داستان غم‌انگیز اعتیاد الیزابت تیلور

داستان غم‌انگیز اعتیاد الیزابت تیلور، بازیگر کلاسیک هالیوود

او به هر قرصی که در بازار موجود بود، معتاد شده بود

    مشکل سلبریتی‌ها و افراد مشهور در حوزه موسیقی و سینما بر کسی پوشیده نیست. بسیاری از این افراد به دلیل شهرت زیادی که در جوانی پیدا می‌کنند، و هورمون‌های شادی‌آور فراوانی که بر اثر این میزان توجه در آنها ترشح می‌شود، برای ادامه زندگی عادی و داشتن همان میزان توجه در لحظاتی که نه دوربینی در برابر آنهاست و نه طرفداری، به مصرف الکل و مواد مخدر روی می‌آورند. به هر حال، وقتی به آن اندازه شهرت و ثروت می‌رسی باید به گونه‌ای وقت و پولت را صرف چیزی کنی، و چه چیزی بهتر از واسطه‌هایی که تو را از استرس کاری پرحاشیه و انرژی‌بر رها کند، و در عین حال، سرحالت کند. البته این درباره‌ همه ستاره‌ها صدق نمی‌کند. 

    الیزابت تیلور جزو آن دسته از بازیگران هالیوود است که از کودکی کار خود را در سینما شروع کرده‌اند. اگر زندگینامه‌ی سایر کودک بازیگران هالیوود را مرور کنید، به‌خصوص در دوره‌ هالیوود کلاسیک و فیلم‌های استودیویی، متوجه می‌شوید که قوانین سرسختانه و کار بیش از اندازه‌ای که کمپانی‌ها از این کودکان می‌خواستند، باعث اعتیاد آنها می‌شد. یک نمونه جودی گارلند خواننده/بازیگر است که کمپانی‌های فیلمسازی به او قرص‌هایی می‌دانند که بتواند بیدار و پرانرژی بماند تا بیشتر سر صحنه بماند و بیشتر کار کند؛ به گونه‌ای او یک کودک کار محسوب می‌شد. اما مورد الیزابت تیلور لزوماً این نیست. او شخصیت افسارگسیخته‌ و پرآشوبی داشت؛ پر از روابط عاطفی پرحاشیه. 

    با انتشار کتاب زندگینامه معتبر و تأیید‌شده تیلور در سال 2022، بحث‌های تازه‌ای بر سر مشکلات مصرف مواد این هنرپیشه کلاسیک هالیوود، به‌ویژه مشکلاتی که در اواخر زندگی تجربه کرده بود، مطرح شد.

    اعتیاد الیزابت تیلور
    کریستوفر وایلدینگ پسر این هنرپیشه کلاسیک، خاطراتی تعریف می‌کند که پیش از این برملا نشده بود و خبر از جدی بودن مشکل اعتیاد تیلور در اواخر زندگی‌اش می‌داد

    کتاب «الیزابت تیلور: سرسختی و فریبندگی شخصیتی نمادین» Elizabeth Taylor: The Grit & Glamour of an Icon، نوشته کیت اندرسن براور، شامل خاطراتی از زبان پسر دوم تیلور، کریستوفر وایلدینگ، و همچنین سایر افرادی است که به ستاره فیلم‌های «گربه روی شیروانی داغ» و «کلئوپاترا»، ، نزدیک بودند.

    البته قبل از انتشار کتاب براور، مشکلات مصرف مواد تیلور بر کسی پوشیده نبود. به گزارش وبسایت اوری‌دی هلت Everyday Health، او چندین بار در طول زندگی‌اش به مراکز ترک اعتیاد مراجعه کرده بود. به گفته نیویورک تایمز،  تیلور جزو اولین شخصیت‌های مشهور هالیوود بود که، به اصرار دوستان و خانواده، از مرکز ترک اعتیاد معروف بتی فورد Betty Ford Center در کالیفرنیا کمک گرفت.

    طبق گزارش اسوشیتد پرس، در سال 1990، سه پزشک‌ تیلور به دلیل تجویز بیش از حد دزهای کشنده مسکن برای این ستاره فیلم «کلئوپاترا» Cleopatra از سال‌های 1981 تا 1990، به قصور فاحش متهم شدند. همان‌طور که وبسایت پیج سیکس page six اشاره می‌کند، بعضی از تکان‌دهنده‌ترین و دلخراش‌ترین افشاگری‌ها درباره شدت و میزان اعتیاد تیلور که در کتاب براور مطرح شده است، به این دوره زمانی مربوط می‌شود. طبق گزارش مجله سبک زندگی ژاکو، یکی از آن داستان‌ها مربوط به اعتیاد تیلور و اولین پسرش، کریستوفر وایلدینگ، است. داستان دیگر هم راجع به عروس سابق او، آیلین گتی، است که در آن زمان همسر کریستوفر وایلدینگ بود. در آن سال‌ها، نزدیکان تیلور به حدی برای او نگران شده بودند که گتی از یک سازمان نظارتی مراقبت‌های بهداشتی کمک گرفت.

    تجویز بیش از حد داروهایی که خطر اعتیاد بالایی داشتند

    همان‌طور که اسوشیتد پرس در سال 1990 گزارش داد، سه پزشک الیزابت تیلور متهم به تجویز هزار نسخه از بیست‌ و هشت دارو شدند که خطر اعتیاد بالایی داشتند. از جمله این داروها می‌توان انواع مسکن‌ها، خواب‌آورها، و داروهای آرام‌بخش را نام برد.

