نکاتی در رابطه با کرونا و سوءمصرف مواد و الکل

نکاتی در رابطه با کرونا برای افراد مبتلا به اختلال سوءمصرف مواد و الکل

مصرف مواد مخدر بر پیشگیری از کرونا تاثیری ندارد

    کووید 19 (COVID-19)، بیماری ویروسی است که در ماه‌های گذشته همه ابعاد زندگی مردم جهان را تحت تأثیر قرار داده است. میزان درگیری افراد مختلف با بیماری کرونا متفاوت است. در برخی از افراد مبتلا، هیچگونه علائمی بروز پیدا نمی‌کند و در برخی دیگر شدت بروز علائم و آسیب‌ها آنقدر زیاد است که منجر به مرگ آنها می‌شود. از آنجا که در مورد ویروس کووید 19، به عنوان یک عامل بیماری‌زای جدید، اطلاعات دقیق و قطعی کمی وجود دارد، گاهی با اخبار و شایعات نادرستی مواجه می‌شویم. بنابراین باید به این نکته توجه زیادی داشته باشید که از منابع اطلاعات معتبر مانند وبسایت داخلی وزارت بهداشت یا وبسایت خارجی WHO برای آگاهی از بایدها، نبایدها و نکات بهداشتی توصیه شده استفاده کنید.

    همانطور که در اخبار شنیده‌اید، تصور نادرستی در مورد اینکه استفاده از مشروبات الکلی و برخی مواد مانند تریاک می‌تواند احتمال ابتلا به کرونا را کاهش دهد، باعث بروز مشکلات گسترده‌ شده است. علاوه بر آمار تکان‌دهنده مرگ و میرهای ناشی از متانول رنگ‌زدایی شده بجای اتانول، هفته گذشته با یک مورد در بین مراجعینم برخورد کردم که شاید شما هم با مواردی شبیه آن مواجه شده باشید. این مراجع دختری بیست ساله بود که با اضطراب و نگرانی زیاد از من می‌خواست که به او کمک کنم. به گفته خودش، به توصیه برخی دوستان و آشنایان به خیال اینکه تریاک از ابتلا به کرونا جلوگیری می‌کند، چند ماه است که شروع به مصرف تریاک کرده است؛ بعد از مدتی متوجه شده که نمی‌تواند کنترلی بر مصرفش داشته باشد و به‌شدت نگران بود که همسرش متوجه این موضوع شود. چنین افرادی، اغلب، جلوگیری از بیماری کرونا را بهانه‌ و توجیهی منطقی برای شروع یا ادامه مصرف می‌دانند. با این وجود اگر منابع اطلاعاتی معتبری وجود داشته باشد که عدم صحت برخی روش‌های توصیه شده را رد کند و در اختیار عموم افراد قرار دهد، ممکن است از آمار چنین گزارش‌هایی کاسته شود. در ادامه این مطلب به برخی نکات مهم در رابطه با کرونا برای افراد مبتلا به اختلال سوءمصرف مواد و الکل اشاره می‌شود. با ما در مجموعه مقالات مرتبط با کرونا و اعتیاد در وبسایت مجله اعتیاد به آدرس https://etiad.org/ همراه باشید.

    از الکل به عنوان ماده ضدعفونی‌کننده دست و سطح توصیه می‌شود… لکن استفاده از مشروبات الکلی و مواد مخدر برای پیشگیری از بیماری کرونا به هیچ وجه توصیه نمی‌شود

    در مجله اعتیاد بیشتر بخوانید

    بهبودی در دوران کرونا با شرکت در جلسات آنلاین

    بحران در ترک اعتیاد با شیوع ویروس کرونا

    با وجود اینکه استفاده از الکل به عنوان ماده ضدعفونی‌کننده دست و سطح توصیه می‌شود، در مجامع علمی، به هیچ عنوان استفاده از مشروبات الکلی و مواد مخدر به عنوان روشی برای پیشگیری از کرونا تأیید نشده است. شما نیز چنین توصیه به دوستان خود نکنید.

    توجه داشته باشید که تهیه مواد به صورت غیرقانونی باعث می‌شود که هیچ کنترلی بر نحوه تهیه این مواد وجود نداشته باشد. روش‌های غیراستاندارد در کارگاه‌های غیربهداشتی که برای تهیه این مواد بکار گرفته می‌‍‌‌شود، ممکن است باعث بروز خطراتی برای مصرف‌کنندگان شود. عدم رعایت نکات بهداشتی توسط توزیع‌کنندگان و فروشندگان، خطرات انتقال کرونا را به همراه دارد و در نتیجه میزان آسیب‌های احتمالی برای مصرف‌کنندگان مواد اعتیادآور را افزایش می‌دهد.

    همانطور که در همه رسانه‌های جمعی اطلاع‌رسانی شده است، تنها راه مطمئن برای مقابله با کرونا، انجام روش‌های پیش‌گیرانه مانند استفاده از ماسک، شستشوی مرتب دست‌ها، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، قرنطینه و ماندن در خانه است. بنابراین توجه به این نکته بسیار حائز اهمیت است که، برای پیشگیری از کرونا، از همراهی کردن با دوستان و تجمع در هنگام مصرف مواد یا الکل بپرهیزید.

