سندرم ترک کوکائین

سندرم ترک کوکائین: سیر زمانی و علائم

سم‌زدایی کوکائین چقدر طول می‌کشد و انتظار چه چیزهایی را باید داشته باشید؟

    می‌گویند راهی که از سیگار آغاز می‌شود و به حشیش و ماری‌جوانا می‌رسد در نهایت به دراگ‌های سنگین‌تری همچون هروئین و کوکائین و نسخه رعب‌آورتر و مخرب‌ترش شیشه یا کریستال منتهی می‌شود. این مطلب قرار است به کوکائین و ترک آن بپردازد. کوکائین یک ماده محرک بسیار اعتیادآور است که با اثرات پاداش‌دهنده‌ای مثل سرخوشی، افزایش انرژی و هوشیاری همراه است. 

    گزارش‌ها حاکی از آن است که تنها در سال 2020، حدود 5.2 میلیون امریکایی بالای دوازده سال کوکائین مصرف کردند. کوکائین دراگ سنگینی است و مثل همه مواد مخدر به همان اندازه که اعتیاد و وابستگی به آن آسان است ترکش سخت است. بدیهی است که هرچه ماده اعتیادزای شیمیایی سنگین‌تر باشد، ترک هم سخت‌تر است.

    نشانگان ترک کوکائین ممکن است برای افرادی که آن را به صورت عادت مصرف می‌کنند چالش‌برانگیزتر باشد؛ یکی از دلایل آن علائم ترک ناخوشایندی است که پس از قطع مصرف تجربه خواهند کرد. با سندرم ترک کوکائین و همین‌طور علائم، سیر زمانی و گزینه‌های درمانی آن آشنا شوید.

    سندرم ترک کوکائین چیست؟

    سندرم ترک یکی از خطرات مصرف کوکائین است. نشانگان ترک کوکائین زمانی بروز می‌کند که فرد، در طول یک بازه زمانی، به صورت مکرر کوکائین مصرف کرده باشد و سپس به طور ناگهانی آن را قطع کند یا میزان مصرفش را کاهش دهد. سندرم ترک کوکائین می‌تواند شامل علائم جسمی و روانی باشد.

    تجربه علائم ترک، حاکی از وابستگی به یک ماده است؛ یعنی زمانی که بدن برای عملکرد طبیعی‌اش به آن ماده متکی شده باشد. هنگامی که شخصی مصرف کوکائین را متوقف کرده یا مقدار مصرفش را کاهش دهد، ممکن است تا زمانی که بدن به عدم دریافت آن ماده عادت کند، دچار سندرم ترک شود.

    سندرم ترک کوکائین
    یکی از مهم‌ترین خطرات مرتبط با ترک مصرف کوکائین، خطر ابتلا به افسردگی شدید و افکار خودکشی است که ممکن است، در صورت لزوم، به توجه بالینی بیشتر و مداخله درمانی نیاز داشته باشد.

    در مجله اعتیاد بیشتر بخوانید

    صحبت‌های یک مادر درباره ترک اعتیاد به کوکائین

    تفاوت بین اضطراب و افسردگی چیست؟


    علائم ترک کوکائین

    ترک کوکائین می‌تواند چندین علامت جسمی و روانی/رفتاری ناراحت‌کننده در افراد ایجاد کند. علائم رایج ترک کوکائین عبارتند از:

    خلق عمیقاً ناخوشایند

    افسردگی (که می‌تواند شامل افکار خودکشی باشد)

    اضطراب

    تحریک‌پذیری

    خستگی

    انرژی ذهنی یا فیزیکی پایین

    آهسته شدن حرکات بدن

    افزایش اشتها

    میل مداوم به مواد مخدر

    مشکل در خوابیدن یا خواب زیاد

    رؤیاهای واضح یا کابوس

    مشکل در تمرکز

    مشکلات حافظه

    سندرم ترک کوکائین چه مدت طول می‌کشد؟

    مدت زمان دقیق سندرم ترک کوکائین ممکن است از فردی به فرد دیگر بسته به الگوهای مصرف و عوامل دیگر متفاوت باشد. در کل، علائم ترک معمولاً در عرض چند ساعت تا چند روز پس از آخرین مصرف شروع می‌شوند. بعضی افراد ممکن است علائم ترک پایدارتری را تجربه کنند که تا هفته‌ها یا ماه‌ها ادامه یابد.

