شرایط طلاق از فرد معتاد

شرایط طلاق از فرد معتاد چیست؟

برای طلاق از همسر معتاد باید دوندگی کنید

    شرایط طلاق از فرد معتاد به راحتی پر کردن یک فرم و منتظر جواب دادگاه بودن نیست. بسیاری از همسران تصور می‌کنند، همین‌که متوجه شدند همسرشان به ماده‌ای وابسته است،  مراحل پرونده طلاق بخاطر اعتیاد برای‌شان به جریان می‌‌افتد و بعد از چند رفت و آمد فرمالیته، صیغه طلاق جاری می‌شود؛ حال چه مرد معتاد باشد، چه خانم.  این باورهای غلط را کنار بگذارید؛ در واقعیت روال طلاق از فرد معتاد  از همسر به همین راحتی نیست. یعنی قاضی باید تشخیص بدهد که همسر بیمار وابسته به مواد، به هیچ‌وجه قابلیت درمان ندارد و اساس بنیان خانواده در خطر است. در مجله اعتیاد به بررسی شرایط متارکه از بیمار وابسته به مواد پرداخته‌ایم.

    طلاق از فرد معتاد چه شرایطی دارد؟

    طلاق گرفتن در قانون جمهوری اسلامی، به راحتی فیلم و سریال‌های خارجی نیست که دو طرف خیلی شیک و مجلسی بروند و بگویند می‌خواهند طلاق بگیرند، یک سری دلیل هم بیاورند، قاضی هم آنها را به صرف چای و شیرینی دعوت کند تا روال اداری متارکه، پیش برود. زوجین هم بعد از یکی دو ساعت معطلی برای هم آرزوی خوشبختی کنند و هر کدام مسیر جدای زندگی‌شان را پیش بگیرند. در کشور ما جمهوری اسلامی، به حفظ بنیان خانواده تاکید زیادی می‌شود؛ خصوصا در حال حاضر که اعتیاد دیگر مانند دهه‌های گذشته، جرم محسوب نمی‌شود و جامعه‌شناسان و درمان‌گران، آن را یک بیماری می‌دانند که باید درمان شود. از نظر قانون، طلاق اعتیاد زوج را رفع یا درمان نمی‌کند که هیچ، بلکه در روند درمان وابستگی عامل مخربی هم محسوب می‌شود. پس تکلیف چیست؟

     طلاق در شرایط خاص

    با توجه به قوانین ایران، حق طلاق به مرد تعلق دارد و هر زمان که مرد بخواهد، می‌تواند از همسرش طلاق بگیرد. اما این امکان برای زن وجود ندارد و زن تنها در صورت عسر و حرج می‌تواند درخواست طلاق دهد. طلاق از سوی شوهر معتاد از مصادیق عسر و حرج تلقی می‌شود و زن می‌تواند با اثبات آن و فراهم کردن شرایط لازم، درخواست طلاق را مطرح کند. در قانون مدنی کشورمان، در ماده 1130، این حق به زن داده شده که در شرایطی که ادامه زندگی برای او غیرممکن است، از دادگاه طلاق بخواهد.

    همچنین، طلاق از سوی شوهر معتاد نیز در همین ماده ذکر شده است. زن می‌تواند به دلیل اعتیاد همسرش از دادگاه درخواست طلاق کند، اما باید شرایط مرتبط با طلاق از مرد معتاد را در نظر داشته باشد.

    طلاق از فرد معتاد، فقط در شرایط خاص ممکن است

    در مجله اعتیاد بیشتر بخوانید

    انتقال به کمپ ترک اعتیاد اجباری

    جهنم زندگی با یک معتاد الکلی


    طلاق بخاطر اعتیاد چطور صورت می‌گیرد؟

    هنگامی که یکی از زوجین به خاطر اعتیاد همسرش، تصمیم به جدایی گرفته باید عدله کافی برای دادگاه، فراهم کند که همسر وابسته به مواد مخدر یا الکل او، برای ترک اعتیادش همکاری لازم را انجام نمی‌دهد.  برای این منظور باید پزشک معالج و معتمد تشخیص دهد که فرد امکان درمان ندارد. این شرایط طلاق از  فرد معتاد در ادامه بخوانید.

    شرایط حتمی طلاق از شخص معتاد

    • ترک اعتیاد امکان‌پذیر نیست
    • ترک اعتیاد بسیار زمان‌بر است
    • ترک اعتیاد با سختی زیادی همراه است
    • اعتیاد همسر به‌ بنیان و کانون خانواده آسیب برساند
    • همسر از ترک و درمان اعتیاد خودداری کند
    • همسر به تعهد خود نسبت به ترک و درمان اعتیاد عمل نکند
    • همسر پس از ترک و درمان دوباره به مصرف‌ مواد وابسته شود

    در این موارد شرایط طلاق از فرد معتاد برای همسرش، فراهم می‌شود و دادگاه این حق را به خانم یا آقا می‌دهد که از همسر وابسته به موادش، متارکه کند.

