راه‌کارهایی ساده برای مقاومت در برابر هوس دخانیات

راه‌کارهایی ساده برای مقاومت در برابر هوس دخانیات

کمک به شما برای رسیدن به هدف

    مصرف دخانیات یا نیکوتین عامل اصلی بیماری‌های قابل پیشگیری، مرگ و میر و ناتوانی است. به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، در حال حاضر، ۱۲/۵ درصد از جمعیت ایالات متحده سیگار می‌کشند. تقریباً سه چهارم سیگاری‌ها می‌گویند که می‌خواهند استعمال دخانیات را ترک کنند، اما نگران هستند که انجام آن برایشان بسیار سخت باشد و با ابزارها و راهبردهایی که می‌تواند به آنها در رسیدن به هدف‌شان کمک می‌کند، آشنا نیستند. اما حقیقت این است که راهبردهایی وجود دارد که سیگاری‌ها می‌توانند از آن‌ها برای دستیابی به موفقیت در ترک استفاده کنند، که در عین حال، خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها را کاهش می‌دهد.

    ترک استعمال دخانیات یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که سیگاری‌ها می‌توانند برای جلوگیری از بیماری‌های جدی و بهبودی همیشگی سلامت خود انجام دهند.

    مقاومت در برابر هوس دخانیات
    خانه خود را برای محیطی عاری از دود آماده کنید. جا‌سیگاری‌ها را دور بیندازید، از شرّ جعبه‌های سیگار و هر آنچه با سیگار مرتبط است خلاص شوید

    چگونه در ترک سیگار موفق شویم

    افراد سیگاری معمولاً قبل از دستیابی به موفقیت چندین بار سعی می‌کنند سیگار را ترک کنند. بدانید که نباید نا‌امید شوید و به هر بار تلاش به عنوان فرصتی برای یادگیری چیزی برای تلاش بعدی نگاه کنید. استفاده از راهنمایی یک متخصص ممکن است ابزار لازم را برای ترک به افراد سیگاری بدهد. بیماران معمولاً می‌گویند که در گذشته سعی کرده‌اند بدون حمایت، توصیه یا داروهای ترک، سیگار را ترک کنند، اما در نهایت متوجه می‌شوند که برای موفقیت به این منابع نیاز دارند. برای کسب اطلاعات بیشتر، ادامه مطلب را بخوانید.

    آماده باشید

    بیشتر افرادی که سعی می‌کنند سیگار را ترک کنند، احساس می‌کنند که این کار سخت است. این تجربه می‌تواند برای کسانی که بالاخره موفق می‌شوند، چالش‌برانگیز باشد، زندگی‌شان را دگرگون کند و حس موفقیت و همچنین سلامتی‌شان را بهبود بخشد.

    هنگامی که به یک راه آسان (یا حداقل کمتر دشوار) برای ترک فکر می‌کنید، آماده‌سازی مهم است. با پزشک خود صحبت کنید و کمک بخواهید. تمایل خود به ترک سیگار را با خانواده و دوستانی که می‌دانید از شما حمایت می‌کنند، در میان بگذارید. اگر خیلی برایتان استرس‌زا نیست، یک مدت‌زمان مشخص ترک مثلاً دو هفته‌ای را برای خودتان انتخاب کنید و سعی کنید به آن پایبند باشید. خانه خود را برای محیطی عاری از دود آماده کنید. جا‌سیگاری‌ها را دور بیندازید، از شرّ جعبه‌های سیگار و هر آنچه با سیگار مرتبط است خلاص شوید. در حین آماده شدن برای ترک سیگار، بعضی‌ها تغییر سیگارشان به مارکی را که واقعاً دوست ندارند، مفید می‌دانند. یا همچنین تلاش می‌کنند تجربه‌هایی را که با مصرف سیگار همخوانی دارد، کمرنگ کنند. به عنوان مثال، سیگار کشیدن خود را از فعالیت‌های دیگر جدا می‌کنند. مثلاً سیگار کشیدن را در اتومبیل یا زمانی که پای کامپیوتر هستید، یا همراه قهوه صبحگاهی ترک کنید. این راهکارها می‌توانند به شما کمک کنند زمان ترک را کمی بیشتر به کنترل خود درآورید.

    چگونه در ترک سیگار موفق شویم
    اجتناب از محرک‌های سیگار، مانند قهوه، الکل و سایر افراد سیگاری، به‌ویژه در مراحل اولیه ترک سیگار به‌تان کمک خواهد کرد. سعی کنید پیش‌بینی کنید چه زمانی و در چه موقعیتی ممکن است هوس سیگار کنید و خودتان را برایش آماده باشید

