قرص ملاتونین اعتیادآور است

آیا ملاتونین، داروی خواب اعتیادآور است؟

مصرف ملاتونین نباید بیشتر از سه ماه طول بکشد

    اختلال بی‌خوابی به‌خصوص در زندگی شهرنشینی یکی از مشکلات عمده افراد است. شلوغی شهر و زندگی شهری که اضطراب‌آور است و می‌تواند نگرانی‌هایی زیادی به بار آورد، از جمله دلایل پیدایش اختلال بی‌خوابی در افراد است. از آنجا که بسیاری از داروهای مکمل خواب که شامل قرص‌های خواب‌آور می‌شود ترکیبات غیرطبیعی شیمیایی دارند و ممکن است مصرف آنها اعتیادآور باشد، پزشکان در صورتی که برای بیمار مبتلا به بی‌خوابی تشخیص مصرف دارو دهند، داروهایی را توصیه می‌کنند که گزینه‌های بی‌خطرتری باشند. 

    هورمون خواب

    به عنوان مثال، ملاتونین Melatonin که هورمون خواب است و با پایان روز به طور طبیعی در مغز انسان ترشح می‌شود. در واقع به این شکل به بدن هشدار می‌دهد که وقت خواب است. به همین خاطر است که بسیاری داروی ملاتونین را که در واقع قرص است، برای به‌ خواب رفتن و کمک به اختلالات بی‌خوابی‌شان مصرف می‌کنند. اما در بدن بعضی افراد نسبت به دیگران ملاتونین کمتری تولید می‌شود که این به خواب رفتن و در خواب ماندن را برایشان سخت می‌کند. برای عده‌ای دیگر شاید اضطراب یا بهداشت ضعیف خواب عامل بی‌خوابی باشد، و مصرف قرص ملاتونین می‌تواند راه‌حلی فوری باشد

    اگر به نظر می رسد ملاتونین به بهبود کیفیت خواب کمک می‌کند، برای اکثر افراد مصرف آن در شب به مدت یک تا دو ماه ایرادی ندارد. لکن توصیه می‌شود پس از این مدت، مصرف را متوقف کرده و نتایج خواب خود را مشاهده کنید. اطمینان حاصل کنید که قبل از خواب، از استراحت کافی برخوردار هستید، نورها را کم نگه دارید و اتاق خواب خود را در شرایط خنک، تاریک، و آرام برای حاصل کردن نتایج بهتر تنظیم کنید. مصرف دائمی ملاتونین توصیه نمی‌شود.

    قرص ملاتونین اعتیادآور است؟
    ملاتونین یک هورمون طبیعی است که چرخه خواب را مدیریت می‌کند و نظم می‌بخشد. برخی از افرادی که از بی‌خوابی رنج می‌برند برای خواب بهتر قرص ملاتونین مصرف میکنند

    مقالات مرتبط در مجله اعتیاد

    روانکاوی، قطعه گمشده درمان اعتیاد

    متادون درمانی چاره کار نیست

    اعتیاد به زاناکس: عوارض جانبی، ترک و توان‌بخشی

    رشته روان‌شناسی اعتیاد در دانشگاه‌های ایران


    اما با اینکه مصرف ملاتونین پیش از خواب مرسوم است، همیشه درباره هر دارو یا داروی مکملی خطراتی وجود دارد که باید از آن آگاه بود. از آنجا‌ که ملاتونین هورمونی است که به طور طبیعی در بدن تولید می‌شود، از یک داروی شیمیایی واقعی کمتر نگران‌کننده‌ است، اما پزشکان همچنان از افراد می‌خواهند که در صورت مصرف نسبت به آن آگاهی داشته باشند تا سوء‌مصرف نکنند.

    آیا قرص ملاتونین اعتیادآور است؟ در این مقاله که وبسایت پاپ‌شوگر آن را منتشر کرده است، دو پزشک به شما یاد می‌دهند که چطور ملاتونین مصرف کنید، بی‌ آنکه به آن وابسته شوید.

    آیا ملاتونین اعتیادآور است؟

    ملاتونین را عموماً اعتیادآور نمی‌دادند، چرا که خواص اعتیادزایی ندارد. مواد مخدر تغییراتی را در مغز به وجود می‌آورند که به مرور زمان قطع مصرف آن سخت می‌شود. اما درباره ملاتونین چنین نیست. اگر آن را طبق دستور پزشک مصرف کنید، هیچ جای نگرانی نخواهد بود. 

