد است، افراد اصولاً بر این باورند که برای دور هم جمع شدن و تفریح جمعی حتماً به مصرف مشروب نیاز است؛ که نمی‌توان بدون مشروب شاد بود و به اصطلاح یخ جمع را شکست. 

    مشروب با آرام کردن سیستم عصبی مرکزی در ما حالتی را به وجود می‌آورد که در آن یک‌جور احساس از خود رهایی شکل می‌گیرد. این احساس آرامش و رهایی تمام بندهایی را که ممکن است در اجتماع در ما به واسطه عوامل بیرونی یا درونی به وجود بیاید از هم باز می‌کند. به همین خاطر بسیاری از افراد برای حس شادی یا گذر از غم به مصرف مشروب روی بیاورند؛ تا به اصطلاح دمی بیاسایند. 

    زندگی خوب بدون مشروب
    باید در پیش‌فرضی که خوشی را وابسته به حضور مشروب می‌داند تجدید نظر شود. حقیقت این است که می‌توان بدون مشروب هم تفریح کرد و شاد ماند

    تفریح و شادی بدون مشروب ؟!

    از آنجا که این تفکر در اجتماعات مصرف‌کننده الکل تقویت و تبلیغ می‌شود، می‌تواند تأثیر گسترده و قدرتمندی روی افراد داشته باشد که شادی منوط به مصرف الکل است. این شرطی شدن را نمی‌توان به سادگی تغییر داد؛ چرا که هر باوری که جمعی شود، چه غلط چه درست، تغییرش بسیار سخت خواهد بود؛ چون جمعی است حتماً درست است. اصلاً باورهای انسانی در اجتماع بر همین اساس شکل می‌گیرند و تثبیت می‌شوند؛ بر این اساس که آن باور چند خریدار و چقدر طرفدار دارد. اما درباره‌ مشروب حقیقت این است که می‌توان بدون آن هم تفریح کرد و شاد ماند، و مهم‌تر این است که باید در این پیش‌فرض تجدیدنظر شود؛ پیش‌فرضی که شادی را وابسته به حضور مشروب می‌داند و بدون آن میسر نمی‌داند، یا چیزی را در فضا کم احساس می‌کند. احتمالاً همان احساس غریبگی اولیه و معمول اشخاص با یکدیگر.

    بنابراین نیاز است که شادی و تفریح بی‌واسطه، بدون نیاز به مشروب یا هر کاتالیزور مضر دیگری، در اجتماعات مصرف‌کننده الکل، طبیعی و تبدیل به روال شود.

    آینده معاشرت هوشیار

    هالی ویتاکر، نویسنده کتاب «مثل یک زن ترک کن: انتخاب رادیکال مشروب ننوشیدن در فرهنگی که به طور وسواس‌گونه‌ای درگیر مشروب است»، می‌گوید: «برای بسیاری هوشیاری اصلاً گزینه‌ نیست. صرفاً راه‌ درمان اعتیاد به الکل است. من هم قبلاً همین‌طور بودم. در این جامعه مشروب ننوشیدن می‌تواند ضد فرهنگ به نظر بیاید. برای مردم عجیب است شرکت نکردن در رسمی که اکثریت جامعه آن را در زندگی‌شان پیاده می‌کنند.»

    در این جامعه مشروب ننوشیدن می‌تواند ضد فرهنگ به نظر بیاید. آیا این افراد به خاطر انتخاب زندگی هوشیار باید ایزوله شوند؟ تنها به این خاطر که شیوه زندگی‌شان با اکثریت یکی نیست؟

    در مجله اعتیاد بيشتر بخوانید

    تأثیر الکل بر سیستم ایمنی و نحوه جلوگیری از آسیب آن

    سوء‌ مصرف الکل را بشناسید

    چگونه مصرف الکل چرخه خواب و بیداری را مختل می‌کند

    این احساس جداافتادگی کسانی که مشروب مصرف نمی‌کنند می‌تواند درباره افرادی که صرفاً برای حفظ سلامت‌شان یا به دلایلی دیگر به جز درمان اعتیاد به الکل سبک زندگی هوشیارانه را (که می‌تواند منجر به داشتن خلق‌وخوی باثبات‌تر و تمرکز بیشتر شود) برگزیده‌اند هم صدق کند. و این به مؤکداً به ما یادآوری می‌کند که باید در پیش‌فرض‌هایمان درباره کسانی که مشروب نمی‌نوشند، تجدیدنظر کنیم. ملاقات با یک شخص هوشیار باید به اندازه کسی که انتخابش این نیست عادی باشد؛ و در هر دو حالت هم نباید این فکر را در ذهن داشت که حال یکی از دیگری بهتر است. به هر حال، این افراد هم هرچند اقلیت در اجتماعاتی که مصرف مشروب در آنها آزاد است، وجود دارند، زندگی می‌کنند و همچون هر انسان طبیعی دیگری نیاز به معاشر و اجتماع دارند. آیا این افراد به خاطر انتخاب زندگی هوشیار باید ایزوله شوند؟ تنها به این خاطر که شیوه زندگی‌شان با اکثریت یکی نیست؟

    ویتاکر می‌گوید بسیاری از افراد با شروع سال جدید تصمیم می‌گیرند با تغییر در شیوه زندگی‌شان مسیری جدید را آغاز کنند. نو بودن سال جدید برایشان انگیزه‌ای می‌شود که ایجاد تغییرات و رسیدن به اهداف را جدی بگیرند. یکی از این تغییرات که حتماً مرتبط با سلامت است می‌تواند حذف عادت مصرف مشروب باشد. او معتقد است معمولاً گفت‌وگو در باب چنین تصمیمی در آغاز سال جدید فضا را برای این تغییر بزرگ تلطیف می‌کند، چه برای تصمیم‌گیرنده، چه دیگران.


