هشیاری عاطفی

هشیاری عاطفی: اهمیت هوشیار ماندن در چیست؟

احساسات با اعتیاد در ارتباط هستند

    یکی از حیاتی‌ترین جنبه‌های بهبودی از اعتیاد، هشیاری عاطفی است. فرد‌ی که به لحاظ عاطفی هوشیار است، می‌تواند با احساسات منفی‌ای که با استفاده از مواد اعتیادآور آنها را سرکوب کرده یا نادیده گرفته است، مواجه شود و مقابله کند. این احساسات می‌توانند باعث لغزش شوند، بنابراین معتادان در حال بهبودی برای هوشیار ماندن، باید آنها را با دقت مدیریت کنند.

    هشیاری فیزیکی کافی نیست

    مفهوم هشیاری عاطفی emotional sobriety از الکلی‌های گمنام می‌آید. بنیانگذاران اِی‌اِی متوجه شدند که خودداری از مصرف مواد و اجتناب از لغزش، کافی نیست. اگرچه ضروری‌تری بخش فرایند بهبودی از اعتیاد است، اما نیاز است که یک معتاد در این فرایند، نگاه عمیق‌تری به رفتارها، افکار و احساساتی که در مصرف الکل یا مواد مخدر نقش داشته‌اند، بیندازد. هر زمان در این کار موفق شود، می‌تواند به هوشیاری واقعی برسد.

    هشیاری عاطفی
    سوء مصرف الکل و مواد مخدر در افراد می‌تواند راهی برای مقابله با خشم باشد. اگر چنین شود، این وضعیت می‌تواند به چرخه‌ای معیوب از احساسات منفی تبدیل شود که باعث تحریکِ نیاز به مواد شود و بالعکس.

    تعریف هشیاری عاطفی

    احساسات منفی، محرکی برای سوء مصرف مواد هستند. در صورت عدم کنترل، ناگزیر باعث لغزش می‌شوند. مدیریت این احساسات و تنظیم عواطف، باعث می‌شود معتاد در حال بهبودی راحت‌تر بتواند با محرک‌های آنها مواجه شود. این به نوبه خود سلامت روان و کیفیت زندگی آنها را بهبود می‌بخشد.

    تعریف هشیاری عاطفی می‌تواند چالش‌برانگیز باشد. به طور کلی، به معنای توانایی مقابله و تجربه همه احساسات، از مثبت تا دردناک، است. فردی که از نظر عاطفی هوشیار است، برای مقابله با احساساتی که از نگاهش ناخوشایند است، از راهبردهای مثبت استفاده می‌کند. بین افراد مبتلا به اختلالات سوء مصرف مواد، خوددرمانی با استفاده از مواد مخدر و الکل مرسوم است. از آنجا که معتادان در حال بهبودی چنین امکانی را ندارند، باید یاد بگیرند که ناراحتی‌شان را چطور به روش‌های دیگر تسکین دهند.

    چگونه احساسات با اعتیاد در ارتباط هستند؟

    فردی که مشکل سوء‌مصرف مواد دارد، از احساسات منفی حادی مانند خشم یا اندوه رنج می‌برد. این افراد می‌توانند تصمیمات خطرناک یا تکانشی، به‌ویژه در موقعیت‌های بسیار احساسی، بگیرند. آنها همچنین وقتی شرایط دشوار می‌شود، نمی‌توانند «به‌راحتی با آن کنار بیایند» و در برقراری روابط نزدیک هم مشکل دارند. به طور کلی، نگاه‌شان به زندگی بدبینانه است.

    اغلب، ناتوانی در مدیریت عاطفی فرد ناشی از تجربیات آسیب‌زا در دوران کودکی است. در مطالعه‌ای که از سوی شرکت بهداشت و درمان کایزر پرمننته Kaiser Permanente و مرکز کنترل و پیشگیری بیماری ایالات متحده Centers for Disease Control and Prevention انجام شد، پژوهشگران به ارتباط قوی میان افسردگی، اضطراب، اعتیاد در بزرگسالان و آسیب‌های دوران کودکی پی بردند.

    کودک برای کنار آمدن و درک دنیای خود، الگوهای ذهنی و روانی برای خودش درست می‌کند. هنگامی که در محیطی آسیب‌زا بزرگ می‌شود، مکانیسم‌های مقابله‌ای ناسالم در او شکل می‌گیرد. اگر در معرض عوامل مؤثر مثبت و بالنده قرار نگیرد، همیشه نمی‌تواند واکنش سالم عاطفی به یک موقعیت بخصوص را تشخیص دهد.

