مضرات پاد

با مضرات پاد آشنا شوید

پاد به‌راحتی قابل استفاده، انعطاف‌پذیر و برای حمل و نقل آسان است

    پاد یا پاد سیستم، پاد ماد، و ویپ، اینها همه نوعی سیگار الکترونیکی هستند که قرار بود جای سیگار مضر برای سلامت را بگیرند. اما حالا خود به معضلی روزافزون به‌خصوص میان جوانان و نوجوانان تبدیل شده‌اند. در این گزارش با مضرات پاد آشنا شوید.

    تبلیغات گسترده‌ای برای جا افتادن این سیگارهای الکترونیکی در بازار و میان سیگاری‌ها شده است؛ با این شعار که اینها می‌توانند جایگزینی برای سیگار باشند و از آسیب‌های مرگبار نیکوتین سیگار جلوگیری کنند. زمان ورود سیگار به بازار هم کسی درباره مضراتش چیزی نمی‌گفت. کارخانه‌های تولید سیگار چیزی را به بازار عرضه کرده بودند که جوانان فقط از به دست گرفتنش احساس خوبی داشتند. بعدها مشخص شد هر یک سیگار ما را یک قدم به مرگ زودرس نزدیک‌تر می‌کند، یا دست‌کم زندگی‌ای با ریه‌ای ضعیف و ناسالم نصیبمان خواهد کرد. حالا حکایت سیگارهای الکترونیکی هم همین است.

    مقالات متعددی درباره مضرات پاد به طور کلی، مضرات سیستم پاد، مضرات پاد یک‌بار مصرف، مضرات پاد نسبت به سیگار و بی‌شمار موضوع نگران‌کننده دیگر منتشر می‌شود. با این حال، یافته‌های علمی باعث نمی‌شود مصرف‌کنندگان، این سیگارهای الکترونیکی را کنار بگذارند؛ همان‌طور که سیگاری‌ها سیگار را کنار نمی‌گذارند. یکی از برتری‌های سیگارهای الکترونیکی نسبت به سیگار از نگاه مصرف‌کنندگان این است که می‌توانند آنها در مکان‌های سربسته استعمال کنند. این در حالی است که در بسیاری از اماکن عمومی سربسته امکان استعمال سیگار وجود ندارد.

     پاد چیست؟

     پاد دستگاهی کوچک و سبک است که کارتریج‌های قابل تعویض برای مایع یا جوس دارند. این دستگاه‌ها از دو بخش تشکیل شده‌اند؛ یک کارتریج حاوی مایع یا جوس و یک باتری کوچک که کارتریج در آن قرار می‌گیرد. پاد سیستم در دو نوع در بازار موجودند؛ از قبل پُر شده (Pre-filled) یا پاد باز (Open Pod) یا یک‌بار مصرف و پاد قابل پر کردن (Refillable) یا پاد بسته (Closed Pod) یا قابل تعویض.

    در سیستم‌های پاد دسته او، کارتریج‌ها از پیش پر شده‌اند و مصرف‌کننده نمی‌توانید محتوای آن را عوض کند. بعد از استفاده، کارتریج دور انداخته می‌شود. این نوع به دلیل سادگی نصب و استفاده برای مبتدیان، جذاب است.

    در نوع دوم، این امکان برای مصرف‌کننده وجود دارد که مایع دلخواه خود را در کارتریج قرار دهد. در «پاد قابل تعویض» امکان تنظیم محتوای نیکوتین و انتخاب مایع از میان طعم‌های مختلف وجود دارد.

    یکی از دلایل محبوبیت پاد این است که به‌راحتی قابل استفاده، انعطاف‌پذیر و برای حمل و نقل آسان هستند. قابلیت تنظیم میزان نیکوتین در هر کارتریج ویپ قابل پر شدن هم این امکان را به مصرف‌کننده می‌دهد که مصرف نیکوتین خود را کنترل کند.

    در ادامه این مقاله با مضرات پاد آشنا شوید.

    پاد مضر است؟
    پاد دستگاهی کوچک و سبک است که کارتریج‌های قابل تعویض برای مایع یا جوس دارند. این دستگاه‌ها از دو بخش تشکیل شده‌اند؛ یک کارتریج حاوی مایع یا جوس ویپ و یک باتری کوچک که کارتریج در آن قرار می‌گیرد.

    در مجله اعتیاد بیشتر بخوانید

    اعتیاد پنهان در پس لذت قلیان

    راهنمای گام به گام ترک سیگار


    روش استفاده از سیستم پاد چگونه است؟

    نحوه استفاده از دستگاه ویپ پاد به این صورت است که اول باید باتری به طور کامل شارژ شود. در صورت استفاده از کارتریج قابل پر کردن، با مایع ویپ مورد نظر پر می‌شود. بعد باید پنج تا ده دقیقه صبر کرد تا فیبر کارتریج مایع را جذب کند. کارتریج باید محکم در دستگاه قرار بگیرد. اگر دستگاه کلید روشن و خاموش داشته باشد، نخست باید آن را روشن کرد. اگر سیستم خودکار داشته باشند، می‌توان در آن دمید و استفاده کرد.

