استفاده زیاد از موبایل

استفاده زیاد از موبایل، اعتیاد و اضطراب می‌‌آورد

خستگی چشم و ذهن، اثرات اعتیاد به موبایل

     استفاده زیاد از موبایل سبب خستگی و اضطراب می‌شود. به گزارش  ایندیپندنت، افرادی که در طول ساعات بیداری، از تلفن موبایل و اینترنت جدا نمی‌شوند؛ به شدت به این وسیله اعتیاد پیدا می‌کنند. استفاده دائم از موبایل تعادل شیمیایی مغز را بر هم می‌زند؛ در نتیجه باعث خستگی مفرط و اضطراب و دلواپسی می‌شود.

    جزئیات مطالعه وابستگی به موبایل

    محققان گروهی از افراد را تحت آزمایش MRS قرار دادند. در این آزمایش، ترکیبات شیمیایی مغز  و تعادل مناسب میان آنها بررسی می‌شود. طی این تحقیق دانشمندان در مغز افراد تحت مطالعه، مقدار ترشح «گاما آمینوبوتیریک اسید» (GABA) بودند. این ماده ارتباطات میان سلول‌های عصبی مغز را کُند می‌کند. حالا این GABA چه ربطی به استفاده از موبایل دارد؟

    استفاده زیاد از موبایل چه مشکلاتی را پدید می آورد
    سطح تعادل شیمیایی مغز در اثر استفاده از موبایل برهم می‌خورد

    نتیجه تجقیق چه بود؟

    نتایج این آزمایش‌ها نشان داد استفاده زیاد از گوشی موبایل سبب کاهش مقدار GABA مغز و درننتیجه، هوشیاری و آرامش فکری می‌شود. بنابراین چون کم‌تر اثر خود را نشان می‌دهد، شخص دچار خواب آلودگی و افسردگی روحی می‌شود. 

    استفاده زیاد از موبایل و نوموفوبیا

    به گزارش سایکولوژی تودی، افراد زیادی وقتی گوشی خود را گم می‌کنند یا جا می‌گذارند، به‌شدت مضطرب می‌شوند. این افرادد به هر دری می‌زنند تا موبایل خود را پیدا کنند. این وضعیت «نوموفوبیا» نام دارد و در سراسر جهان شایع شده است.

    شاید این استرس و نگرانی تا حدی طبیعی باشد. چراکه امروزه گوشی هوشمند مانند یک دستگاه رایانه شخصی است. اطلاعات کاربردی زیادی روی آن ذخیره شده است. از طرفی اگر این نگرانی از حد طبیعی فراتر برود شخص حالت بیماری می‌گیرد.

    استفاده زیاد از موبایل اضطراب‌آور است
    نگذارید کودکان زیاد از موبایل استفاده کنند

    استفاده زیاد از گوشی در کودکان

    بنا به یافته‌های دانشمندان دانشگاه بینگهامتون  در آینده،  اثر استفاده زیاد از موبایل بیشتر هم مشهود می‌شود. بنابراین بهتر است از حالا مراقب باشیم کودکان زیاد به گوشی وابسته نشوند. گوشی‌ هوشمند ابزاری برای سرعت بخشیدن به زندگی و راحتی انسان‌ است. با این‌حال همین وسیله می‌تواند افراد را در معرض ملالت، خستگی و در نتیجه افسردگی قرار دهد.

    زنان بیشتر در خطر اند

    در این تحقیق 182 دانشجو، زمان استفاده از گوشی هوشمند خود را گزارش دادند. به این ترتیب معلوم شد، استفاده مفرط از گوشی همراه عوارضی زیادی دارد از جمله:  مشکلات شخصی، اجتماعی، کاری، افسردگی، اضطراب و حتی کم‌رویی. در این مطالعه همچنین مشخص شد زنان بیشتر در معرض خطر  اضطراب ناشی از استفاده از گوشی هستند زیرا مرتب موبایل خود را چک می‌کنند.


    در مجله اعتیاد بیشتر بخوانید:

    نقش اینترنت و اعتیاد به آن در سلامت مغز

    انواع اعتیاد به موادی که فکرش را هم نمی‌کنید 

    کوکائین زدن ریشه ژنتیکی دارد؟

     

     

    برچسب‌ها