جرم‌زدایی مواد مخدر در بریتیش کلمبیا

طرح آزمایشی بریتیش کلمبیا برای جرم‌زدایی از مواد مخدر

افراد بیشتری از حمایت و درمان‌های نجات‌بخش ترک اعتیاد بهره‌مند خواهند شد

    ایالت زیبای بریتیش کلمبیا در غرب کشور کانادا، یک طرح آزمایشی جرم‌زدایی سه ساله را آغاز می‌کند که به مصرف‌کنندگان مواد هجده ساله و بالاتر اجازه حمل مواد مخدری مثل هروئین و فنتالین، کوکائین، متامفتامین و MDMA را تا ۲.۵ گرم می‌دهد. این طرح آزمایشی احتمالاً بر سیاست‌های مواد مخدر در کل کانادا و امریکا تأثیر خواهد گذاشت.

    با اینکه در محله‌های جنوب ونکوور دهه‌هاست مواد مخدر آزادانه مصرف می‌شود، بیشتر تمرکز روی مواد سمی و غیر قانونی است که در سال‌های اخیر به سمت مناطقی از استان از جمله جوامع روستایی سوق داده شده‌اند، و مردم اینها را در خانه مصرف می‌کنند و در تنهایی جان خود را از دست می‌دهند.

    کارولین بنت، وزیر فدرال بهداشت روان و اعتیاد، گفت هدف ما ایجاد یک «تغییر بزرگ» در سیاست‌های مواد مخدر است که به جای جرم‌انگاری باعث افزایش «روابط معتمدانه و حمایتگرانه» خواهد شد. بنت در یکی از کنفرانس‌های خبری ونکوور گفت: «با این معافیت می‌توانیم ننگ، ترس و شرمی را که باعث می‌شود مصرف‌کنندگان مواد درباره اعتیاد خود سکوت کنند کاهش دهیم، و به افراد بیشتری کمک کنیم تا از حمایت و درمان‌های نجات‌بخش بهره‌مند شوند

    او گفت که دولت‌های استانی و فدرال برای ارزیابی و نظارت بر اجرای این معافیت تلاش خواهند کرد تا اطمینان پیدا کنند اهداف بهداشتی و ایمنی عمومی این طرح برآورده خواهد شد. بنت گفت با اینکه هنوز باید چیزهای زیادی درباره اثرات جرم‌زدایی یاد بگیریم، امیدواریم این طرح در نهایت جان افراد را نجات دهد.

    بر اساس این طرح، قانون برای جوانان هجده ساله و پایین‌تر تغییری نمی‌کند و حمل مواد در مدرسه برای تمامی سنین همچنان جرم خواهد بود.

    به گزارش مجله اعتیاد، آخرین داده‌های خدمات پزشکی قانونی بریتیش کلمبیا نشان می‌دهد از زمانی که این استان در سال ۲۰۱۶ وضعیت بهداشت عمومی را اضطراری اعلام کرد چهارده هزار نفر در اثر اوردوز (مصرف بیش از حد) جان باخته‌اند و بیشترین مرگ و میر در اقامتگاه‌های خصوصی رخ داده است. فنتالین غیر قانونی در هفتاد و هشت درصد مرگ و میرهای سال ۲۰۲۱ نقش داشته است.

    خانواده‌هایی که یکی از اعضای آنها اوردوز مرگبار داشته است روبه‌روز بیشتر به مصرف‌کنندگان مواد می‌پیوندند و خواهان جرم‌زدایی مقادیر کم مواد برای مصرف شخصی هستند تا ننگ و بدنامی جرم‌انگاری را کاهش دهند، و افراد بیشتری بتوانند به خدمات بهداشتی دسترسی پیدا کنند و در کنار اقدامات دیگر، زنده بمانند.

    او افزود به عنوان بخشی از برنامه جرم‌زدایی، بیش از دو سوم نیروهای پلیس بریتیش کلمبیا آموزش‌هایی را مثلاً در این خصوص که مصرف‌کنندگان از طریق چه منابعی به مواد دسترسی دارند، گذرانده‌اند. او گفت از سال ۲۰۱۷ تا کنون ۳۶۰ تخت درمان و بهبودی به این استان اضافه شده است.

    این کولبرت، مدیر اجرایی انجمن بهداشت عمومی کانادا که یک سازمان حامی غیر انتفاعی است، می‌گوید احتمالاً جرم‌زدایی باعث می‌شود افراد بیشتری برای دریافت خدمات پزشکی اقدام کنند.

    کولبرت در مصاحبه خود گفت: «در این حالت، اگر کسی که با خود مواد دارد دچار مسمومیت با مواد مخدر شود به احتمال بیشتری با امدادگران تماس می‌گیرد و درخواست مراقبت‌های پزشکی می‌کند

    «کاهش ننگ و بدنامی یکی از بخش‌های مهم این طرح است، اما واقعیت این است که مواد سمی زیادی در دسترس هستند که باعث مرگ افراد می‌شوند. اگر به این مشکل رسیدگی نکنیم، آمار باز هم افزایش خواهد یافت

    او گفت هدف قرار دادن قاچاق مواد مخدر باید در کنار رویکردهای دیگری مثل پیشگیری اولیه، مکان‌های تحت نظارت برای مصرف و ارائه خدمات سلامت و بهداشت روان، بخشی از معادله باشد.

    «در بریتیش کلمبیا افرادی از جمله کارگران ساختمانی (آسیب‌دیده) و مردان جوان را می‌بینیم که برای کنترل دردهای خود به مواد مخدر روی می‌آورند. این باید بخشی از گفت‌وگو باشد

    تحریریه مجله اعتیاد

    در مجله اعتیاد بیشتر بخوانید

    جوانان بیشتر برای فرار از مشکلات مواد مصرف می‌کنند، نه تفریح

    یک مرکز ترک اعتیاد استاندارد چه ویژگی‌هایی دارد؟

    شناخت انواع گوناگون اعتیاد، از اعتیاد به مواد تا اعتیاد رفتاری