    بعضی افراد ترک کوکائین را در یک سیر زمانی و طی چندین مرحله تجربه می‌کنند:

    سندرم ترک حاد یا «سقوط آزاد»: دوره سندرم ترک حاد ممکن است با بروز علائمی مثل ملال و میل شدید به مصرف همراه باشد؛ همچنین ممکن است اضطراب حاد، بیقراری، خستگی و کاهش انرژی تجربه شود. ملال ممکن است به یک افسردگی شدیدتر پیشروی کند که در بعضی موارد می‌تواند علائم خودکشی را هم در بر داشته باشد. افراد ممکن است علی‌رغم احساس خستگی شدید، دچار بی‌خوابی شوند. مرحله ترک حاد معمولاً یک تا دو هفته طول می‌کشد.

    سندرم پس از ترک حاد: این مرحله می‌تواند شامل خستگی شدید، خواب زیاد، تغییرات شدید خلق‌وخو، افزایش اشتها و تداوم میل شدید به مصرف باشد. این مرحله ممکن است دو هفته یا بیشتر پس از آخرین مصرف کوکائین فرد ادامه یابد.

    سندرم ترک دیرپا: بعضی افراد ممکن است علائم دیرپای ترک مواد محرک را تجربه کنند. این علائم شامل خستگی پایدار، کمبود انرژی ذهنی و جسمی، بی‌لذتی و افسردگی می‌شوند که هفته‌ها یا ماه‌ها پس از دوره ترک حاد همچنان ادامه می‌یابند. در این مرحله ممکن است بعضی افراد همچنان خطر خودکشی داشته باشند؛ همچنین عده‌ای بازگشت تعدادی از علائم سابق از جمله میل شدید به مصرف و دوره‌های روان‌پریشی را تجربه کنند.

    نشانگان ترک کوکائین
    در حال حاضر، هیچ دارویی وجود ندارد که مورد تأیید سازمان غذا و داروی امریکا FDA باشد و به طور خاص، برای سندرم ترک و یا درمان اعتیاد به کوکائین تجویز شود

    شیوع اعتیاد در بین دانشجویان پزشکی

    ۵ توصیه برای کمک به عزیزی که به اعتیاد دچار است


    چه عواملی شدت و طول مدت علائم ترک را تعیین می‌کنند؟

    شدت و طول مدت سندرم ترک کوکائین می‌تواند بسته به عوامل مختلف متفاوت باشد. این عوامل عبارتند از:

    میزان مصرف کوکائین

    مدت‌زمان مصرف کوکائین

    نحوه‌ مصرف کوکائین

    مصرف کوکائین در حجم زیاد، به صورت مکرر و برای مدتی طولانی، احتمال وابستگی شدیدتر را افزایش می‌دهد؛ این مسئله می‌تواند بر سندرم ترک این ماده تأثیر بگذارد. روش‌های مختلف مصرف کوکائین می‌تواند بر میزان اعتیادآور بودن آن و همچنین بر ماهیت و شدت بعضی مسائل مرتبط با اعتیاد مثل ترک آن تأثیر بگذارد.

    به عنوان مثال، بین کراک و کوکائین در نحوه‌ای که بر بدن تأثیر می‌گذارند تفاوت وجود دارد. علائم سندرم ترک کراک، شکل فری‌بیس کوکائین که دود می‌شود، ممکن است سریع‌تر از سایر اشکال مصرف کوکائین شروع شود. علائم ناشی از قطع مصرف کراک می‌تواند ظرف یک ساعت پس از آخرین بار مصرف آشکار شود، در حالی که سایر انواع سندرم ترک کوکائین احتمالاً بیشتر در عرض چند ساعت تا چند روز پس از آخرین مصرف به وجود می‌آیند.

    آیا برای ترک کوکائین به سم‌زدایی پزشکی نیاز دارم؟

    سندرم ترک کوکائین معمولاً کشنده نیست، اما احتمال دارد بعضی افراد، علائم شدید ترک یا یک سری مشکلات پزشکی مرتبط با ترک را تجربه کنند که به توجه بالینی نیاز داشته باشد. یکی از مهم‌ترین خطرات مرتبط با ترک یک ماده محرک، خطر ابتلا به افسردگی شدید و افکار خودکشی است که ممکن است، در صورت لزوم، به توجه بالینی بیشتر و مداخله درمانی نیاز داشته باشد.

    مشکلات قلبی مرتبط با کوکائین از جمله آریتمی و حلمه قلبی هم سیر ترک کوکائین را پیچیده می‌کنند. به طور مشابه، تشنج هم می‌تواند یک عارضه سلامتی ناشی از سوءمصرف طولانی‌مدت ماده محرک باشد و به عاملی پیچیده در سیر ترک کوکائین تبدیل شود.