    از سویی، انتظارات جنسیتی هم می‌تواند حفظ هشیاری عاطفی را برای افراد دشوار کند. پسرها به‌ویژه در برابر سرکوب عواطف‌شان آسیب‌پذیرتر هستند، زیرا جامعه آنها را وادار می‌کند به شجاعت و قدرت دگرجنس‌گرایانه‌ی مطلق تظاهر کنند. به این ترتیب، مردان بیشتر از زنان در معرض سوء مصرف مواد هستند.

    هشیاری عاطفی
    احساسات منفی، محرکی برای سوء مصرف مواد و الکل هستند. در صورت عدم کنترل، ناگزیر باعث لغزش می‌شوند

    در مجله اعتیاد بیشتر بخوانید

    با دلایل روانی اعتیاد آشنا شوید

    نشانه‌های اعتیاد به مشروب

    دستیابی به هشیاری عاطفی

    هوشیاری عاطفی می‌تواند برای معتادان در حال بهبودی چالش‌برانگیز باشد، اما آنها می‌توانند با کمک متخصصان سلامت روان و ترک اعتیاد موفق شوند. این افراد با کمک چهار موردی که در ادامه به آنها می‌پردازیم، می‌توانند به هوشیاری دست یابند.

    ارتباط آزاد

    توانایی بیان واضح احساسات یک جنبه‌ی اساسی تعادل عاطفی است. از آنجا که بسیاری از مردم در محیط‌های سرکوبگر عاطفی بزرگ شده‌اند، نمی‌دانند چگونه احساسات خود را بیان کنند. ، افراد از طریق رفتاردرمانی شناختی می‌توانند درک کنند که احساسات و افکارشان چگونه بر اعمال‌شان تأثیر می‌گذارد. درمان‌های تکمیلی مانند هنردرمانی هم می‌تواند سلامت روان را تقویت کند.

    فقدان ارتباط آزاد همچنین می‌تواند بر توانایی فرد برای ماندن در رابطه‌ای متعهد و صمیمی تأثیر بگذارد. برای مرد یا زنی که به رابطه جنسی همراه با نشئگی یا مستی عادت دارد، نزدیکی در حالت هوشیاری تصورناپذیر است. به همین خاطر، از آنجا که معتادان در حال بهبودی باید کار روی خودشان را در اولویت قرار دهند، ای‌ای و گروه‌های مشابه توصیه می‌کنند که افراد حداقل یک سال قبل از بازگشت به قرار گذاشتن با دیگران، تحت بهبودی و درمان قرار گیرند.

    مدیریت استرس

    ما همه دائم در موقعیت‌های استرس‌زا قرار می‌گیریم. از سر و کله زدن با وظایف کاری چالش‌برانگیز گرفته تا داشتن فهرست کارهای بی‌پایان یا گیر افتادن در ترافیک، استرس در جامعه‌ی امروزی اجتناب‌ناپذیر است. معتادان در حال بهبودی می‌توانند با ایجاد مکانیسم‌های مقابله‌ای سالم، جلو استرس را، که ممکن است منجر به  لغزش شود، بگیرند. ورزش، تفریح، نوشتن روزانه، مراقبه‌ی ذهن‌آگاه و نیایش، راهکارهای خوبی برای کنترل استرس هستند.

    اگر استرس ناشی از حجم زیاد کار باشد، یکی از چیزهایی که می‌تواند به شما کمک کند، این است که به خاطر داشته باشید تعیین حد و مرز سالم بخشی از داشتن یک زندگی متعادل است. رد کردن پروژه‌ها، انجام ندادن تعهدات اجتماعی و کارهای داوطلبانه که می‌تواند مانع بهبودی اعتیاد شود، هیچ اشکالی ندارد.

    مدیریت خشم
    کنترل خشم سنگ بنای هشیاری عاطفی است

    خشم نتیجه رشد بی‌اندازه ترس است

    هر آنچه باید درباره لغزش احساسی بدانید

    مدیریت خشم

    سوء مصرف الکل و مواد مخدر در افراد می‌تواند راهی برای مقابله با خشم باشد. اگر چنین شود، این وضعیت می‌تواند به چرخه‌ای معیوب از احساسات منفی تبدیل شود که باعث تحریکِ نیاز به مواد شود و بالعکس. الکل یا مواد مخدر می‌تواند تسکین موقتی با خود بیاورد، اما قضاوت را هم مختل می‌کند و باعث می‌شود افراد به‌گونه‌ای رفتار کنند که بعداً از آن پشیمان شوند. وقتی چیزی مصرف می‌کنید، اعمال شما می‌تواند باعث شود احساس عصبانیت و درماندگی کنید، که این خود باعث می‌شود برای راحتی خیال‌، به الکل روی بیاورید.