    در مجله اعتیاد بیشتر بخوانید

    فواید ترک سیگار چیست؟

    سیگار الکترونیکی همچنان بحث برانگیز است

    اعتیاد پنهان در پس لذت قلیان


    از داروهای مناسب استفاده کنید

    علاوه بر آماده شدن، ابزار دیگری که به ترک سیگار کمک می‌کند، استفاده از داروهای مورد تأیید سازمان غذا و داروی امریکا (FDA) است. این داروها (مثل چسب‌های نیکوتین) باعث آرامش و کاهش احساسات ناخوشایند مرتبط با میل به نیکوتین می‌شوند. استفاده از بیش از یک محصول جایگزین نیکوتین به طور همزمان ممکن است شانس موفقیت شما را افزایش دهد. به عنوان مثال، استفاده از یک چسب نیکوتین در تمام روز یا حداقل تا زمان خواب، جریان ثابتی از نیکوتین را در شما به وجود می‌آورد. اگر هوس شدیدی دارید، استفاده از محصولات نیکوتین دیگری مانند آدامس، قرص‌های پاستیل یا استنشاقی ممکن است به جلوگیری یا حداقل کاهش ناراحتی ناشی از هوس کمک کند. مشورت با پزشک خود درباره دز مناسب جایگزین نیکوتین و مصرف درست و به اندازه می‌تواند به شما کمک کند درد کمتری را در فرایند ترک احساس کنید.

    به یک برنامه یا یک گروه بپیوندید

    بسیاری از سیگاری‌ها به این نتیجه می‌رسند که ترک به خودی خود سخت است. پیوستن به یک برنامه ترک سیگار یا گروه حامی، چه به صورت حضوری و چه به صورت مجازی، این درک را به شما می‌دهد که برای مبارزه و مقاومت در برابر هوس تنها نیستید. گوش سپردن به حرف‌های دیگران که از چالش‌ها و راه‌حل‌هایشان برای مشکلات رایج ترک می‌گویند، می‌تواند حمایت و انگیزه لازم برای ادامه ترک را به شما بدهد. بیشتر شهرها خطوط تلفنی‌ای دارند که اگر با آنها تماس بگیرید می‌توانید با مربیان آموزش‌دیده متخصص ترک صحبت کنید. این خطوط تلفن به ترک سیگار در سیگاری‌های زیادی کمک کرده است. در ارتباط با برنامه‌ها و خطوط تلفنی ترک، بسیاری از سیگاری‌ها استفاده از برنامه‌های ترک سیگار را در فرایند ترک خود قرار داده‌اند. این برنامه‌ها به مراجعین انگیزه، پرت شدن حواس از هوس، آموزش و تشویق مداوم می‌دهند.

    مقاومت در برابر هوس دخانیات
    ترک استعمال دخانیات یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که سیگاری‌ها می‌توانند برای جلوگیری از بیماری‌های جدی و بهبودی همیشگی سلامت خود انجام دهند

    در مجله اعتیاد بیشتر بخوانید

    سیگار را ترک کنید و پنج سال بیشتر سالم زندگی کنید

    سیگار انزوای اجتماعی و تنهایی را افزایش می‌دهد


    مراقب خودتان باشید

    برای مقاومت در برابر هوس، اقدامات دیگری هم وجود دارد که باید انجام دهید. مراقب خودتان باشید، رژیم غذایی سالم داشته باشید، مایعات فراوان بنوشید و در صورت امکان، ورزش را در برنامه روزانه خود قرار دهید. اجتناب از محرک‌های سیگار، مانند قهوه، الکل و سایر افراد سیگاری، به‌ویژه در مراحل اولیه ترک سیگار به‌تان کمک خواهد کرد. سعی کنید پیش‌بینی کنید چه زمانی و در چه موقعیتی ممکن است هوس سیگار کنید و خودتان را برایش آماده باشید. به عنوان مثال، دورهمی‌ها، تعطیلات خاص و برنامه‌های دیگر ممکن است شما را تحریک کنند. داروهای خود را همراه داشته باشید و در صورت نیاز از آنها استفاده کنید. برای مقاومت در برابر هوس هم هر کاری می‌توانید انجام دهید؛ یک بطری آب بنوشید، قدم بزنید، با یک دوست حامی تماس بگیرید، نفس عمیق بکشید، دست‌ها و دهان خود را مشغول نگه دارید، دندان‌های خود را مسواک بزنید، به جایی بروید که سیگار کشیدن ممنوع است. به تأثیرات مثبت ترک سیگار و خطرات مصرف سیگار فکر کنید.

    مثبت فکر کنید

    اگر تاریخ مشخصی را برای ترک سیگار تعیین کرده‌اید، سعی کنید آن را تا حد امکان بدون استرس انجام دهید. برای آن روز پاداش مثبتی را برای خودتان در برنامه‌تان بگنجانید؛ مثلاً روز را با یک دوست یا یکی از اعضای خانواده حامی خود بگذرانید، به اندازه کافی استراحت کنید و فعالیت بدنی انجام دهید. دلایل تمایل به ترک را پیش خودتان بازگو کنید. پولی را که برای سیگار خرج می‌کردید پس‌انداز کنید. 

    ترجمه مجله اعتیاد: آزاده اتحاد

    https://www.eatthis.com/news-easy-ways-to-resist-tobacco-cravings/