    علاوه بر آن، اعتیاد به چند ماده مختلف در میان افراد مبتلا به سوءمصرف مواد محرک رایج است که همین می‌تواند مدیریت ترک این ماده را پیچیدهتر کند.

    در تمام این سناریوها، سم‌زدایی پزشکی و مدیریت ترک بالینی می‌توانند نظارت دقیق و درمان مورد نیاز برای حفظ ایمنی و راحتی فرد را در حین ترک تا حد امکان تسهیل کنند. سندرم ترک کوکائین می‌تواند ناخوشایند باشد، اما مجبور نیستید به تنهایی آن را پشت سر بگذارید.

    داروهای مورد استفاده در هنگام ترک کوکائین برای درمان علائم سم‌زدایی

    در حال حاضر، هیچ دارویی وجود ندارد که مورد تأیید سازمان غذا و داروی امریکا FDA باشد و به طور خاص، برای سندرم ترک و یا درمان اعتیاد به کوکائین تجویز شود. با این حال، پژوهشگران در حال ارزیابی داروهایی هستند که در کاهش مصرف کوکائین و درمان سندرم ترک مواد محرک نتایج امیدوارکننده‌ای نشان داده‌اند.

    البته ممکن است در صورت نیاز، داروهای ضد افسردگی و داروهای دیگری برای مدیریت یا تسکین علائم مرتبط با ترک، مثل افسردگی و بی‌خوابی، تجویز شوند.

    ترک کوکائین
    ترک حاد کوکایین می‌تواند شامل خستگی شدید، خواب زیاد، تغییرات شدید خلق‌وخو، افزایش اشتها و تداوم میل شدید به مصرف باشد. این مرحله ممکن است دو هفته یا بیشتر پس از آخرین مصرف کوکائین فرد ادامه یابد

    درمان سم‌زدایی کوکائین چقدر طول می‌کشد و انتظار چه چیزهایی را باید داشته باشید؟

    مدت‌زمان درمان سم‌زدایی کوکائین به عوامل متعددی بستگی دارد. علائم حاد ترک کوکائین می‌توانند ظرف چند ساعت تا چند روز پس از قطع مصرف شروع شده و برطرف شدن آنها تا چند روز طول بکشد.

    بیمارانی که سندرم ترک نسبتاً دیرپاتر یا طولانی‌تری را تجربه می‌کنند ممکن است علائم ترکی که تجربه می‌کنند برای هفته‌ها تا ماه‌ها ادامه یابد.

    سم‌زدایی پزشکی تحت نظارت، می‌تواند برای بیمار بستری و یا به صورت سرپایی انجام شود. اگر شرایط شما به مراقبت‌های بستری نیاز داشت، به بیمارستان یا مراکز درمانی مخصوص مراجعه کنید تا به طور تمام‌وقت تحت نظر متخصصان قرار بگیرید.

    احساس خستگی و ناخوشی در حین ترک معمول است، بنابراین هرچه بیشتر استراحت کنید بهتر است. در یک مرکز درمانی پیشرفته، پزشکان علائم ترک شما را از نزدیک بررسی کرده، علائم حیاتی شما را چک می‌کنند و در صورت نیاز برای شما دارو تجویز می‌کنند.

    پس از خاتمه دوره سم‌زدایی پزشکی، بسیاری از بیماران تصمیم می‌گیرند که درمان خود را با منتقل شدن به یک برنامه بازپروری، به شکل بستری یا سرپایی، ادامه دهند. شرکت در جلسات انجمن معتادان گمنام مفید است.

    درمان مبتنی بر شواهد برای اعتیاد به کوکائین ممکن است شامل ترکیبی از انواع درمان‌های زیر باشد:

    درمان شناختی رفتاری (CBT): این روش درمان به شما کمک می‌کند نحوه‌ ارتباط بین افکار، احساسات و رفتارهای خود را بهتر درک کنید. درمان شناختی رفتاری، راه‌هایی برای تغییر افکار منفی و پرورش مهارت‌های مقابله‌ای را که مستلزم مصرف مواد نباشند به شما می‌آموزد.

    مدیریت مشروط (CM): این درمان که درمان مشوق‌های انگیزشی هم نامیده می‌شود، با ارائه پاداش برای پاک ماندن و حضور یافتن در برنامه درمانی، بهبودی افراد را تقویت می‌کند.

    مصاحبه انگیزشی (MI): در این درمان با کاوش در دوسوگرایی فرد نسبت به ترک و حل آن، انگیزه او را در تغییر رفتارش به سمت مثبت پرورش می‌دهند.

    ترجمه مجله اعتیاد: آزاده اتحاد

    https://oxfordtreatment.com/substance-abuse/cocaine/withdrawal

    برچسب‌ها