اختلال رفتار جنسی

هشت نشانه اعتیاد جنسی که باید بدانید

چگونه می‌توان فهمید میل جنسی شما دارد به‌تان آسیب می‌رساند؟

    اختلال رفتار جنسی غیرارادی  از سال 2018 از سوی سازمان بهداشت جهانی به عنوان یک بیماری سلامت روان شناخته شده است. این در واقع، یکی از اعتیادهای زمانه مدرن است که بیش از پیش گریبان شهروند امروزی و به طور ویژه شخصیت‌های معتاد را می‌گیرد؛ بیماری زمانه است. چه بسیار ستارگانی که علاوه بر اعتیاد به مواد مخدر و مشروب از چنین اعتیادی رنج می‌برند و تا به حال بارها در موقعیت‌های مختلف به شرایط خاص خود اعتراف کرده‌ و حتی در صدد درمان برآمده‌اند و باز لغزش کرده‌اند و دائم در این چرخه گرفتارند؛ یا به‌کل ترک کردند و بهبود یافتند.

    به عنوان مثال، بابی براون خواننده و همسر سوپر‌استار مرحوم ویتنی هوستون در مصاحبه‌ای که اخیراً انجام داده از آسیب‌های دوران کودکی‌اش گفته و اعتراف کرده است که یک معتاد جنسی است. براون تنها سلبریتی‌ای نیست که به داشتن اعتیاد جنسی اعتراف کرده است، ستاره‌های مشهوری همچون کانیه وست و تایگر وودز از جمله بسیاری دیگر بوده‌اند که آشکارا درباره ناتوانی خود در کنترل میل جنسی‌شان صحبت کرده‌اند.

    اختلال رفتار جنسی
    ازدواج ویتنی هیوستون با بابی براون یکی از افسانه‌ای ترین ازدواج های تاریخ هالیوود بود. علیرغم فراز و نشیب‌ها، این دو همچنان عاشق یکدیگر بودند و زمانی که رابطه آنها خوب بود، ناگسستنی بودند. متأسفانه، خواننده شهیر ویتنی هیوستون درگذشت و بعداً معلوم شد که با وجود چندین بار تلاش برای ترک اعتیاد، هنگام مرگ مواد مخدر در بدنش موجود بود. اعتیاد به کوکائین و الکل ویتنی را کشت حالا همسرش اعتراف کرده که به سکس هم معتاد بوده است.

    در همین راستا، تیم متخصصان اعتیاد در کلینیک خصوصی بازپروری Delamere هشت نشانه اعتیاد جنسی را معرفی کرده‌اند و همچنین اطلاعاتی را در این باره که چگونه می‌توان فهمید که آیا میل جنسی شما دارد به‌تان آسیب می‌رساند یا نهو چه زمانی باید به دنبال کمک باشید، به اشتراک گذاشته‌اند.

    راه درمان اعتیاد جنسی و عاطفی، درمان‌های رفتاری شناختی است تا باورها و طرز فکری را که این اختلالات با خود به همراه دارند، به چالش بکشد و در نهایت تغییر دهد.

    هم اعتیاد جنسی و هم اعتیاد به عشق، اختلالات رفتاری پیچیده‌ای هستند که اغلب فقط به درمان حرفه‌ای پاسخ می‌دهند. برای اینکه یک معتاد به رابطه جنسی یا عشق بهبود یابد، باید مشکلات مرتبط با اعتیاد او به طور جامع درمان شود.

    شما هم اگر فکر می‌کنید ممکن است این نوع اعتیاد را داشته باشید، باید با پزشک عمومی خود صحبت کنید یا برای کمک با یک سرویس تخصصی تماس بگیرید. در این مطلب هشت نشانه اعتیاد جنسی شرح داده می‌شود که در ادامه می‌خوانیم.

    هشت نشانه اعتیاد جنسی که باید بدانید
    یک معتاد به رابطه جنسی در نتیجه رفتار جنسی خود با پیامدهای منفی مواجه خواهد شد

    در مجله اعتیاد بیشتر بخوانید

    اعتیاد به سکس شاید ریشه در ترس از صمیمیت داشته باشد

    اعتیاد به عشق و رابطه جنسی

    کاربرد و نحوه اثربخشی درمان شناختی رفتاری (CBT)


    فکر زیادی و وسواس‌گونه درباره سکس 

    فکر مداوم و غیرارادی به رابطه جنسی تا حدی که باعث شود یک معتاد به سکس در تمرکز بر هر چیز دیگری به مشکل بربخورد. و این افکار وسواس‌گونه تنها با انجام عمل جنسی تسکین می‌یابد (البته بسیار موقتی).

    نیاز غیرارادی به انجام رابطه جنسی

    مغز معتاد به سکس او را وادار به انجام رابطه جنسی می‌کند، حتی زمانی که احتمال بروز عواقب منفی زیادی وجود دارد. میل و نیاز غیرارادی به درگیر شدن در رابطه جنسی، وجوه دیگر زندگی معتادان جنسی را نیز مختل می‌کند.

    صرف زمان بیش از حد برای انجام رابطه جنسی

    وابستگی یک معتاد به سکس، روابط، کار یا تحصیل، وضعیت مالی، سلامت شخصی و روانی او را مختل می‌کند. او ممکن است قرار ملاقات‌های مهم و ضروری را از دست بدهد، مسئولیت‌ها و روابط شخصی خود را نادیده بگیرد تا فقط بتواند وارد رابطه جنسی شود.

    از دست دادن کنترل در سکس

    رفتار معتادان جنسی اغلب آنها را به احساس شرم، پشیمانی، ناتوانی، اضطراب و افسردگی سوق می‌دهد. اغلب یک معتاد به سکس، زندگی دوگانه‌ای دارد و ترس زیادی از آن دارد که کسی مچش را بگیرد.

    دوری از سایر فعالیت‌ها

    رفتار یک معتاد جنسی به حدی تمام زندگی‌اش را فرا می‌گیرد که علاقه‌اش را به سرگرمی‌ها یا فعالیت‌هایی که قبلاً از آن لذت می‌برد، از دست می‌دهد. او با توجه به رفتار غیرارادی‌ای که دارد، به دلیل درگیری‌ با سکس و احساساتش احتمالاً خودش از خانواده و عزیزانش کناره‌گیری می‌کند.

    ادامه‌ رفتار معتادگونه با وجود پیامدهای منفی 

    یک معتاد به رابطه جنسی در نتیجه رفتار جنسی خود با پیامدهای منفی مواجه خواهد شد. نمونه‌هایی از پیامدهای منفی رایجی که ممکن است یک معتاد به رابطه جنسی با آن مواجه شود، عبارت است از بی‌وفا بودن، ابتلا به بیماری مقاربتی، باردار شدن ناخواسته، از دست دادن شغل یا رابطه. معتاد به سکس به‌رغم رنج بردن از پیامدهای منفی ناشی از رفتار جنسی‌اش حتی اگر بخواهد هم نمی‌تواند آن را متوقف کند.

    برچسب‌ها