    مضرات پاد چیست؟

    نیکوتین: بسیاری از مایعات مورد استفاده در پادها حاوی نیکوتین هستند. نیکوتین ماده‌ای اعتیادآور است. مصرف آن می‌تواند اثرات منفی بر سلامت اعصاب، قلب و سایر اعضای بدن داشته باشد، به‌خصوص برای جوانان.

    مواد شیمیایی محلول در مایعات: E-liquid یا مایعات استفاده‌شده در ویپ پادها شامل مواد شیمیایی مختلفی هستند. بعضی از این مواد وقتی داغ می‌شوند، مواد دیگری مانند فرمالدئید را تولید می‌کنند که ممکن است برای سلامت مضر باشد.

    آلاینده هوا: مصرف پادها و سیگارهای الکترونیک در بعضی موارد می‌توانند آلاینده هوا باشند. این ممکن است برای افرادی که در اطراف فرد استفاده‌کننده هستند، مضر باشد.

    آثار جانبی ناشناخته: با توجه به مدرن بودن این تکنولوژی، شاید آثار جانبی بیشتری از مصرف ویپ پادها به وجود بیاید که هنوز ناشناخته‌اند.

    عدم شفافیت در محتوا: این بیشتر مضرات پاد یک‌بار مصرف است. بسیاری از تولیدکنندگان پاد‌های یک‌بار مصرف اطلاعات کامل و شفاف درباره مواد مصرفی محصولاتشان را ارائه نمی‌کنند. این باعث می‌شود مصرف‌کننده نتواند به دقت اطلاعات محصول را بررسی کند. بنابراین، در بعضی موارد معلوم نیست چه ماده‌ای را دارد وارد ریه‌هایش می‌کند.

    پسماند زیست‌محیطی: پاد‌های یک‌بار مصرف به عنوان محصولات یک‌بار مصرف، پسماند زیست‌محیطی تلقی می‌شوند، که می‌تواند بر محیط زیست تأثیر منفی بگذارد.

    ترویج مصرف نیکوتین در جوانان: استفاده از ویپ پاد ممکن است باعث ترویج مصرف نیکوتین در جوانان شود که می‌تواند به مشکلات سلامت روانی و اجتماعی منجر شود.

    اگر توانایی ترک سیگار را ندارید و فکر می‌کنید ویپ پادها می‌توانند جایگزین خوبی بر آنها باشند، توصیه می‌شود قبل از مصرف ویپ پادها یا سایر دستگاه‌های سیگار الکترونیک، اطلاعات کامل درباره محتوا و مواد مصرفی مورد استفاده را به دقت مطالعه کنید. همچنین، در صورت وجود مشکلات سلامتی یا افزایش خطرات مرتبط با استفاده از سیگارهای الکترونیک، مراجعه به متخصصان بهداشتی توصیه می‌شود.

    انواع پاد
    به خاطر نیکوتین موجود درهمه سیگارهای الکترونیکی، آنها  اثرات منفی بر سلامت مغز، قلب و عروق و ریه‌ها دارند. جوس‌ انواع مدل‌های پاد به‌خصوص با طعم‌دهنده‌های میوه‌ای حاوی مواد شیمیایی هستند که وقتی گرم می‌شوند می‌توانند منجر به تحریک ریه‌ها، التهاب و آسیب به دی‌ان‌اِی شوند.

    بهترین روش‌های درمان اعتیاد به مواد مخدر

    درمان درد عضلانی بعد از ترک اعتیاد


    قیمت پاد چقدر است؟

    قیمت پاد ممکن است بسیار متغیر باشد و به عوامل مختلفی از جمله نوع ویپ پاد، برند، کیفیت ساخت، محتوای نیکوتین یا سایر مواد و موقعیت جغرافیایی بستگی داشته باشد. همچنین، ممکن است قیمت‌ها در بازارهای مختلف و زمان‌های مختلف نیز متغیر باشند.

    پاد‌ها به دو دسته قابل شارژ و یک‌بار مصرف تقسیم می‌شوند. هر دسته ممکن است قیمت متفاوتی داشته باشد. قیمت سیستم پاد‌های قابل شارژ بسته به به توجه به ویژگی‌ها و کیفیت محصول معمولاً بین بیست تا پنجاه دلار یا حتی بیشتر است. بعضی برندها ممکن است ویپ پاد‌های خود را با قیمت‌های بالاتر به بازار عرضه کنند.