    چگونه به یک الکلی کمک کنیم

    چگونه بعد از ترک، پاک بمانید

    آسیب درازمدت اوردوز بر مغز انسان

    الکلی‌های گمنام مؤثرترین راه برای پرهیز از الکل


     کنجکاوی نسبت به هوشیاری طبیعی‌تر می‌شود

    در بعضی نقاط دنیا، عادی بودن مشروب ننوشیدن (به هر دلیلی) همین حالا هم با اقبال مواجه شده است و کارخانه‌های تولید مشروب به همین خاطر چاره‌ای نداشته‌اند جز این که حواس‌شان به شمار قابل توجه جمعیتی که دیگر مشتری محصولات‌شان نیستند باشد. در نتیجه، حالا دیگر یک سری نوشیدنی غیرالکلی تولید می‌کنند که کار را برای کسانی که می‌خواهند سبک زندگی فارغ از مشروب را در پیش بگیرند راحت‌تر کنند، حالا چه در کنج خانه‌شان چه در رستوران.

    ام‌جی کاتلیب، یکی از پایه‌گذاران شبکه اجتماعی هوشیار لوسید، در این‌باره می‌گوید: «به یکباره ما دیدیم بعضی از بزرگ‌ترین برندهای نوشیدنی‌های الکلی در جهان دارند روی تولید نوشیدنی‌های غیرالکلی سرمایه‌گذاری می‌کنند. و بعد رستوران‌ها نوشیدنی‌های غیرالکلی مخصوص خودشان را به فهرست غذاهایشان اضافه کردند. و همین به ما نشان می‌دهد که جمعیت زیادی در جهان هستند که مشروب مصرف نمی‌کنند و مشتری مشروب نیستند.» حالا که شرکت‌های بزرگ و رستوران‌ها این جمعیت را با رویکرد مستقیم‌تری در نظر گرفته‌اند، عدم مصرف الکل شاید بیشتر از همیشه عادی به حساب بیاید.

    جمعیت زیادی در جهان مشروب مصرف نمی‌کنند
    زندگی بدون الکل بهتر است

    و در آزمایش کردن این شکل زندگی، یعنی زندگی فارغ از مشروب و هوشیار، قدرت وجود دارد؛ حتی اگر فقط به این خاطر باشد که بخواهید به رابطه خودتان با مشروب نگاهی دوباره بیندازید و ببینید که واقعاً بدون مشروب هم می‌توانید خوشحال باشید و تفریح کنید یا خیر. کاتلیب می‌گوید: «اگر احساس می‌کنید که برای شاد بودن حتماً نیاز به مشروب دارید، شاید چیزی دارد جلو شما را می‌گیرد، چیزی که باعث می‌شود احساس کنید نیاز دارید از «لحظه» خارج شوید، حتی اگر الکلی نباشید.» و کمی فاصله گرفتن از این شکل تبلیغ و شرطی‌‌شده «طبیعی» زندگی شاید فرصت خوبی برای محک زدن و درک زندگی هوشیار و رسیدن به این نقطه باشد که زندگی در لحظه، تمام و کمال در لحظه، بدون واسطه مشروب تا چه اندازه می‌تواند راحت‌تر باشد.

    ویتاکر می‌گوید: «من فکر نمی‌کنم همه باید از این شکل زندگی تبعیت کنند؛ به هر حال، هر کس مختار است شیوه زندگی خودش را داشته باشد، چه تحت تأثیر روند جمعی چه بر اثر تصمیم فردی. اما اگر شما در مسیر خودشناسی هستید، باید به چیزهایی که در زندگی‌تان وجود دارد یا مصرف می‌کنید که از خودتان فرار کنید، نگاهی دوباره بیندازید. و اگر مشروب یکی از این آنهاست- همین چیزهایی که برای فرار از خودتان به آن پناه می‌برید- کنار گذاشتن آن در مسیر خودشناسی و خودیابی می‌تواند به‌تان کمک کند به خودِ شاد طبیعی‌تان برگردید. به این شکل نه تنها می‌توانید بی‌نهایت ساعات خوشی را هوشیارانه تجربه کنید، بلکه فردای شادی و تفریح به خاطر خواهید داشت که شب قبل دقیقاً چه کردید.»

    ترجمه مجله اعتیاد: آزاده اتحاد

    https://www.wellandgood.com/have-fun-without-drinking/

    برچسب‌ها