    شرایط طلاق از فرد معتاد
    سرعت بخشیدن به روند طلاق از فرد معتاد

    کمک به معتاد، وقتی عزیزمان اعتیاد دارد

    روایت بچه یک معتاد؛ کاش همه اینها یک خواب بود

    چطور شرایط طلاق را ساده‌تر کنیم؟

    قانون چه می‌گوید؟

    بنا به بند ۲ تبصره ماده ۱۱۳۰ قانون مدنی: « اعتیاد شوهر به یکی از انواع مواد مخدر و یا ابتلاء وی به مشروبات الکلی که به‌اساس زندگی خانوادگی خلل وارد آورد و امتناع یا عدم امکان الزام وی به ترک آن در مدتی‌که به تشخیص پزشک برای ترک اعتیاد لازم بوده است. ‌در صورتی که زوج به تعهد خود عمل نکند و یا پس از ترک، مجدداً به مصرف‌ موارد مذکور روی آورد، بنا به درخواست زوجه، طلاق انجام خواهد شد». مطابق این بند شما باید با کمک مدارک پزشکی و سوابط ترک نکردن همسرتان به کمک یک وکیل به دادگاه ثابت کنید که همسر وابسته به موادتان زندگی را چطور برای شما سخت کرده است.

    برای طلاق از فرد معتاد چه مدارکی آماده کنیم؟

    • از کلینیک‌ها بخواهید مدارک لازم را اختیار شما و وکیل‌تان بگذارند.
    • اگر درگیری فیزیکی داشته‌اید به پزشکی قانونی مراجعه کنید و مدارک از آنها بخواهید.
    • از شهود بخواهید به دادگاه خانواده بیایند و شهادت دهند. این شاهدان باید فرد را کاملا بشناسند و از وضعیت وی آگاهی داشته باشند و در دادگاه درباره اعتیاد همسر شما شهادت بدهند. سپس هیات تحقیق برای بررسی این شرایط تشکیل می‌شود و برای بررسی صحت آن فعالیت می‌کنند.
    طلاق از مرد معتاد
    برای طلاق باید مدارک اعتیاد همسرتان را آماده کنید

    توجه به شرایط طلاق از فرد معتاد قبل از ازدواج

    قانون چه می‌گوید؟ مطابق تبصره ماده ۱۱۳۰ قانون مدنی زن حق داردکه با وجود شرایطی با اثبات اعتیاد شوهر (زوج) به مواد مخدر یا مشروبات الکلی از طریق عسر و حرج بتواند به رغم مخالفت مرد، طلاق بگیرد. اما اگر مرد شرایط چاپ شده در سند ازدواج به خصوص شرط شماره ۷ را امضاء کرده باشد کار زن ساده‌تر است؛ پس قبل از ازدواج به کمک یک مشاور حقوقی، این موارد مساله‌ساز در زندگی مشترک را به خوبی بررسی کنید تا اگر خدای نکرده همسرتان به دام اعتیاد افتاد و زندگی را به کام شما و فرزندان‌تان تلخ کرد، زندگی‌تان در راهروهای دادگاه خانواده هدر نرود.

    شرط شماره ۷  عقدنامه: «ابتلای زوج به هر گونه اعتیاد مضری که به تشخیص دادگاه بر اساس زندگی خانوادگی خلل وارد کند و ادامه زندگی برای زوجه دشوار باشد».

    شرایط طلاق از معتاد
    شرایط طلاق از فرد معتاد خیلی راحت نیست

    طلاق از شوهر معتاد و مسئله مهریه

    یکی از سوالات متداول درباره طلاق از شوهر معتاد، این است که آیا می‌توان از او مهریه دریافت کرد یا خیر. بررسی این موضوع نشان می‌دهد که شرایط اخذ مهریه از شوهر معتاد مشابه با سایر موارد است. هرچند، در صورت داشتن اموال، ممکن است این اموال توقیف شده و به عنوان جبران مهریه استفاده شود. علاوه بر این، اگر مرد قادر به پرداخت یکجا مهریه نباشد، دادگاه می‌تواند مهریه را به شکل اقساط تعیین کند. در صورتی که مرد نتواند اقساط مهریه را پرداخت کند، شرایط گرفتن حکم جلب مرد با توجه به درخواست زن مهیا است. بنابراین، اخذ مهریه در طلاق از شوهر معتاد با سایر روش ‌های طلاق تفاوتی ندارد و زن می ‌تواند مهریه خود را مطالبه کند.

    در پایان

    به خاطر داشته باشید که شرایط طلاق از فرد معتاد برای خانم‌ها سخت‌تر است؛ آقایان در جمهوری اسلامی راحت‌تر می‌توانند همسرشان را طلاق دهند، خصوصا اگر وابستگی به مواد داشته باشد. در این مقاله توضیح دادیم اگر آقا معتاد باشد به راحتی نمی‌توان یک در خواست به دادگاه داد و چون یک آزمایش اعتیاد مرد را اثبات کرده، خود به خود حق طلاق به زن تعلق بگیرد. اگر همسر به هر ماده‌ای حتی قمار هم اعتیاد داشته باشد، تشخیص شرایط طلاق به عهده دادگاه است و به راحتی صورت نمی‌گیرد مگر آنکه بنیان خانواده در خطر باشد.

    نگارنده: یاسمین ثریا/مجله اعتیاد