نابینایی در اثر مصرف سیگار

خطر نابینایی در اثر مصرف سیگار و سیگار الکترونیکی

دود سیگار دارای مواد‌ شیمیایی سمی است

    در ادامه خطرات و آسیب‌های بی‌شماری که از سوءمصرف سیگار و سیگار الکترونیکی به بار می‌آید، یافته‌های جدید نشان می‌دهد احتمال اینکه افراد سیگاری قدرت بینایی خودشان را از دست بدهند در مقایسه با افرادی که هرگز سیگار نکشیده‌اند چهار برابر است.

    سوجاتا پائول، متخصص لنزهای تماسی، به کسانی که سیگار یا ویپ می‌کشند هشدار داده و گفته است که این عادت می‌تواند باعث آسیب‌های طولانی‌مدت به بینایی یا حتی نابینایی دائمی شود.

    این آسیب‌ها شامل AMD (تحلیل عضلانی وابسته به سن)، آب مروارید و گلوکوم یا آب سیاه می‌شود.

    پائول درباره این موضوع هشدار داده است که «در یک بازه زمانی کوتاه دود سیگار می‌تواند باعث سندرم خشکی چشم شود، که منجر به تحریک‌پذیری و درد چشم‌ها خواهد شد» و اینکه «استرس اکسیداتیو زمانی رخ می‌دهد که سطح اکسیژن شما از تعادل خارج شود

    نابینایی در اثر مصرف سیگار
    دود سیگار خطر ابتلا به بیماری‌های چشمی، مانند خشکی چشم و همچنین موارد جدی مانند آب مروارید، آب سیاه و تخریب ماکولای وابسته به سن (AMD) را افزایش می‌دهد. علاوه بر این مصرف سیگار با آسیب زدن به رگ‌های خونی شبکیه، موجب تشدید مشکلات بینایی ناشی از دیابت می‌شود.

    در مجله اعتیاد بیشتر بخوانید

    اگر فرزند من ویپ می‌کشد چکار کنم؟

    سیگار را ترک کنید و پنج سال بیشتر سالم زندگی کنید

    اعتیاد به نیکوتین فقط با یک سیگار


    «مثل سایر قسمت‌های بدن، استرس زیاد می‌تواند روی سلامت شما اثرات منفی داشته باشد. ویپ کشیدن در بلندمدت باعث افزایش خطر آب مروارید، تحلیل عضلانی و حتی آب سیاه می‌شود

    او افزود: «گلوکوم یا آب سیاه قدرت بینایی شما را کاهش می‌دهد و اگر درمان نشود می‌تواند باعث نابینایی دائمی شودچرا که در این بیماری عصب بینایی که به مغز متصل است آسیب می‌بیند و معمولاً علت آن هم جمع شدن مایع در جلو چشم است.

    به گفته Optometry Today در مطالعه‌ای در امریکا مشخص شده است که مصرف‌کنندگان سیگارهای الکترونیکی سی و چهار درصد بیشتر از کسانی که اصلاً ویپ نکشیده‌اند احتمال تجربه مشکلات بینایی داشتند.

    سایت خیریه ملی سلامت چشم انگلیس نیز یک بیانیه عمومی منتشر کرده و گفته است که رابطه بین سیگار کشیدن و از دست دادن بینایی مثل رابطه بین سیگار و سرطان ریه است. همچنین اشاره کرده است که سیگاری‌ها در مقایسه با کسانی که اصلاً سیگار نکشیده‌اند چهار برابر بیشتر در معرض خطر از دست دادن قدرت بینایی قرار دارند.


    دود سیگار دارای مواد‌ شیمیایی سمی است که باعث ناراحتی و آسیب چشم‌ می‌شود


    دیوید کارترایت، رئیس خیریه سلامت چشم در گفت‌وگو با Optometry Today تأکید کرده است که «کمتر از ده درصد سیگاری‌ها مطلع هستند که سیگار می‌تواند روی سلامت چشم‌ها اثرگذار باشد، در حالی که نود و دو درصد آنها مصرف سیگار و سرطان ریه را به هم مرتبط می‌دانند و هشتاد و هفت درصد هم معتقدند بین کشیدن سیگار و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی ارتباط وجود دارد

    دولت انگلیس به تازگی درباره افزایش سن مجاز خرید سیگار به بیست و یک سال، بحث‌هایی را مطرح کرده است. علت این کار هم این است که دولت قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ کشور را از سیگار پاکسازی کند، چرا که در حال حاضر مصرف سیگار سالانه ۲.۵ میلیارد یورو برای سازمان بهداشت ملی این کشور هزینه دارد، اگرچه وزرا هنوز اختلاف نظرهایی بر سر این تصمیم دارند.

    https://www.joe.co.uk/news/can-smoking-or-vaping-make-you-blind

    بیشتر بخوانید ?

    اثرات مثبت و فوری ترک سیگار الکترونیکی در بدن شما

    برچسب‌ها