کوکائین، ماریجوانا و اکستسی در اروپا

مصرف کوکائین، ماریجوانا و قرص اکستسی در اروپا بیداد می‌کند

جنگ اروپا با مواد مخدر در مسیر اشتباهی پیش می‌رود

    علی‌رغم تلاش در جهت کاهش مصرف و قاچاق مواد غیرقانونی، ردیابی کوکائین در فاضلاب شهرهای مختلف اروپا همچنان رو به افزایش است.

    اخیراً یک پژوهش علمی با بررسی فاضلاب‌های شهری نشان داد که مصرف مواد غیرقانونی در سراسر شهرهای اروپا در حال افزایش است. از این یافته‌ها می‌توان نتیجه گرفت که جنگ اروپا با مواد مخدر در مسیر اشتباهی پیش می‌رود.

    این مطالعه که با همکاری مرکز نظارت بر مواد مخدر و اعتیاد در اروپا و گروه اسکور انجام شد، نشان داد که در فاضلاب شهرهای مختلف اروپا اثراتی از متابولیت‌های کانابیس (ماریجوانا)، کوکائین، متاآمفتامین، آمفتامین، اکستازی و کتامین وجود دارد.

    مطالعه مذکور در 104 شهر از بیست و یک کشور اجرا شد و نتایج آن حاکی از افزایش میزان کوکائین و متاآمفتامین در فاضلاب شهرهای اروپا بود.

    مصرف کوکائین، ماریجوانا و قرص اکستسی در اروپا بیداد می‌کند
    ده شهر اروپایی با بیشترین نشت کوکائین در فاضل‌آب. از این یافته‌ها می‌توان نتیجه گرفت که جنگ اروپا با مواد مخدر در مسیر اشتباهی پیش می‌رود

    مدیر مرکز نظارت بر مواد مخدر و اعتیاد در اروپا، آلکسیس گوسدیل در بیانیه‌ای گفت: «یافته‌های این مطالعه نشان می‌دهند که مشکل مواد مخدر فراگیر و پیچیده است؛ به‌گونه‌ای که شش ماده غیرقانونی نامبرده شده، در تقریباً تمام مکان‌های مورد مطالعه ردیابی شدند. حالا به صورت علمی و با نظارت بر فاضلاب شهری می‌توانیم آگاهی بیشتری نسبت به میزان مصرف مواد و عرضه آن داشته باشیم

    کوکائین بهطور مشخص در تمام شهرهای مورد مطالعه یافت شد؛ و افزایش میزان این ماده در فاضلاب نشان‌دهنده دسترسی و مصرف فراگیر آن در میان عموم است.

    داده‌های حاصل از سال‌های 2021 و 2022 در بیش از نیمی از شصت و شش شهر مورد مطالعه، افزایش پس‌ماند کوکائین را نشان دادند؛ که بیشتر آن متعلق به نواحی غربی و جنوبی اروپا بود.

    در نمونه فاضلاب کشورهایی چون بلژیک، هلند، پرتغال و اسپانیا بالاترین میزان کوکائین یافت شد.

    شهرهای بازل، ژنو و زوریخ سوئیس هم بالاترین میزان پس‌ماند کوکائین را در فاضلاب شهری خود داشتند.

     تحلیلی که از بازار مواد مخدر اروپا در سال 2022 منتشر شد، دلیل وجود شهرهایی از هلند، بلژیک و اسپانیا در نتایج مطالعه را به افزایش تجارت کوکائین از مسیر بندر این شهرها نسبت داد.

    کوکائین در اروپا
    مقدار کوکائین کشف شده در بنادر اروپا در سال 2020 (به تن)

    د ر مجل اعتیاد بیشتر بخوانید

    بعضی کشورها مشکل اعتیاد را حل کردند

    قوانین مواد مخدر در کشورهای جهان

    هیچ‌کس نباید با اعتیاد، اضطراب و افسردگی به تنهایی مبارزه کند


    به گزارش مجله اعتیاد، بندرهای بلژیک بیشترین میزان کوکائین را در سال 2020 در اروپا توقیف کردند که تقریباً ده برابر بیشتر از میزانی بود که در سال 2010 توقیف شد. پس از بلژیک، بیشترین میزان مربوط به بندرهای هلند و اسپانیا بود.

    علی‌‌رغم افزایش سالیانه توقیف کوکائین در بندرگاه‌ها، افزایش همزمان ردیابی این ماده در فاضلاب نشان‌دهنده دسترسی بیشتر مردم به آن است.

    گوسدیل اضافه کرد: «امروز ما با وجود یک بازار مواد غیرقانونی متنوع‌تر و پویاتر با تهدید بزرگ‌تری مواجه هستیم. بازاری که با همکاری نزدیک سازمان‌های جنایی اروپایی و بین‌المللی پیش می‌رود


    آخرین تحلیل فاضلاب شهری نشان می‌دهد که کانابیس، علی‌رغم کاهش میزان ردیابی آن در فاضلاب بسیاری از شهرها، همچنان بیشترین ماده‌ غیرقانونی مصرفی در اروپاست.


    بهطور مشابه، آخرین تحلیل فاضلاب شهری نشان می‌دهد که کانابیس، علی‌رغم کاهش میزان ردیابی آن در فاضلاب بسیاری از شهرها، همچنان بیشترین ماده‌ غیرقانونی مصرفی در اروپاست.

    اگرچه مصرف کانابیس در پانزده شهر یک روند کاهشی را نشان می‌دهد، با این حال در مقایسه با سال 2021 متابولیت کانابیس در فاضلاب هجده شهر افزایش داشته است.

    این مطالعه همچنین افزایش میزان کانابیس و کوکائین را در تعطیلات آخر هفته نشان داد؛ که به نظر می‌رسد با افزایش مصرف تفریحی این مواد در آن بازه زمانی مرتبط باشد.

    با این حال، مطالعه مذکور نمی‌تواند اطلاعاتی از فراوانی و خلوص مواد مصرفی، عوامل حیاتی برای گرفتن یک نتیجه کامل، فراهم کند.

    علی‌رغم محدودیت‌ها، مطالعات سالیانه بر فاضلاب شهرهای اروپا نقطه‌ خوبی برای شروع است. گوسدیل در ادامه گفت: «مرکز نظارت بر مواد مخدر و اعتیاد در اروپا پتانسیل رو به رشدی برای هدف‌گذاری و ارزیابی پاسخ‌های بهداشت عمومی و ابتکارات سیاسی دارد

    ترجمه مجله اعتیاد: آزاده اتحاد

    https://www.euronews.com/europes-drugs-hotspots-mapped-city-by-city

    برچسب‌ها