    استفاده نکردن از وسایل اشتراکی مانند وسایل استنشاق یا تزریق مواد مخدر و محرک، بسته‌های سیگار، شلنگ و سر قلیان یکی دیگر از نکات بسیار مهم است که برای پیشگیری از ابتلا به کرونا باید بیش از پیش رعایت شود.

    برای دریافت خدمات حمایتی مانند جلسات مشاوره و جلسات معتادان گمنام (NA) ترجیحا از روش‌های آنلاین ارائه شده و گروه‌های مجازی، استفاده کنید.

    اگر در حال ترک مصرف هستید، از خانواده بخواهید که برای ایجاد آرامش در منزل و تداوم ترک با شما همکاری کنند.

    تا حد امکان خریدهای خود رابه صورت آنلاین یا تلفنی انجام دهید و در صورتی که برای تهیه داروها یا لوازم مصرفی از منزل خارج می‌شوید، حتماٌ نکات بهداشتی مانند شستن دست‌ها و استفاده از ماسک را رعایت کنید. پس از آوردن داروها به منزل آنها را با الکل ضدعفونی کنید. در صورتی که خودتان امکان تهیه کردن داروها را ندارید و دیگران این کار را برای شما انجام می‌دهند، از آنها بخواهید که همین نکات را رعایت کنند.

    از پزشک خود بخواهید مقادیر بیشتری از داروها را برای شما در نسخه بنویسد تا کمتر نیاز به بیرون رفتن از منزل و مراجعه به داروخانه داشته باشید.

    برای پیشگیری از کرونا، از همراهی کردن با دوستان و تجمع در هنگام مصرف مواد مخدر یا الکل بپرهیزید

    توجه داشته باشید که افراد که در حال مصرف مواد استنشاقی هستند احتمالاً از قبل مشکلات تنفسی دارند و در نتیجه احتمال ابتلا به کرونا در آنها بیشتر است. همچنین با توجه به ضعف سیستم ایمنی و عدم آمادگی بدن برای مقابله با ویروس در افرادی که مواد مخدر، محرک یاالکل استفاده می‌کنند، در صورت ابتلا، ممکن است با خطرات جدیتری مواجه شوند.

    استفاده از مواد اعتیادآور ممکن است باعث شود که شما هوشیاری کافی برای رعایت نکات بهداشتی نداشته باشید و یا دستورات بهداشتی پیشگییرانه را فراموش کنید. با توجه به این موضوع سعی کنید کارهای خود را در منزل انجام دهید تا کمتر در معرض انتقال ویروس قرا گر بگیرید.

    در صورت ابتلا به کرونا و مراجعه به مراکز بهداشتی، کادر درمانی را در جریان نوع و میزان مصرف ماده‌ای که استفاده می‌کنید قرار دهید، زیرا تداخلات دارویی ممکن است مشکلات شدیدتری را ایجاد کند.

    برای افزایش قدرت سیستم ایمنی برای مقابله با کرونا، رعایت رژِیم غذایی مناسب، کنترل و کم کردن دوز مصرف را در اولویت برنامه‌های خود قرا دهید.

    در اغلب موارد میزان مصرف با شرایط روانی فرد مصرف‌کننده رابطه مستقیم دارد. شرایط قرنطینه و انزوا اجتماعی ممکن است باعث پایین وآمدن خلق و افسردگی شود.  همچنین به دلیل نگرانی و ترس از ابتلا به کرونا ممکن است اضطراب شما زیاد شده باشد.

    سعی کنید بجای افزایش میزان مصرف برای مقابله با فشار روانی و استرس و افسردگی، از خدمات روانشناسی و روانپزشکی کمک بگیرید.

    ماندن در منزل و قرنطینه خانگی ممکن است تنش‌های بین شما و افراد خانواده را افزایش دهد. سعی کنید در روابط خود حدود را بیشتر رعایت کنید تا کار به پرخاشگری و بروز خشونتهای خانگی کشیده نشود. در صورت بروز درگیری شدید از سیستم‌های حمایتی بهزیستی و سایر ارگانها تقاضای مداخله و کمک کنید.

    شرایط کنونی برای افرادی که تصمیم به قطع مصرف گرفته‌اند، یک شرایط ایده‌آل است، زیرا به دلیل قرنطینه و فاصله‌گذاری اجتماعی، تجمعات، مهمانی‌ها و ارتباط با افراد مصرف‌کننده دیگر تا حد بسیار زیادی کاهش پیدا کرده است و شما می‌توانید از این دوران که اغلب برنامه‌های شغلی به صورت دورکاری انجام می‌شود، به عنوان فرصتی مناسب برای ترک استفاده کنید.

    با تشکر از همراهی شما، لطفا نظرات و سؤالات خود را از طریق بخش نظرات کاربران وبسایت مجله اعتیاد به آدرس https://etiad.org/ با ما در میان بگذارید.

    نگارنده: آزاده ایرانبان – روانشناس و پژوهشگر علوم شناختی

    منبع: COVID-19 Questions and Answers: For People Who Use Drugs or Have Substance Use Disorder/CDC.gov

    COVID-19 Guidance for People Who Use Drugs and Harm Reduction Programs/https://harmreduction.org/