    پادهای یک‌بار مصرف معمولاً قیمت‌های متغیری دارند. بعضی مدل‌ها ممکن است حدود پنج تا پانزده دلار باشند، اما بعضی مدل‌های با کیفیت بالا یا از برندهای معروف ممکن است قیمت بالاتری داشته باشند.

    پاد ماد چیست و چه تفاوتی با پاد دارد؟

    پاد ماد هم نوعی دستگاه ویپ است که ترکیبی از سیستم پاد و ویپ ماد هستند. تفاوت پاد ماد با پاد در اندازه و شکل آن است. پاد ماد بزرگ‌تر و حجیم‌تر از پاد است. معمولاً قابلیت تنظیمات بیشتری از ویپ پاد دارد؛ برای قدرت، وات و دمای بخار. این در حالی است که سیستم پادها فقط برای تنظیم قدرت یا وات طراحی شده‌اند. عمر باتری پاد مادها از ویپ پادها بیشتر است. کاتریج پاد ماد از ویپ پاد بزرگ‌تر است، بنابراین ظرفیت بیشتری برای مایع یا جوس دارد. پاد مادها معمولاً از پادها گران‌ترند و بیشتر ویپرهای باتجربه به سراغ آنها می‌روند. ویپ پادها برای مبتدیان مناسب‌ترند.

    مضرات پاد مادها در مقایسه با پادها

    مضرات پاد مادها تفاوت چندانی با پادها ندارند. نیکوتین موجود در آنها همچون ویپ و پاد اثرات منفی بر سلامت مغز، قلب و عروق و ریه‌ها دارند. جوس‌های پاد مادها چه با نیکوتین چه بدون نیکوتین، به‌خصوص با طعم‌دهنده‌های میوه‌ای حاوی مواد شیمیایی هستند که وقتی گرم می‌شوند می‌توانند منجر به تحریک ریه‌ها، التهاب و آسیب به دی‌ان‌اِی شوند. همچون سیگار، ویپ، پاد و تمام سیگارهای الکترونیکی، مصرف پاد ماد هم به‌خصوص در بلندمدت می‌تواند خطراتی همچون سرطان به همراه داشته باشد.

    استفاده پاد مادها و تمام سیگارهای الکترونیکی میان جوانان و عادی شدن آنها باعث می‌شود مصرف آنها یک هنجار اجتماعی تلقی شود. این منجر به افزایش مصرف دخانیات و عادی‌سازی مصرف نیکوتین می‌شود. پاد مادها و جوس‌های آن همچون پادها برای محیط زیست مضر هستند و می‌توانند زباله‌های خطرناکی باشند. دفع نادرست این مواد با خود آلودگی محیط زیست می‌آورد. به لحاظ هزینه پاد مادها، از آنجا که این نوع سیگارهای الکترونیکی از ویپ‌های ساده‌تر گران‌ترند، این می‌تواند میان جوانان کم‌درآمد یا نوجوانانی که به لحاظ مالی به خانواده خود وابسته هستند، مشکل ایجاد کند.

    مضرات پاد اسموک چیست؟

    پاد اسموک‌ها هم نوع دیگری از سیگارهای الکترونیکی هستند که تمام ویژگی‌ها و خطرات ذکرشده را دارند. علاوه بر آنها، وجود باتری‌های لیتیومی که در پاد اسموک‌ها استفاده می‌شوند، در صورت استفاده نادرست یا معیوب بودن دستگاه ممکن است منفجر شوند.

    کلام آخر

    در نهایت، استفاده از ویپ، پاد، پاد ماد، پاد اسموک یا هر نوع سیگار الکترونیکی دیگری تصمیمی شخصی است. کارخانه‌ها هم قصد توقف تولید آنها را ندارند؛ همان‌طور که تولید سیگار و محصولات دخانیات هرگز متوقف نمی‌شود. اگر جزو آن دسته هستید که نمی‌توانید سیگار را کنار بگذارید و به دنبال جایگزینی برای آن هستید، یا فقط سیگارهای الکترونیکی را دوست دارید، سعی کنید از مایعات باکیفیت و معتبرتری استفاده کنید. مصرف جوس‌های تقلبی و بی‌کیفیت هم برای سلامت شما و هم محیط زیست مضر و مخرب است.

    نتیجه‌گیری از مطالعات علمی درباره مضرات پاد نشان می‌دهد که استفاده از سیستم‌های پاد، ضررهای زیادی دارد و موجب نگرانی‌های بسیاری است. با این حال، یافته‌های علمی باعث نمی‌شود مصرف‌کنندگان، این سیگارهای الکترونیکی را کنار بگذارند.

    ترجمه مجله اعتیاد: آزاده اتحاد

    Pod Mod Electronic Cigarettes—An Emerging Threat to Public Health