    دیوید کالتر، پزشک خانواده در سانتامونیکای کالیفرنیا، در این باره می‌گوید: «اعتیاد یعنی ناتوانی در قطع مصرف یک ماده، با وجود آسیب روانی یا فیزیکی‌ای که به مصرف‌کننده می‌رساند. ملاتونین بی‌خطر، ارزان و به‌راحتی در دسترس است. هیچ مدرکی دال بر اعتیادزایی‌ آن وجود ندارد. البته این بدین معنا نیست که امکان سوء‌مصرف آن وجود ندارد. اما اگر طبق دستور پزشک مصرف شود احتمال اینکه آسیب خاصی به مصرف‌کننده وارد کند خیلی کم است

    ملاتونین داروی مکمل خواب
    اگرچه ملاتونین اعتیاد فیزیکی ندارد، پزشکان همچنان مصرف طولانی‌مدت آن را توصیه نمی‌کنند. دکتر دیمیتریو معتقد است که مصرف ملاتونین نباید بیشتر از سه ماه طول بکشد

    با این حال، ملاتونین می‌تواند در برنامه‌ روزانه زندگی یک فرد به اندازه‌ای برسد که شاید خوابیدن بدون آن دیگر ممکن نباشد. الکس دیمیتریو، روانپزشک و متخصص و درمان خواب در این باره می‌گوید: «بسیاری از کسانی که برای مشکل بی‌خوابی‌شان ملاتونین مصرف می‌کنند شاید کمی اضطراب، به‌خصوص پیش از خوابیدن، داشته باشند، و این دقیقاً همان جایی است که برنامه روزانه قفل می‌شود و هر گونه تغییری در این روتین بخصوص به وجود بیاید افراد را مضطرب می‌کنددکتر دیمیتریو می‌گوید کسی که تا اندازه‌‌ای به ملاتونین وابستگی پیدا کند که از این بترسد روزی اگر مصرفش را قطع کند چه بلایی سرش خواهد آمد، به اعتیاد روانی مبتلاست. 

    مصرف ملاتونین تا چه زمانی بی‌خطر است؟

    اگرچه ملاتونین اعتیاد فیزیکی ندارد، پزشکان همچنان مصرف طولانی‌مدت آن را توصیه نمی‌کنند. دکتر دیمیتریو معتقد است که مصرف ملاتونین نباید بیشتر از سه ماه طول بکشد و از سویی توصیه می‌کند که کسی که به اختلال بی‌خوابی مبتلاست باید خیلی سریع بهداشت خوابش را منظم کند. بدین معنا که تمام گجت‌های خود را عصرها خاموش کند (قانون خاموشی فناوری در ساعت 10)، و یک سری اقدامات دیگر را هم برای آنکه بستر را برای خواب فراهم کند انجام دهد، مثل رفتن به خواب و بیدار شدن سر ساعتی مشخص، اتاق خواب را تاریک و خنک نگه داشتن و ورزش منظم و دریافت نور آفتاب به طور منظم که به ساعت بیولوژیک بدن کمک می‌کند. آیا قرص ملاتونین اعتیادآور است؟

    دکتر کاتلر برای درمان اختلال خواب شیوه‌های طبیعی‌تری را به مصرف داروی مکمل ترجیح می‌دهد. او می‌گوید: «بهترین و مؤثرترین درمان برای بی‌خوابی رفتاردرمانی شناختی است که بی‌خطر، مؤثر و معتبر است و به شما کمک می‌کند از اضطراب‌تان بکاهید و راحت‌تر بخوابید

    آیا قرص ملاتونین اعتیادآور است؟

    پزشک شما می‌تواند هر گونه شرایطی دیگری را که به آن مبتلا هستید که شاید اختلالات خواب شما را تشدید کند، شناسایی کند و به یک برنامه‌ درمانی‌ مناسب بر اساس نیازهای شما برسد. این شاید شامل مصرف ملاتونین هم بشود، شاید هم نشود. اگر چنین بود و دکتر برایتان مصرف ملاتونین تجویز کرد، حتماً در صحبت‌هایتان با پزشک اطمینان حاصل کنید که دوز درستی برایتان در نظر گرفته شده است که البته می‌تواند بسته به سن و سبک زندگی شما متغیر باشد.

    مصرف زیاد ملاتونین شاید باعث شود در طول روز احساس خواب‌آلودگی داشته باشید که ممکن است به میزان کارآمدی شما آسیب برساند و حتی خطرناک باشد. این به‌خصوص زمانی اهمیت زیادی پیدا می‌کند که شما سرپرست کسی باشید یا در محیطی کار کنید که نیاز است در آن هوشیار و حواس‌جمع باشید.

    ترجمه مجله اعتیاد: آزاده اتحاد

    کاپتاگن چیست و چرا قدغن است؟

    چگونه با واقعیت لغزش مقابله کنیم

    برچسب‌ها