    افرادی که از سوء مصرف مواد رنج می‌برند، باید به خاطر داشته باشند که خشم احساسی طبیعی در انسان است. طبیعی است که آدم‌ها عصبانی شوند، و این چیزی نیست که نیاز به درمان داشته باشد. با این حال، نیاز به مدیریت داردافراد باید در نظر داشته باشند که نمی‌توان خشم را به عنوان بهانه‌ای برای صدمه زدن به خود یا دیگران عادی جلوه داد؛ این پذیرفتنی نیست.

    کنترل خشم سنگ بنای هشیاری عاطفی است. افرادی که در برابر مواد اعتیادآور ضعف دارند، به‌راحتی تحریک می‌شوند. اینها می‌توانند به دلیل ترس، ناامنی، ناامیدی، فرض بی‌احترامی [از سوی دیگران] یا غرور، عصبانی شوند. وقتی عمیق‌تر می‌شوید، اغلب می‌بینید آنچه باعث تحریک اینها می‌شود، با مسائلی در ارتباط است که در وهله نخست باعث وابستگی‌شان به مواد مخدر و الکل شده استبرای مثال، احساس ناامنی، آنها را از خودشان عصبانی می‌کند، که باعث می‌شود مشروب بنوشند. پرداختن به این مسائل نهادینه‌شده، بخش مهمی از فرایند بهبودی از اعتیاد است.

    از سویی، کارشناسان سلامت روانی خاطر نشان می‌کنند که مردان و زنان افسردگی را به شکلی متفاوت تجربه می‌کنند. در مردان، افسردگی می‌تواند به صورت خشم یا پرخاشگری بروز پیدا کند و منجر به مشکلات سوء مصرف مواد شود. شاید تشخیص یک متخصص تجویز داروهای ضد افسردگی یا توصیه گفت‌وگو درمانی برای فرد مبتلا به افسردگی باشد.

    تحمل در برابر ناملایمات

    [فرایند] بهبودی می‌تواند خسته‌کننده باشد و افرادی که تحت درمان اعتیاد قرار می‌گیرند، ممکن است متوجه شوند که خانواده یا دوستان‌‌شان به دلیل اشتباهات گذشته آنها، دیگر تمایلی به اعتماد به آنها ندارند. تنهایی یا سایر مشکلات در فرایند بهبودی حتی می‌تواند باعث شود که آنها لغزش کنند. به همین دلیل است که یکی از جنبه‌های حیاتی بهبودی، بالا بردن تحمل است.

    افراد صبور از مبارزات و چالش‌های گذشته درس می‌گیرند. آنها به اتفاقات منفی‌ای که برایشان افتاده است، فکر نمی‌کنند یا به خاطر کارهایی که نتوانسته‌اند انجام دهند، به حال خود دلسوزی نمی‌کنند. در عوض، به دنبال فرصت‌هایی برای ایجاد تغییرات مثبت در زندگی خود و زندگی عزیزان‌شان هستند.

    اغلب، مردم را تحمل یک ویژگی ذاتی می‌دانند. با این حال، این چیزی است که می‌توانید آن را در خود پرورش دهید. برای صبر و تحمل بیشتر، اولین کاری که می‌توانید انجام دهید تعیین اهداف روشن و قاطعانه برای بهبود کیفیت زندگی است. ایجاد روابط محکم با دوستان و خانواده، نوشتن روزانه و کار با یک درمانگر هم می‌تواند صبر و تحمل شما را بالا ببرد.

    نتیجه

    هیچ دو نفری مسیر یکسانی را به سوی بهبودی از اعتیاد طی نمی‌کنند. با این حال، افراد دارای هشیاری عاطفی عموماً تلاش و رنج را به عنوان بخشی از زندگی و راهی برای ایجاد رشد شخصی می‌پذیرند. آنها به گذشته نمی‌پردازند، تصمیم می‌گیرند حال را همان‌طور که هست بپذیرند، و اجازه نمی‌دهند دیدگاه‌های دیگران، رفتارشان را تعریف کند یا بر آن تأثیر بگذارد. رسیدن به هوشیاری عاطفی می‌تواند سخت باشد؛ معتادان در حال بهبودی برای ماندن و پیش رفتن در مسیر درست، به یک برنامه درمانی و متخصصان اعتیاد نیاز دارند.

    ترجمه مجله اعتیاد: آزاده اتحاد

    https://www.drugaddictionnow.com/2021/06/16/emotional-sobriety/

    برچسب‌ها