    در سال 1983، تیلور افشا کرد که بیش از سه دهه است به قرص‌های خواب‌آور و مسکن‌ها اعتیاد دارد. بر اساس گزارش روزنامه سان سن‌تینل ، پس از دست ‌و پنجه نرم کردن با آنفولانزای آسیایی در اوایل دهه 1960، تیلور به خاطر عفونت استافیلوکوکی در بیمارستان بستری شد. وضعیتی که احتمالاً با مصرف الکل و سکوباربیتال، یک داروی خواب‌آور تجویزشده، وخیم‌تر شده بود. بر اساس گزارشی از دیلی میرر در سال 2020، او حداقل از زمان ازدواج اولش با ریچارد برتون که خود، مشکلات مصرف الکل داشت، با الکل دست و پنجه نرم می‌کرد.

    اعتیاد الیزابت تیلور
    شوهر سوم تیلور گفته بود: مشکلات الیزابت در سال‌های 1960 اساساً همان مشکلاتی بودند در سال‌های 1990 داشت. او به هر قرصی که در بازار موجود بود، معتاد شده بود

    در مجله اعتیاد بیشتر بخوانید

    با دیازپام و اعتیاد به آن آشنا شوید

    سوء‌ مصرف الکل را بشناسید

    بهترین روش ترک و درمان اعتیاد

    یک گزارش تکمیلی از اسوشیتد پرس در سال 1994 اعلام کرد که سه پزشک تیلور توبیخ شدند؛ چرا که شواهد و مدارک برای اثبات تجویز بیش از حد داروها به او کافی بودند. به گفته این وبسایت، معاون دادستان کل آن زمان، ارل پلومن، گفته بود: «مورد الیزابت تیلور، مصداق بارزی از مشکل سوءمصرف مواد است. داشتن نسخه‌های متعدد از چندین داروی پرخطر که از داروخانه‌های مختلف به طور همزمان تهیه شده بودند، اثباتی بر این مدعاست.»

    طبق گفته‌های وبسایت پیج سیکس: «تحقیقات در این زمینه به این دلیل آغاز شد که عروس سابق تیلور، آیلین گتی، به‌طور ناشناس تخلف پزشک‌های او را به یک نهاد نظارتی مناسب گزارش داد. میزان دارویی که در آن زمان برای او تجویز شده بود، به حدی زیاد بود که یک پزشک متخصص تصور کرد، او مرده است. بر اساس سوابق پزشکی تیلور، با دز داروهایی که او مصرف می‌کرد، نمی‌توانست زنده بماند.»

    تیلور از پسرش خواسته بود که به او پتیدین تزریق کند

    در کتابی که کیت اندرسن براور در سال 2022 از الیزابت تیلور نوشت، پسر اول این بازیگر، کریستوفر وایلدینگ، هم خاطراتی تعریف می‌کند که پیش از این برملا نشده بود و خبر از جدی بودن مشکل اعتیاد تیلور در اواخر زندگی‌اش می‌داد.

     در آن بخش از کتاب، بر اساس وبسایت پیج سیکس، وایلدینگ دوره‌ای در اواخر دهه 1970 و اوایل دهه 1980 با مادرش زندگی می‌کرد. او به یاد می‌آورد که روزی مادرش او را صدا می‌زند. وایلدینگ هم پیش مادرش رفته و او را در حالی می‌بیند که سرنگی از پتیدین در دست دارد. به گزارش وبسایت وب‌ام‌دی (WebMD)، پتیدین یک مسکن افیونی بسیار اعتیادآور است. وایلدینگ در کتاب براور آن لحظه را به یاد می‌آورد: «هنگامی که از تزریق مسکن به مادرم امتناع کردم، او با چشمانی مرده و ناامید به من نگاه کرد، نفسی کشید، دستش را ثابت نگه داشت و سوزن را در گوشتش فرو برد.»

    در سال 1981، مشکلات اعتیاد تیلور به نقطه بحرانی خود رسید، چرا که این ستاره سینما اطراف خود را با افرادی احاطه کرده بود که در مقابل مشکلات سوءمصرف او سکوت کرده و پزشکانی داشت که به تجویز داروهای او، بدون هیچ کنکاش و پرسشی، ادامه می‌دادند.

    به گزارش وبسایت پیج سیکس، در سال 1983 تیلور وارد مرکز بتی فورد شد، که آنجا توانست الکل را کنار بگذارد، اما همچنان به مصرف قرص‌ها ادامه می‌داد. او اعتیادش به قرص‌ها را با این ادعا که داروهای تجویزشده برایش ضروری هستند، توجیه می‌کرد. به این ترتیب دومین دوره بازپروری تیلور در سال 1988 زمانی که از او خواسته شد مرکز را ترک کند، به پایان رسید.

    به گفته روزنامه سان‌ سن‌تینل، شوهر سوم تیلور گفته بود: «مشکلات الیزابت در سال‌های 1960 اساساً همان مشکلاتی بودند در سال‌های 1990 داشت. او به هر قرصی که در بازار موجود بود، معتاد شده بود.» 

    تیلور در سال 2011 و در هفتاد ‌و نه سالگی بر اثر نارسایی احتقانی قلب درگذشت.

    https://www.grunge.com/elizabeth-taylors-heartbreaking-struggles-with-addiction

    صحبت‌های یک مادر درباره ترک اعتیاد به کوکائین

    در فرایند سم‌زدایی از الکل یا مواد مخدر چه اتفاقی می‌افتد؟

    برچسب‌ها